Den stora Diablo II: Resurrected-tråden

Moderator | Testpilot
Den stora Diablo II: Resurrected-tråden

Diablo II: Resurrected släpps 23 September och är en efterlängtad remake/remaster (Det diskuteras flitigt vad spelet ska kallas) av Diablo II och dess expansion Lord of Destruction. En öppen beta börjar i morgon den 20 Augusti 19:00 och håller på över helgen.

Diablo II: Resurrected kommer med en rad förbättringar från originalspelet. Support för 4K-upplösning, högre fps, nytt 7.1 Surround sound (där spelets musik också blivit moderniserad.) och nya mellansekvenser. Allt detta för att det ska kännas som ett spel som skulle ha kunnat släppts 2021.

Här kommer en lista med vad som är nytt och vad som inte ändrats:

  • Du kan hoppa fram och tillbaka mellan nya och gamla grafiken med ett enkelt knapptryck

  • Den nya grafikmotorn klarar av att ha högre fps än 25 som är max i originalet

  • Allt gameplay kommer vara exakt likadant. Monster lämnar kvar samma vapen och föremål och är lika svaga och starka

  • En delad "stash" finns. Du kan inte mixa ladder och non-ladder eller offline och online karaktärs stash

  • Runewords som i vanlig ordning bara fanns tillgängliga när man spelar en "ladder"-karaktär kommer finnas i singleplayer

  • UI:n har blivit lite omgjord för att vara lite klarare och lättare att förstå.

  • En ny och förbättrad sida kallad "advanced stats" gör det lättare att förstå vilka bonusar och annat din karaktär har på sig

  • Jämför vapen och rustningar med (På PC) shift-tangenten.

  • Allt innehåll från expansionen "Lords of Destruction" följer med

  • Du kan välja om guld ska plockas upp genom springa över högarna eller inte

  • Dela föremål i chatten för att lättare visa vänner och folk du kanske vill byta med vad du har

  • PVP är kvar och fungerar på samma sätt

  • Trading är också kvar

  • 8-player coop

  • Ny ljusstättning ska göra så att vissa områden känns ännu mörkare än de gjorde i originalet

  • Vi kan bjuda in vänner direkt från vänlistan

  • Det kommer finnas stöd för moddar

Jag har testat spelet två gånger (och strömmat på Youtube) och är själv mycket nöjd. Hur mycket ser ni fram emot det här spelet?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Backloggens befriare
Skrivet av uberpwnage2.0:

UI:n har blivit ändrad lite så den inte är lika grötig som tidigare

Vad är det med den gamla UI:n som var "grötigt"?


signatur

Ad hoc addendum

Moderator | Testpilot
Skrivet av keffkebab:

Vad är det med den gamla UI:n som var "grötigt"?

Dåligt ordval av mig. Fixar det!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Har provat 2 olika klasser (Paladin och barbarian). Gillar både hur spelet ser ut och ljudtekniskt. Soundtracket är ju legendariskt, blir nästan lite ledsen för detta är vad blizzard än gång var när spelen hade hjärta och själ.

Hur som helst, hade bara en krasch när jag bytte till legacy-mode, annars har jag inte haft så mycket lagg. Det som stör mig mest är egentligen den lilla inventoryn som gör att jag hela tiden måste porta tillbaka till stan och sälja. Klart man inte behöver plocka upp allt skit, har lämnat alla vita items bland annat efter några levels. Antingen att man kan köpa större inventory för guld eller att den öppnas med starkare karaktär? Sen det här med att sälja saker och hålla musen över medhjälparen buggar sig, vet inte om det var lagg för den fungerade lite som den ville. Ibland gick det andra gånger inte...

Efter förändringarna som de gjort efter den tekniska alphan är jag ändå lite förväntansfull att de kan få ihop d2 res till något riktigt fint! De behöver ta åt sig av kritiken och buggarna nu och hoppas de lärt sig av serverstrulet som betan hade det första dygnet. Var tvungen att sätta en spärr i nvidia kontrollpanel också för att det inte ska överarbeta, så en fps-cap eller slider hade suttit fint, borde ju gå att implementera?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Pris sättningen är alltid så skev av Blizzard.
Har själv pengar men av princip sak tar det emot att köpa Diablo 2 Resurrected.
Har inte heller köpt Wc3 Reforged, väntar fortfarande på en prissänkning av fiaskot.

De ska tillfredsställa aktieägarna och fixa ny bonus till högsta chefen, ingen tanke på "good will".


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Ska testa betan, om man sen köper spelet eller inte får man se. Ärligt talat tar det emot att ge pengar till Blizzard.

Medlem

Jag älskade Diablo II "back in the days", men när jag testade betan så kändes det väldigt "meeh", även om grafiken var snyggt gjord och att slippa plocka guld var trevlig, så kändes det inte roligt att spela. Den sjukt lilla inventoryn man har gjorde att jag tröttna så snabbt.
Det vart ett återköp. Har full förståelse för dom som älskar spelet, men tyvärr är jag inte en av dom.

Moderator | Testpilot
Skrivet av JackHeart:

Jag älskade Diablo II "back in the days", men när jag testade betan så kändes det väldigt "meeh", även om grafiken var snyggt gjord och att slippa plocka guld var trevlig, så kändes det inte roligt att spela. Den sjukt lilla inventoryn man har gjorde att jag tröttna så snabbt.
Det vart ett återköp. Har full förståelse för dom som älskar spelet, men tyvärr är jag inte en av dom.

Jag köper den åsikten. Något jag saknar var en "hotbar", att kunna lägga ut dina förmågor på 1-9.

Den bökigheten är kvar i denne remaster. Man kan sätta snabbknappar, men då måste du t ex klicka F1 och sedan högerklicka för att använda en förmåga. Störigt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

En ny version 2.0 av Diablo 2 Median XL släpps den 27/8 i väntan på Resurected.

Medlem

uberpwnage2.0. detta om jag förstått det rätt innebär att man kan göra som i halo mcc i halo 1. klicka på en knapp (på kontrollen) och det hela händer direkt grafikmässigt? låter isåfall väldigt kul. att kunna jämföra vapen och liknande med dom man har equipped är något alla rpg borde ha. 2 timmar och 30 minuter kvar sedan öppnar den öppna betan. kör den på xboxen.

Gen
Medlem

Tack för påminnelsen, hade glömt bort betan.

Moderator | Testpilot
Skrivet av YmerXE:

uberpwnage2.0. detta om jag förstått det rätt innebär att man kan göra som i halo mcc i halo 1. klicka på en knapp (på kontrollen) och det hela händer direkt grafikmässigt? låter isåfall väldigt kul. att kunna jämföra vapen och liknande med dom man har equipped är något alla rpg borde ha. 2 timmar och 30 minuter kvar sedan öppnar den öppna betan. kör den på xboxen.

Det stämmer! Vet dock inte vilken knapp det skulle vara på konsol då jag bara spelat på PC.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Tänker inte köpa något av Blizzard/activision innan de sparkar typ alla som låtit deras jäkla företagskultur gått så överstyr.

Medlem

Tack för svaret uber. nästa gång bör jag citera så du vet

Medlem
Moderator | Testpilot
Skrivet av YmerXE:

Tack för svaret uber. nästa gång bör jag citera så du vet

Skrivet av YmerXE:

För all del! Skriv gärna vad du tyckte och hur det känns på konsol


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag köper den åsikten. Något jag saknar var en "hotbar", att kunna lägga ut dina förmågor på 1-9.

Den bökigheten är kvar i denne remaster. Man kan sätta snabbknappar, men då måste du t ex klicka F1 och sedan högerklicka för att använda en förmåga. Störigt.

Det jag inte förstår är att dom hållit hårt på att inte förändra det för mus+tangentbord. Men med handkontroll får du istället 4 knappar för skills. Det blir alltså bättre (mindre skiftande av skills) om man spelar med handkontroll.

*edit* eller till och med 6 knappar såg jag nu.

Moderator | Testpilot
Skrivet av waeress:

Det jag inte förstår är att dom hållit hårt på att inte förändra det för mus+tangentbord. Men med handkontroll får du istället 4 knappar för skills. Det blir alltså bättre (mindre skiftande av skills) om man spelar med handkontroll.

*edit* eller till och med 6 knappar såg jag nu.

Eller hur? Det är konstigt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Argh, vill prova men fredagsmyset har övertaget här hemma. Se om man hinner lira lite när barnen lagt sig

Moderator | Testpilot
Skrivet av bulleboss:

Argh, vill prova men fredagsmyset har övertaget här hemma. Se om man hinner lira lite när barnen lagt sig

Du har ju hela helgen på dig


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Diablo 2 när det släpptes var ett riktigt bra spel. Jag testade open beta nu i helgen och vist är det snyggt men jag tycker inte att den 20 år gamla motorn i bakgrunden håller idag. Hade mycket hellre sett att de gjort lite större förändringar och till och med ändrat spelmekaniker som inte var bra i orginalet. Exempelvis stamina som känns helt värdelös. Hp/mp pot-management som bara känns jobbigt med en massa flyttades av pots från inventory till bältet. Skills som känns obalanserade.

Jag gillar Diablo och arpg-spel men personligen hade jag hellre sett en större förändring. Men med det sagt så har jag full förståelse för det val de gjort då de vill återspegla Diablo 2 så som det var fast med några få quality of life ändringar. De har valt en "säker" väg där de helt enkelt fokuserat på att få till en bättre grafik/ljud men att i övrigt behålla det gamla. Det är säkert så de flesta vill ha det även om jag personligen inte är så jätteförtjust i slutresultatet.

Medlem

Varför skriver ni inte om censuren i spelet?

Men lagget i spelet gör det ospelbart man teleporterar runt med package loss, det är otroligt ospelbart som tur spelar jag hellre en moddad version av orginalet.

Inaktiv
Skrivet av Sille:

Varför skriver ni inte om censuren i spelet?

Men lagget i spelet gör det ospelbart man teleporterar runt med package loss, det är otroligt ospelbart som tur spelar jag hellre en moddad version av orginalet.

Vad är det för censur?

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Vad är det för censur?

Hittade dessa efter en snabb google ”Diablo 2 resurrected censored”. Det finns säkert bättre filmer.

Edit:

En intressant sak som nämns i båda filmerna är att alla Diablo-spel är ifrån 18 år, så full nakenhet, extrem våld och störande teman är tillåtet.

Sen ifall Kina eller kinesiska investerare är boven är nog inte problemet i detta fall, tror jag. Det är väl mer att nakenhet som sådant är mer och mer omtvistat i väst. Exempelvis är det i framförallt väst som vi censurerar nakenhet och blod. I Kina är det väl mest skelett och vokabulär?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Video_game_censorship

Tyvärr slipper vi nog inte ifrån att det så småningom blir mer och mer censur.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Inaktiv
Skrivet av Hanzo:

youtube.com/watch?v=f5RldvjKUWQ

youtube.com/watch?v=nUx3uYfirGI

Hittade dessa efter en snabb google ”Diablo 2 resurrected censored”. Det finns säkert bättre filmer.

Hmm vet inte om jag skulle kalla det censur. Tror mer på att de designat om karaktärerna av egen vilja, antagligen för att de tycker det är "omodernt" och kanske till och med "problematiskt" med den gamla stilen med översexualiserade kvinnliga karaktärer o.s.v.

Men ja, det är väl grejen jag stör mig mest på designmässigt i Resurrected. Diablo 2 släpptes 2000 men det hade ändå den där gränslösa 90-talsestetiken. Typ som att allt var designat av en 12-åring, och då menar jag det som en bra sak. Så blodigt som möjligt, så läskiga och coola demoner som möjligt, så coola och starka hjältar som möjligt och så sexiga kvinnor som möjligt.
Den nya versionen är lite mer tragisk, inga urringningar och alla tuttar är lite hängiga och karaktärerna ser ganska impotenta ut. Typ som en sexscen i en SVT-produktion där alla har hängrövar.
Diablo 1 och 2 var för mig ultimata kontraster, gott mot ont, ljuset mot mörkret, skönhet mot fulhet, styrka/hälsa/renhet mot sjukdom/förbannelse/korruption, liv mot död o.s.v.
Att tona ner och gömma saker gör allt lite mer mediokert och uddlöst, det suddar ut kontrasterna och gör det mer grått.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Hmm vet inte om jag skulle kalla det censur. Tror mer på att de designat om karaktärerna av egen vilja, antagligen för att de tycker det är "omodernt" och kanske till och med "problematiskt" med den gamla stilen med översexualiserade kvinnliga karaktärer o.s.v.

Men ja, det är väl grejen jag stör mig mest på designmässigt i Resurrected. Diablo 2 släpptes 2000 men det hade ändå den där gränslösa 90-talsestetiken. Typ som att allt var designat av en 12-åring, och då menar jag det som en bra sak. Så blodigt som möjligt, så läskiga och coola demoner som möjligt, så coola och starka hjältar som möjligt och så sexiga kvinnor som möjligt.
Den nya versionen är lite mer tragisk, inga urringningar och alla tuttar är lite hängiga och karaktärerna ser ganska impotenta ut. Typ som en sexscen i en SVT-produktion där alla har hängrövar.
Diablo 1 och 2 var för mig ultimata kontraster, gott mot ont, ljuset mot mörkret, skönhet mot fulhet, styrka/hälsa/renhet mot sjukdom/förbannelse/korruption, liv mot död o.s.v.
Att tona ner och gömma saker gör allt lite mer mediokert och uddlöst, det suddar ut kontrasterna och gör det mer grått.

Håller med. Det ska bli intressant att se var vi landar i tillslut. Jag hoppas att devsen tar till sig kritiken.

När devsen ändå skapat en mer återhållsam version så kan man ju ha en option för ”enable nudity” och ”enable blood” etc.

Allt finns ju där redan.
Släpp lös och löp hela linan ut.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Har testat liret på både ps5 och pc nu. ps5 versionen är skitsnygg och vädligt smooth, kontrollerna har dom lyckats med. Det var roligare än jag hade trott helt klart. Testade sedan pc versionen och där kändes allt "sluggish" och inte alls lika bra.

Någon annan som fick den uppfattningen? Har ändå en helt ok dator.

r9 390
i5 10600k


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Finns det inget blod i spelet?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Har testat liret på både ps5 och pc nu. ps5 versionen är skitsnygg och vädligt smooth, kontrollerna har dom lyckats med. Det var roligare än jag hade trott helt klart. Testade sedan pc versionen och där kändes allt "sluggish" och inte alls lika bra.

Någon annan som fick den uppfattningen? Har ändå en helt ok dator.

r9 390
i5 10600k

Jepp, exakt samma känsla här. På datorn kändes det okej, men verkligen "lite fräschare version av det gamla". På konsol kändes det klart bättre, fick lite wow-känsla. Det enda dryga är inventoryhantering, speciellt i stridens hetta där man på PC lättare kan dricka några potions från inventoryt under stridens gång. Lite mer defensivt tänk på konsol alltså. Jag kommer dock skaffa spelet till både pc och konsol, pc för att spela med några vänner som är såna där som "väljer sida" och sen konsol när jag spelar själv

Skrivet av theBoosing:

Har testat liret på både ps5 och pc nu. ps5 versionen är skitsnygg och vädligt smooth, kontrollerna har dom lyckats med. Det var roligare än jag hade trott helt klart. Testade sedan pc versionen och där kändes allt "sluggish" och inte alls lika bra.

Någon annan som fick den uppfattningen? Har ändå en helt ok dator.

r9 390
i5 10600k

Har bara kört på PC, men testade både att köra med handkontroll och tgb + mus och måste säga att det kändes betydligt bättre med handkontroll. Är bara inventoryt som går långsammare att navigera i då naturligtvis, men överlag fungerar det bättre tycker jag.

Skriv svar