Sista chansen att köpa Forza Motorsport 7 – imorgon är loppet kört

Robot
Sista chansen att köpa Forza Motorsport 7 – imorgon är loppet kört
Medlem

Förstår problematiken, men försök få en 6-åring att förstå varför Hot Wheels DLC:t till FH3 inte längre går att ladda ner trots att reklam-banners fortfarande blinkar om det inne i spelet 😢 tråkig utveckling hela grejen när allt ska vara en service/abonnemang/"levande", baksidan med tillgängligheten.

Medlem

Det här är ett av de största problemen med att industrin blir mer och mer digital!

eld
Medlem
Skrivet av Jozo:

Det här är ett av de största problemen med att industrin blir mer och mer digital!

Och innan det digitala så var det skitsvårt att få tag på många fysiska spel när de slutade säljas, så det går åt båda hållen.

I det stora hela så har det digitala gjort det lättare att få tag på spel, snarare än tvärtom.

Men visst, det finns alltid några utstickare och oftast handler det om licensierad musik eller liknande som löper ur.

Medlem

Känns lite förvånande, har för mig Phil Spencer satt i någon soffa på någon show och prata om att han ville bevara gamla spel så de inte försvinner, något i den stilen.

Medlem
Skrivet av eld:

Och innan det digitala så var det skitsvårt att få tag på många fysiska spel när de slutade säljas, så det går åt båda hållen.

I det stora hela så har det digitala gjort det lättare att få tag på spel, snarare än tvärtom.

Men visst, det finns alltid några utstickare och oftast handler det om licensierad musik eller liknande som löper ur.

Skillnaden är att man fortfarande kan få tag på spel åt till exempel NES genom begagnatmarknaden. Den digitala marknaden är låst när du väl har köpt ett spel.
Visst, det är mycket lättare att komma åt nya spel idag genom att handla digitalt, men du kan inte förneka att gamla konsoler och spel lever längre tack vare fysiska spel!

Det finns som sagt både för- och nackdelar med båda sätten.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Känns lite förvånande, har för mig Phil Spencer satt i någon soffa på någon show och prata om att han ville bevara gamla spel så de inte försvinner, något i den stilen.

Det förklarades i förra nyheten att det försvinner pga licenser till bilar går ut. Tydligen vanligt med bilspel som har riktiga bilmodeller med.
Men du kan ju i alla fall fortfarande spela spelet om du köpt det även om det slutar säljas.

Medlem

Spelar bara Horizon-spelen så detta rör inte mig, dessutom utvecklar de väl ändå nya Forza Motorsport (som av någon anledning slopar siffran efter, kanske de vill utveckla den som en längre tjänst snarare än enstaka spel som släpps med jämna mellanrum) så kommer ju finnas Forza så det blir över ändå!

eld
Medlem
Skrivet av Jozo:

Skillnaden är att man fortfarande kan få tag på spel åt till exempel NES genom begagnatmarknaden. Den digitala marknaden är låst när du väl har köpt ett spel.
Visst, det är mycket lättare att komma åt nya spel idag genom att handla digitalt, men du kan inte förneka att gamla konsoler och spel lever längre tack vare fysiska spel!

Det finns som sagt både för- och nackdelar med båda sätten.

Yep! absolut för och nackdelar,

Men jag gillar gamla dos-spel, vilka är svåra att hitta fysiskt

Medlem
Skrivet av Gaara:

Känns lite förvånande, har för mig Phil Spencer satt i någon soffa på någon show och prata om att han ville bevara gamla spel så de inte försvinner, något i den stilen.

Är nog lite därför han sett till att vi som sitter med Xbox kan spela spel som lanserades först på original-Xbox, eller att kunna använda våra gamla 360-skivor på nuvarande generation.

Blir lite tramsigt att hänga upp sig på ETT spel som dessutom plockas bort på grund av licenser. Gäsp.

Medlem

Ångrar att jag köpte FM7. (pc)


signatur

autograph

Medlem

Kan ju tycka att licenserna borde vara anpassade efter tiden och vara kopplade till produkt snarare än tidsperiod men visst, finns väl inga pengar i det.

eld
Medlem
Skrivet av kebbe:

Kan ju tycka att licenserna borde vara anpassade efter tiden och vara kopplade till produkt snarare än tidsperiod men visst, finns väl inga pengar i det.

Det finns sådana licenser, men de är komplicerade och väldigt dyra!

Skribent
Skrivet av kabukishaman:

Förstår problematiken, men försök få en 6-åring att förstå varför Hot Wheels DLC:t till FH3 inte längre går att ladda ner trots att reklam-banners fortfarande blinkar om det inne i spelet 😢 tråkig utveckling hela grejen när allt ska vara en service/abonnemang/"levande", baksidan med tillgängligheten.

Fast det här handlar ju om billicenserna (även då Hot Wheels), mindre om live-service/abonnemang etc. Har ju varit problem med sånt här länge när det gäller musik i spel, men då har det enkelt gått att patcha bort musiken och ersatt med något generiskt. När det handlar om bilar så kan de ju ta bort i bilarna, men då är det ju inte så mycket av spelet kvar. Så valet är ju då att sluta sälja...

Men jo, det är förstås tråkigt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Fast det här handlar ju om billicenserna (även då Hot Wheels), mindre om live-service/abonnemang etc. Har ju varit problem med sånt här länge när det gäller musik i spel, men då har det enkelt gått att patcha bort musiken och ersatt med något generiskt. När det handlar om bilar så kan de ju ta bort i bilarna, men då är det ju inte så mycket av spelet kvar. Så valet är ju då att sluta sälja...

Men jo, det är förstås tråkigt.

Absolut, jag far mer efter det breda perspektivet med en jämförelse mot var vi var för två decennier sedan. Har du NFS Underground till PS2 har du innehållet "för evigt". I den dåvarande ekvationen av, i det här fallet, licenser och vilket innehåll du har att tillgå fanns inte tidsbegränsningen som en faktor för din spelupplevelse på sikt. Generationen som växer upp idag kommer helt enkelt ha svårt att slänga upp en konsol med spel och tillsammans med sina barnbarn uppleva guldspelen från deras generation. Visst, det sistnämnda är måhända överdrivet men jag tycker att det som i det bredare perspektivet handlar om konstant uppkoppling och GaaS alltmer gör sig påmint i en begränsad levnadscykel för spelen vi får idag.

Medlem

Jag undrar lite vad som hänt när detta sker innan det finns en uppföljare?

Stämmer kanske ryktena om att de fått hjälpa till med Halo Infinite de senaste åren?

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Det förklarades i förra nyheten att det försvinner pga licenser till bilar går ut. Tydligen vanligt med bilspel som har riktiga bilmodeller med.
Men du kan ju i alla fall fortfarande spela spelet om du köpt det även om det slutar säljas.

Det vet jag inte. Kan du nämna ett el flera andra spel som slutats sälja av samma anledning?

Skrivet av Gertzy:

Spelar bara Horizon-spelen så detta rör inte mig, dessutom utvecklar de väl ändå nya Forza Motorsport (som av någon anledning slopar siffran efter, kanske de vill utveckla den som en längre tjänst snarare än enstaka spel som släpps med jämna mellanrum) så kommer ju finnas Forza så det blir över ändå!

Samma gäller Horizon. Forza Horizon 3 går inte längre att köpa.

eld
Medlem
Skrivet av kabukishaman:

Absolut, jag far mer efter det breda perspektivet med en jämförelse mot var vi var för två decennier sedan. Har du NFS Underground till PS2 har du innehållet "för evigt". I den dåvarande ekvationen av, i det här fallet, licenser och vilket innehåll du har att tillgå fanns inte tidsbegränsningen som en faktor för din spelupplevelse på sikt. Generationen som växer upp idag kommer helt enkelt ha svårt att slänga upp en konsol med spel och tillsammans med sina barnbarn uppleva guldspelen från deras generation. Visst, det sistnämnda är måhända överdrivet men jag tycker att det som i det bredare perspektivet handlar om konstant uppkoppling och GaaS alltmer gör sig påmint i en begränsad levnadscykel för spelen vi får idag.

Även på den tiden så fick de inte göra fler skivor som kunde säljas i butik när licenserna tog slut, och precis som då så kan du nu fortfarande spela spelet om du redan äger det.

Det är väl mer att digitalt gör att spelet kan försvinna från "butikshyllan" med ett knapptryck.

Men som en anekdot: min 8-åring fick för sig att installera och spelar nu igenom halflife som var delat till hans konto, samma nyckel jag la in på steam som jag fick när jag först köpte spelet när det kom ut, nästan 25 år senare!

Ambassadör
Xbox
Skrivet av kabukishaman:

Absolut, jag far mer efter det breda perspektivet med en jämförelse mot var vi var för två decennier sedan. Har du NFS Underground till PS2 har du innehållet "för evigt". I den dåvarande ekvationen av, i det här fallet, licenser och vilket innehåll du har att tillgå fanns inte tidsbegränsningen som en faktor för din spelupplevelse på sikt. Generationen som växer upp idag kommer helt enkelt ha svårt att slänga upp en konsol med spel och tillsammans med sina barnbarn uppleva guldspelen från deras generation. Visst, det sistnämnda är måhända överdrivet men jag tycker att det som i det bredare perspektivet handlar om konstant uppkoppling och GaaS alltmer gör sig påmint i en begränsad levnadscykel för spelen vi får idag.

Alltså.. spelen försvinner inte. De säljs bara inte nya längre, äger du det så kan du fortsätta spela och ladda hem etc.

Skrivet av Margy:

Jag undrar lite vad som hänt när detta sker innan det finns en uppföljare?

Stämmer kanske ryktena om att de fått hjälpa till med Halo Infinite de senaste åren?

Turn 10 är grymt duktiga på det tekniska så de hjälper till med allt möjligt ja, bland annat Forza Horizon. Men "förseningen" nu beror på att de bygger en ny F-tech spelmotor i första hand.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Lombra:

Samma gäller Horizon. Forza Horizon 3 går inte längre att köpa.

Kunde jag heller inte bry mig mindre om. Har bara spelat 4an senaste åren och kommer överge det samma dag som 5an lanseras

Medlem
Skrivet av eld:

Yep! absolut för och nackdelar,

Men jag gillar gamla dos-spel, vilka är svåra att hitta fysiskt

Nej, svårt är det inte - men DYRT!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Alltså.. spelen försvinner inte. De säljs bara inte nya längre, äger du det så kan du fortsätta spela och ladda hem etc.

Är helt med på det, problemet är ju om man är sen på bollen så att säga.. grundspelen brukar ju vara enkla att få tag på fysiskt, men som i mitt första exempel med FH3, så blir det snudd på omöjligt att få tag på DLC. Kombinera det med att alltfler hoppar på tjänster som exempelvis Game Pass, som visserligen vuxit till en helt fantastisk tjänst, så finns det nog många potentiella köpare som helt enkelt inte har innehåll tillgängligt efter ett spels begränsade levnadscykel.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Känns lite förvånande, har för mig Phil Spencer satt i någon soffa på någon show och prata om att han ville bevara gamla spel så de inte försvinner, något i den stilen.

Phil syftade mer på bakåtkompatibilitet som gör det möjligt att spela äldre spel på nya konsoler snarare än att du ska kunna köpa spelen för evigt. Forza 7 kommer fortfarande finnas på andrahandsmarknaden i form av fysiska utgåvor långt efter säljstoppet, och för den som äger spelet så kommer det fortfarande gå att spela det, och förhoppningsvis även på konsoler som kommer efter Series X|S.

Microsoft, så väl som andra företag, kan inte göra så mycket åt licenser. Bilindustrin är väldigt petiga när det kommer till att sälja licenser, och som utvecklare av bilspel så tar man det man får. Man tar hellre en femårig licens än ingenting, även om det innebär ett säljstopp.

Medlem
Skrivet av Lombra:

Det vet jag inte. Kan du nämna ett el flera andra spel som slutats sälja av samma anledning?

Samma gäller Horizon. Forza Horizon 3 går inte längre att köpa.

Inget jag själv har erfarenhet utan så jag uppfattade att det låg till när jag läste förra nyheten. Men kan du köpa gamla grand turismo i PS Store?
Söker du på Need for Speed: Shift på Steam verkar det inte gå att köpa längre.

Vet även något GTA där de nyligen tog bort viss musik pga licens gått ut.

Medlem
Skrivet av Margy:

Jag undrar lite vad som hänt när detta sker innan det finns en uppföljare?

Stämmer kanske ryktena om att de fått hjälpa till med Halo Infinite de senaste åren?

Ja det är de som är så dåligt. Att det inte finns ett Forza MotorSport spel alls att köpa digitalt. Det borde ha funnits kvar tills några månader före nästa Forza MotorSport släpps på marknaden åtminstone.

Själv äger jag det till Windows Store men har knappt lirat det. Skulle dock vara intresserad av en Steam version.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Kunde jag heller inte bry mig mindre om. Har bara spelat 4an senaste åren och kommer överge det samma dag som 5an lanseras

Det får du väl göra, men poängen är alltså att detta rör dig lika mycket som de som spelar Motorsport.

Skribent
Skrivet av kabukishaman:

Absolut, jag far mer efter det breda perspektivet med en jämförelse mot var vi var för två decennier sedan. Har du NFS Underground till PS2 har du innehållet "för evigt". I den dåvarande ekvationen av, i det här fallet, licenser och vilket innehåll du har att tillgå fanns inte tidsbegränsningen som en faktor för din spelupplevelse på sikt. Generationen som växer upp idag kommer helt enkelt ha svårt att slänga upp en konsol med spel och tillsammans med sina barnbarn uppleva guldspelen från deras generation. Visst, det sistnämnda är måhända överdrivet men jag tycker att det som i det bredare perspektivet handlar om konstant uppkoppling och GaaS alltmer gör sig påmint i en begränsad levnadscykel för spelen vi får idag.

Absolut, då hänger jag med


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av Löfbergs lila:

Spel försvinner p.g.a. licenser men det finns även äldre spel som fortf säljs av andra utgivare och också Xbox Studios hade kunnat välja att betala avgiften för att ha spelen kvar. De gör aktivt valet att inte göra det och istället ersätta med nya releaser. Skulle de velat hade de kunnat fortsätta sälja allt av det gamla.

Och knepigt att dra upp begagnatmarknad när MS största spelformat är Windows.

Fast här är ju en avvägning om man hellre vill licensera till ett nytt spel än köpa kvar licensen till gamla spel. Någon stans handlar det ju också om ekonomi, Så tycker kanske inte man kan skylla på utvecklarna i det här fallet, däremot kanske licenser i sig borde fungera annorlunda och det är där som förändringen borde ske?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Lombra:

Det får du väl göra, men poängen är alltså att detta rör dig lika mycket som de som spelar Motorsport.

"Ok".

Medlem

Är det någon som vänligen kan förklara varför en "licens" går ut för bilarna i ett bilspel? Ok, jag kanske kan förstå att biltillverkaren vill kunna ha något att säga till om under spelutvecklingen där deras bil finns med...alla vill ju tydligen inte ha gratis publicitet. Men hur kan någon anse sig tjäna på att INTE ha med sina fordon i ett bilspel?
Är det bilens känslor vi tar hänsyn till här? Vill bilens privatliv inte exponeras på det här sättet?

Jag förstår att biltillverkarna vill ha någon summa för att låta någon använda deras produkt i ett sammanhang...för att de nu för tiden kan det. Tidigare var det ju tvärt om att företag betalade för att få synas i olika sammanhang. Men att "licensera ut rättigheterna för att visa en bil...i samma spel...under en begränsad tidsperiod? Vem fan vinner på det? Det är ju en "loose-loose" -situation.

Jag förstår bara inte.

12
Skriv svar