THQ Nordic skänker bort två klassiker: Titan Quest och Jagged Alliance

Robot
THQ Nordic skänker bort två klassiker: Titan Quest och Jagged Alliance

Grekisk mytologi eller stridslystna legosoldater.

#Jagged-alliance, #Thq-nordic, #Titan-quest


Medlem

Känns mer och mer troligt att Titan Quest 2 blir officiellt snart! Ettan är ett riktigt kul spel för övrigt, om än extremt buggigt (kanske fixat nu för tiden dock).

Medlem

Hoppas också på ett Titan Quest 2, känns som att detta kan vara ett knep för att bygga hajp inför ett sådant avslöjande. Ett av de bästa ARPG:er som gjorts.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Känns mer och mer troligt att Titan Quest 2 blir officiellt snart! Ettan är ett riktigt kul spel för övrigt, om än extremt buggigt (kanske fixat nu för tiden dock).

Lol, det är verkligen inte" extremt buggigt".


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Lol, det är verkligen inte" extremt buggigt".

Håller med. Har aldrig stött på några spelrelaterade buggar, bara några grafiska. Däremot tycker jag styrningen av karaktären är lite bångstyrig ibland.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Lol, det är verkligen inte" extremt buggigt".

Skönt, när jag spelade det när det va nytt så crashade spelet ofta när man gick ut från grottor och liknande. Det borde betyda att de patchat det ordentligt vilket är bra.

Medlem

Det fimns inte att ta hem gratis på steam eller epic store?


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

FM-guru
F.d. Sisyr

Jagged Alliance 2 är en av mina favoriter ö.h.t.

Där har vi ett spel jag väldigt gärna sett en remake på i dessa remaketider.

Gnällkuk

"Några år på nacken". Heh, fem år gammalt för att fira 10-årsjubileumet då


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Skulle nog kalla Jagged Alliance för en legandarisk IP, med tanke på hur populära den här typen av spel är idag, mycket tack vare X-Com rebooten, så kan jag helt klart tänka mig att det skulle kunna vara denna serie de pratar om men samma sak går nog även att säga om Titan Quest. Hur som helst två bra spel men jag har lagt ner mer tid på Jagged Alliance som jag gillade rejält, dock är det inte ett enkelt spel idag klassas det nog som svårt även på enklare svårightesgrader.

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Det fimns inte att ta hem gratis på steam eller epic store?

Länkarna finns i artikeln:

https://store.steampowered.com/app/283270/Jagged_Alliance_1_G...
https://store.steampowered.com/app/475150/Titan_Quest_Anniver...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Hoppas också på ett Titan Quest 2, känns som att detta kan vara ett knep för att bygga hajp inför ett sådant avslöjande. Ett av de bästa ARPG:er som gjorts.

Gillade verkligen Titan's Quest när de släpptes, men en fråga, jag upplevde spelet som sjukt obalanserat, spelade dock aldrig någon expansion.

Så frågan, var det obalanserat eller minns jag fel?

Moderator | Testpilot
Skrivet av wololo:

Gillade verkligen Titan's Quest när de släpptes, men en fråga, jag upplevde spelet som sjukt obalanserat, spelade dock aldrig någon expansion.

Så frågan, var det obalanserat eller minns jag fel?

Du har inte fel. Trollkarlar och gummor var otroligt kassa jämförelsevis med närstridskaraktärer och bågskyttar, det fixades inte förrän Anniversary Edition flera år senare när de fick en del buffar.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Grim Dawn är i princip Titan Quest fast mer polerat. Styrning av karaktär fungerar identiskt, man kombinerar två olika klasser som i TQ, karavanen finns med så man kan ha gemensam bank för alla dina karaktärer etc.
Underbart hack n slash som jag lagt hundratals timmar på

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Du har inte fel. Trollkarlar och gummor var otroligt kassa jämförelsevis med närstridskaraktärer och bågskyttar, det fixades inte förrän Anniversary Edition flera år senare när de fick en del buffar.

Åfan, jag trodde faktiskt det var helt tvärt om, att INT-klasserna körde över allt. Men mitt minne kan ju svika mig

Medlem

Tittade faktiskt på JA2 förra veckan då jag saknade det, men grafiken fick mig att hålla mig borta. Försökte se om det fanns några nya spel i samma stuk men det var det ont om. Hade verkligen uppskattat ett nytt JA. Däremot tyckte jag bättre om AP-systemet i JA1 jämfört med JA2 där saker mer skedde i realtid, vilket tog bort taktiken mycket och gjorde en stressad att gå in i skjutläge.

Medlem

Började faktiskt spela Titan Quest bara för någon vecka sedan på konsol, blev förvånad hur kul det ändå var trots sin ålder... Testade det när det kom på PC för si sådär 15 år sedan, men då lade jag det ganska snabbt på hyllan just pga ovan nämnda problem. Nu gav jag det dock en lite längre chans och blev väldigt positivt överraskad...

Medlem

Har försökt mig på titanquest ett flertalet gånger på olika format.. men det är något med spelet som bara känns kass.
En sak jag verkligen stör mig på är att du enbart kan slå på fienden som är markerad, och en fiende kan markeras som är långt bort, även om du har fiender närmare dig, men den som är markerad... Den ska jävlar i mig få stryk tänker din karaktär, och han göra bannemig allt för att ta sig fram dit, gärna helt utan att man själv styr honom! Fruktansvärt irriterande.. kan man stänga av detta tro? För isåfall kanske man ge det en sista chans

Medlem
Skrivet av PontusT:

Har försökt mig på titanquest ett flertalet gånger på olika format.. men det är något med spelet som bara känns kass.
En sak jag verkligen stör mig på är att du enbart kan slå på fienden som är markerad, och en fiende kan markeras som är långt bort, även om du har fiender närmare dig, men den som är markerad... Den ska jävlar i mig få stryk tänker din karaktär, och han göra bannemig allt för att ta sig fram dit, gärna helt utan att man själv styr honom! Fruktansvärt irriterande.. kan man stänga av detta tro? För isåfall kanske man ge det en sista chans

Så är det väl i de allra flesta ARPG?

Medlem
Skrivet av PontusT:

Har försökt mig på titanquest ett flertalet gånger på olika format.. men det är något med spelet som bara känns kass.
En sak jag verkligen stör mig på är att du enbart kan slå på fienden som är markerad, och en fiende kan markeras som är långt bort, även om du har fiender närmare dig, men den som är markerad... Den ska jävlar i mig få stryk tänker din karaktär, och han göra bannemig allt för att ta sig fram dit, gärna helt utan att man själv styr honom! Fruktansvärt irriterande.. kan man stänga av detta tro? För isåfall kanske man ge det en sista chans

Funkar så i i stort sett alla ARPGs. Det finns även en lösning. Håll inne SHIFT tangenten så kommer du stå still och mata slag så vänder du riktning med musen. Då kommer allt vara slarvsylta runt dig efter en stund. Fixar du en klass som har någon ability som gör att du snabbt kan förflytta dig till en fiende så kan du vara jäkligt mobil samtidigt. Tex phantom strike i Dream mastery.

ARPGt Grim Dawn som baserats på en uphottad version av Titan Quest motorn av gamla utvecklare av titan quest fungerar på samma sätt.

edit;
Själv föredrar jag klasser med weapon pool skills. Finns i både titan quest och Grim dawn.

Warrior i titan quest tex. Finns en skill line där du fixar olika attacker som har en viss procent chans att användas varje normal attack du gör. Det kallas weapon pool eftersom att om du skaffar tex fem styken som var och en har 20% chans att användas så blir det tillsammans 100%. Då kommer du aldrig köra en vanlig attack när du klickar på ett monster eller håller inne musknappen med SHIFT nertryckt för att mata slag. Varje attack blir en weapon pool attack. Om du har fem attacker där den totala procenten att använda dem blir tex 105% så betyder det då bara att den attack som har högre procent än de andra har en något högre chans att användas räknat mot de andra

En klass i Grim Dawn som har många sådana är Nightblade.

Medlem

THQ Nordic äger alltså Sir-Techs katalog. Då hoppas jag det är Wizardry som är på gång!

Medlem
Skrivet av ehoeho:

THQ Nordic äger alltså Sir-Techs katalog. Då hoppas jag det är Wizardry som är på gång!

Det hade varit fett! Och då inte de abysmala skamfläckar som är de Japanska Wizardry spelen

Jag hade spelen i backlogen och visste jag aldrig skulle spela dom, så det blev bara att radera.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar