Kazunori Yamauchi förklarar varför Gran Turismo 7 kräver ständig internetuppkoppling

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Vilka spel går inte och spela idag, som inte är multiplayer? Jag kan inte på rak arm komma på några. Önskar att om man gör sådana påståenden att man listar med någon källa till det. Försökte snabbt googla men får bara upp multiplayer-spel.

Det är inte långsökt. Det är isf lika långsökt som att de inte kommer släppa en sån patch.

Det kan handla om mycket varför de har Always Online krav, troligen största anledning gällande sälja Save-filer i Japan.

Det var nyligen en nyhet om Forza motorsport 7, fast jag misstolkade visst vad som skulle hända.

Problemet idag verkar främst vara i multiplayer som du säger, fast problemet med spel som slutar få support och försvinner finns idag både för single och multiplayer.
Tänker då bland annat på när digitala spelbutiker går ner(snart Vita butiken) eller när utgivarna väljer att plocka bort titlar från sitt sortiment(till exempel Silent Hill PT, som inte går att ladda ner längre, även om man hade tillgång innan).

Jag var heller inget större fan av när servrarna övergick till att bara kunna köras av utgivarna, så att när MP spel inte längre går att spela ser jag inte som något positivt.
Fuskdelen hade nog kunnat lösas i vilket fall genom anti-cheat verktyg som verifierar spelarens filer, tror inte att utgivarnas servrar löste detta på ett bättre sätt, fuskar folk mindre idag än vad de gjorde förr?

Annars så hade väl det kunnat lösas som det skrevs innan i tråden, att på icke officiella/verifierade servrar eller offline så syncas inte progress.
Och vill servern att det ska sparas så syncas inte det mot andra servrar, så att man kan gå framåt ifall man spelar på samma server hela tiden.

Försäljningen av save filer i Japan ser inte resten av världen som ett problem och är som sagt relaterat till att de håller väldigt hårt i sina rättigheter till spelkoden.
Moddar och liknande är nog helt otänkbart och förfärligt i Japan, det är väl en av anledningarna till att företagen hatar PC?
Från vårat perspektiv så är det ju rätt komiskt att Yakuza killen och hans manager(eller advokater) vägrar att tillåta Judgement på PC, det ses ju som rätt totalitärt här, lite som dramat med rondell hundar och att fängslas för att rita mustasch/horn på en bild av en diktator.
Jag fann det i alla fall väldigt komiskt när Keanu sex modden kom till Cyberpunk, och då är jag också ett fan av Keanu.
Fan projekt och Rule34 är kul och viktigt för kreativ frihet, vilket jag värderar högt.

*Edit: Det ska bli lite intressant att se hur det blir med DRM nu när Deck börjar säljas.
Vill Valve konkurrera med Switch så behöver de nog ett ganska bra bibliotek med spel som inte kräver konstant uppkoppling.

Medlem
Skrivet av Camlin:

Nej, mitt inlägg var en åsikt om en annan persons förmåga att se att saker kan vara ett problem för andra även om du personligen inte har ett problem med det.
Du återkommer med att säga att du ska inte klaga på produkter pga att du tycker den är dyr.

Visst, är den tilltänkta kundgruppen den som bara sväljer och ser glad ut så kan ditt resonemang hålla.

Nu är det ingen som klagar på priset utan tvånget på konstant uppkoppling i ett singelplayerspel där förlorad kontakt med servern (inte alls ovanligt att det är pga servern och inte din egen uppkoppling) kan göra att du måste göra om exakt samma sak, eller att om du går ifrån datorn för att göra något blir kickad från servern pga inaktivitet osv.

Tror du snöade in dig lite med ordet "dyr", när poängen var att jag inte är den tänkta målgruppen för produkter som är dyra.
Spelets målgrupp är spelare som har konstant internetuppkoppling, inte de som åker stup-i-kvarten till en sommarstuga på den 1% det inte finns internetteckning i Sverige, eller kanske inte har råd med internet, eller bor någonstans där fastigheten inte ska ha tecknat internet osv.

Spelen skapas ju till ansedda målgrupper. I detta fall folk med internet och som gillar bilspel. Om du inte har stabil internet, eller saknar internetuppkoppling helt, då är du inte målgruppen för spelet.

Men det jag motargumenterade dig var att så som man tolkar ditt inlägg, så bör vi klaga på saker som kan drabba någon målgrupp eller individ negativt, även om det inte drabbar oss själva. T.ex. om jag skulle säga att GT7 Always Online inte är dålig för det inte påverkar mig eller majoriteten av befolkningen som är gamers, då majoriteten har en internetuppkoppling. Med det tankesättet så borde vi klaga på allt, eftersom allting som skapas eller görs kommer påverka någon eller någon målgrupp negativt.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Det var nyligen en nyhet om Forza motorsport 7, fast jag misstolkade visst vad som skulle hända.

Problemet idag verkar främst vara i multiplayer som du säger, fast problemet med spel som slutar få support och försvinner finns idag både för single och multiplayer.
Tänker då bland annat på när digitala spelbutiker går ner(snart Vita butiken) eller när utgivarna väljer att plocka bort titlar från sitt sortiment(till exempel Silent Hill PT, som inte går att ladda ner längre, även om man hade tillgång innan).

Fast det är ett helt separat problem från om ett spel kräver Always Online. Vita-butiken fick vara kvar för folk sa att det används, och när de tittade på statistiken så såg de att det finns fortfarande ett behov. Men man måste väl också förstå att driva och ha igång services kostar pengar, och om det inte används så måste man vid något tillfälle stänga ner det. Det vet alla som skaffar en Digital Only (t.ex. Ps5 Digital) produkt.

Sen så vet vi inte om Polyphone Digital kommer patcha ett Offline-stöd för spelet så att sparfiler och progress sparas lokalt, så att man kan fortsätta spela spelet efter de själva slutar stöda det. Det återstår att se.

Citat:

Jag var heller inget större fan av när servrarna övergick till att bara kunna köras av utgivarna, så att när MP spel inte längre går att spela ser jag inte som något positivt.
Fuskdelen hade nog kunnat lösas i vilket fall genom anti-cheat verktyg som verifierar spelarens filer, tror inte att utgivarnas servrar löste detta på ett bättre sätt, fuskar folk mindre idag än vad de gjorde förr?

Jag har inte sett fusk på t.ex. GT Sport, men samtidigt så spelar jag inte det så pass mycket att jag skulle märka det (dvs jag hänger inte runt GT-forum eller reddit osv). Men utav vad jag har sett så har jag inte sett något fuskande varken på leaderboards eller live races. Och då har de ändå hållit i en Qualifier för Gran Turismo Olympics. Skulle fuskande vara en grej så hade vi nog sett fuskare som fuskar sig till Olympics, men vad jag har sett så var det inte fallet.

Citat:

Annars så hade väl det kunnat lösas som det skrevs innan i tråden, att på icke officiella/verifierade servrar eller offline så syncas inte progress.
Och vill servern att det ska sparas så syncas inte det mot andra servrar, så att man kan gå framåt ifall man spelar på samma server hela tiden.

Och vad hade vi sett på forumen då? Jo, då skulle folk ta fram högafflarna och klaga på att de har spenderat 2 timmar spela Campaign bara för att inse att de har varit Offline, och om de ska köra Online så kommer den progress försvinna för Moln-synket kommer radera Offline-filen. Eller att man har olika progress. Eller något annat. Folk kommer alltid gnälla om något. Denna gång så råkar det vara Always Online funktion, även från folk som aldrig hade ens planer på att köpa GT7.

Låter onödigt komplicerat jämfört med bara ett Always Online krav. Varför lägga ner resurser på att komplicera något som egentligen inte behövs?

Citat:

Försäljningen av save filer i Japan ser inte resten av världen som ett problem och är som sagt relaterat till att de håller väldigt hårt i sina rättigheter till spelkoden.
Moddar och liknande är nog helt otänkbart och förfärligt i Japan, det är väl en av anledningarna till att företagen hatar PC?
Från vårat perspektiv så är det ju rätt komiskt att Yakuza killen och hans manager(eller advokater) vägrar att tillåta Judgement på PC, det ses ju som rätt totalitärt här, lite som dramat med rondell hundar och att fängslas för att rita mustasch/horn på en bild av en diktator.
Jag fann det i alla fall väldigt komiskt när Keanu sex modden kom till Cyberpunk, och då är jag också ett fan av Keanu.
Fan projekt och Rule34 är kul och viktigt för kreativ frihet, vilket jag värderar högt.

Tror du blandar ihop Nintendo med Japan nu. Ta Sega som ett exempel. De har inget emot att fans skapar egna fan-spel av Sonic, eller moddar. De t.o.m. rekryterade ett par sånna personer till Sonic Mania projektet.
Mega Man Maker har funnits ute i 4 år nu, och jag tvivlar att Capcom inte har märkt av spelet. Dock så har de inte tagit ner spelet.
Folk moddar Tekken och Street Fighter på PC, och har gjort det väldigt länge. Inget som har tagits bort eller skulle ha blivit "drama" från respektive studios.
Ett exempel på Capcoms ståndpunkt på modding.

Ja, japan har strikta lagar när det kommer till Save-filer. Och det är möjligt att detta är ett steg att försöka "bekämpa" det. Men du anser att de borde göra olika versioner av spelet; ett som är strikt i Japan med Always Online krav, men för väst-målgruppen så släpper man spel som inte har Always Online krav? Återigen så låter det mer extra jobb för något som inte behövs. Som nämnt tidigare; om deras tilltänkta målgrupp är folk som har internet-uppkoppling så kommer det här vara ett minimalistiskt problem.

Medlem

Vet inte vad som är värst, single player spel som kräver internet eller fanboys som gör allt för att försvara den idiotin. Troligtvis fanboysen, men ska sova på saken


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av 765RS:

Det handlar om pengar. Spelet är förmodligen upplagt så att du måste låsa upp bilar genom att vinna race i något karriärläge, vilket tar tid, och under tiden vill dom jättegärna att du köper lite bilpaket, finfina skins och förmodligen någon xp-boost osv. Allt det går de miste om ifall du kan ladda ner en 100% save.

Pröva även betalmodell för in-game reklam och licenser baserat på exponeringstid och nyttjande som kräver rapportering och levande hantering. Grand Turismo är ju känt för ett ha så hiskeligt många riktiga bilar så det är inte direkt omöjligt

Medlem
Skrivet av Issue:

Vet inte vad som är värst, single player spel som kräver internet eller fanboys som gör allt för att försvara den idiotin. Troligtvis fanboysen, men ska sova på saken

Nästintill värre att anta att andra personer är "fanboys" enbart för att de inte bryr sig om att vissa spel kräver en konstant internetuppkoppling.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av matt76:

Nästintill värre att anta att andra personer är "fanboys" enbart för att de inte bryr sig om att vissa spel kräver en konstant internetuppkoppling.

Om man inte bryr sig, varför då rada upp argument efter argument?
Jag påstår inte att alla som inte bryr sig är fanboys, för dom som inte bryr sig försvar ju inte heller detta


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av Issue:

Om man inte bryr sig, varför då rada upp argument efter argument?
Jag påstår inte att alla som inte bryr sig är fanboys, för dom som inte bryr sig försvar ju inte heller detta

Att argumentera, för eller emot något, är det som definierar ett diskussionsforum. Att ha olika åsikter inom ett ämne gör en inte per automatik till en "fanboy". Kan för övrigt tycka att det börjar bli lite av en tröttsam trend hos vissa, att kalla alla meningsmotståndare för "fanboys". Ett beteende som blir lite motsägelsefullt när de som anklagas i många fall äger både PC och flertalet olika konsoler.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av matt76:

Att argumentera, för eller emot något, är det som definierar ett diskussionsforum. Att ha olika åsikter inom ett ämne gör en inte per automatik till en "fanboy". Kan för övrigt tycka att det börjar bli lite av en tröttsam trend hos vissa, att kalla alla meningsmotståndare för "fanboys". Ett beteende som blir lite motsägelsefullt när de som anklagas i många fall äger både PC och flertalet olika konsoler.

Vi behöver inte ha samma åsikt, det är fritt att ha olika åsikter på ett diskussionsforum där man argumenterar för eller emot något.
Återigen, jag inte skrivit att alla som inte bryr sig är fanboys, jag har inte heller skrivit att alla med en annan åsikt är fanboys. Så varför du skriver "kalla alla meningsmotståndare för "fanboys"" vet jag inte, försöka göra en billig poäng?
Men det finns de som försvarar att en solokampanj ska kräva internet in i absurdum.


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem

förstår inte varför ni är så upprörda över att det finns ett anti cheat.
Vem äger en PS5a men inte har råd med internet? trams tråd

123
Skriv svar