Remaster, hjälp mig att förstå!

Medlem
Remaster, hjälp mig att förstå!

Först och främst jag förstår att alla är olika men jag begriper verkligen inte remaster-hypen som folk får i denna tid när de duggar ner titt som tätt. Och för att vara övertydlig så menar jag endast remaster i denna tråden och inte remakes.

Jag vet att jag är väldigt onostalgisk av mig generellt och lämnar gärna fina spel- och filmminnen som just minnen. Är väl lite "rädd" över att förstöra det fina jag såg i dom för en herrans massa år sedan.

Till viss del kan jag förstå att folk som missade tåget första gången kanske vill hoppa på det nu men om jag listar alla mina favoritspel genom alla tider så hade inte en enda remaster fått mig att köpa spelet igen. En remake, absolut då är det ändå ett nytt spel till stor del.

För mig känns det som att utgivare/utvecklare lägger ner minimalt med energi för att få en rejäl avkastning, känns "enkelt" från deras sida. Sen ska jag tillägga att jag inte arbetar inom området och inte har en aning om tiden som krävs för en remaster.

Tycker väl helt enkelt att diskussionen kan vara intressant, är nyfiken på era erfarenheter etc. Känns som att det ändå är en relativt stor andel på Fz som uppskattar denna företeelse som jag själv inte begriper.

Star Citizen - Swedish Umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Sweumb Discord

Medlem

Köpte Mass Effect remaster, tyvärr. Blev besviken då mina moddade spel såg bättre ut. Så förstår vad du säger.
Är väl mest en lätt money grab. Vilket väl inte är helt förvånande eller
Finns säkert många som inte har koll på vad remaster vs remake är och köper det därför.
Win win där spelutgivarna tar båda "winnen" och vi blir lurade.

6800XT|5600X

Medlem
Skrivet av alias:

Köpte Mass Effect remaster, tyvärr. Blev besviken då mina moddade spel såg bättre ut. Så förstår vad du säger.
Är väl mest en lätt money grab. Vilket väl inte är helt förvånande eller
Finns säkert många som inte har koll på vad remaster vs remake är och köper det därför.
Win win där spelutgivarna tar båda "winnen" och vi blir lurade.

Mass Effect är ett bra exempel för min del då jag håller trilogin väldigt högt över mina spelupplevelser men då det "bara" var en remaster så sjönk mitt intresse direkt.

Det där med att blanda ihop det tror jag nog kan vara ett bekymmer för vissa, märker man till och med här på forumet då och då så känns inte helt orimligt.

Star Citizen - Swedish Umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
Sweumb Discord

Medlem
Skrivet av Daugeleven:

Jag vet att jag är väldigt onostalgisk av mig generellt

Där har du en stor del av svaret.

Sen är en annan faktor det som @Alias nämner på ett sätt. Moddande. Det är många fler spelare som aldrig ger sig in på moddar än tvärtom. Det är massor med spelare som är nöjda med att betala för den upplevelsen istället för att ens sätta sig in i möjligheten att installera mods.

Medlem

Ska säga att jag var ganska medveten om hur ME remastered skulle vara, skaffade det framförallt för att jag spelar det regelbundet, spelar igenom alla tre spelen i genomsnitt varje/varannat år och att det är väldigt tidsbesparande att slippa modda spelen varje gång.
Så jag visste i princip vad jag fick. Men som sagt mindre insatta vet ju säkert inte det. Att i många fall kan de få en ännu bättre upplevelse om de är beredda att lägga ner tid och att sätta sig in i hur det går till.
Helt förståeligt att de flesta inte har den orken/tiden dock.

6800XT|5600X

Medlem

Generellt är det väl också så att den grupp som växte upp med datorspelens barndom och expansion, och också med filmernas expansion och specialeffekternas era idag är en väldigt köpstark konsumentgrupp. Det gäller kanske inte i fall som med Mass Effect, där är det snarare de grafiktörstande som efterfrågar, de som inte vill/kan modda som jag nämnde i min förra kommentar. Men vad gäller äldre spel och filmer finns det som sagt en stor grupp konsumenter som är nostalgiska.

Medlem

Jag köpte ME remastered eftersom jag tidigare bara hade spelen till PS3 sedan tidigare.

Även om jag fortfarande äger en fungerande PS3 så är, framför allt ME 3 ett spel som PS3 inte är kraftfull nog för att ge acceptabel fps. (Och då tillhör jag ändå gruppen som inte har några problem med 30fps).

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Jag blev ganska gruvligt besviken då jag häromveckan startade upp Psychonauts 1 till ps4 som var inköpt någon vecka innan på en av alla reors reor. Döm av min förvåning när det var ps2 versionen jag spelade. Samma spel som jag 15 år tidigare hade klarat av.
Kanske hade jag sett fel när jag köpte spelet men när jag i efterhand kollar så framgår det ingenstans att det är just PS2 versionen som är portad rakt av till ps4. Jag försökte att häva köpet men blev kallt nekad då man redan laddat hem spelet enligt Sonys policy...

Men, för att återgå till topic så hade en remaster i detta fallet varit guld värd. Att spela ett av sina favoritspel i bättre upplösning är ett utmärkt sätt att återuppleva ett bra spel. Gamingbranchen behöver kanske inte ta fullpris då det ser ganska fult ut men då grundmaterialet ofta är riktigt bra ser jag inga som helst problem att släppa ett bra spel igen.

Medlem

Älskade alla 100tals timmar i demonsouls remastern. Remaken? Att gå från ps3 till ps5 var ju magiskt ! Äckligt snyggt och bra flyt !

psn: Boosing

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Jag blev ganska gruvligt besviken då jag häromveckan startade upp Psychonauts 1 till ps4 som var inköpt någon vecka innan på en av alla reors reor. Döm av min förvåning när det var ps2 versionen jag spelade. Samma spel som jag 15 år tidigare hade klarat av.
Kanske hade jag sett fel när jag köpte spelet men när jag i efterhand kollar så framgår det ingenstans att det är just PS2 versionen som är portad rakt av till ps4. Jag försökte att häva köpet men blev kallt nekad då man redan laddat hem spelet enligt Sonys policy...

Men, för att återgå till topic så hade en remaster i detta fallet varit guld värd. Att spela ett av sina favoritspel i bättre upplösning är ett utmärkt sätt att återuppleva ett bra spel. Gamingbranchen behöver kanske inte ta fullpris då det ser ganska fult ut men då grundmaterialet ofta är riktigt bra ser jag inga som helst problem att släppa ett bra spel igen.

Ser inte heller något fel i att sälja remasters, kan vara precis det man vill ha. Men hypa då inte upp det som om det vore värsta remaken utan säg som det är; lite mer högupplösta texturer, möjligen någon mindre ändring i gameplay eller så. Kommer ju aldrig hända att utgivare är ärliga men i de bästa av världar..

6800XT|5600X

Medlem

Det slulle vara intressant å se nån form av data vilka som köper en remaster. De som missade tåget första gången, eller de som vill spela sina gamla spel ytterligare en gång i ny grafik.

Jag hörde ett program på p1 där dom pratade om att den sortens musik man lyssnar på när man växer upp får man ofta en förkärlek till då musiken kopplas till de olika milstolpar man gjorde som ung. Första fyllan, första tjejen/killen mm. Nu funderar jag; kan detta appliceras även på spel? Alla vi som var runt 16-17 år när d2 kom och allt annat som då snurrade runt oss i den tiden som då romantiserade upp dessa spel bättre än vad dom igentligen var? Alltså, detta är en ärlig fråga och inget nedtryckande alls. Kanske jag har fel. Kanske står dessa gamla titlar på egna ben, men om nu så är fallet så borde det väl också visa på att flertalet som köper remasters också inte alls spelat originalet och inte gamla rävar som vill minnas sin barndoms guldår? Kan vi slänga upp en poll eller dylikt för att få nån data att analysera? Det hade varit guld 🙂

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
Discord:
https://discord.gg/sweumb

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Det slulle vara intressant å se nån form av data vilka som köper en remaster. De som missade tåget första gången, eller de som vill spela sina gamla spel ytterligare en gång i ny grafik.

Jag hörde ett program på p1 där dom pratade om att den sortens musik man lyssnar på när man växer upp får man ofta en förkärlek till då musiken kopplas till de olika milstolpar man gjorde som ung. Första fyllan, första tjejen/killen mm. Nu funderar jag; kan detta appliceras även på spel? Alla vi som var runt 16-17 år när d2 kom och allt annat som då snurrade runt oss i den tiden som då romantiserade upp dessa spel bättre än vad dom igentligen var? Alltså, detta är en ärlig fråga och inget nedtryckande alls. Kanske jag har fel. Kanske står dessa gamla titlar på egna ben, men om nu så är fallet så borde det väl också visa på att flertalet som köper remasters också inte alls spelat originalet och inte gamla rävar som vill minnas sin barndoms guldår? Kan vi slänga upp en poll eller dylikt för att få nån data att analysera? Det hade varit guld 🙂

Skulle tro det är ganska blandat men kanske mest nostalgiker som spelat spelet när det kom, bara en gissning.

6800XT|5600X

Medlem

Remasters/nysläpp som jag är intresserad av är främst spel ursprungligen till gamla plattformar, som jag gärna skulle spela igen men är för lat för att plocka fram från förrådet så att spela det på en nyare plattform är helt enkelt mer bekvämt. Detta gäller främst spel ursprungligen till Game Boy (Collection of Saga Final Fantasy Legend), Super Nintendo (Actraiser Renaissance) eller PS1 (Legend of Mana).

Att köpa en remaster till ett PC-spel då jag har en PC framme känns rätt så otänkbart för min del, kan lika gärna spela originalet. Speciellt då jag vanligtvis också föredrar hur originalet ser ut framför remastern.

Medlem

Jag älskar remake och remaster hypen. Men jag är väldigt nostalgisk. Sen föredrar jag spel från förr. Även om det är äldre spel jag inte spelat innan, så fastnar jag för dom mer än majoriteten av nya spel som görs. Finns undantag såklart men menar i det stora hela.

Backloggens befriare

Jag kan vara extremt nostalgisk, och i en del fall tycker jag att en remaster kan vara befogad. Men oftast inte, då det inte direkt fonns så många hinder att spela spelen fortfarande, om man verkligen vill.
Men så är jag inte heller rädd för låga upplösningar och halvkassa kontroller.

Exempel på spel jag köpt remasters utav?
The Secret of Monkey Island, The Curse of Monkey Island, spel jag personligen aldrig ägt innan, även om jag spelat dem flera gånger, och uppskattade att få tillgång till igen.

Spel jag verkligen inte skulle köpa?
Mass Effect, Diablo II.
Dessa spel har jag, och kan spela, utan problem redan som det är.
Mass Effect har jag dammat av några gånger sedan första genomspelningen och det börjarbli dags snart igen.
Diablo II: Lords of Destruction spelar jag i princip dagligen, och skulle aldrig slänga bort mina gubbar jag filat på så länge, för lite "bättre" grafik. (jag är inget större fan av den 3D-grafik D2R levererar.)

Ad hoc addendum

It's not a lake, it's an ocean

Jag är kluven till remasters generellt. Tycker att det släpps lite för många och att de oftast inte är motiverade. Vem efterfrågade en remaster av Destroy All Humans, exempelvis? Inte ens spel jag verkligen gillar, som Alan Wake, tycker jag nödvändigtvis behöver en remaster. Men i detta fall ser jag det som ett sätt att trampa upp stigen för en uppföljare, och då är jag mer än villig att köpa spelet igen eftersom jag längtat efter en i över tio år.

Dessutom har vi sett att bakåtkompatibla spel på Xbox ser minst lika bra ut som de remasters som vi förväntas betala mer eller mindre fullpris för en gång till...

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Rätt kul hyr det skiljer sig mellan folk. Som exempel @Kyrre som är väldigt nostalgisk och älskar spel från förr medan jag själv med handen på hjärtat i princip aldrig tar upp ett spel igen efter jag klarat det.

Det äldsta spelet jag spelade fram till nyligen var Mount & Blade: Warband men nu har jag skaffat Bannerlord och kommer aldrig spela det igen.

Sen vissa spel är ett så starkt minne att jag vill låta spelet vara "i det skicket". Som exempel så fick jag Final Fantasy VII när mina föräldrar gick genom en extremt dålig skilsmässa, och när det var som värst så försvann jag in i FF. Och för mig är det fortfarande någon form av säkerhet bara jag tänker på det spelet, men får för mig att jag hade sabbat det om någon remaster hade släppts. Bör tillägga att remaken skiljer sig så pass mycket från orginalet att jag räknar den som ett eget spel.

Sweumb Discord

Medlem

Avskyr denna trend. Snacka om att bromsa framfarten för innovation och utveckling.
Gillar att folkkära Bethesda är i framkant inom detta. Hur många gånger har de inte släppt Skyrim på nytt? Var inte Bethesda även bland de första med DLC som kostar? DLCs har också varit en pest inom spelvärlden.
Tycker remasters platsar som en sidonyhet, kanske släppas inkluderad till en uppföljare för de som missat det föregående. Känns som du skriver minimal effort för maximal profit.

Remakes kan jag köpa att det görs. Vissa serier kanske blev mer populära vid andra eller tredje uppföljare och första spelet kan ha åldrats väldigt dåligt. Demon's souls gjordes bra, jag kan tänka mig att witcher 1 remake hade varit befogat då det var först vid 3an som det slog igenom.

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

"Kom och köp konserverad gröt, allting går att sälja med mördande reklam".

Marvel visade ju att man kan göra sälja ut biografer med en omtagning av samma film 3-4 gånger på ett decennium. Spelbranschen har bara anpassat sig till andra media där vi får "nyversioner" av gamla filmer och serier i parti och minut.

Det finns alltid en målgrupp som missade originalen och därmed kan tänkas vara intresserade av en remaster, men jag tror de flesta som köper remasters faktiskt spelade originalen. Som @waeress är inne på i sitt inlägg är målgruppen som var i tonåren tidigt 1990-tal fram till tidigt 2000-tal en av de mest köpstarka konsumentgrupperna på 2020-talet. Dagens tonåringar intresserar sig mest för F2P multiplayer där man inte behöver några remasters för det räcker gott med alla MTX och skins.

Gamla spel bör göras tillgängliga. GoG är ett utmärkt exempel på det. Originalspelen anpassas för att kunna spelas i dagens operativsystem. Microsoft har ju i varje fall uttalat en strävan efter att bevara gamla XBOX-spel och Sony har gläntat på dörren via sitt PS+ även om det har sina uppenbara brister (för att inte tala om begränsat utbud). Nintendo är det ju värre ställt med.

Om man skall göra en remaster uppskattar jag om det går att switcha i realtid mellan originalet och nyutgåvan, som bland annat gjordes i Monkey Island och Halo. Då har man i varje fall ansträngt sig lite för att bjuda de som köper spelet på någonting mer än bara en money grab.

Medlem

Remaster, från det latinska ordet "Remastrua". Verb.

-"Att mjölka ur gamma intellectual property en gång till innan det är för sent".

Medlem

Jag använder också ME som exempel på en remaster jag köpte. Jag hade nog förväntat mig mer, så jag refundade det. Remasters bör vara väldigt tilltalande för spelstudios att släppa då man kan tjäna stora pengar utan att själva behöva särskilt stora resurser för att släppa remastern. Har man en välkänd spelserie så behöver man inte marknadsföra lika hårt heller vilket sparar mycket pengar.
Den enda anledningen till att man köper en remaster är att man inte tidigare spelat det spelet.

Ibland känns det som att folk har missat att det är företag det handlar om, företag vars syfte är att tjäna så stora pengar som möjligt. Detta görs på olika sätt, en del släpper nya spel hela tiden av lägre kvalitet, några släpper stora spel som innebär stora investeringar. Och det är väl den sistnämnda som har några storspel att mjölka.

Medlem

Köper nog bara remaster om det verkligen är stor skillnad i grafik som det är i D2. Ser helt fantastiskt ut i 4K jämfört med originalet. Är det finputsning så förväntar jag mig väldigt lågt pris eller gratis för dom som äger originalet som t.ex. Mafia 2 och Bioshock. Mass Effect ser t.ex. inte tillräckligt mycket bättre ut för att jag ska bli sugen.

Remasters är väl bara en flört med oss som börjar trilla ur målgrupperna för nya spel.

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Daugeleven:

Först och främst jag förstår att alla är olika men jag begriper verkligen inte remaster-hypen som folk får i denna tid när de duggar ner titt som tätt. Och för att vara övertydlig så menar jag endast remaster i denna tråden och inte remakes.

Jag vet att jag är väldigt onostalgisk av mig generellt och lämnar gärna fina spel- och filmminnen som just minnen. Är väl lite "rädd" över att förstöra det fina jag såg i dom för en herrans massa år sedan.

Till viss del kan jag förstå att folk som missade tåget första gången kanske vill hoppa på det nu men om jag listar alla mina favoritspel genom alla tider så hade inte en enda remaster fått mig att köpa spelet igen. En remake, absolut då är det ändå ett nytt spel till stor del.

För mig känns det som att utgivare/utvecklare lägger ner minimalt med energi för att få en rejäl avkastning, känns "enkelt" från deras sida. Sen ska jag tillägga att jag inte arbetar inom området och inte har en aning om tiden som krävs för en remaster.

Tycker väl helt enkelt att diskussionen kan vara intressant, är nyfiken på era erfarenheter etc. Känns som att det ändå är en relativt stor andel på Fz som uppskattar denna företeelse som jag själv inte begriper.

Tror det handlar om samma sak som typ droger. Heroin eller den typen.
Alltså, de som tog en tung drog fick en sån jäkla kicka av den, sen tar de en till dos (annat spel) blir inte riktigt samma kick, åren går missbruket fortsätter, sen kommer din lokala dealer och säger..
"Du vet första gången du provade den där drogen, kommer du ihåg hur bra det var? Jag har exakt samma drog här nu, fast betydligt bättre som kommer få dig att få den kicken igen som du letar efter!"
Skämt åsido, jag tror alltså det är nostalgitrippen folk är ute efter, att upptäcka en gammal kärlek på nytt igen
Nu hänvisar jag framförallt på Diablo som släpptes för över 20 år sedan. Men att göra en "remaster" på ett två år gammalt spel är för mig meningslöst också.

Jag vill bara tillägga att jag inte alls sysslar med några typer av droger och har aldrig gjort, ville dra en jämförelse bara och vara lite politiskt rolig över att en del ser tv spel som en drog då

Men jag själv har urmysigt med Diablo 2 nu med ett par vänner online

Medlem

Remaster / Remakes som får mindre funktioner än vad som var tillgänglig i originalet är något som jag inte förstår... Exempelvis mods till D2.

Medlem

Instämmer till fullo. Och jag kanske är en minoritet men släpps remasters så tycker jag inte prislappen ska vara som ett nytt spel, för det är det ej. Och där faller det för mig.

Medlem

Instämmer!
Inte köpt en ända remaster/remake pga. det du säger.
Dock när jag väl bor större i framtiden så skall jag investera i en gammal CRT-skärm och en fin burk med windows 98 så man kan njuta av spelen i sin originalutgåva och rätta miljö, det gör allt tycker jag.

Medlem

Många utvecklare väljer att gå den säkra vägen, att förlita sig på gamla meriter eller marknadsföra "nostalgi" för det säljer. För att utveckla något helt nytt är för tids- och resurskrävande, man vill inte ta risker på samma sätt idag som förr. Kan direkt säga att majoriteten av AAA eller moderna spelen tilltalar mig inte.

Med det sagt har jag, precis som många andra, uppskattat remasters av äldre spel där rättigheterna eller kompabiliteten passerat "bäst före"-datumet. För egen del var det Turok 1, "nya" quake, Star trek elite force 1-2 och Halo 1 för att nämna några som gett mig många timmars spelglädje. Har inget emot remasters och remakes, så länge jag vet att de jobbar på något nytt eller en uppföljare

Det är något visst med att spela t ex unreal 1 på en dator från den tiden som det var tänkt att köras.

Who are you if im not me?

Medlem

Själv har jag svårt att förstå varför folk köper bilspel.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Instämmer till fullo. Och jag kanske är en minoritet men släpps remasters så tycker jag inte prislappen ska vara som ett nytt spel, för det är det ej. Och där faller det för mig.

Exakt! Testade mass effect remastern men lyckades refunda. Cash grabs light är name of the game

Allätare

123
Skriv svar