Pathfinder: Wrath of the Righteous

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Släpptes precis en patch på 4,5 gig. Fixar en hel del av de allvarligare buggarna längre in i spelet, men kvarstår även en del.

Tack för info, dags logga ur och patcha då. Det är tre patchar på en vecka ungefär.

Patch notes; https://store.steampowered.com/news/app/1184370/view/29841868...

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Fulci:

Tack för info, dags logga ur och patcha då. Det är tre patchar på en vecka ungefär.

Patch notes; https://store.steampowered.com/news/app/1184370/view/29841868...

Ja, de håller bra tempo med patcharna i alla fall. Inte för att jag hade förväntat mig annat; det vid släpp helt trasiga Kingmaker patchades ju flitigt i över ett år.

Skribent
Skrivet av gonzo247:

Bra recension. Jag hade också gått på 4/5. Gillade kingmaker som fan så köpte detta direkt. Kan detta vara det bästa utav alla cprgs som släppts under 2010 talet? Jag tror det.

Tack! Jag håller med här, det når inte fullpott, men det är definitivt ett av de bättre rollspelen på mycket länge.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag spelar just nu Kingmaker för första gången.... och det är något av det mest engagerande rollspel jag upplevt så länge jag kan minnas. Helt jävla otroligt hur bra det är.

När man väl tar sig an den här uppföljaren, har den så man kan ladda in save från kingmaker och på så sätt få med sig något från sin tidigare kampanj eller är det helt fristående?

Skribent
Skrivet av Scream112:

Jag spelar just nu Kingmaker för första gången.... och det är något av det mest engagerande rollspel jag upplevt så länge jag kan minnas. Helt jävla otroligt hur bra det är.

När man väl tar sig an den här uppföljaren, har den så man kan ladda in save från kingmaker och på så sätt få med sig något från sin tidigare kampanj eller är det helt fristående?

Spelet utspelar sig på en helt annan plats och är i stort fristående, så det finns inget sätt att konvertera över sparfiler. Det finns referenser till Kingmaker, men det är mest saker i förbifarten. Tänk ny kampanj helt enkelt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Scream112:

Jag spelar just nu Kingmaker för första gången.... och det är något av det mest engagerande rollspel jag upplevt så länge jag kan minnas. Helt jävla otroligt hur bra det är.

När man väl tar sig an den här uppföljaren, har den så man kan ladda in save från kingmaker och på så sätt få med sig något från sin tidigare kampanj eller är det helt fristående?

Det är fristående, jag fick aldrig något alternativ att importera karaktär/save, men spelvärlden är ju onekligen omfattande, och det finns en hel del referenser (främst indirekta) till innehållet i ettan.

Edit: @Johan Lorentzon slog mig med nån minut. ^^


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Skribent
Skrivet av PeTTs0n:

Det är fristående, jag fick aldrig något alternativ att importera karaktär/save, men spelvärlden är ju onekligen omfattande, och det finns en hel del referenser (främst indirekta) till innehållet i ettan.

Edit: @Johan Lorentzon slog mig med nån minut. ^^

You snooze you lose!


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Spelet utspelar sig på en helt annan plats och är i stort fristående, så det finns inget sätt att konvertera över sparfiler. Det finns referenser till Kingmaker, men det är mest saker i förbifarten. Tänk ny kampanj helt enkelt.

Ah som jag trodde, men skönt att veta. Vilket egentligen nog är att föredra, för då slipper folk känna pressen att spelat "ettan". Även därför smart att det inte heter "Pathfinder 2" också.

Var släppet av det här, som gjorde att jag startade upp Kingmaker till slut, kliandet tog över och jag ville verkligen få spela att bra rollspel igen.

Något som förbluffade mig, var att enbart 83% av spelarna på Steam, har achivementen för att klarat av introt!!! Det innebär alltså att ca en femtedel av de som köpt spelet på steam. 50% har "Foundation" - Alltså avklarat Stag Lord och fått sitt Barony. Verkar vara VÄLDIGT många som har Kingmaker kvar i sin backlogg

Kul med statistik dock.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Scream112:

Ah som jag trodde, men skönt att veta. Vilket egentligen nog är att föredra, för då slipper folk känna pressen att spelat "ettan". Även därför smart att det inte heter "Pathfinder 2" också.

Var släppet av det här, som gjorde att jag startade upp Kingmaker till slut, kliandet tog över och jag ville verkligen få spela att bra rollspel igen.

Något som förbluffade mig, var att enbart 83% av spelarna på Steam, har achivementen för att klarat av introt!!! Det innebär alltså att ca en femtedel av de som köpt spelet på steam. 50% har "Foundation" - Alltså avklarat Stag Lord och fått sitt Barony. Verkar vara VÄLDIGT många som har Kingmaker kvar i sin backlogg

Kul med statistik dock.

Valen du gör i ettan påverkar väldigt mycket, så en narrativ uppföljare hade nog varit omöjlig att göra i vilket fall om man ska ta alla möjligheter i beaktning.

Det är för övrigt rätt standard att få kommer särskilt långt när det gäller större RPG:n, tyvärr! Bara att se på ett spel som Divinity: Original Sin 2 - det är ju nästan unisont hyllat men blott 58% av de som köpt spelet på Steam har ens tagit sig vidare från spelets första del.

Medlem

Installerade i helgen förgångaren.

Första bossen var character creation. Dåmär jag ändå van DnD 3/3.5.
Andra bossen var spindelsvärmar. Fick reloada 5 gånger där. Var lagom kul när man rullat fram en karaktär utan attackmagier och hade 3 partymembers utan attackmagier i partyt

Medlem

Hur är looten? Slumpmässig? Levelbunden, och i så fall, hur pass ofta blir utrustning obsolet?

En av de grejer jag gillade mest med BG-spelen (som ju förvisso kräver att man spelat igenom dem ett par/några gånger) är att ge sig själv en rejäl utmaning tidigt, i form av att åka raka vägen till ett ursvårt ställe/ursvår fight, för att man vet att man kommer hitta viss kraftfull utrustning där.

Men sen gillade jag också den slumpmässiga looten i NWN. Men där var det ju namngivna, olevelbundna grejer.

Något jag däremot inte gillade, var den ständigt inaktualiserade utrustningen i D:OS 2, p.g.a. levelbundenhet. Utrustningen känns dessutom på nåt sätt ... "sjaskig" när den blir levelbunden.

Skribent
Skrivet av Witchfinder:

Hur är looten? Slumpmässig? Levelbunden, och i så fall, hur pass ofta blir utrustning obsolet?

En av de grejer jag gillade mest med BG-spelen (som ju förvisso kräver att man spelat igenom dem ett par/några gånger) är att ge sig själv en rejäl utmaning tidigt, i form av att åka raka vägen till ett ursvårt ställe/ursvår fight, för att man vet att man kommer hitta viss kraftfull utrustning där.

Men sen gillade jag också den slumpmässiga looten i NWN. Men där var det ju namngivna, olevelbundna grejer.

Något jag däremot inte gillade, var den ständigt inaktualiserade utrustningen i D:OS 2, p.g.a. levelbundenhet. Utrustningen känns dessutom på nåt sätt ... "sjaskig" när den blir levelbunden.

Nu är jag lite osäker här, men jag tror looten är lite slumpartat, samtidigt specifik mot vissa fiender. Dvs bossar och viktigare fiender droppar en viss typ av utrustning som passar deras karaktär. En stor demonboss kan droppa en tvåhandsyxa som heter "Evil Bastard Axe of Doom" (påhittat, men typ ). Däremot är det väldigt likt BG i fallet att det finns svåra ställen man kan gå till som också kommer droppa bättre grejor. Never i en kloak i början tex kunde jag då gå åt ett annat håll och möta på en jävligt hård Vatten-elementar, jag gissar att denna droppar något fint. Jag la dock benen på ryggen.

Men kontentan, utrustningen är mer åt BG än D:OS2.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Började som Chaotic Neutral men har strävat efter att bli Chaotic Good efter att jag bestämde mig för rikta in mig på Azata som mythic path. Vet inte ens om det finns krav på det, men tänkte att det passar rollspelsmässigt.

Ligger precis på gränsen, vilket gjorde det lite lustigt då jag på en karta gick jag från CN->CG->CN->CG inom relativt kort tid. : )

Dex
Medlem
Skrivet av Fulci:

Började som Chaotic Neutral men har strävat efter att bli Chaotic Good efter att jag bestämde mig för rikta in mig på Azata som mythic path. Vet inte ens om det finns krav på det, men tänkte att det passar rollspelsmässigt.

Ligger precis på gränsen, vilket gjorde det lite lustigt då jag på en karta gick jag från CN->CG->CN->CG inom relativt kort tid. : )

Kör själv Chaotic Good och Azata och gillar det verkligen. Är lite väl mycket "grönska och regnbågar" ibland i Azata uppdragen, men gud vad jag gillar draken man får med sig! Hon är för jäkla rolig och har många jätte sköna kommentarer

Medlem

Någon som kört The Evil way? hört att dialog valen är helt bedrövliga om man väljer att vara ond utan mer handlar om att "I don't like you, so die". Mer eller mindre.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Nu är jag lite osäker här, men jag tror looten är lite slumpartat, samtidigt specifik mot vissa fiender. Dvs bossar och viktigare fiender droppar en viss typ av utrustning som passar deras karaktär. En stor demonboss kan droppa en tvåhandsyxa som heter "Evil Bastard Axe of Doom" (påhittat, men typ ). Däremot är det väldigt likt BG i fallet att det finns svåra ställen man kan gå till som också kommer droppa bättre grejor. Never i en kloak i början tex kunde jag då gå åt ett annat håll och möta på en jävligt hård Vatten-elementar, jag gissar att denna droppar något fint. Jag la dock benen på ryggen.

Men kontentan, utrustningen är mer åt BG än D:OS2.

Gud vad härligt att höra! Jag älskar då det finns kryphål och en strategisk möjlighet att som låglevlat gäng vinna en höglevlad strid. Inte då det är h-e-l-t k-ör-t som i vissa spel, eller att man som i vissa spel inte tjänar nånting på det för att man bara får loot och xp passande ett låglevlat gäng.

Medlem

Jag gillade spelet, Pathfinder är ingen favorit men jösses så mycket val man fick tillgång till. Däremot ogillade jag de flesta NPCs som kändes överdrivna och för fräcka för min smak. Får se om det blir bättre. I värsta fall får man spela utan companions.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Skribent
Skrivet av Witchfinder:

Gud vad härligt att höra! Jag älskar då det finns kryphål och en strategisk möjlighet att som låglevlat gäng vinna en höglevlad strid. Inte då det är h-e-l-t k-ör-t som i vissa spel, eller att man som i vissa spel inte tjänar nånting på det för att man bara får loot och xp passande ett låglevlat gäng.

Det som kan vara är att viss utrustning kräver viss stats för att karaktärerna ska kunna använda dem. Dvs att du har för låg styrka eller dex innan du levlat en del.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Rättvist betyg, även i denna "slutversion".

Riktigt, riktigt bra är Wrath of the Righteous. Bästa datorbaserade rollspelet detta år till och med. Men det är för mycket skumma buggar fortfarande som frustrerar en.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Evilof:

Installerade i helgen förgångaren.

Första bossen var character creation. Dåmär jag ändå van DnD 3/3.5.
Andra bossen var spindelsvärmar. Fick reloada 5 gånger där. Var lagom kul när man rullat fram en karaktär utan attackmagier och hade 3 partymembers utan attackmagier i partyt

Ett tips mot den typen av svärmar är bomber som Alchemist's Fire. Om jag inte minns helt fel så får du bomber av snubben som ger dig questet som leder till spindelsvärmarna, om inte annat går det att köpa av honom (Bokken eller vad han heter). Finns även andra som säljer.

Alchemist's Fire ser ut såhär i inventoryt;

Den gör då eldskada, finns andra varianter som gör t.ex. acid också. Minns inte om spindlarna är immuna mot vissa grejer, men eld biter bra i alla fall.

Hur som haver, dessa bomber är bra mot svärmar och är det mest effektiva sättet att sänka dem om man inte har någon karaktär med lämpliga spells/abilities.

Skrivet av Fulci:

Började som Chaotic Neutral men har strävat efter att bli Chaotic Good efter att jag bestämde mig för rikta in mig på Azata som mythic path. Vet inte ens om det finns krav på det, men tänkte att det passar rollspelsmässigt.

Ligger precis på gränsen, vilket gjorde det lite lustigt då jag på en karta gick jag från CN->CG->CN->CG inom relativt kort tid. : )

Det finns såvitt jag vet inga krav på alignment när man väljer mythic path, men det är inget jag tar gift på...

Skrivet av Rydell1986:

Någon som kört The Evil way? hört att dialog valen är helt bedrövliga om man väljer att vara ond utan mer handlar om att "I don't like you, so die". Mer eller mindre.

Enligt vad jag fått höra av spelare som kommit betydligt längre i (eller klarat) spelet än mig och spelar som elaka så stämmer det till en början, men dyker upp mer intressanta grejer längre in i spelet.

Själv spelar jag dock som en NG ängel, så jag har inget att säga personligen.

Medlem

Sett en del nu som säger att slutdelen på kampanjen är mer buggig. Jag har en bra bit kvar dit då jag kör relativt långsamt, får hoppas de hinner patcha den mer innan jag hinner dit.

Medlem
12
Skriv svar