Resident Evil: Village (PS5)

Avstängd
Resident Evil: Village (PS5)

Ensam i en liten by någonstans mitt ute i ingenstans. Ett spöklikt slott tittar fram ur dimman. En 3 meter lång vampyr-milf. Vilken jäkla härlig semesterort.

Att skapa ett bra skräckspel är lite som att klara en Rubiks kub. Det ser lätt ut i början men blir knepigare i längden. Till slut fuckas upp allting. Men Resident Evil har väldigt sällan haft sådana problem. Jag har älskat denna serie väldigt länge. Mest pågrund av den råa skräcken man fick uppleva, vare sig det kom från Nemesis, Lickers, Tyrant m.m. Jag har nu iallafall lagt vantarna på den nya uppföljaren: Village. Och jag är riktigt imponerad över vad jag har fått uppleva.

Ethan Winters är tillbaks och redan de första minuterna kidnappas hans dotter, Mia dödas och vips: Han hamnar i en medeltida miljö som liknar en blandning av Transsylvanien och Game of Thrones. Och här ser läget inte alls bra ut. Jag rör mig genom de förfallna husen. Inga människor syns till. Bara varulvsmänniskorna som första gången skrämde vettet ur mig. Senare så finner jag mig själv fångad i ett stort Dracula-inspirerat slott. Och här är läget inte så förtjusande heller.

Första gången jag mötte en varulv i spelet så fick jag nästan bromsspår i kalsongerna. Tur att man har bruna byxor åtminstone.

Det som jag märker dock ganska tidigt redan i slottet är att Village är inte lika oförutsägbart som Biohazard var med sina bossar. Du ska besegra de onda snubbarna, rädda dottern och vända på klacken och sticka. Som ett kartlagt uppdrag. Jag känner mig trygg från faror nästan hela tiden i slottets alla rum. I Biohazard så var jag tvungen att ta små mikropauser för att låta mitt psyke bearbeta de hemska sakerna och fasorna jag fick uppleva i Baker-huset. Sen försvinner skräcken ganska snabbt tack vare av alla ammunition man hittar nästan i alla lådor. Det ger mig en känsla av garanterad säkerhet under de få stunder jag möter invånarna i slottet och alla andra styggelser. Dock: Bossfighterna är grymma.

Om ens ammuntion tar slut, så är det bara att kila iväg till gamle Duke som har allt man behöver. När man är hos honom så kan man vara lugn. Pengar går att hitta lite varstans, från fallna fiender till små myntpåsar. Han är också en riktigt bra matlagare. Om man ger honom rätt ingredienser. Du kan också lösa olika pussel genom spelet som kan ge större rikedomar. Men i värsta fall måste du sälja storpuffran för att kunna köpa något ännu bättre.

Spelets mest fantastiska höjdpunkt för mig var att bli fångad av den långa vampyrinnan Lady Dimitrescu och hennes 3 döttrar. Hennes aristokratiska beteende samt ondskan i hennes röst fick mig nästan att rysa till. Döttrarna fick jag lov att döda senare en efter en, vilket jag var tvungen till, men något som gjorde Dimitrescu ännu argare. Hennes sanna form var motbjudande vacker, i Resident Evil-mått.

Första gången jag spelade så hade jag den japanska dubben på då jag älskar anime overall. Att höra en enorm vampyrkvinna säga "Ara ara" var en....."cool" upplevelse.

Det finns helande örter och mediciner också här, något som fans är väl bekanta med. Dessa mediciner har ju som tidigare inga jordliga gränser alls och kan hela den värsta sortens skada. Köttsår? Ta medicin. Högg Dimitrescu av din hand? Ta medicin. Fick du fingrarna avbitna? Ta medicin. Handen kommer alltid tillbaka snabbt. Jag tror fan medicinen funkar också mot hemorrojder, men det måste göras fler tester innan jag kan ge ett garanterat svar.

Förstapersonsperspektivet gör detta spel dock bättre. Ethan Winters styrning känns lagom klumpig för min handkontroll. Han är ingen stenhård Schwarznegger-machina-elitsoldat. Utan en snubbe som har hamnat jävligt fel och måste göra sitt yttersta för att rädda sin dotter och komma undan med livet i behåll. FPS-spelare blir nog smått förbannade på hur längsam styrningen faktiskt är.

Jag som har kört på PS5 fick uppleva adaptive triggers under dom gånger jag var tvungen att skjuta mig genom spelet. Motståndet i knapparna ökar, beroende på vilket vapen man använder. Men man känner verkligen kraften från vapnet när man knäpper av en fet laddning bly mot en varulv som är alldeles för närgången.

Den transsylvaniska stämningen skiner verkligen här.

Visuellt så är det gorgeous. Vackert. Det är varierat och det känns verkligen som en relief att få komma bort från Baker-husets trånga korridorer. Dock så fick jag uppleva vid små tillfällen lågupplösta texturer och ibland så fattas det ett par bildrutor, men dessa fel är väldigt sällsynta. Speciellt när man är så inbiten att få uppleva en mycket stark uppföljare som denna.

Resident Evil: Village är inte felfritt. Inte på långa vägar. Men det är definitivt en titel som man inte ska styra sig bort ifrån. Det fruktade dockhuset, usch. Ja, det får du uppleva själv. Kort sagt: Village har enligt mig förtjänat sin plats vid bordet. För ärligt talat: Att bli "ara-"ara'd" av en vampyrkvinna lika lång som en lyktstolpe? What a dream.

Resident Evil: Village (PS5)
4
Mycket bra
+
Vampire Momma, step on me please
+
Det visuella
+
Stundtals riktigt läskigt
+
Fina bossar
+
Perfekt tyngd i styrningen
+
Saftig varulvsaction
-
Blir rätt förutsägbart
-
Övertydliga uppdrag
-
Alltför många pauser i skräcken
-
Alldels för lätt att hitta ammo
Det här betyder betygen på FZ
Frilansare

Tack för recensionen! Står på min to-do-lista.

Medlem

Årets starkaste spel hittills.
Snyggt, stämningsfullt, en riktig berg och dalbana med känslor, från att skratta åt det bisarra till att vara skiträdd.
Inga buggar, inget blev för utdraget, allt bara flöt på, även det sämsta höll en hög standard imo.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Rättvis recension! Håller med om det mesta.

Beneviento delen av spelet, speciellt i nedre delen är ju något som jag verkligen gillade. Suger att det bara är första gången som man blev lite påverkad.

Medlem

5/5 får det av mig, väldigt grymt!


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Körde igenom det när det kom, var helt okay! Gillade dock 7an mer, mer skräck och så då detta kändes mer action. Så samma betyg för mig, 4/5 varulvar.


signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Medlem

Bra recension, men tycker du spoilar lite väl mycket av storyn och strukturen. Kanske lägga in lite spoiler-varningar eller gömma vissa paragrafer i spoiler-block?

Medlem

Detta var ett riktigt mysigt spel! Finns lätt med bland mina top 3 i år tillsammans med Psychonauts 2 och Monster Hunter Rise.

Medlem

"Vampire Momma, step on me please"
__________________________________________________________________
Censur! Du menar egentligen: "Big Mama, please sit on my face".

Skrivet av Arkaith:

Rättvis recension! Håller med om det mesta.

Beneviento delen av spelet, speciellt i nedre delen är ju något som jag verkligen gillade. Suger att det bara är första gången som man blev lite påverkad.

Ja, Beneviento delen var riktigt vass men alldeles på tok för kort tyvärr.
Sedan gillade jag Heisenbergs varm korv fabrik. Den var rätt creepy med fina cyborgs.
_________________________________________________________________________
Ger Resident Evil 8: Village en 4 av 5 i betyg, FZ style. 8 av 10 i GR betyg.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Trevlig recension!

Köpte spelet vid strax efter release men har inte testat det ännu.
Får bli att ta sig an denna titel nu under höstmörkret 😱😊


signatur

- "Wikipedia is the best thing ever. Anyone in the world can write anything they want about any subject. So you know you are getting the best possible information."

FM-guru
F.d. Sisyr

Föll väl inte mig lika mycket i smaken kanske. Föredrog sjuan, även om både den och detta stod sig väldigt slätt mot RE 2-remaken (RE 3-remaken var däremot ingen höjdare). Vackert är det dock.

1
Skriv svar