Aliens: Fireteam Elite

Avstängd
Aliens: Fireteam Elite

Ännu ett licens-spel har släppts och denna gång är det James Camerons Aliens som står på tur. Efter fiaskot med Colonial Marines så kan jag smått garantera att denna gör bättre ifrån sig. Men det håller inte i längden.

Jag tror att många Alien-fans (som jag själv) längtar tillbaks att få uppleva den sanna skräcken med att bli jagad av H.R Gigers slemmiga mardröm i det sotsvarta mörkret. Det är det som Alien: Isolation klarade galant. Den pipande rörelsesensorn, de obehagliga androiderna samt den konstanta tanken om att xenomorphen mycket väl kunde vara bakom dig, under dig eller t.o.m ovanför dig. Jag skiter fortfarande på mig varje gång besten stöter ut ett öronbedövande vrål när den sprintar mot mig.

Men nu är vi här för att kolla in den senaste nykomlingen i raden av Alien-spel: Fireteam Elite. Gjord av Cold Iron Studios, en liten studio som ännu har att få ett stort namn i spelbranschen. Detta är en stor titel att handskas med. Men för att hålla mig kort, dom lyckades, men det som verkar bra i början tappar ganska fort sin glans.

Fireteam Elite är ett co-op där du med tre andra ska försöka på så kort tid som möjligt rensa ut bon fulla med olika raser av Xenomorphs. Klasserna på Marinsoldaterna och Xenomorpherna är stora och ju längre in i nästet man kommer, desto svårare blir det.

När Anticimex är upptagen med annat så kan man skicka in soldaterna istället.

Låt oss börja med det som gör spelet bra:

Klasserna: Enorm variation på båda sidor. Hos marinsoldaterna finns för närvarande fem klasser: Elite, Gunner, Demolisher, Recon, Technician och Doc, var och en med sina unika och speciella förmågor, anpassade för att kunna handskas med situationen på ett så smidigt sätt som helst. Det vill säga, om du har kompetenta spelare med dig.

På de slemiga odjurens sida så har vi bland annat: Spitter, Drone, Warrior, Crusher, Prowler, Runner m.m. Dessa styrs helt av A.I och deras enda mål är att göra dig och ditt lag till rymdkompost innan ni hunnit göra samma sak mot dom. Drone lurar sina offer genom att smälta in i omgivningen och slå till när du minst anar det. Spitter spottar syra på långt avstånd. Crusher funkar som en ilsken tjur. Och Warrior är den som konfronterar ditt lag head-on. Runner är den snabbaste. I Alien 3 kallas den Dog-Alien. Prowler hoppar på sina offer och etc.

Vapen: Varje vapen är unikt och känns inte som en kopia av något annat. Pulsgeväret är fortfarande min favorit då dess nostalgiska ljud när man avfyrar det gör mig alldeles sprallig. Du kommer så klart ha egna preferenser och välja vad du helst vill ha under stridens hetta.

Story: Det finns en berättelse att följa i 3 olika uppdrag. Man samlar info på olika platser vilket kan leda till olika dialoger mellan vissa nyckelkaraktärer som är med i ditt gäng, vilket är ett stort plus.

Grafik: Visuellt så har Cold Iron lyckats riktigt bra. Det ser urläckert ut. För att vara multiplayer. Fireteam Elite är långt ifrån ett next-gen men det ser annars riktigt bra ut.

Drottningen finns också med i ett av spelets uppdrag. Men det går inte att döda henne. Lägg svansen mellan benen och fly.

Negativa:

Eftersom fienden bara väller fram mot en så tappar dom skräckfaktorn efter ett tag. I början svettas man då man inte riktigt hänger med i vad som händer då fienden kommer från alla håll. Styrsystemet känns också väldigt tungt och klumpigt och det märks att man har hämtat inspiration från spel som Left 4 Dead.

Storyn blir också lite knagglig närmare mot mitten då det bara gäller att samla info hela tiden för att låsa upp olika dialoger. Så förvänta dig inte något djup.

Det blir upprepande efter ett tag också. Du ska antingen låsa upp en dörr, plantera en bomb, försöka hitta hissen, blastra xenomorphs etc. Om man kör med AI-lagmedlemmar så tappar spelet sin glans väldigt fort. Därför rekommenderar jag att spela med vänner eller online.

Visuellt, så är Fireteam Elite riktigt bra, men det håller inte alltid i längden.

Slutbetyg:

Aliens: Fireteam Elite är ett spel som jag personligen känner själv inte något man behöver köpa direkt. Jag hade hellre väntat tills prislappen sjunker eller när fler gratis-DLC har kommit. Så om du funderar över att prova detta: Vänta helst. Detta är ingen brådska med att prova. Fireteam Elite är ett step-up från Colonial Marines, men dess upprepande missions och framvällande fiender lämnar en dålig eftersmak i munnen. Jag hoppas dock en dag att vi får en uppföljare till Isolation.

Aliens: Fireteam Elite
3
Bra
+
Enorm mängd variation av fiender och vapen
+
Visuellt snyggt
+
Tät atmosfär, vid små stunder
+
Drottningen
-
Upprepande
-
Ingen stor mångsidighet
-
Tappar sin glans under mitten
-
Det kan göras bättre
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

Kan lägga till att på PS5 (antagligen även Xbox) så finns in game voice chat.


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Skribent

Japp, det går som vanligt att prata med varandra via Live på Xbox.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av jjeg6804:

Eftersom fienden bara väller fram mot en så tappar dom skräckfaktorn efter ett tag. I början svettas man då man inte riktigt hänger med i vad som händer då fienden kommer från alla håll.

Jag vet inte om jag hade accepterat detta mer om det hade varit ett generiskt monster-horde-survival-spel. Jag tycker de slaktade "aliens-känslan".
Less är verkligen more indeed!
Kollade en del streams och kändes väldigt meh!

Medlem

Trevlig läsning. Jag har lirat i ca 50 timmar detta spel.

Om man inte gillar att spela om uppdragen för utmaningar på svårare nivåer så är det inte mycket att hänga i granen då det bara är ca 6 timmars speltid i kampanjen.

Efter det får man spela om eller "horde" läget för att levla upp vapen och andra karaktärer.
Det är rätt så innehållsfattigt och 39€ är på tok för saftigt för vad man får tycker jag.

Men jag gillar att förbättra mina karaktärer och försäka köra "solo" på intense eller svårare så därför 50 timmar hittills.

Håller med om en trea i dagsläget.
Mer kött på benen så blir det en 4:a

Medlem

Har spelat runt 70 timmar nu, tycker det är bra. Men det går inte hela vägen. Matchmakingen suger och det gick för snabbt att låsa upp alla vapen och skins. Spelet är lite roligare på extreme difficulty, måste va mer på hugget då.

AI:n kör jag aldrig med, rejoinar 20 games istället för att hamna i en grupp.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Ja det var inget spel som föll mej i smaken direkt, tyvärr


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Kul coop spel för 1-2 tim sessioner där man inte måste fixa jätte mycket med uppgraderingar för att klara sig uppåt. Men dem som finns gör ändå spelet roligare och ger det mer djup.
Kanake hade velat ha en 3e consumable slot så att man hade kunnat utrusta sig med både sentry turrets, elektriska fält och drönare eller minor.
Det känns som att den stora glädjen är klasserna och när man använder sina special vapen och consumables. Känslan med ljuden o så är top notch så man känner sig mer som att man är i aliens världen. Känns väldigt mkt som att de fått inspiration från 2a filmen

Inaktiv

Ja förväntar man sig Alien så blir man väl lite besviken. Men detta är mer baserat på just Aliens, en mer rättfram action scifi.
Och då funkar det riktigt bra med mycket fiender.

Har nyligen skaffat detta (PS5 Ultimate Edition) på PS-rean. Kör med polarn och vi har kul med spelet.
Väldigt tight kontroll och flyter på finfint. Det har tydligen lagts till crossplay så man kan lira med XB och PC, välkommet.

Medlem

Schysst recension!

Personligen tycker jag detta är Left 4 Dead 2 i third person med ett aliens skin. Aliens "klasser" är kopior av zombieklasserna i L4D2.
Som du säger, spela solo eller med randos är ett säkert sätt att mörda allt som är kul, vilket är en väldigt dålig design.
Jag hade höga förhoppningar men lade spelet på hyllan efter 2-3 timmars spel. Tur det var på Gamepass.


signatur

I drank what?

1
Skriv svar