Orsaken till avsaknaden av riddjur i New World – Hästarna har revolterat

Robot
Orsaken till avsaknaden av riddjur i New World – Hästarna har revolterat

Hästarna demonstrerar, hästarna har fått nog.

#Amazon, #MMO, #New-World


Medlem

Vilket fint - eller ironiskt - sätt att göra lore av det hela.
Fastän alla vet att
inga mounts = mera spring = mera tid i spelet = developers blir inte stressat att pumpa ut content för de extrema spelarna och de casuals "som inte kommer ngnstans" bryr sig ingen om....
Förr kund man iaf säga att det hade med månadsbetalningen att göra, men nuförtiden?

Redaktör

"Hästarna demonstrerar. Hästarna har fått nog."


signatur
Medlem

Är spelvärlden vacker och intressant så behövs inga mounts. Stressa gör vi tillräckligt IRL.

Spelet var inte för mig dock.


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

Tröttnade ganska snabbt att kika på streams när det bara känns som ännu en walking simulator, med konstant plockande av växter och samma fiender hela spelet igenom.

Kanske blir bra om några år, men då har förhoppningsvis AoC släppts som kommer sopa mattan med detta


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Utan någon månadsavgift så måste de ju tjäna pengar på betalda expansioner, som t.ex. mounts. Då kan man ju inte ha dem i spelet från början. Är väl lite kul att någon hade fem minuter att skriva en ingame-förklaring som inte är ”det får ni betala extra för”, vilket säkert hade skapat recensionsbombning

Medlem

Känns som att det kommer komma när trycket blir för stort. Ingen kommer vilja springa i flera månader? Frågan är om det kommer kosta bara.

Gnällkuk

Det här är ju ändå ett vinnande koncept att tackla en bugg


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

För några år sedan fanns det en utvecklare som höll på att sätta ihop ett mmo med filosofin att varje "kvadratmeter" skulle vara fylld av action, inta stora, öppna vidder och en massa resande för att komma till sitt mål. Sympatisk tanke som aldrig resulterade i ett släppt spel.
Som gammal MMO-spelare och achievement-hunter kan jag ändå tycka synd om utvecklare som i detalj bygger upp gigantiska världar och sedan ser stora delar av dem, med intressanta detaljer, fullständigt missas av stora delar av spelarkåren. Minns i City of Heroes hur de konstant la till små, små events och NPCs som gjorde kul grejer i olika delar av kartorna och flera år senare upptäckte man fortfarande nya små grejer man inte sett tidigare... ...men de flesta bara sprang/flög förbi utan att notera det, på väg till nästa uppdrag. Måste var en stark "why do I even bother"- känsla ibland oavsett vad som ligger i lönekuvertet.

Däremot förstår jag inte varför utvecklare envisas med att göra fler "medieval" fantasy-MMO:s istället för att försöka göra något helt eget, annat, fräscht. Det är ju annorlunda MMO som EVE Online som överlever och frodas. Tänk om vi fått ett MMO i WW2 där man är spion i Frankrike, Ett Mass Effect MMO (ok, kanske inte med tanke på SWTOR), Bully MMO, Vampires TM, Babylon 5 (som för övrigt får en reboot med Michael JS vid rodret, hurra). Visst har vi SWTOR och lite halvtaffliga Marvel/DC-försök, men vad som helst förutom fantasy hade ju känts... mer.

Finns det något med den här titeln som är nyskapande, fräscht? Har inte sett något i recensioner som tyder på att det är just another fantasy mmo.

Medlem

För min egen del kan jag bara säga att det faktiskt inte gör mig någonting alls, än så länge. Jag har spelat ganska mycket sedan släppet, mycket tack vare att jag kunnat logga in morgon/förmiddag och hålla mig inne, och har njutit långt över mina förväntningar på spelet…ju mer jag spelar desto bättre blir det.

Jag känner mig manad att skriva en tidig recension om spelet, för ingenting av det jag hittills läst eller sett om det gör det rättvisa, men IRL är en sträng husbonde vilket gör att jag måste prioritera. Jag kan iaf säga detta:
- Spelvärlden är fantastiskt vacker! Den ligger närmare The Witcher 3 än något annat spel i den skalan varit nära av. Jag skulle kalla det en hybrid av Valheim (- husbyggandet och TW3, inbäddat i ett traditionellt MMO. I början av de flesta MMO jag spelat tar man sig fram länge till fots, men det gör verkligen ingenting ifall världen man rör sig i är så vacker.
- Gathering-systemet och crafting är fantastisk! För mig, som tydligen är något av en ”samlare” (hoarder), så smälter verkligen materialen in lika bra i naturen som i t.ex. Valheim, och sticker inte ut som konstiga avvikelser som i WoW eller FF XIV. Magiska material har ofta en glow-effekt som syns mycket bättre på nätterna, men även dessa känns som en naturlig del i landskapet.

Ääh, familjen pockar, men jag återkommer med mer här och/eller i en separat eller större tråd, men så här mycket kan jag säga med eftertryck. New World är inget simpelt hopkok eller hafsverk. Det känns inte eller som någon autogenererad spelvärld…det ligger otroligt mycket jobb i detaljerna här, och spelupplevelsen växer dagligen ju mer av de små detaljerna jag lägger märke till.

Edit. I början tänkte jag också på avsaknaden av mounts, men det är till största delen för att man blir så van av att bara springa igenom spelets innehåll när man väl fått en. Den som avfärdar New World som en "walking-simulator" kan inte ha spelat många MMOs. WoW var i mitt minne mycket "värre", och även ifall man tyckte spelvärlden där var fin på tiden när det begav sig så är den helt ojämförbar med den som öppnar sig här.

Skrivet av Tomas Helenius:

"Hästarna demonstrerar. Hästarna har fått nog."

Hahaha vill bara understryka att det här var 100 🤣

Medlem
Skrivet av Ender:

För min egen del kan jag bara säga att det faktiskt inte gör mig någonting alls, än så länge. Jag har spelat ganska mycket sedan släppet, mycket tack vare att jag kunnat logga in morgon/förmiddag och hålla mig inne, och har njutit långt över mina förväntningar på spelet…ju mer jag spelar desto bättre blir det.

Jag känner mig manad att skriva en tidig recension om spelet, för ingenting av det jag hittills läst eller sett om det gör det rättvisa, men IRL är en sträng husbonde vilket gör att jag måste prioritera. Jag kan iaf säga detta:
- Spelvärlden är fantastiskt vacker! Den ligger närmare The Witcher 3 än något annat spel i den skalan varit nära av. Jag skulle kalla det en hybrid av Valheim (- husbyggandet och TW3, inbäddat i ett traditionellt MMO. I början av de flesta MMO jag spelat tar man sig fram länge till fots, men det gör verkligen ingenting ifall världen man rör sig i är så vacker.
- Gathering-systemet och crafting är fantastisk! För mig, som tydligen är något av en ”samlare” (hoarder), så smälter verkligen materialen in lika bra i naturen som i t.ex. Valheim, och sticker inte ut som konstiga avvikelser som i WoW eller FF XIV. Magiska material har ofta en glow-effekt som syns mycket bättre på nätterna, men även dessa känns som en naturlig del i landskapet.

Ääh, familjen pockar, men jag återkommer med mer här och/eller i en separat eller större tråd, men så här mycket kan jag säga med eftertryck. New World är inget simpelt hopkok eller hafsverk. Det känns inte eller som någon autogenererad spelvärld…det ligger otroligt mycket jobb i detaljerna här, och spelupplevelsen växer dagligen ju mer av de små detaljerna jag lägger märke till.

Edit. I början tänkte jag också på avsaknaden av mounts, men det är till största delen för att man blir så van av att bara springa igenom spelets innehåll när man väl fått en. Den som avfärdar New World som en "walking-simulator" kan inte ha spelat många MMOs. WoW var i mitt minne mycket "värre", och även ifall man tyckte spelvärlden där var fin på tiden när det begav sig så är den helt ojämförbar med den som öppnar sig här.

Jag håller med gällande att världen påminner väldigt mycket Witcher 3. Combaten också till en viss del. Och jag tror det är en av aspekterna varför jag gillar spelet så pass mycket just nu. Finns saker som jag inte gillar (t.ex. hur utspridda questsen är så man springer 80% av speltiden), eller att man blir överväldigad av saker man kan göra (gathering, crafting, levla alla vapen osv).

Får se hur spelet är sen, har bara kommit till level 25, så en hel del kvar innan man når end-game

Medlem

Gör mig ingenting att inte ha mounts. Finns fast travel så det räcker och blir över, kika upp vart alla shrines finns bara. Sen är det jävligt mycket mys-faktor att springa igenom spelet. Hitta lite rare blommor och mining för ens trade skills, eller varför inte nån med PvP-tagg att ge sig på.

Medlem
Skrivet av LARRYLUKE:

Gör mig ingenting att inte ha mounts. Finns fast travel så det räcker och blir över, kika upp vart alla shrines finns bara. Sen är det jävligt mycket mys-faktor att springa igenom spelet. Hitta lite rare blommor och mining för ens trade skills, eller varför inte nån med PvP-tagg att ge sig på.

Fast travel blir dock jävligt snabbt dyrt om en faktion du inte är med i tar över området du spelar i eller har som din "hembas" med allt ditt material. Tar de också hutlösa utgifter så är det i princip omöjligt att flytta allt ditt material eller att bygga saker i det området.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem

Det handlar mer om speldesign än om kommersiella val att man ska ha saker att sälja. Det investeras en hel del resurser i en spelvärld där målet är att ha nog med content för att folk skall vara intresserade nog länge så de får tid att utveckla mer content att fylla på med. Så MMOs grundlagts genom åren. Resan skulle vara det intressanta med spelet, inte nödvändigtvis målet (endgame). Resande skedde till fots oftast och fast travel fanns inte. I Everquest till exempel så var den fast travel som fanns Wizard klassen som kunde transportera sina grupper till vissa utvalda gates utanför stora städer. Anarchy online under sin första tid var samma sak. Många av de tidiga MMOs som fanns hade MUDs som inspirationskälla så all progression behövde inte styras av utvecklaren i form av quests och quest hubs utan var rena öppna världar. Att nå max level kunde således dröja ett år för en icke hardcore player.

Allt är WoWs fel
Det skedde dock en förändring med WoW, sedan har alla i princip försökt kopiera WoW och ej lyckats då det bara behövs ett lågvattenmärke. WoW hade en grundpelare som hette Simplification. De skulle förenkla och förenkla igen för att sänka tröskeln på spelet så ALLA kan spela det vilket ökar profiten från prenumerationer. Att ha kvar spelare länge var sekundärt och komplexiteten samt resan offrades på altaret. Nu stannade många länge ändå men det var mest på grund av de communities som byggdes upp inte för att spelet i sig hade mekanik att förlänga folks vistelse. Som vi alla vet så lyckades detta och WoW blev mycket populärt. Men här introducerades förenklingar i resandet i spelet för att göra det enklare för spelare att ta sig mellan quest hubs. WoW är ju trots allt ett theme park MMO med attraktioner i form av hubs. Konsekvensen av mounts och fast travel är att man drastiskt förminskar storleken av spelvärlden och en stor del av den förblir outnyttjad. Allt content mellan level 1 och max level blir en irrelevant transportsträcka. Vilket är ett slöseri i min mening.

Det var bättre förr!
För egen del var de tidigare MMOs som släpptes bättre. Det var farligt att sätta foten utanför en stad utan att bilda grupp med andra spelare. Således tvingades folk att träffa andra okända människor och spela tillsammans med dem eftersom det var för ömsesidig överlevnad. Det var inte ett singleplayer spel med multiplayer elements som i princip alla MMOs idag. Skulle man köra solo krävdes det oerhörd spelarskicklighet samt att man valde klasser som klarade av det. Quests drev inte spelandet utan folk fick utforska själv. Världarna kändes enorma, trots att de är mycket små räknat mot de MMO världar som finns idag, för det fanns ingen fast travel.

Det här var dock före wiki siter spoilade allt innehåll, spelardrivna damage parsers sorterar folk i vilka som gör bra eller dåligt ifrån sig och ingen behövde tänka själv runt sin build för FOTM builds finns redan färdigt på webben första dagen du börjar spela. Det var mer abstrakt och mindre min/maxing.

MMOs idag inte långt ifrån FTP Gacha spel.

Allt detta gör att jag själv, trots att jag testar de flesta MMOs som släpps, inte fastnar för något modernt MMO längre än några veckor. Vilket är den tid det tar att köra slut på allt content. Det är som att köra ett sämre Singleplayer RPG idag. Så då lägger jag hellre tiden på single player RPGs. Undantaget är ett av de äldre MMOs som fortfarande finns idag och updateras löpande, EvE Online samt Final Fantasy XIV mest för FF lore. Det jag saknar är ordentliga RvR PVP MMOs likt de som fanns förr. Tex DAoC, WAR etc. SWTOR failade på den fronten då deras servrar aldrig pallade RVR på Illium. GW2 var inte presistent nog och ESOs RvR mekanik i princip bara spring runt och poppa AOE ultis.

Medlem
Skrivet av Maddox:

Fast travel blir dock jävligt snabbt dyrt om en faktion du inte är med i tar över området du spelar i eller har som din "hembas" med allt ditt material. Tar de också hutlösa utgifter så är det i princip omöjligt att flytta allt ditt material eller att bygga saker i det området.

Så mycket behöver du inte flytta dig runt heller. Jag ligger konstant på över 700 Azoth typ, fast travelar när det behövs.

Medlem

@Aletheides
Mycket bra sammanfattat. Spot on för min del faktiskt.

För mig handlar mycket om just FOTM, min/max och den delen. Dessutom hur enkelt det är i dagens MMO att köpa sig till att byta ras, klass eller XP-boost för riktiga pengar. Utvecklarna tycks inte vara kapabla att balansera sina spel trots att många hävdar man ska kunna ”customize your own class” och ändå vara aktuell. Blir liksom snabbt ett nej från grupper för att det inte kommer gå lika lätt att klara content eller så blir man överkörd av någon OP ras/klass i PvP.

Det är som du skriver helt enkelt för lätt idag och mer arkad. Typ XP grind genom att dra ihop ett gäng mobs, nuka ner, repeat. Alternativt springa mellan olika spawns och grinda samma content om och om igen.

Minns med glädje (och viss fasa) Morrowind där det inte fanns quest markers och missade man något i en konversation blev det jävligt knepigt. Jag och en polare fastnade totalt på ett main quest och kunde inte klara av det för att vi hafsat igenom en NPC-konversation. En snubbe på skolan som var lite äldre än oss fick skjuts av sin morsa hem till polaren, hjälpte oss komma på rätt spår och åkte hem. Det tog typ 15 min för honom. 😂 Sånt saknar jag idag med alla wikis, guider på YouTube eller verktyg/add-ons i spelen som leder dig framåt utan att behöva tänka.

För att glida in på topic så tycker jag det är helrätt att skita i mounts till en början. När det väl släpps borde det vara för level 50+ som redan sett det mesta i öppna världen.

Skribent
Skrivet av GenitaliskaGardet:

Hahaha vill bara understryka att det här var 100 🤣

Haha tack! Efter att ha suttit på nattjobbet i 8 h så kan huvudet ibland dra fram bästa kommentarerna XD


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Medlem

Det kommer såklart mounts om något år eller så när de behöver tjäna kosing på Mount skins 😀

Testpilot

Jag tycker det är riktigt bra att mounts inte finns i spelet, även om mycket tid spenderas att springa mellan snubbar för uppdrag. Men det har även varit rogivande, för de stunder jag inte orkar springa som en tidningspojke, då kan jag helt enkelt stanna upp och hugga några träd eller fiska — Eller för den delen aktivt söka mer sällsynta resursers under vägens gång.

För de som är vana med hur exempelvis WoW hanterar sina uppdrag, hubbar o.s.v. är det en redlig omställare (var det även för mig redan i beta-fasen av spelet). Men när man "lär sig" att sänka ner tempot lite och faktiskt njuta av allt spelet har att erbjuda och sluta ha så bråttom att "nå max level" — Detta är ett MMO där resan är spelet, inte nödvändigtvis s.ka. "end-game".

En sak som även många lär märka är att man kan inte bara välja en zon och kötta på heller. När folk börjar närma sig level 25+ och blir tvingade att växla mellan Cutlass Key, Brightwood och Fen, då jäklar kommer vi få se på whining Exempelvis Cutlass: Du får en handfull uppdrag som tar spelaren från runt lvl 25 till lvl 28-29, sedan börjar det dyka upp uppdrag som är designade för lvl 35+ spelare, en del i gruppuppdrag på det dessutom — När spelaren når denna punkt är det bara att springa över till Brightwood och kötta, för att sedan komma tillbaka till Cutlass vid ett senare skede.

Detta är något jag tror kommer förvirra en stor del spelare, samtidigt göra dem frustrerade när paletten trillar ner och spä på hela "walking simulator"-biten ännu mer — Dock något jag uppskattar då det återigen tvingar spelaren att aktivt utforska kartan och förhoppningsvis sluta stressa sig igenom allt


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem
Skrivet av Dunder:

Tröttnade ganska snabbt att kika på streams när det bara känns som ännu en walking simulator, med konstant plockande av växter och samma fiender hela spelet igenom.

Kanske blir bra om några år, men då har förhoppningsvis AoC släppts som kommer sopa mattan med detta

Jag tycker att de flesta streams jag såg av spelet innan sista betan och släppet har gett det en totalt oförtjänt bild. Det är definitivt ingen ”walking simulator”…det är bara någon som försökt göra sig rolig utan grund eller erfarenheter av ett MMO, där andra hakat på. Visst finns det inga mounts, men som många sagt så finns det Fast Travel, något som är tänkt att användas. I tidigt spel är det lätt att vara lite försiktig med mängden Azoth (en slags ”valuta” som man använder till bl.a crafting och resande), men när man snabbt blir cappad så förstår man att den är tänkt att användas.
Samma sak med struntet om ”samma fiender”, vilket inte stämmer för 5 öre. Visst börjar du på en strand, och din första halvtimme kommer du se en del zombifierade skeppsbrutna, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på loren. Det är längs kusterna skepp från yttervärlden har strandat de senaste århundraden.
Förutom ett enormt djurliv så finns det en uppsjö av olika fiender, och även i de områden där det rör sig kluster av en viss typ så har många olika förmågor (kalla det underklasser kanske, som melee, ranged etc).

Jag är alltså lvl 26 och har just börjat nagga på Brightwood, ett område som ser lite ut som en mer realistisk version av WoWs Blightwood (hette det så…ovanför Ashenvale?). Allt hänger ihop med en story som långsamt utvecklar dig, och just nu börjar visa en stor potential.

Skrivet av Shamanfox:

Jag håller med gällande att världen påminner väldigt mycket Witcher 3. Combaten också till en viss del. Och jag tror det är en av aspekterna varför jag gillar spelet så pass mycket just nu. Finns saker som jag inte gillar (t.ex. hur utspridda questsen är så man springer 80% av speltiden), eller att man blir överväldigad av saker man kan göra (gathering, crafting, levla alla vapen osv).

Får se hur spelet är sen, har bara kommit till level 25, så en hel del kvar innan man når end-game

Ett stort tips är att inte stressa dig igenom. Jag började själv så…inte stressade, men just att jag inte tog mig tid redan i början att sätta mig in i det fullkomligt massiva crafting/gathering-systemet! När jag kom in i rytmen lite mer så började jag verkligen uppskatta att röra mig mellan de olika uppdragen så man aldrig kom tillbaka utan en späckfylld ryggsäck Sedan är tycker jag det är (iaf jämförelsevis med andra spel) orättvist att säga att man springer till 80% (som ett slags problem)…i vilket spel tar man sig inte mellan uppdragen? Även spel/MMOs med mounts så börjar du ju med att ta dig runt till fots, och inga spel har questen utanför dörren, även om du faktisk kan klara av många av bosättningsuppdragen genom att samla in vissa nödvändiga material ett stenkast ifrån

De som försöker nå maxlvl på så kort tid som möjligt är förlorarna i mina ögon, då de missar otroligt mycket av spelupplevelsen. Jag gissar att det i första hand rör sig om de som mestadels är där för PvP, vill skaffa sig tidiga fördelar genom gear och lvl och därför enbart plockar MSQ (main story quest) för att kunna pusha framåt. Spelar man så kan jag förstå att uppdragen kan kännas längre ifrån, då man tar sig till ett avlägset område för att kanske göra ETT quest, istället för mig som avslutade spelkvällarna mer en runda där jag gjorde ett tiotal inom korta avstånd från varandra.

Här blir det såklart svårt att göra ALLA typer spelare 100% nöjda, men jäklar vad jag tycker de lyckats hittills! Länge sedan jag kände känslan av att jag inte vill lämna datorn

Medlem

Hahaha. NW blir bara värre och värre i mina ögon. Snart tar dom väll bort dungeons för det har rasat in. Ännu mindre jobb för devsen 🤣🤣.

Medlem

Nu spelar jag inte MMORPG längre och har sällan gjort det (livrädd för att bli beroende). Har sneglat lite på ESO dock.
Jag spelade bl.a. Anarchy Online, WoW och SWTOR en sväng.

Jag är en äldre gamer och jag har jättesvårt att ta till mig den här "instant gratification"-sjukan dagens gamers har.

Man ska ha tillgång till allt direkt; mounts, endgame gear/gameplay etc.

Jag tyckte charmen med gamla MMORPG var att det tog lite tid och man tog in världen långsammare och lät sig bli en del av den.
Nu är världen ett snyggt skrivbordsunderlägg som ligger som ett bakgrundsfilter medan man speedlevlar och powergejmar sig igenom quests och fiender.

Det är för mig en trist utveckling!
Tar er tid och låt er förtrollas av världen. Spel är en flykt från verkligheten, ett sätt att slappna av. Sluta stressa!
Att questen inte ligger på pärlband med 10 meters mellanrum är inte alltid en nackdel.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

"Hästarna demonstrerar. Hästarna har fått nog."

Om du förstår den här referensen så betyder det att du är gammal.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Ender:

Jag tycker att de flesta streams jag såg av spelet innan sista betan och släppet har gett det en totalt oförtjänt bild. Det är definitivt ingen ”walking simulator”…det är bara någon som försökt göra sig rolig utan grund eller erfarenheter av ett MMO, där andra hakat på. Visst finns det inga mounts, men som många sagt så finns det Fast Travel, något som är tänkt att användas. I tidigt spel är det lätt att vara lite försiktig med mängden Azoth (en slags ”valuta” som man använder till bl.a crafting och resande), men när man snabbt blir cappad så förstår man att den är tänkt att användas.
Samma sak med struntet om ”samma fiender”, vilket inte stämmer för 5 öre. Visst börjar du på en strand, och din första halvtimme kommer du se en del zombifierade skeppsbrutna, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på loren. Det är längs kusterna skepp från yttervärlden har strandat de senaste århundraden.
Förutom ett enormt djurliv så finns det en uppsjö av olika fiender, och även i de områden där det rör sig kluster av en viss typ så har många olika förmågor (kalla det underklasser kanske, som melee, ranged etc).

Jag är alltså lvl 26 och har just börjat nagga på Brightwood, ett område som ser lite ut som en mer realistisk version av WoWs Blightwood (hette det så…ovanför Ashenvale?). Allt hänger ihop med en story som långsamt utvecklar dig, och just nu börjar visa en stor potential.

Kan inte hålla med. Har ändå kikat på spelare upp till ~45 och det är fortfarande samma. Väldigt lite variation och nyskapande, tyvärr, och samma gameplay-loop om och om igen.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Har lagt in nu drygt 60 timmar, börjar tröttna lite. quest densitet var ganska frontloaded.
gör ungefär 10 stycken repeatable quests för vardera normala, ifall spelet fortsätter tvinga mig grindea samma quests om och om igen för att nå max level så kommer jag nog skippa.

Avstängd
Skrivet av Pigge88:

Har lagt in nu drygt 60 timmar, börjar tröttna lite. quest densitet var ganska frontloaded.
gör ungefär 10 stycken repeatable quests för vardera normala, ifall spelet fortsätter tvinga mig grindea samma quests om och om igen för att nå max level så kommer jag nog skippa.

Första mmorpget du spelar? 🤔

Medlem
Skrivet av FryinRyan:

Första mmorpget du spelar? 🤔

Fast det är giltigt kritik. New World har extremt dålig quest design. Den ska tydligen ha varit värre i betan, men den är fortfarande långt ifrån att vara bra. Många quests är splittad genom hela territoriumet som kräver mycket spring (om man inte har låst upp Fast Travel Points, men även där så måste man vara i en Settlement eller annan Fast Travel Point för att kunna använda det).
Questsen är egentligen desamma med ett extremt fåtal undantag; Spring dit för att Döda/Loota Lådor/Skinna efter klor. That's it för majoriteten av questsen.

Sen när du har gjort klart alla Side Missions på ett ställe så har du valet att antingen grindea Dungeon, grinda Faction Quests eller springa till nästa territorium och göra låg-level quests (om du inte råkar vara tillräckligt hög level för att påbörja nästa territorium).

WoW fixade det där problemet till slut som ett exempel. Deras quests vart mer streamlined så att man rörde sig framåt från "hub" till "hub", utan att behöva tröska fram och tillbaka mellan 2-3 olika zoner hela tiden. När du hade gjort klart en hel zon så ska du ha fått tillräckligt med levels att du har låst upp nästa zon och kan fokusera 100% där.

Jag är level 28 nu, jag har gjort alla quests i Brightwood. Nu har jag valet att grindea Faction quests eller dungeons, eller ta mig på lägre level quests i Cutlass Keys som är på andra sidan ön och nöta dem tills jag får quests som är menad för min level. Det är möjligt att fler quests blir tillgängliga i Brightwood när min level går upp, men problemet återstår fortfarande; mycket spring mellan olika zoner bara för att kunna göra 2-3 quests åt gången (bortsett från Faction).

Medlem
Skrivet av StarscreamSWE:

Nu spelar jag inte MMORPG längre och har sällan gjort det (livrädd för att bli beroende). Har sneglat lite på ESO dock.
Jag spelade bl.a. Anarchy Online, WoW och SWTOR en sväng.

Jag är en äldre gamer och jag har jättesvårt att ta till mig den här "instant gratification"-sjukan dagens gamers har.

Man ska ha tillgång till allt direkt; mounts, endgame gear/gameplay etc.

Jag tyckte charmen med gamla MMORPG var att det tog lite tid och man tog in världen långsammare och lät sig bli en del av den.
Nu är världen ett snyggt skrivbordsunderlägg som ligger som ett bakgrundsfilter medan man speedlevlar och powergejmar sig igenom quests och fiender.

Det är för mig en trist utveckling!
Tar er tid och låt er förtrollas av världen. Spel är en flykt från verkligheten, ett sätt att slappna av. Sluta stressa!
Att questen inte ligger på pärlband med 10 meters mellanrum är inte alltid en nackdel.

Nejnej, du tänker fel! Man ska kunna köpa en boost förbi 80% av spelinnehållet till max-level (utan att det blir p2w) så man kan köra ett "end-game" utan slut eller grind i tio år. Det ska vara ett MMORPG, utan för mycket RPG, med inslag av strategi samt turbasering...fast inte för mycket turbasering då det kan göra online PvP obalanserad, såvida att man inte kör i singleplayer läget, som inte får kräva uppkoppling. Spelets tyngd ska vila på en solid story, men man ska inte behöva läsa massa dialog eller jobbiga cinematics. Det ska gå att köra på 8k med stadiga 240 fps på en PS3, vara bakåtkompatibelt med en nokia 3310 och det får inte ta för lång tid att spela igenom då vissa har jobb och familj.

Allt för under 200 kr, annars är det för dyrt...jävla corporate greed!

Skrivet av Akronym:

Om du förstår den här referensen så betyder det att du är gammal.

Pfff! Mognad till perfektion heter det!

Skrivet av Shamanfox:

Fast det är giltigt kritik. New World har extremt dålig quest design. Den ska tydligen ha varit värre i betan, men den är fortfarande långt ifrån att vara bra. Många quests är splittad genom hela territoriumet som kräver mycket spring (om man inte har låst upp Fast Travel Points, men även där så måste man vara i en Settlement eller annan Fast Travel Point för att kunna använda det).
Questsen är egentligen desamma med ett extremt fåtal undantag; Spring dit för att Döda/Loota Lådor/Skinna efter klor. That's it för majoriteten av questsen.

Sen när du har gjort klart alla Side Missions på ett ställe så har du valet att antingen grindea Dungeon, grinda Faction Quests eller springa till nästa territorium och göra låg-level quests (om du inte råkar vara tillräckligt hög level för att påbörja nästa territorium).

WoW fixade det där problemet till slut som ett exempel. Deras quests vart mer streamlined så att man rörde sig framåt från "hub" till "hub", utan att behöva tröska fram och tillbaka mellan 2-3 olika zoner hela tiden. När du hade gjort klart en hel zon så ska du ha fått tillräckligt med levels att du har låst upp nästa zon och kan fokusera 100% där.

Jag är level 28 nu, jag har gjort alla quests i Brightwood. Nu har jag valet att grindea Faction quests eller dungeons, eller ta mig på lägre level quests i Cutlass Keys som är på andra sidan ön och nöta dem tills jag får quests som är menad för min level. Det är möjligt att fler quests blir tillgängliga i Brightwood när min level går upp, men problemet återstår fortfarande; mycket spring mellan olika zoner bara för att kunna göra 2-3 quests åt gången (bortsett från Faction).

Jag är 27,5 i skrivande stund, har +75 timmar i spelet och inte ens börjat i Brightwood (förutom Syndicates fraction-quest som utspelades där...det gjorde jag vid lvl 25. Nu springer jag runt och löser factionsquests, samtidigt som jag bokar av ett och annat side/settlement-quest i närheten medan jag följer MSQ...funkar finfint

12
Skriv svar