NZXT Capsule – ett mycket bra val för streaming

Robot
NZXT Capsule – ett mycket bra val för streaming

NZXT gör en comeback i ljudsfären och Robin testar deras nya mikrofon

#NZXT, #capsule, #mikrofon, #streaming


Avstängd

Ljudrecensioner finns det inte tillräckligt av så stor eloge att sådant får göra mer "väsen" av sig på sidan!

Jag vill lyfta min kritik främst mot NZXT och just denna ljudprodukt för den är under all kritik enligt mig.

Först och främst så är jag inte ensam om som lyssnare att ljudet (och jag lyssnade även på andra recensenter på YT) låter rätt "tunt", dvs., att nedre mellanregistret och ned till bastonerna låter rätt svagt på frekvenskurvan vilket gör att ljudet inte låter lika "brett" eller "fylligt" för stora delar av frekvenskurvan verkar av någon anledning inte komma med vid tal (klen inbyggd preamp? för klen kardiodkapsel? för billig A/D?).

Tänk dig att du spelar C4 och C5 på piano (alltså tonen C på två olika oktaver) och sedan spelar du C3 och C5, sedan C2 och C5. Du har samma toner men mer av frekvenskurvan får komma med och ljudet blir "fylligare" och mer "komplett" för att du får med typiska saker som bas, mellanregister och diskant. I denna mikrofon låter det som om diskanten tar mest plats vilket sällan låter så bra.

Ja, ljudet låter tydligt för övrigt men det förlorar en hel del av sin "oomf" på grund av taskig frekvenskurva där nedre mellanregistret och bastonerna verkar vara rätt frånvarande. Och jag antar att testpiloten INTE satt ovanligt långt från mikrofonen. Vanligen, om du vill köra streaming med mikrofon, sitter du 15-20 cm från mikrofonen för att få det där härliga podcastljudet tack vare Proximity Effect. Tanken är att du lägger lite mer krut på ljudet om du faktiskt vill ta streaming med möjligheter för tillväxtmöjligheter.

Men vill du bara kunna höras i Discord när du spelar med randoms, eller kortare samtal med polare eller möten i Skype/Teams, så är mikrofonen helt duglig för det. Men absolut INTE någon "topprodukt" alls från NZXT enligt mig och då har jag ändå deras NZXT Kraken Z360 vattenkylning till min processor som duger, så något kan de iaf. Men med denna mikrofon har de inte imponerat åtminstone mina öron.

Personligen skulle jag rekommendera en Focusrite Solo eller en Audient iD4 som simpel ljudinterface för då har du möjlighet att experimentera med både dynamiska mikrofoner och kondensatormikrofoner samt elgitarrer om du skulle känna för det utan att det skall svida i plånboken. Och vill du komma snabbt till "proffsljud" på ett billigt sätt så är det Shure SM7B som du sitter nära som gäller så kan du nyttja Proximity Effect och låta riktigt "podcastnärvarande" i dina streams samtidigt som bakgrundsljud inte plockas upp av mikrofonen.

Varma hälsningar,
"Det finns inga genvägar
till det perfekta ljudet!"

Medlem
Skrivet av AplAy:

Ljudrecensioner finns det inte tillräckligt av så stor eloge att sådant får göra mer "väsen" av sig på sidan!

Jag vill lyfta min kritik främst mot NZXT och just denna ljudprodukt för den är under all kritik enligt mig.

Först och främst så är jag inte ensam om som lyssnare att ljudet (och jag lyssnade även på andra recensenter på YT) låter rätt "tunt", dvs., att nedre mellanregistret och ned till bastonerna låter rätt svagt på frekvenskurvan vilket gör att ljudet inte låter lika "brett" eller "fylligt" för stora delar av frekvenskurvan verkar av någon anledning inte komma med vid tal (klen inbyggd preamp? för klen kardiodkapsel? för billig A/D?).

Tänk dig att du spelar C4 och C5 på piano (alltså tonen C på två olika oktaver) och sedan spelar du C3 och C5, sedan C2 och C5. Du har samma toner men mer av frekvenskurvan får komma med och ljudet blir "fylligare" och mer "komplett" för att du får med typiska saker som bas, mellanregister och diskant. I denna mikrofon låter det som om diskanten tar mest plats vilket sällan låter så bra.

Ja, ljudet låter tydligt för övrigt men det förlorar en hel del av sin "oomf" på grund av taskig frekvenskurva där nedre mellanregistret och bastonerna verkar vara rätt frånvarande. Och jag antar att testpiloten INTE satt ovanligt långt från mikrofonen. Vanligen, om du vill köra streaming med mikrofon, sitter du 15-20 cm från mikrofonen för att få det där härliga podcastljudet tack vare Proximity Effect. Tanken är att du lägger lite mer krut på ljudet om du faktiskt vill ta streaming med möjligheter för tillväxtmöjligheter.

Men vill du bara kunna höras i Discord när du spelar med randoms, eller kortare samtal med polare eller möten i Skype/Teams, så är mikrofonen helt duglig för det. Men absolut INTE någon "topprodukt" alls från NZXT enligt mig och då har jag ändå deras NZXT Kraken Z360 vattenkylning till min processor som duger, så något kan de iaf. Men med denna mikrofon har de inte imponerat åtminstone mina öron.

Personligen skulle jag rekommendera en Focusrite Solo eller en Audient iD4 som simpel ljudinterface för då har du möjlighet att experimentera med både dynamiska mikrofoner och kondensatormikrofoner samt elgitarrer om du skulle känna för det utan att det skall svida i plånboken. Och vill du komma snabbt till "proffsljud" på ett billigt sätt så är det Shure SM7B som du sitter nära som gäller så kan du nyttja Proximity Effect och låta riktigt "podcastnärvarande" i dina streams samtidigt som bakgrundsljud inte plockas upp av mikrofonen.

Varma hälsningar,
"Det finns inga genvägar
till det perfekta ljudet!"

Måste bara hålla med dig här. Lyssnade på ett par videos och ljudet från den här mikrofonen är riktigt obehaglig. Jag kan inte förklara det lika proffsigt som du, men det låter helt enkelt för skarpt. Som en skalpell som skär genom hjärnan min och jag klarar inte lyssna många minuter.

Kör själv med en Behringer preamp och en RØDE PodMic (med en kanske onödig Fethead…) som har ett härligt runt och mjukt ljud (iaf i mina öron). De allra flesta tåler att se på dålig bildkvalitet, men dåligt ljud är något som väldigt få tolererar.

Dock kul med ljudrelaterade tester, även om det är reklam.

Moderator | Testpilot
Skrivet av AplAy:

Ljudrecensioner finns det inte tillräckligt av så stor eloge att sådant får göra mer "väsen" av sig på sidan!

Jag vill lyfta min kritik främst mot NZXT och just denna ljudprodukt för den är under all kritik enligt mig.

Först och främst så är jag inte ensam om som lyssnare att ljudet (och jag lyssnade även på andra recensenter på YT) låter rätt "tunt", dvs., att nedre mellanregistret och ned till bastonerna låter rätt svagt på frekvenskurvan vilket gör att ljudet inte låter lika "brett" eller "fylligt" för stora delar av frekvenskurvan verkar av någon anledning inte komma med vid tal (klen inbyggd preamp? för klen kardiodkapsel? för billig A/D?).

Tänk dig att du spelar C4 och C5 på piano (alltså tonen C på två olika oktaver) och sedan spelar du C3 och C5, sedan C2 och C5. Du har samma toner men mer av frekvenskurvan får komma med och ljudet blir "fylligare" och mer "komplett" för att du får med typiska saker som bas, mellanregister och diskant. I denna mikrofon låter det som om diskanten tar mest plats vilket sällan låter så bra.

Ja, ljudet låter tydligt för övrigt men det förlorar en hel del av sin "oomf" på grund av taskig frekvenskurva där nedre mellanregistret och bastonerna verkar vara rätt frånvarande. Och jag antar att testpiloten INTE satt ovanligt långt från mikrofonen. Vanligen, om du vill köra streaming med mikrofon, sitter du 15-20 cm från mikrofonen för att få det där härliga podcastljudet tack vare Proximity Effect. Tanken är att du lägger lite mer krut på ljudet om du faktiskt vill ta streaming med möjligheter för tillväxtmöjligheter.

Men vill du bara kunna höras i Discord när du spelar med randoms, eller kortare samtal med polare eller möten i Skype/Teams, så är mikrofonen helt duglig för det. Men absolut INTE någon "topprodukt" alls från NZXT enligt mig och då har jag ändå deras NZXT Kraken Z360 vattenkylning till min processor som duger, så något kan de iaf. Men med denna mikrofon har de inte imponerat åtminstone mina öron.

Personligen skulle jag rekommendera en Focusrite Solo eller en Audient iD4 som simpel ljudinterface för då har du möjlighet att experimentera med både dynamiska mikrofoner och kondensatormikrofoner samt elgitarrer om du skulle känna för det utan att det skall svida i plånboken. Och vill du komma snabbt till "proffsljud" på ett billigt sätt så är det Shure SM7B som du sitter nära som gäller så kan du nyttja Proximity Effect och låta riktigt "podcastnärvarande" i dina streams samtidigt som bakgrundsljud inte plockas upp av mikrofonen.

Varma hälsningar,
"Det finns inga genvägar
till det perfekta ljudet!"

Himla fint inlägg måste jag säga, så tack för det.

En streaming mikrofon kommer aldrig kunna slå en "riktig" mikrofon, vilket de flesta som har koll på ljud vet om. Det finns också otroligt mycket man kan göra för att förbättra ljudet, ännu bättre än det jag gjorde i min video. Dock ville jag försöka hålla det enkelt då tanken är att den ska vara "plug and play" och visa vad för ljud man får ur lådan, och vad man kan göra direkt i OBS/Streamlabs OBS.

Jag tänker mig att de flesta som skulle pyssla med streaming i sin egna lilla håla inte kommer göra så mycket mer, och för min del så räcker det för streaming och är en bra start mikrofon för de flesta tycker jag.

Priset är också en faktor. Shure SM7B landar på närmare 3800 kr medan denna landar på runt 1500 kr. Givetvis är det skillnad.

Tack för att du läste, och tack för ett informerat och bra inlägg.

Skrivet av Kyraal:

Måste bara hålla med dig här. Lyssnade på ett par videos och ljudet från den här mikrofonen är riktigt obehaglig. Jag kan inte förklara det lika proffsigt som du, men det låter helt enkelt för skarpt. Som en skalpell som skär genom hjärnan min och jag klarar inte lyssna många minuter.

Kör själv med en Behringer preamp och en RØDE PodMic (med en kanske onödig Fethead…) som har ett härligt runt och mjukt ljud (iaf i mina öron). De allra flesta tåler att se på dålig bildkvalitet, men dåligt ljud är något som väldigt få tolererar.

Dock kul med ljudrelaterade tester, även om det är reklam.

Kan förstå vad du menar. Tanken är att rösten ska vara i fokus, så på något sätt har NZXT lyckats ändå kan man säga!

Ljud är som sagt svårt. Jag har en vän som tyckt hon haft bra ljud i flera år tills jag visade mina inställningar i lurarna med 7.1 Surround och hur jag pillat med min equalizer. Gick att likställas med att gå från 30 - 120 FPS.

Gällande att det är reklam så kan du läsa här hur testpiloter fungerar. Det är ett betalt samarbeta, ja, men jag får skriva vad jag vill. Skulle jag tyckt produkten var skit så skulle jag ha skrivit det.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Avstängd
Skrivet av uberpwnage2.0:

Himla fint inlägg måste jag säga, så tack för det.

En streaming mikrofon kommer aldrig kunna slå en "riktig" mikrofon, vilket de flesta som har koll på ljud vet om. Det finns också otroligt mycket man kan göra för att förbättra ljudet, ännu bättre än det jag gjorde i min video. Dock ville jag försöka hålla det enkelt då tanken är att den ska vara "plug and play" och visa vad för ljud man får ur lådan, och vad man kan göra direkt i OBS/Streamlabs OBS.

Jag tänker mig att de flesta som skulle pyssla med streaming i sin egna lilla håla inte kommer göra så mycket mer, och för min del så räcker det för streaming och är en bra start mikrofon för de flesta tycker jag.

Priset är också en faktor. Shure SM7B landar på närmare 3800 kr medan denna landar på runt 1500 kr. Givetvis är det skillnad.

Tack för att du läste, och tack för ett informerat och bra inlägg.

Tack själv! ^_^

Mitt misstag, jag blandade ihop massa siffror: menade Shure SM58 LC som går av på 999 SEK hos Thomann.

Kombineras den med "Focusrite Scarlett Solo 3rd Gen", XLR-kabel och mikrofonstativ för skrivbord så landar vi runt på 2300-2500 SEK med frakt inräknat. Då har man en sjukt stark grund med USB-ljudinterface och även mikrofonen som kräver att man sitter nära den för det mysiga podcast-ljudet.

Tack vare vald USB-ljudinterface så finns det möjligheter i framtiden att prova på fantomdrivna mikrofoner, elgitarrer och annat som använder sig av TRS-instrumentintag. D/As har blivit så billiga och bra nu att det knappt går att höra skillnad på de som kostar tiotals lax. Ska vara att du har bättre (hörlurs)amps i de dyrare vilket behövs för ohms-hungriga lurar och ribbon-mikrofoner.

Medlem

Riktigt snygg! Helt i min smak.
Men trist om den inte gör sitt jobb som mikrofon så bra.

fue
Medlem

Själv så föredrar jag kvalité. SM7B 🥰

Moderator | Testpilot
Skrivet av fue:

Själv så föredrar jag kvalité. SM7B 🥰

Hehe. Nästan alltid känsligt att diskutera ljud då alltid någon ska komma med top of the line-produkter och jämföra med en enkel streaming mic.

Jag har en vän som är en galen hatare för sådana här mikrofoner. Kan bäst jämföras med en person som måste ha 144 fps i ett spel på sin 144 Hz-skärm, annars är det ospelbart.

Men ja, vill man ha det bästa så får man punga ut pengarna för det också. För ändamålet, och det faktum att de flesta som streamar aldrig kommer bli stora, tycker jag att det här mer än fungerar.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

fue
Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Hehe. Nästan alltid känsligt att diskutera ljud då alltid någon ska komma med top of the line-produkter och jämföra med en enkel streaming mic.

Jag har en vän som är en galen hatare för sådana här mikrofoner. Kan bäst jämföras med en person som måste ha 144 fps i ett spel på sin 144 Hz-skärm, annars är det ospelbart.

Men ja, vill man ha det bästa så får man punga ut pengarna för det också. För ändamålet, och det faktum att de flesta som streamar aldrig kommer bli stora, tycker jag att det här mer än fungerar.

Jokes-a-side. Alltid haft ett hat kring dessa streamingmikrofoner. Just för den anledningen att dels, tar den upp sjukt mkt ljud i bakgrunden out of the box, OCH att saknas ett mellanregister och att antagligen får du för mycket BAS eller för mycket DISKANT/Treble. Nej, man bör inte ställa in filters inne i OBS för att få till ett bra ljud, ska fungera, det är det som är tanken med en streamingmikrofon.

Men sen streamar inte jag, utan använder min utrustning kring radio & voiceovers. Det var inget hat emot recensionen, varan eller något annat. Ber om ursäkt ifall jag uttryckligen framstod som en audiophile. Även fast jag använder en Beyerdynamic DT 770 Pro 250 ohm. Så är jag inte en audiophile. Gillar bara bra ljud.

Är det någon som behöver hjälp att få till bra ljud, vill lära sig radio eller kanske bara ha råd med vad man ska använda är man fri att skicka ett PM till mig, hjälper mer än gärna till.

Medlem

Bra skrivet!

Måste dock ge kritik till alla dess test att de är sponsrade av företagen själva. Jag tror att hur mycket man än försöker vara objektiv så blir det nog inte riktigt så. FZ borde kosta på sina testprodukter själva om detta ska vara seriöst.

Alltså ingen kritik mot herr Uber som gör ett galant jobb som vanligt.


signatur

IDKFA

1
Skriv svar