Video granskar Roblox ohederliga ekonomi

Robot
Video granskar Roblox ohederliga ekonomi

Företaget som är värderat till 358 miljarder kronor ger sina kreatörer en extremt liten andel av intäkterna för sina spel.

#roblox


Medlem

Även om Roblox aldrig har intresserat mig har jag ändå tyckt om konceptet som sådant: Användargenererat innehåll, som de individuella kreatörerna kan ta betalt för. Men när man ser de här siffrorna inser man att alltsammans är genomruttet. Trist. Man får bara hoppas att det kommer något liknande med en schystare affärsidé.

(Och vad jag sett av vad dottern har spelat så är nästan alla spel värsta sortens pay 2 win och utvecklade för att vara beroendeframkallande snarare än roliga ...)


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Vilken överraskning!


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Medlem

Bra att jag fick reda på det FZ. Ska kollla om dottern fortfarande spelar den.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Svengben:

Bra att jag fick reda på det FZ. Ska kollla om dottern fortfarande spelar den.

Det finns ju massvis med kul spel på plattformen också, även om många är gamification delux för att dra in Robux.


signatur
Medlem

Den var en himlans summa

Medlem

Ruttet men det funkar ju tydligen, vilket alltid innebär att ingen förändring kommer ske. Inte i första taget i alla fall.

Gnällkuk
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det finns ju massvis med kul spel på plattformen också, även om många är gamification delux för att dra in Robux.

För dig (och andra så klart) föräldrar med kids som spelar Roblox, hur ser du nu på att köpa Robux?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

KoP
Medlem

Har aldrig spelat Roblox (kanske för att det är för barn) men har alltid tyckt att det ser lite fattigt och ruttet ut och har länge undrat varför barn verkar dras till dylikt skräp. :'D

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av trickeh2k:

För dig (och andra så klart) föräldrar med kids som spelar Roblox, hur ser du nu på att köpa Robux?

Jag har nog aldrig riktigt gjort kopplingen i hjärnan att det går några pengar till kreatören. Alls. Kidsen har fått köpa Robux vid enstaka tillfällen, mest för att köpa access till spel eller något form av premium i ett spel. Själv köpte man Action Force- och Turtles-gubbar för sparpengen, men de lever ju ett "lite" mer digitalt liv.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av KoP:

Har aldrig spelat Roblox (kanske för att det är för barn) men har alltid tyckt att det ser lite fattigt och ruttet ut och har länge undrat varför barn verkar dras till dylikt skräp. :'D

Det är extremt primitivt men lockelsen ligger i enkelheten. Du kan köra det på datorn, i mobilen, på plattan. Det är busenkelt att lira med andra (något till och med AAA-spel kan kämpa med ibland) och gameplay-looparna är väldigt basic. Addera variation (action-spel, samlaspel, parkour-spel, pusselspel, tycoon-spel) och du träffar on demand-generationen mitt i prick.


signatur

Jag och min dotter spelar regelbundet Roblox tillsammans. Det finns en del kreativa spel men en stor del är främst kopior av andra Robloxspel ("The very, very easy Obby" eller liknande är vanligt namn på spel som innehåller hinderbanor) eller spel som enbart fokuserar på att spelaren ska spendera så mycket robux som möjligt ("Would you like to buy a skip for this level") . Jag brukar dock ha väldigt kul i spelet då jag och dottern snarare leker lekar i spelen än att spela dem som det är tänkt. Till exempel så brukar vi leka kurragömma eller någon annan lek eller enbart skratta åt galenskaperna som händer i vissa av spelen (åker i en gruvvagn uppe i bergen, helt plötsligt sätter någon ballonger på vagnen så att vi åker upp mot himlen, dottern hoppar av men skjuter samtidigt en pil från sitt armborst som träffar gruvvagnen. Pilen har ett snöre efter sig som fastnar i hennes karaktär så att hon också dras med upp i luften.) Det blir många spontana skratt i våra spelsessioner 😁

Medlem

Lite svårt när det är innehåll enbart till spelet. Gör man en bana till mariomaker kan man väl inte ens tjäna pengar.
Dock tar ju inte heller något Nintendo betalt för det heller(utanför Nintendo online).

Man kan ju förstå hur de tjänar så vansinnigt mycket pengar när de nästan tar hela kakan. Sneaky som fan.
Antar att folk skulle lagt upp godis gratis om det inte fanns möjlighet att tjäna pengar. Någon får väl starta ett uppror och bojkotta nytt content helt och hållet

Gnällkuk
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag har nog aldrig riktigt gjort kopplingen i hjärnan att det går några pengar till kreatören. Alls. Kidsen har fått köpa Robux vid enstaka tillfällen, mest för att köpa access till spel eller något form av premium i ett spel. Själv köpte man Action Force- och Turtles-gubbar för sparpengen, men de lever ju ett "lite" mer digitalt liv.

Ja, själv la man ju under en period ohemult mycket pengar på hockey- och fotbollsbilder. Simpler times... Jag tänkte mer på att om detta får dig att tänka om när det kommer till att i framtiden låta barnen köpa Robux.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av trickeh2k:

Ja, själv la man ju under en period ohemult mycket pengar på hockey- och fotbollsbilder. Simpler times... Jag tänkte mer på att om detta får dig att tänka om när det kommer till att i framtiden låta barnen köpa Robux.

Har inte hunnit tänka klart om det


signatur
Medlem

Jag har hållit robux handlande på en armlängds avstånd. Men jag tycker det är ok ifall ungarna får det i födelsedagspresent av familj och vänner.
Som tidigare sagt så lever de ett rejält mycket mer digitaliserat liv än man själv gjorde. Och dom måste väl kanske få utlopp för att köpa onödiga pryttlar på sitt sätt. Även om jag tycker det är slöseri.
Men sen har man ju fattat att affärsmodellen för Roblox är genomrutten. Det är egentligen märkligt att den ens får finnas i Sverige, då den tydligt riktar sig mot barn, och handel.

Medlem

Fast träffade en gammal kollega nu i somras och tog en öl och han berättade om en svensk spelstudio med i alla fall minst tre anställda som enbart gör spel i Roblox och tydligen går runt helt okej. Med tanke på att det är företag som ska betala arbetsgivaravgifter, löner, tjänstepension, etc så måste de ju ändå dra in rätt mycket i månaden.

Medlem
Skrivet av acrylamid:

Fast träffade en gammal kollega nu i somras och tog en öl och han berättade om en svensk spelstudio med i alla fall minst tre anställda som enbart gör spel i Roblox och tydligen går runt helt okej. Med tanke på att det är företag som ska betala arbetsgivaravgifter, löner, tjänstepension, etc så måste de ju ändå dra in rätt mycket i månaden.

Det är ju inte så att det inte går att gå runt på det, riktigt spelskapare har väl också lite mer erfarenhet än din genomsnittliga skaparen där.

Samtidigt som dem kanske drar in mycket så kan du då tänka hur mycket mer Roblox utgivaren får utan att lyfta ett finger.

OT Roblox är också kända för att ignorera copyrights och tar betalt för andras skapade verk. Altså inte roblox banor och upplevelser utan sånt som t.ex andra artisters musik som skall spelas på banan/i spelet.
Det var inte jätte längesedan som det var skriverier om just musik.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av acrylamid:

Fast träffade en gammal kollega nu i somras och tog en öl och han berättade om en svensk spelstudio med i alla fall minst tre anställda som enbart gör spel i Roblox och tydligen går runt helt okej. Med tanke på att det är företag som ska betala arbetsgivaravgifter, löner, tjänstepension, etc så måste de ju ändå dra in rätt mycket i månaden.

Det diskuteras i videon också. Poängen är att Roblox gärna får det att se ut att kids kan tjäna pengar på sina skapelser när de i själva verket aldrig har en chans mot etablerade studios som gör Roblox-spel som har möjlighet att betala för exponeringen (i Robux, såklart). Eftersom de också har problem med idé- och konceptkopior finns det heller inget hinder att etablerade studios, med ekonomiska resurser, helt enkelt kopierar bra idéer och får alla inkomster.


signatur
Medlem

signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

1
Skriv svar