Recension – Calle "Spiken" Johansson-Sundelius

Redaktör
Recension – Calle "Spiken" Johansson-Sundelius

Calle - one of a kind.

I veckan lämnar Calle "Spiken" Johansson-Sundelius jobbet som chefredaktör på FZ, för nya äventyr hos spelstudion 10 Chambers. Vi har jobbat ihop till och från i 20 år, så här kommer min recension av mannen med skägget.

2001- Calle, a.k.a. Spiken, börja hacka nyheter på Fragzone, mest för att komma till Dreamhack.
2009 - börjar jobba som redaktör, får en Photoshop-licens. Efter det blev inget sig likt, ingen bild gick säker.
2015 - tar ett glädjeskutt ut (bokstavligt talat - jag gjorde detsamma) från gamla kontoret och in på Geeks.
2016 - axlar rollen som chefredaktör för FZ
201? - det verkliga livet tillåter ÄNTLIGEN första E3-resan, efter alldeles för många års väntan. Gjorde succé. Förstås.
201? - utvecklar sina Photoshop-skillz så att de även gäller video. Efter det går ingen säker.
2021 - lämnar FZ. Rätt beslut kommer de nya kollegorna tycka. De gamla gråter men fattar förstås att man ska göra som hjärtat säger.

Tack Calle, du fantastiska medarbetare i 20 års tid. <3


signatur
Medlem

Typiskt FZ att alltid ge höga betyg till svenska redaktörer, man undrar ju om ni får betalt av dem...Vore kul om ni nån gång kunde recensera indie-redaktörer.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Flakmonkey
Skrivet av Soulless:

Typiskt FZ att alltid ge höga betyg till svenska redaktörer, man undrar ju om ni får betalt av dem...Vore kul om ni nån gång kunde recensera indie-redaktörer.

Glöm inte att skalan är så otroligt konstig, den är ju inte som den är på alla andra sajter! Och nej, jag orkar inte läsa vad siffran innebär!

Redaktör
Skrivet av Soulless:

Typiskt FZ att alltid ge höga betyg till svenska redaktörer, man undrar ju om ni får betalt av dem...Vore kul om ni nån gång kunde recensera indie-redaktörer.

Skrivet av Nosnos:

Glöm inte att skalan är så otroligt konstig, den är ju inte som den är på alla andra sajter! Och nej, jag orkar inte läsa vad siffran innebär!

Haha!


signatur
Skägg.
10 Chambers

Fan, hur ska man hantera allt sånt här? Jag går och lägger mig med ett hjärta fyllt av uppmuntran, kärlek och självförtroende som kommer följa med till nästa utmaning. Och med risk för att det blir "amerikanska skådisar hyllar varandra i varenda PR-klipp"-stämning i den här tråden:

Tompa, om folk bara visste hur mycket du sliter bakom kulisserna. Hur du outtröttligt korrar, fixar och donar och gör varenda text som går genom dig så mycket bättre. Och du gör det utan minsta spår av bekräftelsebehov, medan en annan hånglar med kameran och gör photoshops för att klämma ut en extra upptumme.


signatur
Redaktör
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Fan, hur ska man hantera allt sånt här? Jag går och lägger mig med ett hjärta fyllt av uppmuntran, kärlek och självförtroende som kommer följa med till nästa utmaning. Och med risk för att det blir "amerikanska skådisar hyllar varandra i varenda PR-klipp"-stämning i den här tråden:

Tompa, om folk bara visste hur mycket du sliter bakom kulisserna. Hur du outtröttligt korrar, fixar och donar och gör varenda text som går genom dig så mycket bättre. Och du gör det utan minsta spår av bekräftelsebehov, medan en annan hånglar med kameran och gör photoshops för att klämma ut en extra upptumme.

Det var dags för lite ryggdunk, efter alla för låga betyg vi satt. Tack hörru.


signatur
Backloggens befriare

@Tomas Helenius det jag verkligen undrar, är om den här recensionen verkligen är 100% objektiv?!


signatur

Ad hoc addendum

Fragtjuv

Ni borde verkligen byta till 1-10 i era recensioner. Elle vänta nu. Har ni bytt till 1-6???


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Redaktör
Skrivet av keffkebab:

@Tomas Helenius det jag verkligen undrar, är om den här recensionen verkligen är 100% objektiv?!

Ja! Betyget är korrekt inom en statistisk felmarginal på 53 %.


signatur
Redaktör
Skrivet av joelthor100:

Ni borde verkligen byta till 1-10 i era recensioner. Elle vänta nu. Har ni bytt till 1-6???

Vi har bytt till skala 5,25-8 så Calle är medioker.

Skämt åsido : vi kör 1-5 men jag satte 6 som hyllning tll Calle som slutat hos oss. Vi har kört 10-gradig skala (1-5 med halvbetyg), men det funkade sämre - allt tenderade att bli halvbetyg. Med hela steg tvingas recensenten tänka igenom betyget mer, och det blir mer betydelsefullt. Men alla skalor har för- och nackdelar.


signatur
Tråddemonen
Testpilot
Skrivet av Tomas Helenius:

https://cdn.fz.se/artikel/fil/1431049?key=46547e4dce98b06f91c...

Calle - one of a kind.

2001- Calle, a.k.a. Spiken, börja hacka nyheter på Fragzone, mest för att komma till Dreamhack.
2009 - börjar jobba som redaktör, får en Photoshop-licens. Efter det blev inget sig likt, ingen bild gick säker.
2015 - tar ett glädjeskutt ut (bokstavligt talat - jag gjorde detsamma) från gamla kontoret och in på Geeks.
2016 - axlar rollen som chefredaktör för FZ
201? - det verkliga livet tillåter ÄNTLIGEN första E3-resan, efter alldeles för många års väntan. Gjorde succé. Förstås.
201? - utvecklar sina Photoshop-skillz så att de även gäller video. Efter det går ingen säker.
2021 - lämnar FZ. Rätt beslut kommer de nya kollegorna tycka. De gamla gråter men fattar förstås att man ska göra som hjärtat säger.

https://cdn.fz.se/artikel/fil/1431050?key=b32fe1f9282c45000c6...

Tack Calle, du fantastiska medarbetare i 20 års tid. <3

Du missade ett minus med att han aldrig lät dig dricka kaffe som Chef på stället.

KoP
Medlem

Inget "+" för skägget? 🤔

Medlem

Detta är verkligen definitionen på en bra meritförteckning!


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

1-6 är ju faktiskt bättre än 1-5 då man aldrig skall ha med en bedömning som är mitt i dvs 3.
Så FZ utvecklades när Calle fick en recension

Fragtjuv
Skrivet av Tomas Helenius:

Vi har bytt till skala 5,25-8 så Calle är medioker.

Skämt åsido : vi kör 1-5 men jag satte 6 som hyllning tll Calle som slutat hos oss. Vi har kört 10-gradig skala (1-5 med halvbetyg), men det funkade sämre - allt tenderade att bli halvbetyg. Med hela steg tvingas recensenten tänka igenom betyget mer, och det blir mer betydelsefullt. Men alla skalor har för- och nackdelar.

Ja, jag förstod att det bar så men försökte skämta lite. Helt rätt att ge Calle det betyget. Då är det Calle och Glenn Hysén som fått en sexa på en femgradig skala. Det är väldigt stort!


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Redaktör
Skrivet av joelthor100:

Ja, jag förstod att det bar så men försökte skämta lite. Helt rätt att ge Calle det betyget. Då är det Calle och Glenn Hysén som fått en sexa på en femgradig skala. Det är väldigt stort!

Jag är trögtänkt...


signatur
Ambassadör
League of Legends

Håller med recensionen. I vissa patcher upplevde jag buggar, så som konstigt ljud vid cutscenes. Det var inget som förstörde upplevelsen utan blev mer ett komiskt inslag och utvecklarna har alltid åtgärdat dessa snabbt. Ska bli spännande att se uppföljaren.

Medlem

Minns Calle sen första dagen jag besökte forumet någon gång tidigt 00-tal.
Tråkigt att du lämnar, men antar att du glider runt på forumet ändå?

Ha det gött och lycka till med allt du tar dig ann!

Medlem

Så det blev 10 Chambers alltså, spännande! Lycka till Calle!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av dali:

Håller med recensionen. I vissa patcher upplevde jag buggar, så som konstigt ljud vid cutscenes. Det var inget som förstörde upplevelsen utan blev mer ett komiskt inslag och utvecklarna har alltid åtgärdat dessa snabbt. Ska bli spännande att se uppföljaren.

It’s a feature!

Skrivet av karbon:

Minns Calle sen första dagen jag besökte forumet någon gång tidigt 00-tal.
Tråkigt att du lämnar, men antar att du glider runt på forumet ändå?

Ha det gött och lycka till med allt du tar dig ann!

Lurking…

Skrivet av jonis:

Så det blev 10 Chambers alltså, spännande! Lycka till Calle!

Tack!


signatur
Inaktiv

Jag tycker den här recensionen är ett lysande exempel på teamwork, när en försvinner känns det tomt för t.ex "recensenten", och oss alla här.

Jag önskar dig lycka till Calle, och du lämnar fz i säkra händer på dom du jobbat med i åratal, frågan är om det krävs rekordhöjd på nästa medspelaren här, för du har gjort ett otroligt bra jobb.

/mvh
Patrik

Inaktiv

Bra recension men tråkigt med Calles release från FZ När Calle läste titeln på 10 Chambers senaste spel tog han det lite väl bokstavligt. Skämt åsido önskar Calle (och FZ) all lycka i framtiden så syns vi framöver i cyberspaces olika vrår ❤️

Ero
Medlem

Har det kommit någon grandios press-release vad nästa steg är? Pension?


signatur

Varit medlem längre än dig.

Medlem

Vi (vanliga medlemmar) vet fortfarande inte var Calle ska bli av?

Blir det Egmont? NENT (gamla MTG)? Fristående konsult? Sälja Photoshop tutorials via Tik Tok?

EDIT. Det går att ta reda på så klart, min fråga var mer utrymme för högt och lågt och behöver inte nödvändigtvis ha med fakta att göra.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Flakmonkey
Skrivet av Ero:

Har det kommit någon grandios press-release vad nästa steg är? Pension?

Skrivet av demagog:

Vi (vanliga medlemmar) vet fortfarande inte var Calle ska bli av?

Blir det Egmont? NENT (gamla MTG)? Fristående konsult? Sälja Photoshop tutorials via Tik Tok?

EDIT. Det går att ta reda på så klart, min fråga var mer utrymme för högt och lågt och behöver inte nödvändigtvis ha med fakta att göra.

https://www.fz.se/forum/trad/446206-calles-nya-giv

Redaktör
Skrivet av demagog:

Vi (vanliga medlemmar) vet fortfarande inte var Calle ska bli av?

Blir det Egmont? NENT (gamla MTG)? Fristående konsult? Sälja Photoshop tutorials via Tik Tok?

EDIT. Det går att ta reda på så klart, min fråga var mer utrymme för högt och lågt och behöver inte nödvändigtvis ha med fakta att göra.

Jag borde förstås ha skrivit det i texten. Blir lite insnöat ibland.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag borde förstås ha skrivit det i texten. Blir lite insnöat ibland.

Tack, men det är helt och hållet mitt fel som inte var uppmärksam. Jag gick en omväg via Linkedin för att ta reda på att det var 10 Chambers som var det rätta svaret.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem
Skrivet av delli:

1-6 är ju faktiskt bättre än 1-5 då man aldrig skall ha med en bedömning som är mitt i dvs 3.
Så FZ utvecklades när Calle fick en recension

Hur menar du, varför ska man "aldrig ha med en bedömning som är mitt i"?


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Det är så man får en tår i ögonvrån trots jag egentligen inte känner någon av er som ser till att den här sajten är en av världens bästa spelsajter.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

1
Skriv svar