Indie-utvecklare sa nej till $500 000 – utgivarens kontrakt djupt orättvist

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Viktigt det du skriver. Man ska inte avkunna dom efter att ha hört bara ena sidans åsikt, och det är väldigt mycket lättare att sympatisera med en liten människa ställd mot ett ansiktslöst företag.

Ser det ändå som rätt så troligt, det är så jättarna beter sig. Finns ju i musikbranschen som redan påpekats, men även i film och tv-branschen. Hollywood accounting är ju ett begrepp, och det senaste är ju hur Marvel och DC behandlar bland annat de som skrivit det som Marvel/DC använder för i filmerna. Inte för att de behandlar stjärnorna i filmerna bättre... Sett till allt annat ruttet i spelbranschen (crunch culture, etc), så är den nog inte förskonad från detta heller.

Medlem
Skrivet av Pettor:

Haha relevant fråga! Faktiskt en del personligt och såklart mycket från band / artister eller utvecklare i industrin som skrivit om det. Min största lärdom personligt är väl just att kontrakt kan vara svåra att tyda utan att du är ett AAA-företag. Alltså som småföretagare är det högst relevant att ha någon som hjälper till.

Jag menar bara att det oftast brukar vara så att läsaren inte har förståelse för språktekniken snarare än att avtalet är skrivet på ett ondskefullt sätt. Jag skulle påstå att det är väldigt ovanligt att avtal skrivs med medvetet syfte att den andre parten ska missförstå eller missa viktiga frågor. Avtalstolkning är olika beroende på jurisdiktion, i Sverige är partsavsikten tex den huvudsakliga tolkningsmetoden där otydliga skrivelser i regel belastar den som skrivit det och inte motparten. I USA tex måste du i regel tydligt markera särskilt ingripande skrivelser med versaler osv. Poängen med skrivelser som framstår som krångliga är tvärtom snarare att undvika otydligheter. Sen vill ju alla såklart ha så fördelaktiga avtal som möjligt, det gäller ju även den mindre utvecklaren, därav vikten att använda bra hjälp

Medlem

Jag såg det här flyta förbi på Twitter för några dagar sedan, och ställer mig lite tveksam till att de ska nämnas och skämmas, eller att det skulle vara påhitt.
Det här kontraktet är bara ett exempel, och det finns ingen poäng med att hänga ut den här utgivaren, när industrin i allmänhet är lika om lika. Det är inte ett isolerat fall, och det är inte en isolerad utgivare. Det var bara att det här exemplet triggade någon att kommentera om det.

De som pratade om den här tråden sade att jo, så här är det. Det är inte troligt att de kommer aktivera några av de mer monstruösa klausulerna, men att de har makten att göra det över i stort sett ingenting. Det är väl inte en risk som någon som inte måste kommer ta - vill man tro. Men för många är det enda chansen och många skriver på.

Medlem

på allvar ge oss namnet på det jäkla myglar företaget blir inte ett spel köpt som dom överhuvudtaget har varit nära så jävla äckligt

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Man kan ju försöka vara lite smidig och formulera sig i stil med: "Läsa gärna igenom era kontrakt med förläggare "X" innan ni skriver på. Jag fick ett ofördelaktigt kontrakt förmedlat till mig som jag tyvärr valde att tacka nej till."

Men det kanske räcker med att ifrågasätta ett kontrakt i dagens spelindustri för att aldrig kunna jobba i branschen igen. Vad vet jag.

Vad tycker du man bör göra? Tacka nej och hålla tyst så att andra kan gå i samma fäll?

Känns inte som en särskilt gynnsam retorik från den säljande parten (d.v.s. utvecklaren) att köra något slags name-and-shame på Twitter med intresserade köpare som ger skambud. Den informationen kan personen delge privat till sina kollegor i branschen. En förhandling bör anses vara privat mellan två parter och om den ena parten försöker skämma ut den andra parten offentligt tror jag inte att det slutar bra affärsmässigt för denne. Får man ett skiterbjudande är det bara att tacka nej och gå vidare. Har han något som är värt att sälja kommer han få ett bra erbjudande om han kan tala för sig själv. Det känns lagom som han har gjort nu; lyfter upp problemet i branschen med ett konkret och anonymt exempel.

12
Skriv svar