Robot
Tales of Arise

När den oändliga jrpg-sagan gör comeback i Tales of Arise både lyfter och faller den.

#bandai-namco, #tales-of-arise


Medlem

Ost är bra


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Redaktör
Ponny
Skrivet av Godofcheese:

Ost är bra

Dagens sanning!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Ost är bra

Jag gillar mögelost!

Medlem

Verkar ändå bra detta. Funderar på om jag ska våga mig till att köpa. Bra recension!

Spelet snittar ändå runt 88 på Metacritic till både XSX och PS5 (snart 50 recensioner på PS5-versionen).

Medlem

Inte oväntat, Tales för mig är mycket "mysgaming" snarare än nåt som får en att tappa hakan. Och det är jag 100% okej med.

Vad som däremot känns småjobbigt är att ett aslångt JRPG är betydligt knepigare privatlivsmässigt när man är trettio än tretton. Får se när jag faktiskt hinner öppna plasten på detta.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Redaktör
Ponny
Skrivet av Vintersorg:

Verkar ändå bra detta. Funderar på om jag ska våga mig till att köpa. Bra recension!

Spelet snittar ändå runt 88 på Metacritic till både XSX och PS5 (snart 50 recensioner på PS5-versionen).

Japp! Många är glada. Väldigt glada till och med!


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av Arzei:

Inte oväntat, Tales för mig är mycket "mysgaming" snarare än nåt som får en att tappa hakan. Och det är jag 100% okej med.

Vad som däremot känns småjobbigt är att ett aslångt JRPG är betydligt knepigare privatlivsmässigt när man är trettio än tretton. Får se när jag faktiskt hinner öppna plasten på detta.

I feel ya. Då: ett stort plus med 50+ timmar i spel. Nu: 10 timmar är änna lagom...?


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

jag är lite osäker efter att jag läst denna recension. Har inte spelat speciellt mycket jrpg förutom Final Fantasy 15, om man kan kalla det det. Vet inte riktigt om jag ska köpa ToA eller leta efter nåt annat som första riktiga jrpg. Vad tycker ni? Vad är det det bästa att börja med?


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem
Skrivet av krislevin:

jag är lite osäker efter att jag läst denna recension. Har inte spelat speciellt mycket jrpg förutom Final Fantasy 15, om man kan kalla det det. Vet inte riktigt om jag ska köpa ToA eller leta efter nåt annat som första riktiga jrpg. Vad tycker ni? Vad är det det bästa att börja med?

Ett tips är att läsa fler recensioner och inte bara en.

Här har du en till
https://www.youtube.com/watch?v=GGlOQI8_RmY

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Ett tips är att läsa fler recensioner och inte bara en.

Här har du en till
https://www.youtube.com/watch?v=GGlOQI8_RmY

Ja, det är nog en bra ide att läsa fler recensioner kanske. Just denna du gav mig var mycket positiv och intresssant att lyssna på. Är lite velig när det kommer till detta spel, men ju mer man läser och lyssnar desto mer konstruktivt beslutet.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Gnällkuk

Tack för en bra recension, Fredrik! Jag är helt klart mer pepp nu, verkar vara precis vad jag kan förvänta mig så blir inget direkt minus för min del på förhand utan kanske sidouppdragen.

Edit: Varför skriver ni i princip aldrig när spelet släpps? Lite irriterande att man alltid måste leta upp den informationen själv.

10:e september.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Undrar hur stor tyngd matlagning/fisket har, känner mig inte så jätte pepp på det:/

Avstängd

Det bästa med alla JRPGs är deras inspirationskälla åt rule34-världen.

På så vis har jag upptäckt Genshin Impact, Fate Grand Order, Final Fantasy, Dynasty Warrior, med mera.

Redaktör
Ponny
Skrivet av trickeh2k:

Tack för en bra recension, Fredrik! Jag är helt klart mer pepp nu, verkar vara precis vad jag kan förvänta mig så blir inget direkt minus för min del på förhand utan kanske sidouppdragen.

Edit: Varför skriver ni i princip aldrig när spelet släpps? Lite irriterande att man alltid måste leta upp den informationen själv.

10:e september.

Tack! Och also: bra feedback. Ska ta för vana att skriva det i fotnoten. Brukar göra det, men glömde det nu.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av Gaara:

Undrar hur stor tyngd matlagning/fisket har, känner mig inte så jätte pepp på det:/

Inte så stor plats, alls. "Valfritt stor tyngd" kan man också sammanfatta det med.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Är säkert inget dåligt spel detta, men har så svårt för hela Weeb-RPG genren. Det blir lite för mycket, och inte på det bra sättet.
Såg någon gameplay video, och sättet alla bara pratade i munnen på varandra under combat gjorde mig knäpp på 20 sekunder.


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem
Citat:

Här får jag mer en känsla av halvfabrikat, inte minst gällande ensemblen som snackar, skriker och bråkar utan att nödvändigtvis säga särskilt mycket. Utfyllnad till sidospår – döda si och så många sådana, hämta den och ta den sedan dit – som mest fyller mig med tomhet.

Synd. då blir det rea-korgen om 3 år.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Sikket kalasspel! Helt hooked!

Aldrig spelat något av spel(en?) i serien(?), har jag missat något ni som vet??

Karaktärsinteraktionen är något som är intressant, som omväxling! Blir engagerad på ett sätt jag sällan blir! Inte automatiskt att jag klickar SKIP SKIP / TRYCK FÖR ATT SKIPPA CUTSCENE, bara det !

Combaten känns jävligt fresh! Provade FF7-re..maken i några timmar, det här slår det spelet med hästlängder imo, slagsmålsmässigt!

jädra kul!
Vackert är det också!

Solklar 4/5 änsålänge, snuddar på 5! bara spelat 11 timmar änsålänge, men satans så kul!

Har dock hängt sig 2 gånger, börjar fundera på om det inte riktigt är kompis med quickresume på Xboxen? Har hänt båda gångerna efter jag fortsatt i quickresume, känns det som iaf? Har börjat stänga av det efter varje session, se om det blir någon skillnad.

Medlem

Helt ok i små mängder spelar nån 20min här eller där .


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av bulleboss:

Sikket kalasspel! Helt hooked!

Aldrig spelat något av spel(en?) i serien(?), har jag missat något ni som vet??

Karaktärsinteraktionen är något som är intressant, som omväxling! Blir engagerad på ett sätt jag sällan blir! Inte automatiskt att jag klickar SKIP SKIP / TRYCK FÖR ATT SKIPPA CUTSCENE, bara det !

Combaten känns jävligt fresh! Provade FF7-re..maken i några timmar, det här slår det spelet med hästlängder imo, slagsmålsmässigt!

jädra kul!
Vackert är det också!

Solklar 4/5 änsålänge, snuddar på 5! bara spelat 11 timmar änsålänge, men satans så kul!

Har dock hängt sig 2 gånger, börjar fundera på om det inte riktigt är kompis med quickresume på Xboxen? Har hänt båda gångerna efter jag fortsatt i quickresume, känns det som iaf? Har börjat stänga av det efter varje session, se om det blir någon skillnad.

Samma här
Har lirat 25 timmar nu. Är helt fast!

Medlem

Spelet känns för mig som ett av de roligare av de senaste Tales spelen. Ett riktigt lyft från tales of Berseria helt klart.

1
Skriv svar