Elden Ring är i slutskedet av sin utveckling och "väldigt svårt"

Robot
Elden Ring är i slutskedet av sin utveckling och "väldigt svårt"

Men vi kommer inte tvingas springa ärenden i spelet.

#Elden-ring, #Fromsoftware


Medlem

MY BODY IS READY!

Medlem
Medlem

Jag gillar verkligen inte hur dom trycker på i marknadsföringen att spelet är svårt. Jag hoppas det är svar på frågor från journalister som undrar om det är lika "svårt" som tidigare spel i serien. Inte en medveten strategi från Fromsoft. Miyazaki har tidigare själv sagt att en hög svårighetsgrad inte är ett självändamål med sina spel, utan en del av narrativet och en mycket större upplevelse. Jag håller helt och hållet med.

Det är verkligen inte svårighetsgraden som är storheten i souls-serien. Det är upptäcksfärden, känslan av att vara en meningslös pusselbit i en stor värld som mer eller mindre ignorerar dig. Detta i kombination med knivskarp gameplay där du hela tiden är i kontroll. Oförlåtande, kryptiskt och utan handhållning har det alltid varit. Men inget spel i serien är så svårt som det ofta målas upp.


signatur

I shall take your position into consideration.
Well...it seems your terms...are not acceptable

Medlem

Hype, men synd att det märks så tydligt att de fått kompromissa för att få att dett rulla på xbone och ps4.

Medlem

Kommer älska det här.

Medlem
Skrivet av Sarky:

Jag gillar verkligen inte hur dom trycker på i marknadsföringen att spelet är svårt. Jag hoppas det är svar på frågor från journalister som undrar om det är lika "svårt" som tidigare spel i serien. Inte en medveten strategi från Fromsoft.

FromSoftware har nog aldrig marknadsfört sina spel för svårighetsgraden, om jag inte missminner mig. Så det är som du säger, en fråga från någon.

Skrivet av lars_kongo:

Hype, men synd att det märks så tydligt att de fått kompromissa för att få att dett rulla på xbone och ps4.

Vad är det som märks tydligt att dom kompromissat med?


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Så taggad på detta spelet! Om det blir så bra som det låter blir det säkert deras bästa spel hittills 😃

Medlem
Skrivet av Sarky:

Jag gillar verkligen inte hur dom trycker på i marknadsföringen att spelet är svårt. Jag hoppas det är svar på frågor från journalister som undrar om det är lika "svårt" som tidigare spel i serien. Inte en medveten strategi från Fromsoft. Miyazaki har tidigare själv sagt att en hög svårighetsgrad inte är ett självändamål med sina spel, utan en del av narrativet och en mycket större upplevelse. Jag håller helt och hållet med.

Det är verkligen inte svårighetsgraden som är storheten i souls-serien. Det är upptäcksfärden, känslan av att vara en meningslös pusselbit i en stor värld som mer eller mindre ignorerar dig. Detta i kombination med knivskarp gameplay där du hela tiden är i kontroll. Oförlåtande, kryptiskt och utan handhållning har det alltid varit. Men inget spel i serien är så svårt som det ofta målas upp.

Sekiro tycker jag nog stundtals, tex sista bossen, var borderline för svårt, så jag hoppas verkligen inte de siktar på att göra detta spelet ännu svårare, för det är inte så kul att plöja timmar i ett spel man i slutändan inte kan klara.

Medlem
Skrivet av Fezk:

FromSoftware har nog aldrig marknadsfört sina spel för svårighetsgraden, om jag inte missminner mig. Så det är som du säger, en fråga från någon.

Vad är det som märks tydligt att dom kompromissat med?

Grafiken ser fortfarande ut som dark souls 3 på sin höjd. Man blir ju bortskämd efter Demon Souls remaken....

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Hype, men synd att det märks så tydligt att de fått kompromissa för att få att dett rulla på xbone och ps4.

Själv tycker jag att det ser vackert ut.
Lycka till att få ett relativt open world spel att rulla på konsoler med ljussättningen från Demon souls remake.

Medlem
Skrivet av nicbex:

Sekiro tycker jag nog stundtals, tex sista bossen, var borderline för svårt, så jag hoppas verkligen inte de siktar på att göra detta spelet ännu svårare, för det är inte så kul att plöja timmar i ett spel man i slutändan inte kan klara.

Handlar nog mer om att du inte hittar rytmen i fighten.
Tyckte också att gubben var relativt svår, men när man hittade rytmen i parrys så var hela fighten något av det roligaste jag har upplevt i spelväg.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Grafiken ser fortfarande ut som dark souls 3 på sin höjd. Man blir ju bortskämd efter Demon Souls remaken....

Tycker det inte bara tekniskt ser DS ut utan även estetiskt. Kommer lira det för utmaningen men känner ingen hype kring temat hittills.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Grafiken ser fortfarande ut som dark souls 3 på sin höjd. Man blir ju bortskämd efter Demon Souls remaken....

Jag tror inte dom har kompromissat med det grafiska, då spelet var planerat för dom äldre konsolerna från början samt att dom aldrig har pushat för teknikaliteter när det kommer till det grafiska i deras spel.

Helt OK att tycka att spelet ser föråldrat eller fult ut. Men att dom skulle ha kompromissat tror jag du har fel, men då gissar jag ju självklart.

Personligen gillar jag hur deras spel ser ut mycket p.g.a det estetiska, dom gör otroligt läckra och vackra spel. Vi får väl se, dom kanske kör mer på grafiska teknikaliteter till sitt nästa spel, inget jag skulle klaga på.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Sarky:

Jag gillar verkligen inte hur dom trycker på i marknadsföringen att spelet är svårt. Jag hoppas det är svar på frågor från journalister som undrar om det är lika "svårt" som tidigare spel i serien. Inte en medveten strategi från Fromsoft. Miyazaki har tidigare själv sagt att en hög svårighetsgrad inte är ett självändamål med sina spel, utan en del av narrativet och en mycket större upplevelse. Jag håller helt och hållet med.

Det är verkligen inte svårighetsgraden som är storheten i souls-serien. Det är upptäcksfärden, känslan av att vara en meningslös pusselbit i en stor värld som mer eller mindre ignorerar dig. Detta i kombination med knivskarp gameplay där du hela tiden är i kontroll. Oförlåtande, kryptiskt och utan handhållning har det alltid varit. Men inget spel i serien är så svårt som det ofta målas upp.

Oavsett om det är avsiktligt eller inte kan jag tycka det är en frisk fläkt i en annars så överflödig marknad av instat gratification och försäkran från utvecklare att deras spel minsann är för alla, även om du aldrig rört en handkontroll i ditt liv. Man hör det hela tiden för att de är livrädda att råka avfärda någon grupp från att testa ett spel. Precis samma sak när de säger att PS4-version is just as good as the PS5 version osv, känns bara påklistrat och tröttsamt.

För mig är svårhetsgraden en stor del av Souls-spelen och också något som är relativt ovanligt bland spel idag, och när spelen ändå är rätt svåra är det väl helt ok om man vill marknadsföra det. Estetiken är också något jag drogs in av, speciellt i Bloodborne. Storyn tycker jag är alldeles för passiv och luddig för min smak, inte därför jag personligen köper deras spel.

Skrivet av Fezk:

FromSoftware har nog aldrig marknadsfört sina spel för svårighetsgraden, om jag inte missminner mig. Så det är som du säger, en fråga från någon.

Vad är det som märks tydligt att dom kompromissat med?

Jodå, bara en sådan sak som deras "Prepare to Die" - Edition av Dark Souls.

Medlem
Skrivet av Sarky:

Jag gillar verkligen inte hur dom trycker på i marknadsföringen att spelet är svårt. Jag hoppas det är svar på frågor från journalister som undrar om det är lika "svårt" som tidigare spel i serien. Inte en medveten strategi från Fromsoft. Miyazaki har tidigare själv sagt att en hög svårighetsgrad inte är ett självändamål med sina spel, utan en del av narrativet och en mycket större upplevelse. Jag håller helt och hållet med.

Det är verkligen inte svårighetsgraden som är storheten i souls-serien. Det är upptäcksfärden, känslan av att vara en meningslös pusselbit i en stor värld som mer eller mindre ignorerar dig. Detta i kombination med knivskarp gameplay där du hela tiden är i kontroll. Oförlåtande, kryptiskt och utan handhållning har det alltid varit. Men inget spel i serien är så svårt som det ofta målas upp.

Många förväntar sig nog att from soft spel ska vara svåra, lär väl klagas annars.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av nicbex:

Sekiro tycker jag nog stundtals, tex sista bossen, var borderline för svårt, så jag hoppas verkligen inte de siktar på att göra detta spelet ännu svårare, för det är inte så kul att plöja timmar i ett spel man i slutändan inte kan klara.

Nog för jag tyckte svårighetsgraden i Sekiro var perfekt så tror jag inte du behöver oroa dig att Elden Ring skulle vara svårare, om man läser från denna intervju:

"Yasuhiro Kitao said he'd be "lying" if he stated Elden Ring was easy, but it's not like the game is hard just to be hard. It's designed so you can feel a sens of accomplishment when succeeding in doing something or discovering something, and the high difficulty is one of these ways to achieve that.

However, there are several systems that make the game easier to help players, like being able to summon allies. There is also a stealth system like in Sekiro that lets you backstab and oneshot enemies to avoid harder frontal assaults. And if the dungeon you tried to go to is too difficult, you'll be able to find easier dungeons to level up first, so this will help players a lot too."


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av loerk:

Handlar nog mer om att du inte hittar rytmen i fighten.
Tyckte också att gubben var relativt svår, men när man hittade rytmen i parrys så var hela fighten något av det roligaste jag har upplevt i spelväg.

Det är ju många som inte ens lyckats klara Sekiro och det tror ändå inte jag är något en utvecklare vill ska hända. Jag talar jag på makronivå här, finns garanterat några få procent av spelarna som tyckte att spelet var lätt, eller som du som tycker att sista bossen var rolig. Jag tyckte inte det, trots att jag älskat alla övriga soulsborne-spel.

Medlem

"Ett viktigt inslag i Fromsoftwares spel är givetvis svårighetsgraden, och Kitao försäkrar att Elden Ring kommer att vara "väldigt svårt", eftersom det är vad som låter spelarna känna att de verkligen lyckats med något."

Ja jo men en viktig del i spel är ju valbar svårighetsgrad så det blir lättillgängligt för alla spelare med varierande tålamod och skills...

Medlem
Skrivet av Gaara:

"Ett viktigt inslag i Fromsoftwares spel är givetvis svårighetsgraden, och Kitao försäkrar att Elden Ring kommer att vara "väldigt svårt", eftersom det är vad som låter spelarna känna att de verkligen lyckats med något."

Ja jo men en viktig del i spel är ju valbar svårighetsgrad så det blir lättillgängligt för alla spelare med varierande tålamod och skills...

Ja hoppas det fixar bra accessibility i spelet. Tyvärr är Japan-utvecklade spel ofta undermåliga i det avseendet. Om det ska kallas AAA fullt ut, bör det ha hjälp och inställningar för dem som inte kan (eller vill) spela med standard-funktionerna.

Jag är grymt taggad på detta spel. Älskade alla Demon och Dark Souls spel; gillade inte Bloodborne lika mycket.
Detta ser ut som en uppföljare till DS och det är bara superbra!!

Medlem

Shiiiiieeeet vad jag ser fram emot detta! Håller på att lira igenom Dark Souls 1 just nu igen för typ 15e gången. Jag bara startade upp det för var uttråkad och visste inte vad jag skulle göra och nu är jag 8 timmar in. Jag tror seriöst att när jag är pensionär kommer jag fortfarande spela igenom Froms spel. Jag älskar, ÄLSKAR att de lyckats nästan skapa sin egna genre. Ingen gör vad Fromsoft gör bättre än dem och jag tycker verkligen att de bör hålla sig till den här Soulsborne-genren som de lyckats skapa. När jag lirat deras spel känns de som skräddarsydda för mig.

Jag tycker fortfarande DS1 och 2 ser tillräckligt bra ut grafiskt för mig så kommer Elden Ring se ut som DS3 grafiskt så gör det mig inte något. Har dock inte lirat Demon's Souls ännu vilket svider rejält. Erkänner att jag är extremt sugen på att få ta mig an Soulsborne-genrens fader i nextgen grafik! Så klart vill jag att spelen ska se så bra ut som möjligt men i mina ögon så är Dark Souls 1 fortfarande ett vackert spel så är samtidigt inte jättekräsen där men förstår att folk med lite bättre hårdvara som är vana vid top-notch optimering vill kunna utnyttja det för Elden Ring. Men From kommer fortsätta med sina spel så nästa lär nog vara helt next-gen.

Skrivet av nicbex:

Sekiro tycker jag nog stundtals, tex sista bossen, var borderline för svårt, så jag hoppas verkligen inte de siktar på att göra detta spelet ännu svårare, för det är inte så kul att plöja timmar i ett spel man i slutändan inte kan klara.

Jag älskar den bossfighten, hela fighten känns nästan som en dans! Jag hade väldigt mycket problem första gången och håller med om att den är en av de tuffare bossarna From har skapat. Jag tycker dock inte den är så tuff längre. Sist jag tog han blev det på first-try och det var fjärde gången jag lirade Sekiro. Man måste få in rytmen, nu sitter Sekiros parrying system i mitt muskelminnet. Jag lackade extremt mycket på det för spelet hade relativt hög inlärningskurva och jag var inte beredd på att det skulle vara så svårt med tanke på att jag var Soulsborne veteran. Men till sist så bara fastnade det och nu ät Sekiro är inte svårare än vad DS3 eller BB är imo.

Ja ja alla pallar inte spela samma spel om om igen men efter att ha lirat all deras flera gånger (utom Demon's Souls) står jag fast vid att Orphan of Kos i Bloodborne är den tuffaste av alla bossarna From har skapat. Enda bossen som jag än idag kan fastna och dö på flera gånger.

Medlem
Skrivet av Gaara:

"Ett viktigt inslag i Fromsoftwares spel är givetvis svårighetsgraden, och Kitao försäkrar att Elden Ring kommer att vara "väldigt svårt", eftersom det är vad som låter spelarna känna att de verkligen lyckats med något."

Ja jo men en viktig del i spel är ju valbar svårighetsgrad så det blir lättillgängligt för alla spelare med varierande tålamod och skills...

Alla spel behöver inte vara tillgängliga för alla dock. Antingen så pushar man på, lär sig och blir bättre eller så spelar man inte alls, Soulsborne spelen är skapade med en svårighetsgrad in mind, det vill säga den som utvecklaren satt och som gör spelen till vad dem är imo Jag själv skulle klassa mig som "okej" på spelen men det är ju just känslan av att ha suttit på en boss i flera timmar för att till slut ta ner den som är oslagbar!

Medlem
Skrivet av Fiigaro:

Shiiiiieeeet vad jag ser fram emot detta! Håller på att lira igenom Dark Souls 1 just nu igen för typ 15e gången. Jag bara startade upp det för var uttråkad och visste inte vad jag skulle göra och nu är jag 8 timmar in. Jag tror seriöst att när jag är pensionär kommer jag fortfarande spela igenom Froms spel. Jag älskar, ÄLSKAR att de lyckats nästan skapa sin egna genre. Ingen gör vad Fromsoft gör bättre än dem och jag tycker verkligen att de bör hålla sig till den här Soulsborne-genren som de lyckats skapa. När jag lirat deras spel känns de som skräddarsydda för mig.

Jag tycker fortfarande DS1 och 2 ser tillräckligt bra ut grafiskt för mig så kommer Elden Ring se ut som DS3 grafiskt så gör det mig inte något. Har dock inte lirat Demon's Souls ännu vilket svider rejält. Erkänner att jag är extremt sugen på att få ta mig an Soulsborne-genrens fader i nextgen grafik! Så klart vill jag att spelen ska se så bra ut som möjligt men i mina ögon så är Dark Souls 1 fortfarande ett vackert spel så är samtidigt inte jättekräsen där men förstår att folk med lite bättre hårdvara som är vana vid top-notch optimering vill kunna utnyttja det för Elden Ring. Men From kommer fortsätta med sina spel så nästa lär nog vara helt next-gen.

Jag älskar den bossfighten, hela fighten känns nästan som en dans! Jag hade väldigt mycket problem första gången och håller med om att den är en av de tuffare bossarna From har skapat. Jag tycker dock inte den är så tuff längre. Sist jag tog han blev det på first-try och det var fjärde gången jag lirade Sekiro. Man måste få in rytmen, nu sitter Sekiros parrying system i mitt muskelminnet. Jag lackade extremt mycket på det för spelet hade relativt hög inlärningskurva och jag var inte beredd på att det skulle vara så svårt med tanke på att jag var Soulsborne veteran. Men till sist så bara fastnade det och nu ät Sekiro är inte svårare än vad DS3 eller BB är imo.

Ja ja alla pallar inte spela samma spel om om igen men efter att ha lirat all deras flera gånger (utom Demon's Souls) står jag fast vid att Orphan of Kos i Bloodborne är den tuffaste av alla bossarna From har skapat. Enda bossen som jag än idag kan fastna och dö på flera gånger.

Och jag tyckte att Orphan of Kos var lätt ^^ Man kan verkligen uppleva spel olika.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Alla spel behöver inte vara tillgängliga för alla dock. Antingen så pushar man på, lär sig och blir bättre eller så spelar man inte alls, Soulsborne spelen är skapade med en svårighetsgrad in mind, det vill säga den som utvecklaren satt och som gör spelen till vad dem är imo Jag själv skulle klassa mig som "okej" på spelen men det är ju just känslan av att ha suttit på en boss i flera timmar för att till slut ta ner den som är oslagbar!

Håller helt med! Handlar inte om gatekeeping eller nåt sånt, jag rekommenderar Froms spel nästan varje gång jag få chansen. Men som du säger, alla spel behöver inte vara tillgängliga för alla. Jag är starkt emot att de ska lägga in flera svårighetsgrader och jag tror 90% om inte mer av deras major playerbase håller med. De har funkat i alla deras spel så varför ändra påt?

Medlem
Skrivet av nicbex:

Och jag tyckte att Orphan of Kos var lätt ^^ Man kan verkligen uppleva spel olika.

Haha exakt man kan ju få in riposte på honom men slutar ofta att jag blir punished för det. Älskar dock Orphan för lirade Bloodborne rätt så sent, skaffade mig ett PS4 långt efter släppet. Det var kul att få uppleva den där känslan igen när man sitter fast länge, suck efter suck pga av de där små tabbarna som dödar en och sen ÄNTLIGEN får ner jäveln.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Alla spel behöver inte vara tillgängliga för alla dock. Antingen så pushar man på, lär sig och blir bättre eller så spelar man inte alls, Soulsborne spelen är skapade med en svårighetsgrad in mind, det vill säga den som utvecklaren satt och som gör spelen till vad dem är imo Jag själv skulle klassa mig som "okej" på spelen men det är ju just känslan av att ha suttit på en boss i flera timmar för att till slut ta ner den som är oslagbar!

Strävan för speltillverkare är ju att göra ett spel som så många som möjligt gillar och på så sätt sälja mer.
Att det finns en intällning för mindre duktiga spelare fråntar väl inte att du kan köra på svåraste nivån och kan sitta o nöta en boss flera timmar om du så önskar?

Medlem
Skrivet av Gaara:

Strävan för speltillverkare är ju att göra ett spel som så många som möjligt gillar och på så sätt sälja mer.
Att det finns en intällning för mindre duktiga spelare fråntar väl inte att du kan köra på svåraste nivån och kan sitta o nöta en boss flera timmar om du så önskar?

Det är det som är en av charmen med FromSoftwares spel, att det inte finns någon svårighetsgrad, man bara går in och kör. Vem vet vad som skulle ske med deras balans i spelet, om en svårighetsgrad skulle läggas in.

Elden Ring verkar ju även vara det "noobvänligaste" hittills, med alla val och system som finns tillgängliga för spelaren, det borde räcka för dom "mindre duktiga".

FromSoftware har ett vinnande koncept, tycker dom borde fortsätta som dom gör. Det vinnande konceptet syns ju även på försäljningssiffrorna och snittbetygen på deras spel. Jag tror inte Miyazaki ligger sömnlös för att deras spel inte säljer mer, då hade dom nog ändrat sin stil för länge sen.

Ne, håller med det som skrivits, alla spel behöver inte vara för alla. Även om jag nu tror att även den absolut "sämsta gamern" skulle klara FromSoftwares spel, med lite tålamod.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Alla spel behöver inte vara tillgängliga för alla dock. Antingen så pushar man på, lär sig och blir bättre eller så spelar man inte alls, Soulsborne spelen är skapade med en svårighetsgrad in mind, det vill säga den som utvecklaren satt och som gör spelen till vad dem är imo Jag själv skulle klassa mig som "okej" på spelen men det är ju just känslan av att ha suttit på en boss i flera timmar för att till slut ta ner den som är oslagbar!

Skrivet av Fiigaro:

Håller helt med! Handlar inte om gatekeeping eller nåt sånt, jag rekommenderar Froms spel nästan varje gång jag få chansen. Men som du säger, alla spel behöver inte vara tillgängliga för alla. Jag är starkt emot att de ska lägga in flera svårighetsgrader och jag tror 90% om inte mer av deras major playerbase håller med. De har funkat i alla deras spel så varför ändra påt?

Behöver och behöver, jag tror nog inte det finns någon utvecklare som säger "De där människorna ska vi inte sälja spel till", de har ju såklart sin "core" målgrupp att rikta sig till. Men man kan ju fortfarande vilja spela och vara en del av "målgruppen", ett spel är mer en bara en svårighetsgrad. Det finns de som bara vill spela för storyn, grafiken eller världsbygget, ska man då inte få chansen att njuta av spelet för man inte klarar av svårighetsgraden på grund av funktionsnedsättning eller annan preferens?

Ian Hamilton som arbetar med just accessibility i spel skrev detta (hans ord); "As Hidetaka Miyazaki said in an interview their goal is not to make games for people who have a high skill level, their goal is to make games for people who enjoy the feeling of success through persistence, which is a fundamentally different thing"

Personligen tolkar jag det som att vad som är lätt för dig kan vara svårt för någon annan, därför tror jag att alternativ för andra svårighetsgrader hade varit suveränt för de med nedsatt motorik, reaktionsförmåga eller bara helt enkelt som vill spela igenom spelen på sitt sätt. I slutändan påverkar ju inte detta dig som vill spela spelet som du vill att det ska vara, alternativet finns.

Medlem
Skrivet av Zominator:

Behöver och behöver, jag tror nog inte det finns någon utvecklare som säger "De där människorna ska vi inte sälja spel till", de har ju såklart sin "core" målgrupp att rikta sig till. Men man kan ju fortfarande vilja spela och vara en del av "målgruppen", ett spel är mer en bara en svårighetsgrad. Det finns de som bara vill spela för storyn, grafiken eller världsbygget, ska man då inte få chansen att njuta av spelet för man inte klarar av svårighetsgraden på grund av funktionsnedsättning eller annan preferens?

Personligen tolkar jag det som att vad som är lätt för dig kan vara svårt för någon annan, därför tror jag att alternativ för andra svårighetsgrader hade varit suveränt för de med nedsatt motorik, reaktionsförmåga eller bara helt enkelt som vill spela igenom spelen på sitt sätt. I slutändan påverkar ju inte detta dig som vill spela spelet som du vill att det ska vara, alternativet finns.

"Disabled quadriplegic shows why Sekiro doesn't need an easy mode"

"Twitch streamer HandicapableOne beats Dark Souls boss with only his chin"
https://www.dexerto.com/entertainment/twitch-streamer-handica...

Även en intressant läsning:

"Accessibility" and "difficulty" aren't the same thing.
The debate about Sekiro rapidly descended into straw-man bashing over "easy modes" -- differently abled gamers' needs are being lost in this mess"

https://www.gamesindustry.biz/articles/2019-04-11-accessibili...


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Fezk:

"Disabled quadriplegic shows why Sekiro doesn't need an easy mode"
https://www.youtube.com/watch?v=tso8u4OJLuI

"Twitch streamer HandicapableOne beats Dark Souls boss with only his chin"
https://www.dexerto.com/entertainment/twitch-streamer-handica...

Även en intressant läsning:

"Accessibility" and "difficulty" aren't the same thing.
The debate about Sekiro rapidly descended into straw-man bashing over "easy modes" -- differently abled gamers' needs are being lost in this mess"

https://www.gamesindustry.biz/articles/2019-04-11-accessibili...

Ska kanske förtydliga att det såklart inte gäller alla med funktionsnedsättning, alla har sina verktyg att lösa dagliga utmaningar med. Jag har själv en funktionsnedsättning som påverkar min motorik någorlunda och klarat alla Froms spel från Demon souls - Bloodborne, inte hunnit spela Sekiro ännu.

Tack för läsningen! Jag håller ju såklart med att man bör sträva efter att göra spel mer "accessible" för att inte bara göra en "enklare" variant, man vill ju ha lika villkor. Men då är ju också frågan vad skulle behövas göras för att From Softwares spel skulle kunna vara på lika villkor? Behövs kontrollerna ändras? Behövs det balanseras om? Samtidigt tror jag inte att ett "easy-mode" hade påverkat en negativt, att man är dålig etc. Tror allt är relativt från person till person, en boss för dig kanske tar 5 försök och 20 för någon annan på "souls-difficulty". Medan på ett "easy-mode" hade det kanske tagit 1 försök för dig och 5 för den andra. Tycker diskussionen är intressant i alla fall och det finns så mycket man tänker på och inte tänker på.

12
Skriv svar