Domaren har talat - Apple får inte förbjuda utvecklarna att använda andra betalsystem

Robot
Domaren har talat - Apple får inte förbjuda utvecklarna att använda andra betalsystem

Hammaren har fallit i rättegången mellan Apple och Epic.

#Apple, #Epic-Games, #Fortnite


Medlem

Så Epic förlorade med andra ord?

Medlem

Allt som allt känns det ändå som att Epic kommer ifrån detta som vinnarna. Intressant att de väljer att lägga fram det som att Epic helt enkelt misslyckades i att bevisa Apple har monopol på marknaden snarare än att helt neka att det finns belägg för det. But I guess that's how it goes. Får se vad som händer framåt, känns inte som att vi hört det sista i denna frågan.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Proximately:

Allt som allt känns det ändå som att Epic kommer ifrån detta som vinnarna. Intressant att de väljer att lägga fram det som att Epic helt enkelt misslyckades i att bevisa Apple har monopol på marknaden snarare än att helt neka att det finns belägg för det. But I guess that's how it goes. Får se vad som händer framåt, känns inte som att vi hört det sista i denna frågan.

Vet inte riktigt hur epic vann? Spelet finns väl inte längre på ios och de måste betala apple.
De riktiga vinnarna är väl spotify osv som nu kan använda egna betalningssystem.

coolt att epics egna expert säger att steam tar 10,7%, då kan vi sluta med 30%-myten och börja racka ner på epics galna 12%

Medlem

Jag känner att jag nog oftast eller generellt är på Epics sida i dom här frågorna...

Jag vet att det är frågor som Sweeney engagerat sig i lääänge, och kalla mig naiv men jag tror att deras gärningar kommer från en genuin vilja och ideal att saker och ting inte ska vara låsta kring 2-3 företag som har varsit monopol på varsin marknad.

Steams mer eller mindre monopol vad gäller PC-spel digitalt, Apple/Googles monopol vad gäller appar till respektive operativsystems telefoner.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av superlim:

Vet inte riktigt hur epic vann? Spelet finns väl inte längre på ios och de måste betala apple.
De riktiga vinnarna är väl spotify osv som nu kan använda egna betalningssystem.

https://i.imgur.com/sAKQO5f.png

coolt att epics egna expert säger att steam tar 10,7%, då kan vi sluta med 30%-myten och börja racka ner på epics galna 12%

Du får nog ta och läsa om den där bilden du länkade. Sen att Steam sänkte andelen de tar var just p.g.a. att EGS tog mycket mindre. Är inte detta en bra sak och som vi bör hylla Epic för?
Annars kan jag lova att Steam hade fortfarande tagit 30% från alla utvecklare


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Du får nog ta och läsa om den där bilden du länkade. Sen att Steam sänkte andelen de tar var just p.g.a. att EGS tog mycket mindre. Är inte detta en bra sak och som vi bör hylla Epic för?
Annars kan jag lova att Steam hade fortfarande tagit 30% från alla utvecklare

det står väl ganska tydligt att steams average commision rate är 10,7%?
Sen vet jag inte hur du har kommit fram till att steam sänkte för att EGS tog mycket mindre, när den sänkningen kom till innan epic game store ens lanserades.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Du får nog ta och läsa om den där bilden du länkade. Sen att Steam sänkte andelen de tar var just p.g.a. att EGS tog mycket mindre. Är inte detta en bra sak och som vi bör hylla Epic för?
Annars kan jag lova att Steam hade fortfarande tagit 30% från alla utvecklare

Frågan är ju om det medelvärdet inkluderar nyckelförsäljning i andra affärer (är ju trots allt Steam-spel oavsett). I så fall är det ju inte särskilt imponerande.. Så standard är 30% för de flesta spel, men om all försäljning av nycklar räknas in så är det en hel del 0% som räknas med som kommer dra ner medelvärdet en hel del.

eld
Medlem
Skrivet av superlim:

det står väl ganska tydligt att steams average commision rate är 10,7%?
Sen vet jag inte hur du har kommit fram till att steam sänkte för att EGS tog mycket mindre, när den sänkningen kom till innan epic game store ens lanserades.

Vet inte hur epics expert räknade där, kanske har något att göra med att de inte tar en cut på försäljning utanför steam.

Det skrevs som sagt 20% vilket är något de tar på allt _över_ $50 miljoner intäkt, men för de flesta är det 30%.

Tänker nog själva att epics advokater ville få det att se ut som att alla utom apple har börjat sänka sina avgifter.

Medlem

Oavsett om man kan säga att Epic vann, kan man iaf sluta sig till att Apple förlorade, vilket i längden är positivt för alla konsumenter.

Medlem
Skrivet av eld:

Vet inte hur epics expert räknade där, kanske har något att göra med att de inte tar en cut på försäljning utanför steam.

Det skrevs som sagt 20% vilket är något de tar på allt _över_ $50 miljoner intäkt, men för de flesta är det 30%.

Tänker nog själva att epics advokater ville få det att se ut som att alla utom apple har börjat sänka sina avgifter.

Det är självklart så att nyckelförsäljning och betalningsavgifter räknas in.
På EGS fick kunderna iaf i början (vet inte om det är så nu) med vissa alternativ betala dessa avgifter själva.

Skribent
Skrivet av Proximately:

Allt som allt känns det ändå som att Epic kommer ifrån detta som vinnarna. Intressant att de väljer att lägga fram det som att Epic helt enkelt misslyckades i att bevisa Apple har monopol på marknaden snarare än att helt neka att det finns belägg för det. But I guess that's how it goes. Får se vad som händer framåt, känns inte som att vi hört det sista i denna frågan.

Jag tycker nog inte vi har någon vinnare här, om vi ska referera det till en boxningsmatch är det nog mer åt "draw". Båda parter vann något, men förlorade också något. Jag tror dock som dig, vi har definitivt inte sett slutet på detta. Jag gissa på en re-match inom en snar framtid.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Både Epic och Apple förlorade, alla andra vann. Tack Epic för smällen ni tog, antar jag


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Hullken:

Oavsett om man kan säga att Epic vann, kan man iaf sluta sig till att Apple förlorade, vilket i längden är positivt för alla konsumenter.

Nej Epic förlorade fighten och kriget. Dom fick inte igenom något överhuvudtaget.

Medlem

Hur exakt vinner konsumenterna på det här? Bara för spelstudion/utgivaren kan ha egen shop-system in-game som inte går igenom Apple så betyder det inte att det skulle på något sätt bli billigare för konsumenter eller gynna oss över huvud taget.

FM-guru
F.d. Sisyr

Göttans - båda torskade. Nu har jag bara läst denna nyhet på mobilen och inte kollat upp saker, men innebär Apple-torsken den feta (framtida) ekonomiska förlust det låter som? Dvs att utvecklare nu har fritt fram att använda egna betallösningar.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Hur exakt vinner konsumenterna på det här? Bara för spelstudion/utgivaren kan ha egen shop-system in-game som inte går igenom Apple så betyder det inte att det skulle på något sätt bli billigare för konsumenter eller gynna oss över huvud taget.

Apple VS Epic har nog aldrig handlat om konsumenter.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Skribent
Skrivet av Sisyr:

Göttans - båda torskade. Nu har jag bara läst denna nyhet på mobilen och inte kollat upp saker, men innebär Apple-torsken den feta (framtida) ekonomiska förlust det låter som? Dvs att utvecklare nu har fritt fram att använda egna betallösningar.

Som jag förstår det behöver det i alla fall inte gå genom Apple. Så jag tänker att t.ex. Spotify får behålla alla sina egna tjänade pengar förutom då kostnaden att ha sin app på App Store.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Apple VS Epic har nog aldrig handlat om konsumenter.

Det vet jag, men finns ett par kommentarer som jag tolkar som om konsumenter skulle vara vinnare på det här, vilket var vad jag ifrågasatte. Borde ha citerat dem, men tänkte ifall det fanns andra inom samma tankebanor som kunde utveckla isf.

Medlem

Båda sidorna förlorade
Men Epic förlorade mest, för dom kommer troligen inte få komma tillbaka till IOS och utnyttja tredjeparts betalning
Kek


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Så Epic förlorade med andra ord?

Väldigt klart är dock att Apple förlorade stort. Detta kommer få konsekvenser för alla appar i App Store.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Som jag förstår det behöver det i alla fall inte gå genom Apple. Så jag tänker att t.ex. Spotify får behålla alla sina egna tjänade pengar förutom då kostnaden att ha sin app på App Store.

Just Spotify är ett ganska dåligt exempel eftersom Apple redan har backat när det gäller prenumerationer i medieappar. Däremot kommer många andra spel i App Store som erbjuder ingame-köp slippa avgiften. Tror även att beslutet såvida den kommer i laga kraft kan få Apple att kraftigt sänka avgiften för att locka spelutvecklare att använda deras betalningsmetod ändå.

Skribent
Skrivet av Cenorida:

Just Spotify är ett ganska dåligt exempel eftersom Apple redan har backat när det gäller prenumerationer i medieappar. Däremot kommer många andra spel i App Store som erbjuder ingame-köp slippa avgiften. Tror även att beslutet såvida den kommer i laga kraft kan få Apple att kraftigt sänka avgiften för att locka spelutvecklare att använda deras betalningsmetod ändå.

Ja just det! Du har ju helt rätt om Spotify, men ja poängen gick fram i alla fall


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Det vet jag, men finns ett par kommentarer som jag tolkar som om konsumenter skulle vara vinnare på det här, vilket var vad jag ifrågasatte. Borde ha citerat dem, men tänkte ifall det fanns andra inom samma tankebanor som kunde utveckla isf.

Apple är ju ett väldigt konsumentfientligt företag som upprätthåller enorma vinstmarginaler. Det här kan ses som första steget i att tvinga Apple att öppna upp iOS för appar utanför deras egen butik, så att man kan använda telefonen som man själv vill.

Medlem
Skrivet av superlim:

Vet inte riktigt hur epic vann? Spelet finns väl inte längre på ios och de måste betala apple.
De riktiga vinnarna är väl spotify osv som nu kan använda egna betalningssystem.

https://i.imgur.com/sAKQO5f.png

coolt att epics egna expert säger att steam tar 10,7%, då kan vi sluta med 30%-myten och börja racka ner på epics galna 12%

Jag betalat för Spotify, Netflix och Disney på deras egna hemsidor men använder det på iPhone så det har fungerat tidigare. Eller vad blir det för skillnad nu?

Som jag har förstått hur Steam funkar så tar de mindre och mindre andel desto mer spelet säljer. Så de kan ta 30% i början men efter x-antal sålda kopior sänker de den nivån. Därav ”average commission”

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Hur exakt vinner konsumenterna på det här? Bara för spelstudion/utgivaren kan ha egen shop-system in-game som inte går igenom Apple så betyder det inte att det skulle på något sätt bli billigare för konsumenter eller gynna oss över huvud taget.

Var det inte så allting startade? Epic la in ett eget betalsystem som erbjöd spelarna lägre priser. 20% permanent discount.

Eller pratar du om andra företag än just Epic? Det är ju så klart svårt att säga, finns alltid dom som bara ser möjligheten att få mer pengar i sina egna fickor.

Medlem
Skrivet av Thane:

Jag betalat för Spotify, Netflix och Disney på deras egna hemsidor men använder det på iPhone så det har fungerat tidigare. Eller vad blir det för skillnad nu?

Som jag har förstått hur Steam funkar så tar de mindre och mindre andel desto mer spelet säljer. Så de kan ta 30% i början men efter x-antal sålda kopior sänker de den nivån. Därav ”average commission”

Appar får länka direkt i appen till andra betallösningar.

Medlem
Skrivet av Thane:

Jag betalat för Spotify, Netflix och Disney på deras egna hemsidor men använder det på iPhone så det har fungerat tidigare. Eller vad blir det för skillnad nu?

Som jag har förstått hur Steam funkar så tar de mindre och mindre andel desto mer spelet säljer. Så de kan ta 30% i början men efter x-antal sålda kopior sänker de den nivån. Därav ”average commission”

Skillnaden blir att du kommer kunna betala genom appen med appens eget betalningsalternativ där de slipper apples 30%, istället för att behöva gå till hemsidan

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Hur exakt vinner konsumenterna på det här? Bara för spelstudion/utgivaren kan ha egen shop-system in-game som inte går igenom Apple så betyder det inte att det skulle på något sätt bli billigare för konsumenter eller gynna oss över huvud taget.

Mer konkurrens har i princip alltid lett till förbättringar för konsumenterna. Så jag ser inte hur konsumenterna inte vunnit här.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Det är helt klart en förlust för apple i det stora hela. De vill låsa in alla betalningar via sin egen infrastruktur så de kan plocka ut procent på transaktionerna. Men nu kan de inte längre göra det.

Det kommer öppna för samma sak som du ser alla möjliga pizzerior och Restauranger göra idag. Ha sina maträtter på Foodora för synlighet men skickar sedan med lappar i leveranserna om hur kunden beställer via restaurangen eller pizzerians egen app eller hemsida till billigare pris. Så de får över transaktionerna till egna kanaler utan foodoras procent på alla transaktioner.

123
Skriv svar