Thrustmaster T.Flight Full Kit X

Robot
Thrustmaster T.Flight Full Kit X

Flygkontroller som tar MS Flight Simulator på Xbox närmare pc-känslan.

#t-flight-full-kit-x, #t-flight-hotas, #tfrp, #thrustmaster


Ambassadör
Xbox

Verkar ju finfint detta.


signatur

Jump in.

Medlem
Citat:

Nu ställer jag gasen på låret och har bara stickan vid benet, i de fall där jag inte kör det ortodoxa alternativet och ställer allt på ett bord.
De blir ett extra lager glasyr på den välsmakande portion trovärdighet som joystick-enheten redan serverat dig.

Erotiskt värre av Tomas "Utan hotas i Tyrolen" Helenius.

Medlem

Pedalerna är sämst, hackig reglering av roder när man försöker finjustera. Men man får inte bättre för pengara de kostar.
Så jag ska väl inte vara allt för kritisk.

Redaktör
Skrivet av loerk:

Pedalerna är sämst, hackig reglering av roder när man försöker finjustera. Men man får inte bättre för pengara de kostar.
Så jag ska väl inte vara allt för kritisk.

Skulle säga att CH Pedals är sämre, framförallt mycket plastigare. Tror de är dyrare också. Men ja, båda är instegsmodeller.


signatur
Redaktör
Skrivet av Aloysius:

Erotiskt värre av Tomas "Utan hotas i Tyrolen" Helenius.

Hahaha. 😀


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Hahaha. 😀

Du som är insatt. Jag har en logitech extreme 3d pro men i alla spel jag ger mig på att använda den så blir resultatet sämre än om jag kör mus och tangentbord eller Xbox kontroll. Så blir sur och byter snabbt tillbaka.
Är det spakens fel eller är det en brant inlärningskurva att gå över till spak?

Info om spaken.

Testat War thunder, Fs 2020 och några battlefield.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Skulle säga att CH Pedals är sämre, framförallt mycket plastigare. Tror de är dyrare också. Men ja, båda är instegsmodeller.

Så är det.
Sitter fortfarande med dessa pedaler, det blev dock mycket bättre när man ställde in offsets osv.
Kommer nog forsätta med dem med tanke på vad bättre pedaler kostar.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Du som är insatt. Jag har en logitech extreme 3d pro men i alla spel jag ger mig på att använda den så blir resultatet sämre än om jag kör mus och tangentbord eller Xbox kontroll. Så blir sur och byter snabbt tillbaka.
Är det spakens fel eller är det en brant inlärningskurva att gå över till spak?

Info om spaken.

Testat War thunder, Fs 2020 och några battlefield.

Kan mycket väl vara spaken.
Men War Thunder och BF tycker jag jämt spak är värdelöst i. Till och med proffsen spelar ju med KB+M i Battlefield t.ex.
Tror bara att dessa spel är med lämpade för det.

Medlem
Skrivet av loerk:

Pedalerna är sämst, hackig reglering av roder när man försöker finjustera. Men man får inte bättre för pengara de kostar.
Så jag ska väl inte vara allt för kritisk.

Ja de är inga höjdare, men duger väl som instegsmodell. Man kan göra dem lite mjukare genom att smörja rundstängerna som pedalerna färdas på, men fortfarande långt ifrån perfekt. Nu går jag och inväntar Honeycombs pedaler. Med tanke på hur grymma deras yoke och throttle quadrant är så har jag höga förväntningar på dessa pedaler. Deras HOTAS verkar också lovande, framför allt för Xbox.

Medlem
Skrivet av loerk:

Kan mycket väl vara spaken.
Men War Thunder och BF tycker jag jämt spak är värdelöst i. Till och med proffsen spelar ju med KB+M i Battlefield t.ex.
Tror bara att dessa spel är med lämpade för det.

Jo de är ju en budgetspak, skulle varit kul att få testa mer premium grejer i butik före man lägger pengar på det. Men aldrig sett att de haft spakar och rattar inkopplade i något på Elgiganten osv.

Har du provat simulator läget i war thunder? För i det är främst där jag är sugen på att använda spaken.

Medlem

Jag har den gamla PC / PS3-kompatibla versionen av den delbara HOTAS:en som var föregångare till den här. Köpte den för hundra år sen för att spela Elite: Dangerous med och det dög den till. Tyckte det var precis lagom för att testa den delen av hobbyn för någon som inte vet hur intresserad man är. Klockade in kanske 100 timmar i Elite, så då kostade kontrollen alltså typ 10 kronor i timmen, vilket får ses som okej. Sen dess har den samlat damm i garderoben.

Redaktör
Skrivet av Lilagröt:

Du som är insatt. Jag har en logitech extreme 3d pro men i alla spel jag ger mig på att använda den så blir resultatet sämre än om jag kör mus och tangentbord eller Xbox kontroll. Så blir sur och byter snabbt tillbaka.
Är det spakens fel eller är det en brant inlärningskurva att gå över till spak?

Info om spaken.

Testat War thunder, Fs 2020 och några battlefield.

Gissar att det handlar om vana och smak. Att flyga med digitala kontroller (alltså styrning av/på utan nyanser) har jag väldigt svårt för, tycker till och med gamepad-spakarna är bättre. Och en joystick (även en billig) ger ju mycket större styrutslag än en analog gamepad-spak, det gör det enklare att göra mjukare justeringar (typ höja nosen 10 grader). För min del tyckte jag det föll sig naturligt att gå över till spak. Jag lirade Gunship, Falcon, Interceptor och sånt på C64 och Amiga med Tac-2-joystick (digital), och första gången med analog joystick var magi.


signatur
Redaktör
Skrivet av Lilagröt:

Jo de är ju en budgetspak, skulle varit kul att få testa mer premium grejer i butik före man lägger pengar på det. Men aldrig sett att de haft spakar och rattar inkopplade i något på Elgiganten osv.

Har du provat simulator läget i war thunder? För i det är främst där jag är sugen på att använda spaken.

Det verkar inte finnas premiumgrejer till konsol. Det finns en hotas från Hori till pc/Xbox för ca 2 000 kr, men den har fått skäll för usel kvalitet. Turtle Beach har en yoke ("flygratt", används för civilflyg) och gas på gång, jag jagar ett testexemplar. Lär kosta bortåt 4 000 kr. Och Honeycomb som gjort riktigt, riktigt bra grejer (yoke, gas) jobbar dels på Xbox-stöd för sina produkter, dels ska de släppa en joy/gas med Xbox-stöd. Men deras pc-prylar är konstant slutsålda pga hög efterfrågan, så oklart när det kommer. Och en yoke lär inte vara nåt för dig om du ska stridsflyga i War Thunder.


signatur
Medlem
Skrivet av loerk:

Pedalerna är sämst, hackig reglering av roder när man försöker finjustera. Men man får inte bättre för pengara de kostar.
Så jag ska väl inte vara allt för kritisk.

Efter ett års användande kan jag inte riktigt hålla med dig. I MSFS 2020 är rodret riktigt jobbigt men efter att ha läst på forum och kolla på Youtube verkar det som att det är rodrets känslighet i själva spelet som är problemet. Jag har inga problem med att använda rodret i IL-2 Sturmovik.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det verkar inte finnas premiumgrejer till konsol. Det finns en hotas från Hori till pc/Xbox för ca 2 000 kr, men den har fått skäll för usel kvalitet. Turtle Beach har en yoke ("flygratt", används för civilflyg) och gas på gång, jag jagar ett testexemplar. Lär kosta bortåt 4 000 kr. Och Honeycomb som gjort riktigt, riktigt bra grejer (yoke, gas) jobbar dels på Xbox-stöd för sina produkter, dels ska de släppa en joy/gas med Xbox-stöd. Men deras pc-prylar är konstant slutsålda pga hög efterfrågan, så oklart när det kommer. Och en yoke lär inte vara nåt för dig om du ska stridsflyga i War Thunder.

Trodde också att jag själv skulle använda min joystick för stridsflygplan och yoken för civilflyg men det har visat sig att jag har mycket mer precision med yoken även för stridsflygplanen. Dess fantastiska "range of motion" gör att jag kan använda mig av linjär sensitivity och därför får en mycket mer förutsägbar och finkänslig styrning. Man måste komma ihåg att de joysticks som finns i riktiga flygplan är fastmonterade i golvet och därför möjliggör mycket mer finkontroll än de joysticks vi köper i butik som sitter fast ett par decimeter under handen. Lösningen blir då att sänka sensitivityn på bekostnad av förutsägbarhet.

Redaktör
Skrivet av Chicobello:

Trodde också att jag själv skulle använda min joystick för stridsflygplan och yoken för civilflyg men det har visat sig att jag har mycket mer precision med yoken även för stridsflygplanen. Dess fantastiska "range of motion" gör att jag kan använda mig av linjär sensitivity och därför får en mycket mer förutsägbar och finkänslig styrning. Man måste komma ihåg att de joysticks som finns i riktiga flygplan är fastmonterade i golvet och därför möjliggör mycket mer finkontroll än de joysticks vi köper i butik som sitter fast ett par decimeter under handen. Lösningen blir då att sänka sensitivityn på bekostnad av förutsägbarhet.

Ah, se där! Vilken yoke kör du med? Jag har faktiskt inte testat strid med yoke, mest för att jag inte orkat binda alla knappar. Men det låter ju rimligt, längre "slaglängd" eller vad man säger med yoke, och lättare att finlira, framförallt mindre justeringar. Kan tänka mig att kulspruta i WW2-spel funkar rätt bra.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ah, se där! Vilken yoke kör du med? Jag har faktiskt inte testat strid med yoke, mest för att jag inte orkat binda alla knappar. Men det låter ju rimligt, längre "slaglängd" eller vad man säger med yoke, och lättare att finlira, framförallt mindre justeringar. Kan tänka mig att kulspruta i WW2-spel funkar rätt bra.

Jag kör med en Honeycomb Alpha. Som du säger fungerar det väldigt bra i IL-2 Sturmovik när man behöver extrem precision för att träffa sina mål med kulsprutan.

Vill inte dissa joysticks dock. Korsade hela USA med en Cessna 152 i MSFS 2020 med en T16000M innan jag fick tag i en yoke och det gick jättebra. Skulle nog säga att gasreglaget Honeycomb Bravo har förbättrat upplevelsen mer än vad yoken gjort, framförallt med dess inbyggda trimhjul som tillåter finjusteringar av trim.

Redaktör
Skrivet av Chicobello:

Jag kör med en Honeycomb Alpha. Som du säger fungerar det väldigt bra i IL-2 Sturmovik när man behöver extrem precision för att träffa sina mål med kulsprutan.

Vill inte dissa joysticks dock. Korsade hela USA med en Cessna 152 i MSFS 2020 med en T16000M innan jag fick tag i en yoke och det gick jättebra. Skulle nog säga att gasreglaget Honeycomb Bravo har förbättrat upplevelsen mer än vad yoken gjort, framförallt med dess inbyggda trimhjul som tillåter finjusteringar av trim.

Håller med, Alphan är grymt bra men Bravo (och trimhjulet) fantastisk.


signatur
Medlem
Skrivet av Chicobello:

Efter ett års användande kan jag inte riktigt hålla med dig. I MSFS 2020 är rodret riktigt jobbigt men efter att ha läst på forum och kolla på Youtube verkar det som att det är rodrets känslighet i själva spelet som är problemet. Jag har inga problem med att använda rodret i IL-2 Sturmovik.

Är inte känslighetskurvan något som man kan ställa in då? För TFRP-pedalerna är verkligen usla, jag använder dom för att bromsa väl på marken, men i luften blir det oftast joystickens Z-axel.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Jo de är ju en budgetspak, skulle varit kul att få testa mer premium grejer i butik före man lägger pengar på det. Men aldrig sett att de haft spakar och rattar inkopplade i något på Elgiganten osv.

Har du provat simulator läget i war thunder? För i det är främst där jag är sugen på att använda spaken.

Nae jag spelar mest Ground RB och kör CAS i det. Men kolla lite youtube på de som kör Air SB så får du nog ett hum om hur det är med spak.
Ett tips är väl att spana in DCS istället och köra WW2 i det.

Medlem
Skrivet av superapan:

Är inte känslighetskurvan något som man kan ställa in då? För TFRP-pedalerna är verkligen usla, jag använder dom för att bromsa väl på marken, men i luften blir det oftast joystickens Z-axel.

Jodå, den går att ställa in.
Jag klagar väl mest på den taktila känslan, har funtat på att smörja med lite 5.56 men det blir aldrig av.

1
Skriv svar