Köpa fysiskt eller digitalt (Playstation)

Medlem
Köpa fysiskt eller digitalt (Playstation)

Kollade precis vad FIFA 22 kostade fysiskt kontra digitalt för Playstation 5.
PÄ PS store kostar standard version av FIFA 22 849kr medans pÄ Elgiganten kostar det 499kr. Det Àr alltsÄ en prisskillnad pÄ 350kr!!!

Detta Àr varför jag inte förstÄr folk som köper PS5 digital edition! Det Àr sÄ helvetes mycket dyrare i lÀngden att köpa spel digitalt. Gör man som jag och köper 8-10 AAA-spel om Äret sÄ blir det snabbt tusenlappar.
MissförstÄ mig rÀtt, jag gillar spel digitalt! Tycker det Àr vÀldigt smidigt men inte fan Àr det vÀrt 350kr för att man ska fÄ det digitalt.

NĂ„got mĂ„ste göras mot PS Store. Detta Ă€r inte rimligt!😂

Medlem

Jag saknar alternativet:
”BĂ„de och - Det som för nĂ€rvarande Ă€r billigast”.

Köper man fysisk sÄ gÄr det ju fÄ tillbaka minst 100 kr. En nackdel Àr att skivlÀsaren behöver vÀsnas.

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsĂ€ttning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Jag saknar alternativet:
”BĂ„de och - Det som för nĂ€rvarande Ă€r billigast”.

Köper man fysisk sÄ gÄr det ju fÄ tillbaka minst 100 kr. En nackdel Àr att skivlÀsaren behöver vÀsnas.

Fixade det! Bra feedback. Du fÄr rösta igen!:)
Ja hÄller med! Och jag har helst spel som FIFA digitalt dÄ man spelar de till och frÄn hela Äret. TyvÀrr Àr det för dyrt nu för att det ska vara vÀrt det.

Medlem

Eftersom jag sitter pÄ PC vilket Àr det bÀsta valet har jag inte köpt fysiskt pÄ sÀkert 15 Är

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Eftersom jag sitter pÄ PC vilket Àr det bÀsta valet har jag inte köpt fysiskt pÄ sÀkert 15 Är

Nej det förstĂ„r jag😅 TĂ€nker mer pĂ„ konsol men det tror jag nog du fattar😁

FM-guru

Numera köper jag i princip bara digitalt. Enda undantagen Àr riktiga favoritspel. Spelar nÀstan enbart pÄ PC dock.

Medlem

Köper nÀstan bara digitalt, dom fÄtal undantagen Àr nÀr det slÀpps nÄgon Collector's Edition jag vill ha. Men köper ocksÄ mest spel nÀr dom Àr pÄ rea, det Àr rÀtt sÄ sÀllan jag köper spel nÀr dom slÀpps. Det enda spelet jag ser fram emot resten av Äret Àr Metroid Dread och det betalade jag 514,50kr för Nintendo eShop nÀr jag förhandsbokade det tidigare i helgen.

Årliga sportsspel skulle jag absolut inte köpa nytt.

Medlem

FörstÄr inte heller vitsen med digital edition. För Xbox gÄr det vÀl an, för deras Game Pass Àr sÄ otroligt mycket bÀttre Àn PS Now och PS+ kombinerat.

Priserna i Sonys digitala butik Ă€r groteskt felsatta. Jag ser det som en övre skamgrĂ€ns som fysiska ÅF förstĂ„r att inte gĂ„ över - "hit men inte lĂ€ngre". Ghost of Tsushima köpte jag 45 dagar efter release för 379 kr pĂ„ skiva. Mindre Ă€n halva priset och dĂ„ hade jag dessutom kunnat sĂ€lja skivan för att dryga ut substansrabatten ytterligare.

Det enda digitala köpet jag gjort till PS4/PS5 Àr Kena.
Men det spelet kostade 417 kr vid release och gick inte att fÄ hem snabbt pÄ skiva. Det fick gÄ.

Medlem

Köper bara pÄ skiva men finns undantag, köpte Kena Bridge of Spirits som vid release inte fanns pÄ skiva. Det kostade dock bara 400spÀnn. Har inte hunnit spela det Àn men om jag gillar det kommer jag köpa det igen pÄ skiva sedan dÄ det nu stÄr klart att spelet kommer pÄ skiva i november.

It's not a lake, it's an ocean

Alltid fysiskt. Inte bara p.g.a. att det brukar vara billigare utan för att jag vill ha spelet i hyllan. Ibland stÀller det till det, som nÀr jag förbokade Sonic Colours Ultimate och den fysiska versionen försenades i flera veckor av "logistiska skÀl". Det var surt, och visar vÀl ocksÄ hur lÄgprioriterade vi som köper fysiskt Àr i dag.

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Brukar bli pÄ skiva dÄ Elgiganten och mediamarkt sÀnker priserna första veckan vid release vilket oftast Àr dÄ jag köper spelen.

Medlem

Digitalt pÄ Xbox. Har gameshare med brorsan sÄ det blir att vi delar pÄ allt. Med skiva kan vi ej göra det. SÄ alla priser blir delat pÄ 2 i vÄrat fall.

Medlem

Gamla spel man inte kan fÄ tag pÄ fysiskt = laddas ner, alla andra spel pÄ skiva.
Quake paketet köptes och laddades ner pÄ PS 5, Tony Hawk kunde man köpa digitalt men köper fysiskt till PS 5.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Digitalt pÄ Xbox. Har gameshare med brorsan sÄ det blir att vi delar pÄ allt. Med skiva kan vi ej göra det. SÄ alla priser blir delat pÄ 2 i vÄrat fall.

GÄr vÀl dela med fysiskt oxÄ, gÄr ju bara spela ett spel Ät gÄngen sÄ bara byta nÀr ni bÄda Àr klara med varsit spel. Men digitalt kanske Àr lÀttare, vet inte hur gameshare funkar.

Medlem
Skrivet av Gaara:

GÄr vÀl dela med fysiskt oxÄ, gÄr ju bara spela ett spel Ät gÄngen sÄ bara byta nÀr ni bÄda Àr klara med varsit spel. Men digitalt kanske Àr lÀttare, vet inte hur gameshare funkar.

Vi bor cirka 20 mil ifrÄn varandra och försöker spela tillsammans pÄ kvÀllarna. SÄ skiva Àr inte optimalt. Med gameshare sÄ kan bÄda spela det samtidigt, dÀrför det Àr sÄ fint. BÄde SP och MP.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av DKvarn:

Brukar bli pÄ skiva dÄ Elgiganten och mediamarkt sÀnker priserna första veckan vid release vilket oftast Àr dÄ jag köper spelen.

Det Àr faktiskt riktigt fint att det gÄr att hitta nya releaser dÀr för 549 kr.

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Vi bor cirka 20 mil ifrÄn varandra och försöker spela tillsammans pÄ kvÀllarna. SÄ skiva Àr inte optimalt. Med gameshare sÄ kan bÄda spela det samtidigt, dÀrför det Àr sÄ fint. BÄde SP och MP.

Oh det Àr ju grymt om man kan köra samma spel samtidigt, fett

Medlem
Skrivet av DKvarn:

Ja, samma hÀr! Vissa spel vill man ha digitalt dock. Typ Battlefield 2042 nu och sportspel. Men de lutar tyvÀrr Ät köp pÄ Elgiganten/Mediamarkt dÄ med.

Medlem

Köper 90% fysiskt pga pris, har redan fÄtt tillbaka prisskillnaden för skivlÀsaren med rÄge. Hade problem med att skivlÀsaren resonerade i TV-bÀnken sÄ nu har jag lagt en tjock musmatta under konsolen vilket hjÀlper.

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Köper konsolspel fysiskt och PC-spel digitalt. SistnÀmnda var dock inte sÄ mycket ett aktivt val som det blev en nödvÀndighet nÀr PC-försÀljning skiftade till att antingen skicka en kod till din mail eller skicka en tom plastlÄda med en kod inuti. I den mÄn det gÄr vÀljer jag dock alltid efter pris.

Medlem

Det som Àr mest logiskt Àr ju att köpa fysiskt och sÀlja av nÀr man tröttnat..
Om man inte samlar. DÄ kostar inte nya spel sÄ mycket överlag.

Medlem

Köper fysiskt och endast pga priset. Som i ditt exempel dÀr spel kostar 850kr digitalt och 500kr fysiskt plus att du dessutom om du inte hÄller pÄ spelet allt för lÀnge kan sÀlja spelet för runt 300kr nÀr du spelar klart. Det Àr helt plötsligt 650kr billigare. Det gÄr inte att argumentera för att skaffa en Playstation dÀr det endast gÄr att köpa digitala spel nÀr det Àr sÄ stor skillnad pÄ pris.

Det rÀcker alltsÄ att man köpt runt 10 fullprisspel fysiskt istÀllet för digitalt innan man sparat in vad en hel konsol kostar.

Gillar absolut smidigheten med digitala spel men Àven om playstation stores priser var hÀlften sÄ dyra sÄ hade man tjÀnat pÄ att köpa fysiska skivor.

AvstÀngd
Skrivet av Deekar:

Kollade precis vad FIFA 22 kostade fysiskt kontra digitalt för Playstation 5.
PÄ PS store kostar standard version av FIFA 22 849kr medans pÄ Elgiganten kostar det 499kr. Det Àr alltsÄ en prisskillnad pÄ 350kr!!!

Detta Àr varför jag inte förstÄr folk som köper PS5 digital edition! Det Àr sÄ helvetes mycket dyrare i lÀngden att köpa spel digitalt. Gör man som jag och köper 8-10 AAA-spel om Äret sÄ blir det snabbt tusenlappar.
MissförstÄ mig rÀtt, jag gillar spel digitalt! Tycker det Àr vÀldigt smidigt men inte fan Àr det vÀrt 350kr för att man ska fÄ det digitalt.

NĂ„got mĂ„ste göras mot PS Store. Detta Ă€r inte rimligt!😂

Jag hÄller helt med om problemet, men vÀljer oftast digitalt eftersom det Àr lÀttare.

Medlem

Den hÀr generationen har jag trÄkigt nog, till konsol, börjat ÄtergÄ till att handla fysiska spel av just den anledningen som nÀmns ovan: nÀmligen att de Àr sÄ sabla dyra. Sony har ett problem nÀr det kommer till spelpriser, ett problem som kommande generationer blir vÄrt nÀr skivlÀsaren plockas bort helt.

Medlem

Köper bara fysiskt om jag kan dÄ PS Store bettede sig som idioter.

Min dotter var ett Ă„r och hittade PS3 kontrollen och satt och tryckte X om och om igen.
TVn var avslagen men.... om du har kreditkortet sparat och bara trycker X frÄn startskÀrmen sÄ fÄr du
"Bild av spel i psstore" - psstore - lÀggspelet i korgen - gÄ till kassan - bekrÀfta köp - ladda ner - starta spel.

SÄ hon gjorde det. Köptr Fifa. Jag spelae inte sportspel generellt.

Och PS Store vÀgrade hÀva köpet.

Sen dess har jag bara köpt nÄgot DLC som inte ingick i skivan. Köpte Bloodborne fysiskt men tankade DLCt.

Kunde jag brÄkat med PS Store dÄnbarnköp SKA gÄ hÀvas, Àven om spelet startats? SÀkert. Men jag var sÄ sliten sÄnjag orkade inte ta den striden och blev Àven sur.

Medlem
Skrivet av Evilof:

Köper bara fysiskt om jag kan dÄ PS Store bettede sig som idioter.

Min dotter var ett Ă„r och hittade PS3 kontrollen och satt och tryckte X om och om igen.
TVn var avslagen men.... om du har kreditkortet sparat och bara trycker X frÄn startskÀrmen sÄ fÄr du
"Bild av spel i psstore" - psstore - lÀggspelet i korgen - gÄ till kassan - bekrÀfta köp - ladda ner - starta spel.

SÄ hon gjorde det. Köptr Fifa. Jag spelae inte sportspel generellt.

Och PS Store vÀgrade hÀva köpet.

Sen dess har jag bara köpt nÄgot DLC som inte ingick i skivan. Köpte Bloodborne fysiskt men tankade DLCt.

Kunde jag brÄkat med PS Store dÄnbarnköp SKA gÄ hÀvas, Àven om spelet startats? SÀkert. Men jag var sÄ sliten sÄnjag orkade inte ta den striden och blev Àven sur.

Hur kan Sony och Nintendo undgĂ„ lagstiftning? Är det frivilligt bara för att det Ă€r digitalt?
Andra digitala Stores som jag köper ifrÄn fÄr man lÀmna tillbaka spel sÄ lÀnge man inte spelat mer Àn 2 timmar eller gÄtt mer Àn 14 dagar.
Vet att Steam, Epic, Oculus har dom reglerna iaf.

Ont: Köper digitalt pÄ PC och fysiskt pÄ konsol.

Medlem

Jag Àr en sÄdan som uppskattar att fylla bokhyllan med spelförpackningar. Det Àr en helt annan kÀnsla att ha fysiska exemplar som man kan stÄ och spÄna pÄ istÀllet för att ögna igenom ett digitalt bibliotek. Köper dÀrmed helst fysiskt i den mÄn det Àr möjligt.

Constants and variables

Skrivet av Molotov:

Hur kan Sony och Nintendo undgĂ„ lagstiftning? Är det frivilligt bara för att det Ă€r digitalt?
Andra digitala Stores som jag köper ifrÄn fÄr man lÀmna tillbaka spel sÄ lÀnge man inte spelat mer Àn 2 timmar eller gÄtt mer Àn 14 dagar.
Vet att Steam, Epic, Oculus har dom reglerna iaf.

Ont: Köper digitalt pÄ PC och fysiskt pÄ konsol.

I princip Ă€r det frivilligt bara för att det Ă€r digitalt. Åtminstone i EU.

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Den jag kĂ€nner som köper bara digitalt Ă€r en lat och bekvĂ€m j*vel som inte vet sitt eget bĂ€sta! â˜ïžđŸ™‚

Grejen med digitalt pĂ„ konsoll Ă€r att Sony och Microsoft (Store đŸ€ź) har i princip monopol. Innan du hinner blinka kommer du att betala över 1000 kr för ett nytt spel och se glad ut. 🙂

1
Skriv svar