Antydan om att nästa Mass Effect väljer Unreal Engine framför Frostbite

Robot
Antydan om att nästa Mass Effect väljer Unreal Engine framför Frostbite
NuZ
Testpilot

Hell yeah!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Frostbite är snyggt men flytet är inte där. Föredrar helt klart Unreal Engine av de två.

Medlem

Skall dom verkligen försöka mjölka den gamla kossan en gång till(mass effect).
Ett litet förslag kan ju vara att hitta på något nytt istället med härliga nya tag.
Innan dom kommer ut med sitt nya mass effect så har många andra levererat nytt.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem
Skrivet av Miindz:

Frostbite är snyggt men flytet är inte där. Föredrar helt klart Unreal Engine av de två.

Jag tycker både Battlefield samt Battlefront-spelen som använder Frostbite flyter på riktigt bra iallafall.

Sen hur enkelt och effektivt det är att jobba med är en annan fråga.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Bra, det har väl varit ganska tydligt genom åren att Frostbite är riktigt svår att arbeta med om man inte har varit med och skapat den.

Medlem

GOTY redan där.

☺️

FM-guru
F.d. Sisyr

Lär behövas något helt annat än ett byte av spelmotor om mitt intresse för Mass Effect ska återupplivas.

Medlem

Enda sättet för mig att få något förtroende för ett fjärde ME vore om Drew Karpyshyn och Casey Hudson kom tillbaka.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem

Bra val om det stämmer! Frostbite är en grym motor, men den har sina begränsningar och är inte lämpad för alla sorts spel.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Jag tycker både Battlefield samt Battlefront-spelen som använder Frostbite flyter på riktigt bra iallafall.

Sen hur enkelt och effektivt det är att jobba med är en annan fråga.

Har väl varit svårt för Bioware att få in tps eftersom motorn är uppbyggd för FPS. Sen kan jag tänka mig att Dice i Stockholm är de bästa med motorn och de bygger den efter sina behov och andra får anpassa sig.

Medlem

Det är väl ganska vanligt att även studior som använder egna motorer söker efter folk med Unreal-erfarenhet? Det är mest för att kolla att de som söker har vana av lite mer avancerade motorer.

Det kan vara svårt att söka efter folk som har erfarenhet av en "in house"-motor.

Medlem

Det är inte så dom kan skriva att du ska ha 4 år erfarenheter av frostbite på annonons. När det är en stängd motor. /facepalm

Att ha det i Unreal är det närmaste du kan ha.

Medlem

Alltså, vi vet inte ifall det skall komma ett nytt Mass Effect än vad jag vet..


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Det är och var aldrig motorn som förstörde mass effect. Det gjorde teamet fullständigt själv. Man kan skylla på motorn men det
Var minsta bekymret. Hela spel stilen sket sig.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Alltså, vi vet inte ifall det skall komma ett nytt Mass Effect än vad jag vet..

Kom en teaser förra året

Medlem

Allt som går från Frostbite är bra grejer.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Bra val om det stämmer! Frostbite är en grym motor, men den har sina begränsningar och är inte lämpad för alla sorts spel.

Frostbite gjordes för Battlefield.
Läste om utvecklare från EA sports som bla klagade att det var vansinne att använda den motorn i sportspelen.
Det gick väll till slut med det var mycket tjorv.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

eld
Medlem
Skrivet av Thane:

Har väl varit svårt för Bioware att få in tps eftersom motorn är uppbyggd för FPS. Sen kan jag tänka mig att Dice i Stockholm är de bästa med motorn och de bygger den efter sina behov och andra får anpassa sig.

Det är nog inte det största problemet. Det går att bygga vilket typ av spel man vill i den motorn, men det jobbiga var ju att ingen på studion hade någon längre erfarenhet med den.

Det tar ju på resurserna att lite blint behöva bygga ut funktionalitet och sånt vilket istället hade kunnat användas på att bygga ut spelet.

Medlem
Skrivet av Iceman88:

Det är och var aldrig motorn som förstörde mass effect. Det gjorde teamet fullständigt själv. Man kan skylla på motorn men det
Var minsta bekymret. Hela spel stilen sket sig.

Men motorn var onekligen ett problem. Där fanns ett team som kunde Unreal, men som tvingades att jobba med Frostbite. En motor som saknade väldigt mycket som man får gratis i UE, varför man tvingades skriva massor av funktioner från scratch. Utan någon tydlig dokumentation om hur. Därför hann man inte heller testa och experimentera lika mycket som man var vana vid.

Därmed inte sagt att motorn var det enda problemet. Men den stjälpte mer än vad den hjälpte.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Är det något Frostbite gör bäst så är det destruction.
Med det sagt så passar motorn ypperligt till Battlefield, vilket även är vad motorn skapades för i grunden.
Unreal Engine skulle inte matcha Frostbite på den punkten, men har sina fördelar på andra genres.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Enda sättet för mig att få något förtroende för ett fjärde ME vore om Drew Karpyshyn och Casey Hudson kom tillbaka.

Anthem blev ju bra under dom?

Medlem

Nyheter om Bioware och Unreal Engine kontra Frostbite känns som att piska en död häst. Rättshaveristiskt beteende.

Bioware är förhoppningsvis över sin ev bitterhet och skuldbeläggande idag, speciellt med tanke på personalomsättningen de haft. DA:I gjordes innan ME:A, och blev en framgång, så varför skulle det bero på Frostbite att ME: A inte blev det? ME:A är ju i princip DA:I med andra texturer och handling. Det är snarare så att de satte den bollen i rullning själva genom att t ex avsluta ME:3 på det sätt de gjorde, och sen förvänta sig att alla skulle omfamna ME:A...

Det finns nog fler dimensioner än att det bara handlade om spelmotorer. Nu får man väl hoppas att Frostbite inte legat stilla utvecklingsmässigt och stagnerar, utan precis som Unreal Engine kommer i nya versioner, med nya funktioner.

Medlem
Skrivet av aT1C:

Anthem blev ju bra under dom?

Ingen av dom var involverade. Drew lämnade strax innan ME3 släpptes, Casey lämnade långt innan dom ens började med Anthem.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

eld
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Är det något Frostbite gör bäst så är det destruction.
Med det sagt så passar motorn ypperligt till Battlefield, vilket även är vad motorn skapades för i grunden.
Unreal Engine skulle inte matcha Frostbite på den punkten, men har sina fördelar på andra genres.

Det var ju absolut en viktig sak för battlefield, men det är ju inte det enda motorn byggdes för, och det är inte exklusivt till frostbite:

Skrivet av bopp:

Nyheter om Bioware och Unreal Engine kontra Frostbite känns som att piska en död häst. Rättshaveristiskt beteende.

Bioware är förhoppningsvis över sin ev bitterhet och skuldbeläggande idag, speciellt med tanke på personalomsättningen de haft. DA:I gjordes innan ME:A, och blev en framgång, så varför skulle det bero på Frostbite att ME: A inte blev det? ME:A är ju i princip DA:I med andra texturer och handling. Det är snarare så att de satte den bollen i rullning själva genom att t ex avsluta ME:3 på det sätt de gjorde, och sen förvänta sig att alla skulle omfamna ME:A...

Det finns nog fler dimensioner än att det bara handlade om spelmotorer. Nu får man väl hoppas att Frostbite inte legat stilla utvecklingsmässigt och stagnerar, utan precis som Unreal Engine kommer i nya versioner, med nya funktioner.

Delvis rätt såklart, det var många faktorer som skapade problemen i andromeda, men frostbite var ju en del av det pusslet.

Läster man om Dragon age inquisition's utveckling så blev även okunskapen i den nya motorn ett problem där, men de hade turen med sig att allt ramlade på plats till slut.

Medlem
Skrivet av bopp:

Nyheter om Bioware och Unreal Engine kontra Frostbite känns som att piska en död häst. Rättshaveristiskt beteende.

Bioware är förhoppningsvis över sin ev bitterhet och skuldbeläggande idag, speciellt med tanke på personalomsättningen de haft. DA:I gjordes innan ME:A, och blev en framgång, så varför skulle det bero på Frostbite att ME: A inte blev det? ME:A är ju i princip DA:I med andra texturer och handling. Det är snarare så att de satte den bollen i rullning själva genom att t ex avsluta ME:3 på det sätt de gjorde, och sen förvänta sig att alla skulle omfamna ME:A...

Det finns nog fler dimensioner än att det bara handlade om spelmotorer. Nu får man väl hoppas att Frostbite inte legat stilla utvecklingsmässigt och stagnerar, utan precis som Unreal Engine kommer i nya versioner, med nya funktioner.

Dock gjordes de av olika studios

Dex
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Ingen av dom var involverade. Drew lämnade strax innan ME3 släpptes, Casey lämnade långt innan dom ens började med Anthem.

Båda kom tillbaka igen några år efter dom slutade.

Drew Karpyshyn kom tillbaka till Bioware i 2015 och Casey Hudson kom tillbaka i 2017 (tror jag det var) och både jobbade med Anthem.

Flakmonkey

Att skylla allt på en motor är ju såklart att ta i, men det är väl inte konstigare än att en racerförare inte är lika bra om han tvingas köra i ny bil för första gången eller att du som gamer trivs bäst med din egen mus, tangentbord, musmatta etc. Det är klart att racerföraren ändå kan köra bil och att du kan sätta headshot men inte riktigt lika bra. Behöver ju inte bero på att de nya grejerna är sämre, bara att det inte är det du är van vid och framförallt inte det du vill jobba med.

Just viljan och arbetsglädjen tror jag är en del som man inte ska underskatta. Det må vara en floskel men arbetsglädje, ilska, etc smittar och är det något som är viktigt i ett skapande projekt som spelutveckling ändå är så är det ju arbetsglädje. Så om gänget bakom en så viktig del i spelet som motorn inte tror på den, inte vill jobba med den, gnäller, etc etc så kommer ju det sprida sig till flera delar och dra ner entusiasmen där vilket troligtvis också påverkar kvaliteten på deras del.

Blir ju ett ännu större problem om man samtidigt har problem på managementnivå, folk som lämnar etc... Det handlar tyvärr (eller som tur är beroende på hur man ser på det) inte bara om hur duktiga utvecklarna är eller hur kompetenta verktygen är.

Så skönt att utvecklarna får jobba med den motorn som de anser vara mest lämpad för jobbet och deras skillset, bådar nog bara gott för spelet.

Avstängd

Vet inte om det kommer rädda projektet så länge se fortsätter antsälla talanglösa hbtq muppar.

Medlem
Skrivet av Dex:

Båda kom tillbaka igen några år efter dom slutade.

Drew Karpyshyn kom tillbaka till Bioware i 2015 och Casey Hudson kom tillbaka i 2017 (tror jag det var) och både jobbade med Anthem.

Du tror väl ändå inte att dom var involverade i någon större kapacitet?


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

12
Skriv svar