Nyöppnade Nesting Games vill utveckla singleplayer-rollspel utan "massiva öppna spelvärldar"

Robot
Nyöppnade Nesting Games vill utveckla singleplayer-rollspel utan "massiva öppna spelvärldar"

Ironiskt nog är många av dem före detta Ubisoft-anställda.

#Digital-bros, #Nesting-games


Medlem

Äntligen. Massiva världar har förstört rollspelen. Världarna känns alltid som tomma döda kulisser.

Medlem

Det ena behöver inte utesluta det andra enligt mig. Men det ska inte vara världen som är drivande. Ubisofts "här har du en miljard map points" är en mardröm, får ocd och blir stressad.

Det låter helt rätt att satsa på spelmekaniken och story osv, men sen om världen är uppdelad, öppen eller linjär spelar mindre roll om resten sitter.

Medlem
Skrivet av Kiske:

Äntligen. Massiva världar har förstört rollspelen. Världarna känns alltid som tomma döda kulisser.

Jag tycker nog att de gamla rollspelen som Fallout (1, 2) och Baldur's gate (1, 2) lyckades med att ha en öppna spelvärldar som ingav inlevelse. För mig är det alla dessa blippar på kartan i de nya spelen som förstör. Känns som om man har en lång check-lista som man ska bocka av.

Medlem

Det är flera gamla RPGn som har öppna världar som är väldigt trevliga att spela och de har inte heller saker överallt. Man måste inte göra saker HELA TIDEN.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

RDR2 är exempel på open world näst intill perfektion. Ubisoft är inte så bra på det där.

Gnällkuk
Skrivet av Andreas88:

RDR2 är exempel på open world näst intill perfektion. Ubisoft är inte så bra på det där.

Rockstar lägger å andra sidan enorma resurser i pengar och tid på sina spel också medans Ubispelen inte är i närheten av detta. Det närmsta de gjort som känts bra är The Division.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Fluffo:

Jag tycker nog att de gamla rollspelen som Fallout (1, 2) och Baldur's gate (1, 2) lyckades med att ha en öppna spelvärldar som ingav inlevelse. För mig är det alla dessa blippar på kartan i de nya spelen som förstör. Känns som om man har en lång check-lista som man ska bocka av.

Som andra skrivit så har många äldre RPGs öppna spelvärldar. Det som skiljer dock är att äldre RPGs inte höll spelaren i handen lika mycket som spel idag skall göra. Dvs man hade inte stora pilar och markörer som visar exakt vad man skall göra härnäst eller som visar allt som finns överallt. Utan man fick utforska spelet på egen hand i sin egen takt.

Ett annat otyg är stora listor med quests som likt theme park MMOs skall flytta runt spelaren i världen genom att mata av en massa storymässigt meningslösa subquests.

Medlem
Skrivet av Fluffo:

Jag tycker nog att de gamla rollspelen som Fallout (1, 2) och Baldur's gate (1, 2) lyckades med att ha en öppna spelvärldar som ingav inlevelse. För mig är det alla dessa blippar på kartan i de nya spelen som förstör. Känns som om man har en lång check-lista som man ska bocka av.

Blipparna går ju ofta att stänga av. Då har man ingen check-lista utan kan upptäcka den öppna spelvärlden på egen hand. Man kanske missar något men det ger mer spelglädje och inlevelse. Spelade exempelvis Wiicher 3 med en tom karta som fylldes på med markeringar efterhand som jag utorskade.

Medlem

3vlit


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av TheNorth:

Blipparna går ju ofta att stänga av. Då har man ingen check-lista utan kan upptäcka den öppna spelvärlden på egen hand.

Handlar ju om mer än just ikonerna i sig.. Det är ju bara ett symptom som ringar in problemet...

Det man menar är ju att man vill komma tillbaka till att fokusera på att utforska och upptäcka en värld och karaktärer på ett mer 'analogt' sätt...

Tror man att lösningen är att "stänga av ikonerna" så har man nog inte förstått vad problemet är.. Eller hur djupt det sitter.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Föredrar BotWs och Elder Scrolls-spelens sätt att sätta upp markeringarna eftersom man snubblar över dom snarare än att dom redan finns där som någon sorts checklista. En plötslig blip på kompassen om man är nära något är mer spännande än 100 redan utsatta blippar på en karta.

ELF
Medlem

Låter positivt. Det får gärna finnas lite fler singleplayer spel med en bra tight story.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Tycker inte problemet ligger i öppna världar utan hur de används i spel. Om de tar bort alla ikoner, kartor, fast-travel osv och istället fokuserar på att skapa liv och rörelse så kan en öppen värld vara riktigt intressant och skapa bra inlevelse med ett sug av att utforska. Som någon nämnde i tråden så är det många open world spel som känns som en checklista som behöver bockas av.

Men med det sagt så är inte det fel att det kommer fler spel som är mer linjära och utan den öppna världen. Ska bli intressant att se vad de har tänkt skapa.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Rockstar lägger å andra sidan enorma resurser i pengar och tid på sina spel också medans Ubispelen inte är i närheten av detta. Det närmsta de gjort som känts bra är The Division.

Ja så är det. Hade önskat att Ubisoft kanske skapade mindre världar med mer innehåll. Det var trots allt inte storleken av kartan i RDR2 som gjorde världen så bra i första hand.

Medlem
Skrivet av Fluffo:

Jag tycker nog att de gamla rollspelen som Fallout (1, 2) och Baldur's gate (1, 2) lyckades med att ha en öppna spelvärldar som ingav inlevelse. För mig är det alla dessa blippar på kartan i de nya spelen som förstör. Känns som om man har en lång check-lista som man ska bocka av.

Ingen av de spelvärldarna du räknar upp är massiva.

1
Skriv svar