I Japan släpps Mega Drive-handkontrollen till Switch med 6 knappar

Robot
I Japan släpps Mega Drive-handkontrollen till Switch med 6 knappar

Nintendo tycker japanerna är värda fler knappar än oss.

#Nintendo, #SEGA, #Switch


ELF
Medlem

Så de tre extraknapparna användes bara i Japanska spel då?


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Jobbar med data
Skrivet av ELF:

Då de tre extraknapparna användes bara i Japanska spel då?

Inte exklusivt, men många fightingspel använde sig utav de extra knapparna. Eternal Champions som vi spelade en hel del här hemma krävde inte 6-knappar, men man slapp trycka på START för att byta funktion på A,B,C knapparna hela tiden. Vilket gav 6-knappars modellen ett övertag.

En lista med spel som stödjer den här handkontrollen går att hitta på segaretro.

Medlem
Skrivet av ELF:

Då de tre extraknapparna användes bara i Japanska spel då?

Mja. Vill minnas att bland annat mortal kombat 3 använde de knapparna som combos, istället för att trycka A+B för höga slag så tryckte du på en av de övre knapparna. Hade bara 3:e parts kontroller med sex knappar (plus turbo och annat skit) så var lite avis på de som hade den snygga originalkontrollen.

Medlem

Nog för att N64-kontrollen är en av tidernas sämsta handkontroller (efter Wii och Xbox 360) men blir ändå intressant att se om de gjort analogspaken mer hållbar än på originalet. Minns att den gick sönder bara man kollade på den.

Skribent
Skrivet av ELF:

Då de tre extraknapparna användes bara i Japanska spel då?

Street Fighter 2 gick inte spela utan 6-knappskontrollen tror jag? Minns att när jag hyrde det så ingick det två sådana handkontroller.


signatur

"Writer and Fighter"

Inaktiv

Värdelöst och otacksamt.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Street Fighter 2 gick inte spela utan 6-knappskontrollen tror jag? Minns att när jag hyrde det så ingick det två sådana handkontroller.

Spelade Super Street Fighter 2 till Sega med ”3-knappkontrollen”. Det man fick göra var att trycka på ”select” för att pendla mellan sparkar och slag. Inget ja rekommenderar, men fungerade i nödfall såklart.

Kontot avslutas

Ja, den som släpps i USA och Kanada ser typ likadan ut som den som släpps här bara att på deras står det Genesis

Se de olika modellerna på NintendoLife


signatur

ゼルダの城

Skribent
Skrivet av PGR1985:

Spelade Super Street Fighter 2 till Sega med ”3-knappkontrollen”. Det man fick göra var att trycka på ”select” för att pendla mellan sparkar och slag. Inget ja rekommenderar, men fungerade i nödfall såklart.

haha lät ju inte speciellt smidigt, men om båda har 3-knappskontrollen så är det ju jämt spelfält


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Nu fanns det ju ingen "Select" på Sega mega drive-kontrollen.

C64
Medlem

Det är så jävla kränkande fy fan !

Medlem
Skrivet av kebbe:

Nog för att N64-kontrollen är en av tidernas sämsta handkontroller (efter Wii och Xbox 360) men blir ändå intressant att se om de gjort analogspaken mer hållbar än på originalet. Minns att den gick sönder bara man kollade på den.

Ok? I min värld är den bannemig top 3. Jag respekterar givetvis din åsikt, men lite bakgrund vore najs. D-pad kan jag väl hålla med om iofs.

Medlem
Skrivet av Frisell:

Ok? I min värld är den bannemig top 3. Jag respekterar givetvis din åsikt, men lite bakgrund vore najs. D-pad kan jag väl hålla med om iofs.

Håller med, förstår inte alls hur man kan tycka den är dålig. o.O

Avstängd

Jag TROR att om Nintendo Switch får N64-spel nu så verkar N64 Mini rätt långt borta tills att Nintendos rikaste aktieägare börjar gråta om inte tillräckligt stor vinst gjord under något närmaste kvartal.

Kontot avslutas
Skrivet av AplAy:

Jag TROR att om Nintendo Switch får N64-spel nu så verkar N64 Mini rätt långt borta tills att Nintendos rikaste aktieägare börjar gråta om inte tillräckligt stor vinst gjord under något närmaste kvartal.

Jag känner mig väldigt kluven.
Jag tänker på att deras VD har sagt att de har planer på fler klassiska mini konsoler och då känns ju Nintendo 64 som ett självklart val men samtidigt så är det inte hugget i sten att det blir så. Så därför funderar jag lite på om jag ändå ska köpa en Nintendo 64 handkontroll men det som tar emot då är ju att Nintendo Switch Online är ju inget som kommer finnas för alltid men spelen på mini konsolerna kommer jag fortfarande kunna spela långt efter att Nintendo Switch Online har stängt ner.


signatur

ゼルダの城

1
Skriv svar