Remaster, hjälp mig att förstå!

Skrivet av Löfbergs lila:

Är spelremaster gnällare lika gnälliga om nysläpp av filmer, musik, böcker?

Generellt, ja.

Som student var det dessutom oerhört irriterande när ens tidigare utgåva av en bok blev klassad oanvändbar när förlaget släppte en nyare utgåva.

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av lyrael:

Jag ser det lite på det här viset.

Det kommer inte särskilt många bra spel nu för tiden. Så att de släpper nya uppfräschade versioner av gamla spel är för mig väldigt tacksamt då jag kan gå tillbaks och köra dem igen.
Ta Diablo 2 till exempel. Enligt mig är det fortfarande det bästa spelet i serien och jag har kört den nya versionen non-stop sen den kom! Originalet har i det här fallet inte åldrats särskilt bra, när jag byter mellan legacy och nya grafiken så känner jag knappt igen det gamla utan för mig har det alltid sett jävligt bra ut.
Så jag gillar tanken, sen är det så klart många spel som inte behöver remasters, men det finns också fortfarande dom som gör det

Av ren nyfikenhet, vad för sorts spel gillar du att spela? Personligen tycker jag att det kommer för många intressanta spel och jag hinner inte med alla. Men jag har ingen speciell genre eller så utan gillar typ allt utom sportspel.

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Generellt, ja.

Som student var det dessutom oerhört irriterande när ens tidigare utgåva av en bok blev klassad oanvändbar när förlaget släppte en nyare utgåva.

Även som remaster ivrare håller jag med om detta. Läroböcker är dessutom ofta oresonligt dyra i förhållande till hur mycket bok man får.

PSN: MrOakenborn

Avstängd
Skrivet av Daugeleven:

Var väl ändå lite generöst att kalla det för remaster?

Trodde bara de bytade omslagsbild.

Har aldrig sett den böjningen innan, helt klart kreativt.

Medlem
Skrivet av LeifGGPersson:

Har aldrig sett den böjningen innan, helt klart kreativt.

Ja va fan! Bjuder på den!

Edit: Var tvungen att googla "I södra Sverige förekommer dialektalt mönstret bytar-bytade-bytat. Även dessa böjningsformer brukar undvikas i skrift och formellare talspråk."

Stolt informell skåning!

Sugen på att testa Star Citizen. Glöm inte bort att använda referenskod för bonus i spelet: STAR-RWL6-FMDV

Generellt, ja.

Så du blir oerhört irriterad över att gamla låtar och filmer kmr ut med bättre ljud/bild?

Ok.

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Det slulle vara intressant å se nån form av data vilka som köper en remaster. De som missade tåget första gången, eller de som vill spela sina gamla spel ytterligare en gång i ny grafik.

Jag hörde ett program på p1 där dom pratade om att den sortens musik man lyssnar på när man växer upp får man ofta en förkärlek till då musiken kopplas till de olika milstolpar man gjorde som ung. Första fyllan, första tjejen/killen mm. Nu funderar jag; kan detta appliceras även på spel? Alla vi som var runt 16-17 år när d2 kom och allt annat som då snurrade runt oss i den tiden som då romantiserade upp dessa spel bättre än vad dom igentligen var? Alltså, detta är en ärlig fråga och inget nedtryckande alls. Kanske jag har fel. Kanske står dessa gamla titlar på egna ben, men om nu så är fallet så borde det väl också visa på att flertalet som köper remasters också inte alls spelat originalet och inte gamla rävar som vill minnas sin barndoms guldår? Kan vi slänga upp en poll eller dylikt för att få nån data att analysera? Det hade varit guld 🙂

Efter att ha läst det du skriver inser jag att de där träffar mig personligen perfekt. Jag var nog 15 när D2 kom och älskade det, samtidigt var det en tid i livet som var guldkorn med mycket vänner, fester och tjejer. Några av vännerna har jag kvar och så fort vi började prata om D2R gick diskussionerna snabbt vidare in på allt annat vi också gjorde på den tiden. Givet köpte vi alla D2R utan att blinka. Det finns en poäng i det du skriver, i alla fall för mig och säkerligen vissa andra också.

Så du blir oerhört irriterad över att gamla låtar och filmer kmr ut med bättre ljud/bild?

Ok.

Särskilt när någon överbetald hipp musiker ska göra en fräck cover på någon gammal klassiker.
Eller den där nyinspelningen av Vi på Saltkråkan som ska dyka upp inom kort där det självklart måste till lite modernt drama för att kännas aktuell i nutiden – förortsfamiljen från Bromma, som upptäcker att 5G-nätet är värdelöst ute i Skärgården och måste hitta på något annat att göra om sommardagarna.

Hujedamej..

Viam inveniam aut faciam

Skribent

Särskilt när någon överbetald hipp musiker ska göra en fräck cover på någon gammal klassiker.
Eller den där nyinspelningen av Vi på Saltkråkan som ska dyka upp inom kort där det självklart måste till lite modernt drama för att kännas aktuell i nutiden – förortsfamiljen från Bromma, som upptäcker att 5G-nätet är värdelöst ute i Skärgården och måste hitta på något annat att göra om sommardagarna.

Hujedamej..

Jobbigast är när internet inte fungerar på grund av det kassa 5G-nätet så de inte kan spela tvspel då alla spelen är always online.

"Writer and Fighter"

Medlem

Fast när gamla låtar har släppts ut på nytt dom senaste ~20 åren med "bättre" ljud så har det ofta varit sämre då dom har varit starkt påverkade av det så kallade "Loudness War".

Om jag kan välja mellan en CD från 80/90-talet och en nyare remaster av samma album, så väljer jag helt klart den äldre skivan.

Medlem

Remasters är väl bra för de som vill spela något äldre och det spelar ju ingen roll att de finns. Sen är det en enkel cash grab för företagen som sitter på klassiska titlar. Men tråkigt om de lägger för mycket energi på det istället för nya spännande projekt.

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Det slulle vara intressant å se nån form av data vilka som köper en remaster. De som missade tåget första gången, eller de som vill spela sina gamla spel ytterligare en gång i ny grafik.

Jag hörde ett program på p1 där dom pratade om att den sortens musik man lyssnar på när man växer upp får man ofta en förkärlek till då musiken kopplas till de olika milstolpar man gjorde som ung. Första fyllan, första tjejen/killen mm. Nu funderar jag; kan detta appliceras även på spel? Alla vi som var runt 16-17 år när d2 kom och allt annat som då snurrade runt oss i den tiden som då romantiserade upp dessa spel bättre än vad dom igentligen var? Alltså, detta är en ärlig fråga och inget nedtryckande alls. Kanske jag har fel. Kanske står dessa gamla titlar på egna ben, men om nu så är fallet så borde det väl också visa på att flertalet som köper remasters också inte alls spelat originalet och inte gamla rävar som vill minnas sin barndoms guldår? Kan vi slänga upp en poll eller dylikt för att få nån data att analysera? Det hade varit guld 🙂

Det ligger helt klart något i vad du skriver. Spel ifrån ens egna barndom och uppväxt har en särskild plats i hjärtat.

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Det jag känner är att de inte vågar göra spelet bättre.

Ta Diablo 2 t.ex, ny grafik javisst.. men spelet är annars rakt av samma gamla spel som man spelat sönder.
Varför inte balansera skills? lägg till något nytt? mer föremål, mer allt.. finns alla förutsättningar att ge dessa gamla spel både ny skrud men även innehåll.

Skrivet av Kerrai:

Ta Diablo 2 t.ex, ny grafik javisst.. men spelet är annars rakt av samma gamla spel som man spelat sönder.
Varför inte balansera skills? lägg till något nytt? mer föremål, mer allt.. finns alla förutsättningar att ge dessa gamla spel både ny skrud men även innehåll.

Självklart vågar de inte.
Det är ju en potentiell shitstorm utan dess like om du skulle råka förvandla det som var guld till bajs sand.

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Självklart vågar de inte.
Det är ju en potentiell shitstorm utan dess like om du skulle råka förvandla det som var guld till bajs sand.

Samt kan vara riktigt knepigt och dyrt att peta i gammal kod. Tror ofta det kan vara den stora variabeln.

Drömmer om att pyssla med spelmedia
PC/PS5
@trevligaspel Instagram/twitter

Medlem
Skrivet av Kerrai:

Remasters på äldre spel är ju alltid en chansning, så att även gå in och ändra om i ett 20-30 år gammalt spel kan bli både komplicerat och kostsamt, krävs ju väldigt hög kunskap om spelet för att göra det bra. Men blir det en succé så kan säkert nån expansion eller dylikt komma vid senare skede.

Medlem
Skrivet av aRTIG4608:

Samt kan vara riktigt knepigt och dyrt att peta i gammal kod. Tror ofta det kan vara den stora variabeln.

Speciellt när dom inte har kvar källkoden som jag förstod det.

Testpilot

Jag kan förstå det med remaster som är ett bra sätt att få gamla spel att fungera på ny hårdvara.

Själv klarar jag inte av att spela gamla spel igen. Nostalgikänslan måste behållas till varje pris. Att komma 10 år senare och spela ett gammalt spel pajar helt känslan över hur snyggt det var och hur bra det kändes att spela då man direkt märker bristerna och utvecklingen som faktiskt sker på 10 år. Mycket är i i hur spel skall se ut och även hur UI och inställningar skall fungera för att ett spel skall vara enligt "standard 10 år senare"

Remakes däremot kan tänka mig att acceptera då man då ofta tar med att hotta upp UI element och även grafik.

Oavsett så är ju detta ett sätt att få nyare generationer av gamers att spela klassiska spel som ofta satt nya milstolpar för genren.

Skrivet av Harakiri:

Oavsett så är ju detta ett sätt att få nyare generationer av gamers att spela klassiska spel som ofta satt nya milstolpar för genren.

"Wow, jag kan spela samma spel som farsan spelade när han var i min ålder. Coolt!" är något jag tror att vi aldrig kommer få höra från en yngre generation. För nya generationens spelare så är det på sin höjd lite kuriosa att spela de gamla spelen en stund innan de går vidare till att titta på sin favorit-streamare. Sett till tråden i övrigt är det uppenbart återupplevelse som är i fokus.

Fan, inte ens mitt 15-åriga jag satte mig timtals framför Pong (som min far ofta stolt proklamerar som det han spelade när samtal kommer in på spel) för att njuta av denna milstolpe i spelhistorien.

Viam inveniam aut faciam

Medlem

"Wow, jag kan spela samma spel som farsan spelade när han var i min ålder. Coolt!" är något jag tror att vi aldrig kommer få höra från en yngre generation.

Det kanske inte är så vanligt, men en kompis ena sons favoritspel är Street Fighter 2 och det fyller 30 i år.

Skrivet av Kazutoyo:

Det kanske inte är så vanligt, men en kompis ena sons favoritspel är Street Fighter 2 och det fyller 30 i år.

Men är det då en remaster favoriten eller råkar det vara originalet?

Viam inveniam aut faciam

Testpilot

"Wow, jag kan spela samma spel som farsan spelade när han var i min ålder. Coolt!" är något jag tror att vi aldrig kommer få höra från en yngre generation. För nya generationens spelare så är det på sin höjd lite kuriosa att spela de gamla spelen en stund innan de går vidare till att titta på sin favorit-streamare. Sett till tråden i övrigt är det uppenbart återupplevelse som är i fokus.

Fan, inte ens mitt 15-åriga jag satte mig timtals framför Pong (som min far ofta stolt proklamerar som det han spelade när samtal kommer in på spel) för att njuta av denna milstolpe i spelhistorien.

Ja du har helt rätt på den fronten. De som växer upp har ju såklart en annan uppväxt med de spel som kommer.
Det jag menade är att kommande generationer har möjlighet att testa de där spelen som var klassiker på sin tid även senare och få koll på vad vad deras gammelfarfar gafflar om "på min tid var detta bästa spelet nånsin"

123
Skriv svar