Nya Perfect Dark får draghjälp av Tomb Raider-studion

Robot
Nya Perfect Dark får draghjälp av Tomb Raider-studion

Är fortfarande tidigt i utvecklingen.

#perfect-dark


Medlem

Låt detta ta sin tid nu, hasta inte fram ett halvfärdigt spel. Kan bli riktigt grymt detta, om man ser förra försöket till ett nytt PD som en ordentlig varningsflagga och inte något att efterfölja.


|| Intel 8700K || MSI GTX 1080 TI Gaming X || Xonar DG || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || XFX XXX 650W || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Fattar inte. Är The Initiative en "AAAA" studio eller gör dom ett "AAAA" spel eller båda? Får motstridiga uppfattningar från artiklarna.

För övrigt tycker jag att vi kan nöja oss med "AAA" eller "AA" spel för annars kommer vi aldrig få några färdiga spel.


PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Fattar inte. Är The Initiative en "AAAA" studio eller gör dom ett "AAAA" spel eller båda? Får motstridiga uppfattningar från artiklarna.

Bägge, vad det verkar.

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Fattar inte. Är The Initiative en "AAAA" studio eller gör dom ett "AAAA" spel eller båda? Får motstridiga uppfattningar från artiklarna.

För övrigt tycker jag att vi kan nöja oss med "AAA" eller "AA" spel för annars kommer vi aldrig få några färdiga spel.

Tror "AAAA" först var menat som ett skämt med glimten i ögat från utvecklarna (eller vem/vilka det nu var som myntade det), sen har det skämtet blivit en slags sanning.

Skrivet av Oakenborn:

Fattar inte. Är The Initiative en "AAAA" studio eller gör dom ett "AAAA" spel eller båda? Får motstridiga uppfattningar från artiklarna.

För övrigt tycker jag att vi kan nöja oss med "AAA" eller "AA" spel för annars kommer vi aldrig få några färdiga spel.

AAAA var nått en i studion skämtsamt skrev på twitter.

Han sa sen att han ångrar det iom folk tog det seriöst.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Tror "AAAA" först var menat som ett skämt med glimten i ögat från utvecklarna (eller vem/vilka det nu var som myntade det), sen har det skämtet blivit en slags sanning.

Hoppas dom skämtar i så fall. Låter lite pretentiöst att kalla sig för en "AAAA" studio. Kan också låta lite pretentiöst att använda ordet pretentiöst. Speciellt när man får använda stavningskontroll för att få bort dom där röda vågorna under ordet


PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Löfbergs lila:

AAAA var nått en i studion skämtsamt skrev på twitter.

Han sa sen att han ångrar det iom folk tog det seriöst.

Vad bra. Då var den frågan löst. Tack


PSN: MrOakenborn

Medlem

Perfect Dark har en speciell plats i mitt hjärta sedan N64-spelet. Vill gärna att det här ska bli bra.

Medlem

Hoppas verkligen att de försöker sig på att bevara den väldigt unika stämningen och uppdragsdesignen i Perfect Dark, och inte bara gör ett superseriöst shooter-spel. Den första trailern gav mig lite vibbar att de försöker sig på en alldeles för seriös story, men hoppas jag har fel.
Jag har verkligen saknat spel med en checklist över saker man behöver göra för att klara en bana, som Goldeneye och Perfect Dark hade (och även Thief-serien) som expanderas på högre svårighetsgrader.

Medlem

Det låter lite konstigt att det fortfarande är jättetidigt i utvecklingen. Det har ju ändå gått ett par år sedan studion startades nu.

Jaja, så länge det blir bra så spelar det ingen roll hur lång tid det tar!

Medlem

Att starta en ny studio som direkt ska göra AAA-spel (eller "AAAA") är inte helt lätt. De har väl insett att man kanske tagit sig vatten över huvudet och behöver rejält med hjälp om man ska få ut spelet under denna generation.

Har det hänt förut att utgivare med många egna studior så här långt in i utvecklingen hyrt in en annan så pass stor studio (som tillhör en annan utgivare) för att hjälpa till? Det måste ju vara ett extremt dyrt sätt att utveckla spel på?

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Margy:

Att starta en ny studio som direkt ska göra AAA-spel (eller "AAAA") är inte helt lätt. De har väl insett att man kanske tagit sig vatten över huvudet och behöver rejält med hjälp om man ska få ut spelet under denna generation.

Har det hänt förut att utgivare med många egna studior så här långt in i utvecklingen hyrt in en annan så pass stor studio (som tillhör en annan utgivare) för att hjälpa till? Det måste ju vara ett extremt dyrt sätt att utveckla spel på?

Nej det har varit planen från början. En "small and agile" studio med ett väldigt välrenommerat seniort devteam som har stor budget för utvecklingen. Runt 80 devs i core-team och ledarskap, som styr och prototypar för att sedan koppla in de stora resurserna när man går in i full produktion. De har talat om det här hela tiden.

Ger också möjligheten att ha en relativt hög takt i utvecklingen nu när studion är etablerad, många spel lär det bli och olika typer av genres!

Att någon av Xbox 20-talet egna studios inte kunnat gå in är bara positivt, de är alla fullt upptagna med egna projekt


Jump in.

Medlem
Skrivet av Margy:

De har väl insett att man kanske tagit sig vatten över huvudet och behöver rejält med hjälp om man ska få ut spelet under denna generation.

Du menar som Naughty Dog gjorde med The Last of Us 2, när de tog hjälp av 14 st andra studios?


Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

Du menar som Naughty Dog gjorde med The Last of Us 2, när de tog hjälp av 14 st andra studios?

Precis som i stort sett alla AAA-spel med andra ord?

Många studior tar in andra för att göra sådant man inte vill "ödsla" sina egna utvecklare och artister på.

NPC:er i bakgrunden som syns en liten stund, väggtexturer i en gränd man snabbt springer igenom, lite tunnor och lådor osv.

Saker som detta hamnar ofta hos "billiga" studior i Östeuropa, Kina, Indien eller andra låglöneländer.

Sedan finns det små specialiserade studior som man använder för att det inte lönar sig att skaffa eller utveckla den kompetensen själva.

Det är bara titta på eftertexterna i de flesta AAA-spel och häpna över hur många studior/företag som är inblandade.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Nej det har varit planen från början. En "small and agile" studio med ett väldigt välrenommerat seniort devteam som har stor budget för utvecklingen. Runt 80 devs i core-team och ledarskap, som styr och prototypar för att sedan koppla in de stora resurserna när man går in i full produktion. De har talat om det här hela tiden.

Det hade jag missat.

Det låter ändå som att det blir rejält mycket dyrare att hyra in en annan AAA-studio på detta sätt än att skaffa kompetensen själva?

Jag undrar hur det sett ut om Avengers blivit en dundersuccé och Crystal Dynamics haft händerna fulla?

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Hahaha! perfekt tillfälle

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Margy:

Det hade jag missat.

Det låter ändå som att det blir rejält mycket dyrare att hyra in en annan AAA-studio på detta sätt än att skaffa kompetensen själva?

Jag undrar hur det sett ut om Avengers blivit en dundersuccé och Crystal Dynamics haft händerna fulla?

Mja, det är ju där "agile"-biten kommer in. Blir ju väldigt flexibelt när man kan ha olika dev teams för olika projekt. Dyrare vet jag inte, det är sällan billigare att ha anställda kontra inhyrd personal, framförallt i projektbaserad verksamhet.

Att det blev just Crystal Dynamics var nog en perfekt storm så att säga; Gallaghers band till studion - tillgänglighet för CD - Square Enix som verkar behöva pengar. Hade det inte blivit dem så hade det blivit någon annan, eller flera små.

Xbox har faktiskt en studio till som fungerar på liknande sätt: World's Edge. Där utvecklas t.ex Age of Empires IV i samarbete med Relic (som ju ägs av SEGA).


Jump in.

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

Du menar som Naughty Dog gjorde med The Last of Us 2, när de tog hjälp av 14 st andra studios?

Alla AAA-studios outsourcar, men man outsourcar till "outsourcing-studios" som inte gör annat än hjälper andra studios.

Skillnaden i detta fallet är att man outsourcar till en etablerad studio som normalt sett gör egna spel, och som dessutom INTE ägs av MS. Man skryter dessutom om det på twitter. Att inte påstå att det är uppseendeväckande är bara damage control.

Medlem

The Initiative överhuvud kommer direkt från Crystal Dynamic som just överhuvud. Så för han var det en No-brainer att fråga Square Enix om det.

Medlem

"Ju fler kockar"...
Men som vanligt så är det endast dåligt när MS gör det.
Extra dåligt när man anlitar en bättre studio som man har långt samarbete med sen innan...
Jisses vad fanboysen känner sig hotade. Jag förstår inte beteendet, men jag ser dubbelmoralen i varenda artikel.


Scandinavian XBOX Network Gamers

1
Skriv svar