Svive Alpha K22 Premium – utseendet är inte allt

Robot
Svive Alpha K22 Premium – utseendet är inte allt

Robin testar en datormus från Svive som är bättre än vad en första anblick antyder.

#Svive, #alpha, #komplett, #premium


NuZ
Testpilot

Snyggt Uber som alltid!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

aja utseende är inte allt, dock så tycker jag när plasten ser extremt billig ut så drar jag på näsan. ser ut som den kommer gå sönder av någon vecka användning

Medlem

Snygg djupdykning i enkel mus.

Håller med om att själva musen ser lite plastig / billig ut. Speciellt sidoknapparna. De sticker ut och ser tjocka ut i jämförelse med exempelvis Logitech G403.

Svive Alpha K22 Premium

Logitech G403

Eller båda är nog ungefär lika plastiga ^^;

Kanske är det för att bilden är tagen i dagsljus?
Normalt brukar vi ju se möss i mörkret. Eller som super retuscherade produktbilder.

Logitech G403 - fast som retuscherad produktbild (är den kanske 3D-skapad?)


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Moderator | Testpilot
Skrivet av Natrium:

aja utseende är inte allt, dock så tycker jag när plasten ser extremt billig ut så drar jag på näsan. ser ut som den kommer gå sönder av någon vecka användning

Förstår dig, och jag kände samma. Jag har suttit med den bara två veckor men jag är väldigt nöjd faktiskt. Jag hade lätt byt ut min egna Rival 110 om det inte hade varit för att "DPI-knappen" är på undersidan då jag hoppar mellan dem ganska mycket.

Skrivet av Hanzo:

Snygg djupdykning i enkel mus.

Håller med om att själva musen ser lite plastig / billig ut. Speciellt sidoknapparna. De sticker ut och ser tjocka ut i jämförelse med exempelvis Logitech G403.

https://cdn.fz.se/artikel/bild/1430814?l=eyJyZXNvdXJjZSI6Ilwv...

Svive Alpha K22 Premium

https://c1.neweggimages.com/ProductImage/26-197-218-01.jpg

Logitech G403

Eller båda är nog ungefär lika plastiga ^^;

Kanske är det för att bilden är tagen i dagsljus?
Normalt brukar vi ju se möss i mörkret. Eller som super retuscherade produktbilder.
https://scale.coolshop-cdn.com/product-media.coolshop-cdn.com...

Logitech G403 - fast som retuscherad produktbild (är den kanske 3D-skapad?)

Kan vara så. Jag gillar knapparna just för att de är större och sticker ut lite mer.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

En mus utan en hjul som kan tryckas åt höger och vänster som knappar är ingenting som lockar. Jag tycker att alla spelmusar ska spendera lite mer pengar på att få ett riktigt bra hjul som kan göra mer än att snurra. Köpte en G502 för något år sedan och jag kommer aldrig att köpa en ny spelmus som bara har ett hjul som snurrar. Det absolut bästa med ett hjul som extraknäcker som 3 knappar istället för 1 är att det är fånigt bekvämt att trycka hjulet åt sidorna, speciellt med pekfingret.

Moderator | Testpilot
Skrivet av pizzaishot:

En mus utan en hjul som kan tryckas åt höger och vänster som knappar är ingenting som lockar. Jag tycker att alla spelmusar ska spendera lite mer pengar på att få ett riktigt bra hjul som kan göra mer än att snurra. Köpte en G502 för något år sedan och jag kommer aldrig att köpa en ny spelmus som bara har ett hjul som snurrar. Det absolut bästa med ett hjul som extraknäcker som 3 knappar istället för 1 är att det är fånigt bekvämt att trycka hjulet åt sidorna, speciellt med pekfingret.

Med risk att låta dum, men trycka hjulet åt vänster och höger? Denna, likt alla möss, kan man trycka ned hjulet och använda som en knapp. Vad för möss kan man styre den åt vänster eller höger och att det agerar ett knapptryck?

Låter verkligen intressant, och något jag helt missat.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Med risk att låta dum, men trycka hjulet åt vänster och höger? Denna, likt alla möss, kan man trycka ned hjulet och använda som en knapp. Vad för möss kan man styre den åt vänster eller höger och att det agerar ett knapptryck?

Låter verkligen intressant, och något jag helt missat.

Jag använder en Logitech G502 och på den har ett hjul med högerknapp, vänsterknapp, mittenknapp. Razer Basilisk V2 med flera har också något liknande. Väldigt ofta så har dessa möss pilar som pekar ut åt båda hållen som visar att hjulet går att trycka sidled. Alla nyare möss har egen programvara så att alla knappar är programerbara.

Moderator | Testpilot
Skrivet av pizzaishot:

Jag använder en Logitech G502 och på den har ett hjul med högerknapp, vänsterknapp, mittenknapp. Razer Basilisk V2 med flera har också något liknande. Väldigt ofta så har dessa möss pilar som pekar ut åt båda hållen som visar att hjulet går att trycka sidled. Alla nyare möss har egen programvara så att alla knappar är programerbara.

Jaha du menar att du har knappar på vänster och höger om musen? På något sätt tolkade jag det som att du menade att mushjulet kunde typ styras lite åt vänster eller höger och agera knapp...


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jaha du menar att du har knappar på vänster och höger om musen? På något sätt tolkade jag det som att du menade att mushjulet kunde typ styras lite åt vänster eller höger och agera knapp...

Hjulet kan tryckas åt höger och vänster som en knapp.

Moderator | Testpilot
Skrivet av pizzaishot:

Hjulet kan tryckas åt höger och vänster som en knapp.

Ah okej. Skyller på att klockan är mycket och att barn som mig bör ligga i säng.

Tack för att du läste och kommenterade!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag tror inte att den här är ett alternativ för mig som gillar att kunna "lyfta" musen från mattan emellanåt. Jag jagar alltid en mus som har ett bra grepp för tumme/lillfinger på sidorna, och ifall det inte är gummerat, dvs. en ickeglidande yta som plast, så går det bort helt.

Medlem

Vad i... 699 kr för en trådad Svive-mus i mellanskiktet? Det verkar ju bara bisarrt, när man till exempel kan få tag på en g305 för 400 kr (279 kr från Komplett om du vill ha en blå en), som dessutom är trådlös och har en lättillgänglig DPI-knapp på ovansidan som man även kan mappa om till något mer funktionellt.

Världen har helt flippat ut 😅

Moderator | Testpilot
Skrivet av Ender:

Jag tror inte att den här är ett alternativ för mig som gillar att kunna "lyfta" musen från mattan emellanåt. Jag jagar alltid en mus som har ett bra grepp för tumme/lillfinger på sidorna, och ifall det inte är gummerat, dvs. en ickeglidande yta som plast, så går det bort helt.

Vad använder du dig av för mus i dagsläget?

Skrivet av Kyraal:

Vad i... 699 kr för en trådad Svive-mus i mellanskiktet? Det verkar ju bara bisarrt, när man till exempel kan få tag på en g305 för 400 kr (279 kr från Komplett om du vill ha en blå en), som dessutom är trådlös och har en lättillgänglig DPI-knapp på ovansidan som man även kan mappa om till något mer funktionellt.

Världen har helt flippat ut 😅

Jämförelser sådär är svår då alla har olika behov och diverse. Det du nämner är en riktigt bra mus, även om jag inte gillar att man måste fixa batteri själv - vilket kan vara ett minus för många.

Likt det jag frågade Ender ovan, vad kör du med för mus?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Vad använder du dig av för mus i dagsläget?

En Logitech g900 som sitter riktigt fint i greppet, och även om den där greppvänliga ytan nu är blank så är formen så pass bra för mig att det inte stör mig mycket. En av mina absoluta favoriter var nog Logitech g200, med reservation för att namnet stämmer, där prisklassen var suverän och greppet oslagbart för mina händer. Den ersattes tyvärr med något junk som kostade ungefär 450 spänn mer.

Edit, försökte hitta en bild på den, men det går ju för f-n bara inte, vilket gör mig än mer osäker på namnet. JAg har för mig att den ersattes med någon 5-600 modell, men jag minns inte. Det här borde vara minst 10-15 år sedan.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

[...]

Jämförelser sådär är svår då alla har olika behov och diverse. Det du nämner är en riktigt bra mus, även om jag inte gillar att man måste fixa batteri själv - vilket kan vara ett minus för många.

Likt det jag frågade Ender ovan, vad kör du med för mus?

Jo. nu har jag ju faktiskt inte provat Alphan, som du har gjort, men på pappret ser det ändå väldigt mycket ut med 699 kr. Möjligtvis lönar sig de optiska brytarna i längden, för det är ju som oftast knapparna som ryker när något väl går sönder. Nu har ju även optiska brytare mekaniska komponenter, så det blir lite svårt att bara spekulera där.

Egna batterier är lite av en fördel för mig då jag har en drös uppladdningsbara IKEA-batterier som alltid är tillgängliga

Jag kör själv med lite olika möss för olika saker. Spelar jag så blir det min G305.

Gör jag mer arbetssaker blir det min MX Master 3 och min gamla och väldigt slitna Wacom Intuos 4. Mastern:n är även extremt bra för att browsa tack vare hjulet med elektromagnet som gör att man automatiska kan gå från stegvis scrollande till hypersnabb scrolling i 300 knyck bara genom att "flicka" hjulet i en riktning.

Märker jag av småkänningar i handleden byter jag till en MX Vertical under en period.

Medlem

Nu blev jag lite besatt av det här...jag var näst intill säker på att den gamla favoriten hette något i still med Logitech g200, men den jag hittar till slut är en Logitech G MX518 som iaf är relativt identisk med det utseende jag minns.

Kolla det tumgreppet! *purr, purr*. Ser att den återuppstådda varianten är prisvärd, så jag kanske skulle skaffa mig en reserv
Billigast på Elgiganten just nu

Gnällkuk
Skrivet av Ender:

Nu blev jag lite besatt av det här...jag var näst intill säker på att den gamla favoriten hette något i still med Logitech g200, men den jag hittar till slut är en Logitech G MX518 som iaf är relativt identisk med det utseende jag minns.

https://www.elgiganten.se/image/dv_web_D180001002193113/18032...

Kolla det tumgreppet! *purr, purr*. Ser att den återuppstådda varianten är prisvärd, så jag kanske skulle skaffa mig en reserv
Billigast på Elgiganten just nu

https://www.tomsguide.com/us/logitech-mx518,review-6265.html

Finns väl en anledning till det


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Gnällkuk

Bra recension! Jag har däremot svårt att tänka mig att gå tillbaka till trådat efter att ha bytt till trådlöst. Att betala premiumpris för en kvalitétsprodukt för en mus t ex är väl värt det. Även om musen rent funktionsmässigt lever upp till att leverera har jag svårt att se att jag skulle köpa något som ser så otroligt plastigt och billigt ut.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Om den funkar i Norrland så funkar den överallt. Bra recension!


signatur

Allätare

Medlem

80g är ganska mycket, skulle inte klassa den här musen som en lätt mus, snarare vanlig kontors mus, min lenovo mus på jobbet är lättare 70g kostar 132kr.

Medlem

En mus från 2005 är lika bra om inte bättre än något från 2021.

Gubbgrinig.

1
Skriv svar