11 September / kommer du ihåg vad du gjorde för 20 år sedan?

Kontot avslutas
11 September / kommer du ihåg vad du gjorde för 20 år sedan?

Den 11 september 2001 inträffade en fruktansvärd sak i modern historia.
Terroristgruppen Al-Qaida kapade fyra stycken passagerarflygplan, två av dessa flög in i tvilling tornen World Trade Center i New York, ett flög in i militärbasen Pentagon och den fjärde kraschade eftersom passagerarna ombord lyckades stoppa terroristerna från att nå sitt fjärde mål.

Den 11 september (som är imorgon nu när jag skriver detta) har det gått 20 år sedan detta inträffade och för många av oss kanske det inte alls känns som att det är så länge sedan.
Men det är nog ändå den dagen då de flesta av oss som var med faktiskt kommer ihåg vad vi gjorde när vi väl fick höra om det här tragiska attentatet som orsakade att väldigt många människor miste sina liv.

Vad gjorde du för 20 år sedan?


signatur

ゼルダの城

Kontot avslutas

Själv så var jag i Arvika.
Hade slutat i skolan för dagen och var vid den enda tv-spels butiken i Arvika på den tiden för att köpa en Playstation 2 som jag hade sparat ihop till under mer än ett års tid.
När jag satt i bilen på väg hem så hörde jag på bilradion att ett flygplan hade flugit in i en skyskrapa i USA. Då trodde jag att det bara var en olycka, men när jag kom hem och fick höra att ännu ett flygplan hade flugit in i en annan skyskrapa så fattade jag att det måste vara ett attentat av något slag.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Var sjuk och hemma från skolan. Låg i sängen och tittade på TV när sändningen avbröts för ett nyhetsinslag. Tänkte också att det var en olycka först.

Medlem

Hade kommit hem från skolan och tittade på Baywatch, lol. Kom upp något textmeddelande på TV'n så jag bytte kanal till livesändningen. Precis när jag började kolla så såg jag hur det andra planet flög in i det andra tornet, live. Förstod nästan inte ens vad som hände först.

Backloggens befriare

Satt hemma hos min kompks Jakob och spelade StarCraft Brood War efter skolan, den vanliga rutinen, när han frågade om jag sett vad som hänt i New York.
Jag svarade väldigt nonchalant "ah, det har varit någon bombning eller nåt sådant, såg det på nyheterna imorse".
Sedsn fortsatte vi spela.

Inget vi kan tänkte på då, men rätt underligt och lite kusligt i efterhand. Speciellt eftersom att det precis hade hänt...

Edit: vi hade en kort dislussion kring huruvida jag inte kunde ha sett det på TV i och med att det precis hänt, men så drog ju nästa match igång och det försvann.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Satt hemma hos min kompks Jakob och spelade StarCraft Brood War efter skolan, den vanliga rutinen, när han frågade om jag sett vad som hänt i New York.
Jag svarade väldigt nonchalant "ah, det har varit någon bombning eller nåt sådant, såg det på nyheterna imorse".
Sedsn fortsatte vi spela.

Inget vi kan tänkte på då, men rätt underligt och lite kusligt i efterhand. Speciellt eftersom att det precis hade hänt...

Hur kunde du se det "i morse" när det hände vid 15-tiden svensk tid? Var det dagen efter?

Medlem

Minns typ inte något om det alls. Kanske va första gången jag fick hörde talas om tyst minut? Helt ärligt har jag knappt brytt mig sen dess

Frilansare

Satt på PC Gamer-kontoret i Växjö. Skum dag.

Medlem

Jag var på jobbet. En kollega kom springande och sa att vi måste kolla på nyheterna. Det kändes overkligt när vi stod där och såg allt som hände på TV:n. Känns lika overkligt än idag

Medlem

Minns att jag kom hem från skolan och en polare som varit hemma sjuk under dagen ringde mig och sa att flygplan hade kört in i world trade center och att jag skulle sätta på TV'n (minns det som att andra planet inte hade kört in ännu eller precis hade kört in), minns att min första tanke var att han hittade på eller att det var nån film som gick på TV som han kollade på (han var väldigt förtjust i katastroffilmer av olika slag och pratade ofta om typ "skyskrapan brinner" och sånt), sen slog jag på TV'n och fastnade framför den resten av dagen/kvällen.

Medlem

Minns det ganska väl, om än bara en kort stund.

Satt hos en klasskompis som precis fått bredband. Själv satt jag med 56k-modem hemma så det var en dröm att kunna sitta hos honom och tanka warez och dylikt via Direct Connect.

Plötsligt skrev någon på IRC till min kompis att "dem har sprängt WTC" (tror ordet "sprängt" användes, men detta var precis när det hade hänt och ingen visste så mycket). "Jo, tjena" sa både jag och min kompis, tänkte inte så mycket mer på det men till sist surfade både han och jag in på Aftonbladet och såg stora rubriker om händelsen.

20 år sedan alltså. Jösses...

Medlem

Jag satt på övervåningen hos en kompis och spelade mitt GTA 3 på hans PC för min orkade inte med grafiken.
Hans pappa ropade från våningen under att det tydligen hade hänt något i USA och vi slog på TVn lagom för att se det andra planet flyga in i det andra tornet. Kommer ihåg att jag inte kunde förstå att det hänt på riktigt. Hade en konstig surrealistisk känsla flera dagar efter.


signatur

PSN: MrOakenborn

Kontot avslutas
Skrivet av Oakenborn:

Jag satt på övervåningen hos en kompis och spelade mitt GTA 3 på hans PC för min orkade inte med grafiken.

Var det någon tidig demo eller något eftersom spelet släpptes först i oktober 2001 enligt Wikipedia ?


signatur

ゼルダの城

Backloggens befriare
Skrivet av Cenorida:

Hur kunde du se det "i morse" när det hände vid 15-tiden svensk tid? Var det dagen efter?

Nix.
Det var ju just det som var kusligt. Jag hade ju inte sett det på nyheterna.


signatur

Ad hoc addendum

Avstängd

"Al Qaeda" 🤔🤔🤔
🙄🙄🙄

ont; lirade Diablo II med några klasskamrater efter skolan

Medlem

Jopp, stod inne i en Expert butik när det kablades ut på tv apparaterna i butiken. Första minuten eller så fick jag för mig det var ngn ny grym CGI scen från ngn kommande action film heh.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Var det någon tidig demo eller något eftersom spelet släpptes först i oktober 2001 enligt Wikipedia ?

Nej. Jag hade det på skiva och jag är 99% säker att det var det vi spelade. Annars är det ett konstruerat minne som jag trott är ett riktigt minne i 20 år. Så kan vi inte låtsas att det var ute så jag inte behöver ifrågasätta hela min uppväxt såhär på en fredagseftermiddag?


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Var det någon tidig demo eller något eftersom spelet släpptes först i oktober 2001 enligt Wikipedia ?

Nej men... Jag googlade lite och det sköts upp tack vare attackerna. Då är frågan: Vad var det vi egentligen spelade? För på riktigt har jag varit helt säker att det var GTA 3 i 20 år.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Nix.
Det var ju just det som var kusligt. Jag hade ju inte sett det på nyheterna.

Ah, du hittade bara på det?

Backloggens befriare
Skrivet av Cenorida:

Ah, du hittade bara på det?

Nä, jag var bara övertygad om att det redan hänt. Någon förklaring tänker jag inte försöka att ge, flr det har jag inte.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Nej men... Jag googlade lite och det sköts upp tack vare attackerna. Då är frågan: Vad var det vi egentligen spelade? För på riktigt har jag varit helt säker att det var GTA 3 i 20 år.

Tänker spontant på typ Urban Chaos, vissa likheter i grafik/miljö etc. och man kunde köra lite bil där också tydligen.

Medlem

Bodde i en liten lägenhet på campus i Växjö och kom hem från dagens lektioner, satte på TVn och förväntade mig att Simpsons strax skulle börja. Istället såg jag andra planet flyga in i World Trade Center, och blev helt fastklistrad framför TVn resten av dagen.

Medlem

Jag kommer ihåg att jag inte förstod varför något som hände i USA skulle påverka oss alls, då det hela tiden händer hemska saker i andra länder som vi inte bryr oss ett skit om. Jag var ganska cynisk som 9 åring.


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem
Skrivet av Ftmch:

Tänker spontant på typ Urban Chaos, vissa likheter i grafik/miljö etc. och man kunde köra lite bil där också tydligen.

Det var ett kul men svårt spel. Synd det inte kom en tvåa. Men jag tror inte att det var det vi spelade. Hade en piratkopierad version av spelet som det var en massa bök med för kunna spela. Har kollat igenom listor med spel som släpptes ungefär då på PC men får ingen känsla att det är något av dom.


signatur

PSN: MrOakenborn

Inaktiv

Gick på en lite mer internationell skola med många familjer från USA så de avbröt undervisningen och vi slussades in i TV-rummet för att titta på nyheterna.

fue
Medlem

Farsan var på väg till Tyskland när det hände. Jag var hemma sjuk såg hela sändningen det dygnet på CNN. Samtidigt som man pracca med CS-laget.

Farsan blev fast i Tyskland eftersom luftrummen i Europa stängdes väl av..?

En kuslig grej.

En barndomsvän. Hans moster jobbade på Estonia.
Blev sjuk dagen då Estonia 'förliste'. Sju är senare bor hon i USA gift sig med en höjdare som jobbar på WTC. Hon får ett kontorsjobb där och ska jobba hennes andra vecka där. Dagen innan blir ens barnen sjuk och hon får stanna hemma.

Dagen efter åker flygplan in på våningarna under hennes kontor..

Högre makter ville ha henne i livet ett tag till. Två gånger om..

Medlem
Skrivet av fue:

En barndomsvän. Hans moster jobbade på Estonia.
Blev sjuk dagen då Estonia 'förliste'. Sju är senare bor hon i USA gift sig med en höjdare som jobbar på WTC. Hon får ett kontorsjobb där och ska jobba hennes andra vecka där. Dagen innan blir ens barnen sjuk och hon får stanna hemma.

Dagen efter åker flygplan in på våningarna under hennes kontor..

Högre makter ville ha henne i livet ett tag till. Två gånger om..

Sjukt och kusligt! Och en jävla tur.

FM-guru
F.d. Sisyr

Morsan berättade när hon hämtade mig från skolan, men jag var för liten för att ta in det på allvar utan tyckte mest det var häftiga bilder på TV4...

Medlem

Jag hade precis kommit hem från kneget, hade slutat tidigt för vi hade halvdag och onsdagen ledig av nån anledning. Slog på teven o såg norra tornet stå i lågor, Strax därefter såg jag det andra planet krasha live... Overkligt.

Edit: Norra tornet ska det vara, Tack för rättelsen @Andy Wadstein


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Det första jag minns är att jag, mamma och min syster sitter i soffan i TV-rummet på övervåningen och att pappa (som hade varit i köket och lyssnat om händelserna på radion) kommer upp till oss och säger något i stil med "Vad är det som har hänt egentligen?!". Sedan slog vi på nyheterna på TV:n och följde nyhetsförmedlingen resten av kvällen. Minns att vi pratade om detta dagen efter i skolan, såklart. Jag gick då i 6:an på mellanstadiet.

Intressant att läsa er andras berättelser. Och bra initiativ till denna tråd, ZeldasCastle. <3

123
Skriv svar