Xbox Series S eller Nintendo Switch ???

Medlem
Xbox Series S eller Nintendo Switch ???

funderar på att köpa någon ny konsol. det står mellan Xbox Series S eller nintendo switch som det ser ut just nu..
Xbox Series S är väll bara digitala spel så man måste ladda ner dom för att den inte tar "vanliga" spel????
är sugen på den eftersom att den var ganska billig nu. men det tråkiga är ju att man inte kan köra fysiska spel??

Nintendo switch är jag också lite sugen på men det verkar inte finnas så mycket bra spel när jag kollar runt??? verkar mest vara barn spel och sådant??

Xbox Series S Kostar 2 990 på netonnet nu.
Nintendo Switch Kostar 3390 på netonnet nu..

Medlem

Har du inställningen att typ Mario, Donkey Kong och liknande är barnspel försvinner snabbt majoriteten av anledningarna till att äga en Switch. Dess exklusiviteter alltså. Den är ju grafiskt svagare också, så försäljningsargumentet har ju nästan helt vilat på att den kan göras bärbar genom att tas ut från dockan och spela på konsolens inbyggda skärm. Så om du vill kunna spela Skyrim på tåget och inte bryr dig om att det är grafiskt "fullmos" så kan det ändå vara ett alternativ. Om inte lutar det mesta åt att en XSS vore det bästa för dig. Visserligen ingen skivläsare men skaffa Xbox Game Pass så har du ändå tillgång till stort spelbibliotek från start.

Medlem

Skulle ta en series s med game pass. Xbox ser generellt ut att ha flera bra ”indiespel” till lägre pris eller ingår i game pass.
Äger för övrigt både en switch och en vanlig xbone, men den e så mkt mer kompetent än switchen om man kör dockat…

Inaktiv

Beror helt på vilka spel du vill ha. Om du inte vill ha Mario och Zelda och är inne på mer Diablo, Far cry, Halo mm så är det ju en xss du ska ha.
Prismässigt får du ju betydligt mer prestanda på en xss jämnfört med switch.
Vill man ha bärbart så är den ju ett alternativ.

Personligen gillar jag Mario odessey och 3D world.
Men sen har jag mest använt min switch för att köra indie. Dom finns ju på xbox med.

Medlem

Jag behöver nog inte säga vilken konsol jag hade valt.

SS med Game Pass är ju otroligt mycket spel och prestanda för pengarna. Switch har ju å andra sidan många guldkorn som endast går att spela på Switch.

Kokar ju helt och hållet ner till vad du vill spela med andra ord.

Medlem

Stod mellan en switch och en SS, beror ju på vilka spel du är intresserad av. För mig blev det SS då jag vill kunna köra Halo och Forza i TV-soffan nu till hösten. Även för det bra erbjudandet med game pass.

Series s för under 3000 kr får ses som ett kap med tanke på den hårdvara du får.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Jag har haft en Switch nästan sen dag ett och av alla konsoler jag någonsin ägt så är det den som har fått samla mest damm (har knappt rört den senaste året). Det finns ett par suveräna spel som är exklusiva till den, t.ex. Mario Odyssey, Mario Kart 8, Links Awakening remaken och Mario + Rabbids: Kindom Battle men nästan alla spel som är crossplatform vill du hellre spela någon annanstans.

Det enda som ger ett plus till Switch i mina ögon är portabiliteten, ska man åka tåg eller flyga ett par timmar så är den svår att slå, förutsatt att man har hittat spel man vill spela på den.

/ LordDaimos

Medlem

har kollat runt lite på youtube och andra ställen.. blir det någon av dem så får det bli xboxen. men har inte riktigt bestämt mig än om jag ska köpa eller vänta tills man har råd till ett ps5 istället

Medlem

Du ska ha en Xbox Series S. Säger jag, som har en Switch. Hade det varit barn inblandade, eller om du haft en partner som älskar Zelda, då hade svaret blivit ett annorlunda.

Fördelen med fysiska spel är ju att de går att sälja, ofta för rätt ok pengar, köpa digitala spel är ju inte så ekonomiskt, då är det gamepass eller liknande som är vettigt istället. Xbox har bättre utbud där än PS5 i dagsläget verkar det som.

Medlem

Kommer detta vara ditt primära sätt att spela spel?
Köp i så fall Series S och lägg gärna till Gamepass. Oslagbart bra deal och bättre "allround"

Kommer du dra mycket nytta av att kunna spela bärbart? Eller har du kanske redan en gaming PC?
Köp i så fall Switch. Du breddar spelbibliotek och kan spela Nintendos exklusiva. Övriga spel kan köras på PC.

Äger själv en Switch och är mycket nöjd med den men hade inte velat ha den som "main - konsol"

Medlem
Skrivet av partyjunkie:

har kollat runt lite på youtube och andra ställen.. blir det någon av dem så får det bli xboxen. men har inte riktigt bestämt mig än om jag ska köpa eller vänta tills man har råd till ett ps5 istället

Spara lite cash och skaffa ett ps5 säger jag switchen samlar damm något kollosalt medans ps5an går varm varje kväll. Funderar på en xbox series s när forza horizon 5 närmar sig men vi får se.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

It's not a lake, it's an ocean

Som många sagt hänger det på spelen. Vad gillar du för spel? Series S är galet prisvärd, det kommer man inte ifrån. Switch är en Ok konsol, men rätt dyr och med en rad uppenbara brister. Inte minst kontrollerna. Styrkan är flexibiliteten, att kunna växla mellan stationärt och bärbart. Om du bara spelar stationärt, köp Series S.

Betänk även Game Pass, som är en guldtjänst som kommer spara dig mycket pengar.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Flakmonkey

Glöm inte att du kan ha Gamepass till PC också, så har du redan en vettig PC eller kanske funderar på att skaffa/uppgradera en så skulle jag nog rekommendera det framför en Series S. Sen är det ju såklart en kostnadsfråga också om man då inte har en dator. Men med PC har du ju Gamepass och "vanliga" spel via Steam, EGS, etc vilket utökar utbudet något enormt. Är det däremot inte ett alternativ så kan jag varmt rekommendera en Series S, skaffade en till familjens landställe precis och den uppskattas väldigt mycket.

Switch skulle jag bara rekommendera om du vet att du gillar deras spel eller om du föredrar att spela bärbart. Har själv en switch men likt andra här så används den väldigt lite, det är främst när Nintendos egna stortitlar kommer som jag drar fram den igen. Vill jag lira bärbart så drar jag faktiskt hellre fram världens bästa bärbara konsol GBA SP

Medlem

Det vart ett Nintendo 8 Bits med några spel istället

Medlem

Det vart ett Nintendo switch idag med spelet Metroid dread.. jag kan säga att jag är jävligt nöjd med detta.. konsolen verkar vara bättre än vad jag trodde

It's not a lake, it's an ocean

Min Switch samlar mest damm, men kul att du gillar den.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Min Switch används mest för portabelt spelande men kommer nog ersättas till större delen av Steam Deck.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

1
Skriv svar