Arkane undersöker prestandaproblemen i Deathloop på PC

Robot
Arkane undersöker prestandaproblemen i Deathloop på PC

Men anledningen tycks inte vara spelets fantastiska hamburgare.

#Arkane-studios, #Deathloop


Medlem

Denuvo är helt säkert boven igen... Finns inget positivt med det kopieringsskyddet,


signatur

Idono. That's me!

Gnällkuk
Skrivet av Idono:

Denuvo är helt säkert boven igen... Finns inget positivt med det kopieringsskyddet,

Skulle inte förvåna mig om det var en av anledningarna. Problem med spel som gjorts för konsol och sedan fått minimalt med pengar och tid för pc-versionen är dock inget nytt. Liknande problem med en mus har skett i andra titlar historiskt sett.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Skulle inte förvåna mig om det var en av anledningarna. Problem med spel som gjorts för konsol och sedan fått minimalt med pengar och tid för pc-versionen är dock inget nytt. Liknande problem med en mus har skett i andra titlar historiskt sett.

Skulle vilja påstå att Arkane Studios har bra koll på PC releases dock. Kan inte minnas att dom släppt opolerade spel på PC innan.


signatur

Idono. That's me!

Medlem
Skrivet av Idono:

Denuvo är helt säkert boven igen... Finns inget positivt med det kopieringsskyddet,

+1 på den.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Gnällkuk
Skrivet av Idono:

Skulle vilja påstå att Arkane Studios har bra koll på PC releases dock. Kan inte minnas att dom släppt opolerade spel på PC innan.

Uppenbarligen inte? Det här spelet har ju redan försenats ett par gånger så det kanske fick fokusera på konsol och sedan patcha PC i efterhand.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Idono:

Skulle vilja påstå att Arkane Studios har bra koll på PC releases dock. Kan inte minnas att dom släppt opolerade spel på PC innan.

Dishonored 2 var knappt spelbart vid release på grund av prestandaproblemen.

Gen
Medlem
Skrivet av Idono:

Skulle vilja påstå att Arkane Studios har bra koll på PC releases dock. Kan inte minnas att dom släppt opolerade spel på PC innan.

Nu har jag inte lirat Deathloop men Dishonored 2 hade också micro stuttering som var skitjobbig även långt efter release! Det gick att delvis lösa med lite trixande, minns att jag spenderade timmar på forum för att hitta en bra fix.

Medlem

Alla deras spel från Dishonored till Deathloop har väl haft samma problem på PC? Iaf för min del.

Avstängd
Skrivet av Idono:

Skulle vilja påstå att Arkane Studios har bra koll på PC releases dock. Kan inte minnas att dom släppt opolerade spel på PC innan.

Ditt minne sviker dig.

ELF
Medlem

Varken spelat eller köpt Deathloop, men får AssCreed vibbar av detta. Dålig prestanda och urusel muskod (sägs att den baseras på handkontrolskoden).


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Idono:

Denuvo är helt säkert boven igen... Finns inget positivt med det kopieringsskyddet,

Skrivet av trickeh2k:

Skulle inte förvåna mig om det var en av anledningarna. Problem med spel som gjorts för konsol och sedan fått minimalt med pengar och tid för pc-versionen är dock inget nytt. Liknande problem med en mus har skett i andra titlar historiskt sett.

Skrivet av Molotov:

+1 på den.

Läste en steam review där någon tekniskt kunnig genom en dump fil hade hittat en trolig anledning till stutters.
Om det var denuvo gick han inte in på men spelet försöker att gå in i minne som det inte har tillgång till, vilket skapar en massa errors i minnet.

Mig veterligen låter det som att Denuvo försöker läsa sektioner av minnet det inte ska vilket leder till att det fuckar ur.

Gnällkuk
Skrivet av loerk:

Läste en steam review där någon tekniskt kunnig genom en dump fil hade hittat en trolig anledning till stutters.
Om det var denuvo gick han inte in på men spelet försöker att gå in i minne som det inte har tillgång till, vilket skapar en massa errors i minnet.

Mig veterligen låter det som att Denuvo försöker läsa sektioner av minnet det inte ska vilket leder till att det fuckar ur.

Låter som en ganska god kvalificerad gissning.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Denuvo är oskyldig i detta fallet och det har snarare med deras värdelösa void engine att göra.

Medlem
Skrivet av Cane:

Denuvo är oskyldig i detta fallet och det har snarare med deras värdelösa void engine att göra.

Denuvo är aldrig oskyldigt! 🙂

Medlem

Tror snarare den stora boven är dålig V-sync implementation samt att folk inte uppdaterar sina grafik-drivrutiner. Spelet kräver också en hyfsat bra processor samt ram, vilket många inte har. Dvs. minst 9700k och 16gb ram för en bra upplevelse.


signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2

Medlem
Skrivet av danskung:

Tror snarare den stora boven är dålig V-sync implementation samt att folk inte uppdaterar sina grafik-drivrutiner. Spelet kräver också en hyfsat bra processor samt ram, vilket många inte har. Dvs. minst 9700k och 16gb ram för en bra upplevelse.

Fast nu är det ju så att många med bättre CPU och mer RAM upplever dessa problem.
Jag har en 9700K och 16GB och upplever inga direkta stutters, medans folk med en 10900K och 32GB ram upplever dem.

Medlem
Skrivet av loerk:

Fast nu är det ju så att många med bättre CPU och mer RAM upplever dessa problem.
Jag har en 9700K och 16GB och upplever inga direkta stutters, medans folk med en 10900K och 32GB ram upplever dem.

De står också något på deras sida om vilka drivrutiner som krävs. Från min egna erfarenhet brukar de som inte är entusiaster sällan uppdatera sina drivrutiner så länge senaste uppdateringen av Fortnite, Call of Duty och Battlefield fungerar.


signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2

Medlem
Skrivet av danskung:

Tror snarare den stora boven är dålig V-sync implementation samt att folk inte uppdaterar sina grafik-drivrutiner. Spelet kräver också en hyfsat bra processor samt ram, vilket många inte har. Dvs. minst 9700k och 16gb ram för en bra upplevelse.

Jag har ett 3090-kortet och Intels i9 10900K, samt stänger alltid av v-sync och uppdaterat drivers varje gång ett nytt spel kommer som jag ska spela.Jag upplever detta problem. Men jag kanske har en dålig dator också.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Jag har ett 3090-kortet och Intels i9 10900K, samt stänger alltid av v-sync och uppdaterat drivers varje gång ett nytt spel kommer som jag ska spela.Jag upplever detta problem. Men jag kanske har en dålig dator också.

Hej igen, digital foundry har analyserat problemet i sin senaste video. Det visade sig inte ha något med vanlig stuttering dvs. dålig framtime utan istället att mus sensitivityn ändras hejvilt när man inte är locked 60fps. https://www.youtube.com/watch?v=lu_XHyO-6zY&t=624s


signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2

1
Skriv svar