Jämför Horizon Zero Dawns nya PS5-patch med PS4- och PS4 Pro-versionerna

Robot
Jämför Horizon Zero Dawns nya PS5-patch med PS4- och PS4 Pro-versionerna

Tröstpris när uppföljaren försenas.

#horizon-zero-dawn, #playstation-5


Ja där e ju en "liten skillnad" =P
Såg den videon igår och hade jag inte haft det på Pc just nu så hade jag köpt det till Ps5:an... men är ju så jävla trevligt att utvecklare uppgraderar sina spel så till dom nyare konsolerna..


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

ZF
Medlem

Kom aldrig igenom det tradiga introt/instruktionerna och det har legat i att göra-högen sen dess.

Men får ge det en nytt försök när en PS5 finns.

Medlem

Äntligen! Väntat med att spela HZD tills 4k60 patchen kommit. Klagar inte heller då spelet ingick i PS+ tidigare i år.

Medlem
Skrivet av ZF:

Kom aldrig igenom det tradiga introt/instruktionerna och det har legat i att göra-högen sen dess.

Men får ge det en nytt försök när en PS5 finns.

Finns i lager nu på webhallen, yoinka en snabbt du


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Jag har ännu inte spelat detta då jag avfärdade det som "ännu ett sandlådespel i mängden", men det verkar ju hyllas överallt.
Är det värt att spela, eller är det ett uttjatad spel à la Ubisofts register?

Medlem
Skrivet av Jozo:

Jag har ännu inte spelat detta då jag avfärdade det som "ännu ett sandlådespel i mängden", men det verkar ju hyllas överallt.
Är det värt att spela, eller är det ett uttjatad spel à la Ubisofts register?

Jag som har riiiiiktigt svårt för sandlådespel, tröttnar på alla spel innan jag tagit mig igenom inledningen, är sci-fi nörd, spelnörd (gillar mest det grafiska), tycker story i spel är överskattat….. är nu inne på min 6:e genomspelning av detta mästerverk(!!!) Älskar precis allt med det och kan inte få nog. Storyn tycker jag personligen är helt makalöst bra och spelmekaniken lagom casual. AI för dinobotsen är oftast fenomenal och läskig (speciellt i början när man inte levlat upp). Första genomspelningen skulle jag bara testa det… slutade med att jag satt från kl 17-04 i ett sträck.

Så jaaa, kan tycka att det är värt det

Medlem
Skrivet av Jozo:

Jag har ännu inte spelat detta då jag avfärdade det som "ännu ett sandlådespel i mängden", men det verkar ju hyllas överallt.
Är det värt att spela, eller är det ett uttjatad spel à la Ubisofts register?

Tycker att spel som fått bra kritik är ger ingen garanti att man kommer gilla det, som exempel fick RDR2 fantastiska betyg men tyckte det var segt och hade klumpiga kontroller, du får väl chansa? Är inte dyrt spel.

ZF
Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Finns i lager nu på webhallen, yoinka en snabbt du

Menade en bokstavlig hög.

Men tack för tipset.

Medlem

Äntligen.

Alla AAA-titlar till PS4 borde få en PS5-patch där de körs i högsta möjliga upplösning med 60 fps.

Uncharted 4 och Lost Legacy next, please.

Medlem
Skrivet av Smultronizer:

Jag som har riiiiiktigt svårt för sandlådespel, tröttnar på alla spel innan jag tagit mig igenom inledningen, är sci-fi nörd, spelnörd (gillar mest det grafiska), tycker story i spel är överskattat….. är nu inne på min 6:e genomspelning av detta mästerverk(!!!) Älskar precis allt med det och kan inte få nog. Storyn tycker jag personligen är helt makalöst bra och spelmekaniken lagom casual. AI för dinobotsen är oftast fenomenal och läskig (speciellt i början när man inte levlat upp). Första genomspelningen skulle jag bara testa det… slutade med att jag satt från kl 17-04 i ett sträck.

Så jaaa, kan tycka att det är värt det

Tycker det är intressant att jag och en polare tycker motsatsen då vi båda kände att storyn är stel och extremt seg. Håller med att visuellt så är det snyggt, och det är bra tema.

Det är något med cutscenes och dialogerna som kändes... off. Läppsynkningen var meh största delen av tiden och uttrycken kändes stela. Vilket jag tycker är trist för det kändes som att spelet hade bra potential.

Ska ta och försöka ge spelet en ny chans (dock mest för att gå igenom storyn, så man vet vart det slutar och vart 2:an plockar upp det ifall man skaffar uppföljaren).

Medlem
Skrivet av Jozo:

Jag har ännu inte spelat detta då jag avfärdade det som "ännu ett sandlådespel i mängden", men det verkar ju hyllas överallt.
Är det värt att spela, eller är det ett uttjatad spel à la Ubisofts register?

När Horizon kom var jag inte jättehypad för det men gav det en chans och det ångrar jag inte. Storyn är riktigt bra och det är svårt att sluta spela när man väl börjat... I mitt tycke är det det bästa spelet till PS4:an och det var en riktigt rolig platinum att ta .


signatur

PSN: Swede_78

Medlem

horizon zero dawn var spelet som fick med att införskaffa en ps4, innan dess fanns det inga spel som lockade.

Edit: stavfel

Medlem
Skrivet av Nimafor:

hroizon zero dawn var spelet som fick med att införskaffa en ps4, innan dess fanns det inga spel som lockade

PS4 Pro var min första konsoll jag haft sen NES, HZD var första spelet jag körde på den.

Medlem

Startade faktiskt upp det på ps5an för någon dag sen. Ville prova och njuta av detta och nya TV:n. Stängde av direkt because of 30 fps. Blir att ladda ner igen ! ser UNDERBART ut i 60 fps :>

Medlem
Skrivet av bulleboss:

Startade faktiskt upp det på ps5an för någon dag sen. Ville prova och njuta av detta och nya TV:n. Stängde av direkt because of 30 fps. Blir att ladda ner igen ! ser UNDERBART ut i 60 fps :>

Horizon och God of War har bra spelmotorer och är väl anpassade för 30FPS.

Med det sagt så är såklart 60FPS mycket bättre, speciellt vid animationer(till exempel monsternas rörelser) och action scener.

Blir lite sugen, men känns som jag sett allt.

Gillade spelet och körde även igenom expansionen.
Det finns mycket som kan förbättras, men tyckte ändå att det var bra.

Ett problem som många spel har är att valutan blir i stort sätt värdelös till slut.

Jag gillade huvudkaraktären tidigt i spelet, upplever dock att hon verkar lida av autism, ser dock inget fel i det.

Medlem

smooth as silk.

Trist med uppskjutet förbjudna väst dock men men.
Blir fin start på nästa år om inte annat.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Jag har ännu inte spelat detta då jag avfärdade det som "ännu ett sandlådespel i mängden", men det verkar ju hyllas överallt.
Är det värt att spela, eller är det ett uttjatad spel à la Ubisofts register?

Jag brukar ge alla hypade spel en chans, jag tänker att så många människor kan väl inte ha fel.. men det kan dom
Varken jag eller sambon orkade spela klart, var riktigt tråkigt och stelt. Men, alla är vi olika så jag tycker absolut att du ska testa.


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Tycker det är intressant att jag och en polare tycker motsatsen då vi båda kände att storyn är stel och extremt seg. Håller med att visuellt så är det snyggt, och det är bra tema.

Det är något med cutscenes och dialogerna som kändes... off. Läppsynkningen var meh största delen av tiden och uttrycken kändes stela. Vilket jag tycker är trist för det kändes som att spelet hade bra potential.

Ska ta och försöka ge spelet en ny chans (dock mest för att gå igenom storyn, så man vet vart det slutar och vart 2:an plockar upp det ifall man skaffar uppföljaren).

Vill inte spoila för mycket men.
Gillade verkligen sci fi loren som kommer i slutet och binder ihop säcken om hur världen fungerar i horizon. Dock så är gameplayet just i slutet lite meh istället. Jag föredrog att jaga alla dinobots först sen gick jag rakt mot slutet. Perfekt genomspelning.

Gen
Medlem

Vilken skillnad det blev med patchen! Körde aldrig klart spelet och köpte det istället på PC mycket senare för att få 4K/60fps som jag varvade (inkl DLCn). Hade vart kul att köra klart det på PS5 nu. Måste dock säga att det visuellt sett inte är perfekt, det är väl pga checkerboardingen.

Avstängd

Har spelat igenom det plus expansionen. Jag får se om jag spelar igenom det igen på min ps5. Har fullt upp med spider-man Miles morales just nu. Fan vad snyggt det är!


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

En jätte bra anledning till att ta Game+ troféerna för mig! Kommer def inte att orka vänta på en eventuell ps5 version den här gången.

Medlem

Spelade aldrig mer än ett par timmar i första spelet för jag tyckte bilduppdateringen var hemsk. Jag har alltid haft problem att sikta i spel med låg fps, men jag ska spela det nj med 60fps. Det lönar sig att vänta ibland😀

Medlem
Det är NÄSTAN ett fantastiskt spel
Skrivet av Jozo:

Jag har ännu inte spelat detta då jag avfärdade det som "ännu ett sandlådespel i mängden", men det verkar ju hyllas överallt.
Är det värt att spela, eller är det ett uttjatad spel à la Ubisofts register?

Jag och frun spelar igenom det nu. Vi har klarat bas-spelet och börjar närma oss slutet av expansionen/DLCt

Fördelar:
Fantastiskt häftig värld.
Väldigt bra bakgrundshistoria
Underhållande strider

Nackdelar:
Klumpig kamera
Stela animationer vid dialoger (blev betydligt bättre i DLCt)
Ibland lite död värld. Den är vacker men känns lite off ibland.
Dålig progression. Der finns ett skilltree, men flera av skillsen är heeeelt värdelösa. Typ backstabba från när man hänger. Använt 0 gånger. Hade samma pilbågar, rustning och uppgraderingar säkert 50% av grundspelet.
Klättrandet är svagt.

Neutralt: open world med massa collectibles. Jag hatar sånt. Andra gillar det. Frun kutar omkring och hämtar sånt.

Nu såg listan över negativa saker lång ut. Men jag gillar det ändå. Att skjuta robotdjur och följa Aloys historia var riktigt trevligt.

4 av 5 i betyg.
Men det känns som ett spel som BORDE varit 5 av 5.

Medlem

Trillade över en artikel som beskriver hur jag känner för detta spel väldigt bra

@Jozo
https://metro.co.uk/2021/08/28/horizon-zero-dawn-is-proof-goo...


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

1
Skriv svar