Alan Wake Remastered - både ljust och mörkt

It's not a lake, it's an ocean
Alan Wake Remastered - både ljust och mörkt

När Alan Wake släpptes våren 2010 blev det ingen omedelbar hit, men Remedys skräckis fick en växande fanskara med åren. Nu får en delvis ny publik chansen att ta del äventyret i väntan på den där uppföljaren vi längtat efter så länge. Frågan är om grunderna i ett spel med över tio år på nacken håller än i dag?

Alan Wake är en populär författare. Men han plågas av långvarig skrivkramp och frun Alice tycker att de behöver komma bort ett tag. Tänka på annat. De reser till den lilla hålan Bright Falls, belägen i de tätvuxna nordamerikanska skogarna. Vistelsen blir allt annat än vilsam. Alice försvinner och Alan hamnar i en veritabel mardröm, skriven av honom själv.

Remedy hade ursprungligen andra planer för Alan Wake, nämligen att erbjuda en öppen värld. Dagtid skulle spelaren förbereda sig inför nattens bataljer, exempelvis genom att leta bränsle till generatorer och göra sitt läger redo för att möta mörkrets krafter. Detta hade varit en helt annan spelupplevelse och till strukturen liknat ett spel som Days Gone.

Jag är glad för att Remedy tänkte om och att Alan Wake blev betydligt mer linjärt. Detta innebär visserligen mer begränsad utforskning, men erbjuder ändå tillräckligt för att hålla intresset uppe för vad som kan lura bakom nästa krök eller dörr. Framför allt gör spelets linjära struktur storyn till en viktigare del av upplevelsen.

Spelet ser märkbart skarpare ut på Xbox Series X/S (YouTube).

När en remaster av ett lite äldre spel släpps är min första fråga alltid: var detta nödvändigt eller hade vi klarat oss lika bra med originalet? Svaret är lite tveeggat i detta fall. När jag spelade om Xbox 360-spelet på tioårsjubiléet slogs jag av hur bra det fortfarande såg ut.

Visst finns betydande skillnader mellan Alan Wake på Xbox 360 och denna remaster på Xbox Series X. Allt är något skarpare. Men Remedy har sparat på både HDR och ray-tracing, vilket känns snålt. Spelets arv från den sjätte konsolgenerationen lyser därför igenom. Den mest iögonfallande skillnaden är faktiskt den förändrade ansiktsmodellen på huvudpersonen. Alan ser nu betydligt mer ut som skådespelaren Ilkka Villi, vilket ger honom ett lite vresigare uttryck som passar karaktären väldigt bra. Författaren är nämligen på dåligt humör genom i stort sett hela spelet.

Ett av spelets styrkor 2010 var framför allt atmosfären, och här har Alan Wake inte åldrats ett dugg. Det är svårt att inte bli trollbunden av finländarnas version av de nordamerikanska skogsmarkerna. Mörkret, dimman, det vinande ljudet i skogen och den desperata jakten efter tryggheten i ljuset långt där borta är fortfarande förvånansvärt engagerande. Karaktärsgalleriet är en annan styrka som gör sig lika påmind i dag. Den fantastiske Barry Wheeler har Remedy inte lyckats matcha i något av sina efterföljande spel. Men i Bright Falls finns också gott om både knasiga och mysiga ortsbor, med sin historia och sina små egenheter, som är lätta att tycka om.

Andra aspekter har åldrats sämre. Striderna var en svaghet redan i originalet, och nu drygt tio år senare är det ännu lättare att konstatera att de inte riktigt fungerar. Alans enda sätt att avvärja angrepp är att ducka, och det fungerar sisådär i stridens hetta. I synnerhet när han blir attackerad från flera håll samtidigt kan situationen lätt bli rörig. Man får helt enkelt räkna med en yxa i ryggen när man minst anar det. Blossen och signalpistolen hjälper lyckligtvis till en hel del i dessa kärva lägen.

En annan svaghet är ficklampan, som slukar batterier snabbare än en gammal Game Gear. Att slå hål på fiendernas sköld med ljus blir snabbt enahanda och resulterar i ett evigt batterisamlande. Och slutligen: att Alan inte orkar springa många meter innan han måste stanna och pusta ut är ett bekymmer när man blir jagad av yxmördare i skogen.

Många har kritiserat fienderna, och det ligger en del i kritiken. Fiendevariationen är obefintlig genom hela äventyret. Trots detta kan jag inte låta bli att tycka om Taken. Skuggvarelserna är nämligen roliga tack vare sina oförutsägbara utrop. Att bli jagad av en man som vrålar ”Omega-3 fatty acids are good for your heart!” får mig att fnissa högljutt i soffan.

Det som fortfarande griper tag i mig mest är atmosfären. De mörka skogarna, det sköna soundtracket och det episodiska upplägget tillsammans med intressanta karaktärer och en fängslande berättelse håller mig klistrad - även när jag svär lite över kontrollen och ficklampan.

Alan Wake Remastered bär på samma styrkor och svagheter som originalet. Om du gillade det då, kommer du gilla detta. Om du hade svårt för Alan Wake då kommer du förmodligen inte gilla denna remaster heller. För mig räcker det till en något svajig 4 i betyg.

Alan Wake Remastered
4
Mycket bra
+
Supertät atmosfär
+
Utmärkt soundtrack
+
Charmiga karaktärer
-
Klumpig kontroll i stridens hetta
-
Enahanda fiender och vapen
Det här betyder betygen på FZ

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Ambassadör
Xbox

Trevlig recension!

Låter ganska precis så som jag upplevde det när jag spelade det i våras. Striderna blev för jäkla repetitiva ungefär halvvägs in i spelet, men atmosfär och berättelsen drev en vidare. Har ingen behov av att köra någon remaster dock, det såg bra ut på Series X via BC tycker jag.


signatur

Jump in.

Skribent

Bra recension! Jag önskar fortfarande att vi hade fått deras open world-variant av Alan Wake. Det känns på spelet hur mycket lore de byggt in som inte riktigt får chansen att visa sig. Tror vi hade kunnat haft ett nytt "Silent Hill" faktiskt.

Men med det sagt är Alan Wake fortfarande ett bra och stämningsfullt spel.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Trevlig recension, bra skrivet! Väntar fortfarande på mitt exemplar som skulle kommit på releasedagen! När det kommer ska det liras!

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Mortaigne:

Trevlig recension!

Låter ganska precis så som jag upplevde det när jag spelade det i våras. Striderna blev för jäkla repetitiva ungefär halvvägs in i spelet, men atmosfär och berättelsen drev en vidare. Har ingen behov av att köra någon remaster dock, det såg bra ut på Series X via BC tycker jag.

Ja, jag tyckte att det såg helt OK ut på Xbox One X när jag körde det i maj 2020, lagom till tioårsjubiléet. Det har åldrats bra. Men för 289 kr så...


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

KoP
Medlem

Det är klart AW håller än idag. Det finns spel som är betydligt äldre än 10 år som håller än.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av KoP:

Det är klart AW håller än idag. Det finns spel som är betydligt äldre än 10 år som håller än.

Ja, absolut. Och så finns det ju spel som åldras oerhört illa.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Johan Lorentzon:

Bra recension! Jag önskar fortfarande att vi hade fått deras open world-variant av Alan Wake. Det känns på spelet hur mycket lore de byggt in som inte riktigt får chansen att visa sig. Tror vi hade kunnat haft ett nytt "Silent Hill" faktiskt.

Men med det sagt är Alan Wake fortfarande ett bra och stämningsfullt spel.

Vi gick säkert miste om en hel del godsaker när de lade om utvecklingen från öppet till linjärt. Men jag tror samtidigt att berättelsen och stämningen hade blivit lidande av en öppen värld.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

KoP
Medlem
Skrivet av Ruffles:

Ja, absolut. Och så finns det ju spel som åldras oerhört illa.

Absolut. Gamla 3D-spel åldras oftast väldigt dåligt.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Bra recension! Jag önskar fortfarande att vi hade fått deras open world-variant av Alan Wake. Det känns på spelet hur mycket lore de byggt in som inte riktigt får chansen att visa sig. Tror vi hade kunnat haft ett nytt "Silent Hill" faktiskt.

Men med det sagt är Alan Wake fortfarande ett bra och stämningsfullt spel.

Jag håller med. Jag kommer ihåg att jag såg den här trailern och fantiserade om hur jag körde bil till olika delar av staden under dagen för att utforska och föra handlingen framåt och sen var tvungen att hitta något ställe att ta skydd under natten. Tyckte spelet var bra vid release men jag hade fantiserat ihop ett helt annat spel än det som släpptes så jag var samtidigt besviken.
Kommer ihåg att trailern var så oerhört snygg också. Det såg ju nästan ut som verkligheten


signatur

PSN: MrOakenborn

Frilansare

Tack för recensionen!

Gen
Medlem

Fin recension. Hoppas det kommer till Steam någon gång framöver.

Medlem

Elefanten i rummet: hur är det med motion blur i Remaken?
Det var ju så fruktansvärt dåligt i originalet så att det knappt gick att fokusera, samtidigt som det framkallade kräk känslor.
På PC versionen så gick det i alla fall modda bort, vilket gjorde spelet mer spelbart.

Spelet var verkligen ett skräckexempel när det kommer till detta.
Spelade dock klart det på PC och skulle nog gett det en 3:a.
Ganska dålig gameplay, men schysst miljö och spännande story.

Ser fram emot nytt Alan Wake i framtiden, då kanske det blir en stark 4 ifall de löser gameplay delen och lyckas bygga på storyn på ett bra sätt.
Gillade även Control och Max Payne väldigt mycket.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Bra recension! Jag önskar fortfarande att vi hade fått deras open world-variant av Alan Wake. Det känns på spelet hur mycket lore de byggt in som inte riktigt får chansen att visa sig. Tror vi hade kunnat haft ett nytt "Silent Hill" faktiskt.

Men med det sagt är Alan Wake fortfarande ett bra och stämningsfullt spel.

Skrivet av Ruffles:

Vi gick säkert miste om en hel del godsaker när de lade om utvecklingen från öppet till linjärt. Men jag tror samtidigt att berättelsen och stämningen hade blivit lidande av en öppen värld.

Skrivet av Oakenborn:

Jag håller med. Jag kommer ihåg att jag såg den här trailern och fantiserade om hur jag körde bil till olika delar av staden under dagen för att utforska och föra handlingen framåt och sen var tvungen att hitta något ställe att ta skydd under natten. Tyckte spelet var bra vid release men jag hade fantiserat ihop ett helt annat spel än det som släpptes så jag var samtidigt besviken.
Kommer ihåg att trailern var så oerhört snygg också. Det såg ju nästan ut som verkligheten

https://www.youtube.com/watch?v=OrGOtrrfMuk

Tyvärr så verkar de inte kommit så långt med open world versionen och det handlade mest om ideer och koncept.
Eller kartan verkar ju typ varit klar fast de hade väldigt lång bit kvar innan de lyckats få grepp om vad som skulle varit med i spelet och hur allt hänger ihop samt gameplay.

Medlem

Trevlig recension. Kommer ihåg att jag börja spela det på 360in, men spelade aldrig klart det av någon anledning. Ska nog ge denna remastern en chans framöver.


signatur

Spela så mycket du orkar, och helst lite till.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Fearnox:

Elefanten i rummet: hur är det med motion blur i Remaken?
Det var ju så fruktansvärt dåligt i originalet så att det knappt gick att fokusera, samtidigt som det framkallade kräk känslor.
På PC versionen så gick det i alla fall modda bort, vilket gjorde spelet mer spelbart.

Det finns väl kvar, kolla DF:s genomgång av det tekniska. Men överlag tycker jag ändå att remastern är ett stort steg framåt. Om än inte ett så stort som det kunde ha varit.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Någon annan som har ganska stora grafiska glitchar på PC? Det dyker upp svarta trianglar, rektanglar och flera andra former över hela skärmen när man tittar runt. Kör på Max settings @ 1440p med DLSS på Quality. Kan inte hitta någon annan med detta problem och det stör mig så mycket, jag vill verkligen spela detta då jag älskade originalet :/

Medlem

Vad är det som är bra i detta spel?
Tråkigt springa runt i en mörk skoj med jättetråkiga fiender.
Ingen variation och händer inte mycket.
Önskar jag kunde få tillbaka pengarna och ta bort mina tropfer.
1.5/5

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av mjuffs:

Vad är det som är bra i detta spel?
Tråkigt springa runt i en mörk skoj med jättetråkiga fiender.
Ingen variation och händer inte mycket.
Önskar jag kunde få tillbaka pengarna och ta bort mina tropfer.
1.5/5

Jag tycker att jag beskriver vad som är bra i recensionen: atmosfären, berättelsen, karaktärerna. Och så musiken!


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Bra recension! Tack så mycket


signatur

Svenska Lets Plays 2022 med fokus på myspys och kvalitetstid!
Bli me du ååh! <3
Youtube/Twitter/Instagram - Pixelstugan

Skrivet av mjuffs:

Vad är det som är bra i detta spel?
Tråkigt springa runt i en mörk skoj med jättetråkiga fiender.
Ingen variation och händer inte mycket.
Önskar jag kunde få tillbaka pengarna och ta bort mina tropfer.
1.5/5

Atmosfären, och ficklampan.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Det släpptes en uppdatering idag på 24gb som ger auto hdr på Series X och lite andra fixar:

https://www.purexbox.com/news/2022/01/alan-wake-remastered-ad...

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Marooned:

Det släpptes en uppdatering idag på 24gb som ger auto hdr på Series X och lite andra fixar:

https://www.purexbox.com/news/2022/01/alan-wake-remastered-ad...

Jag såg det! Trevligt, men jag vet inte om jag orkar spela igenom hela spelet en gång till för det. Trist att auto-HDR inte fanns där från början.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Jag såg det! Trevligt, men jag vet inte om jag orkar spela igenom hela spelet en gång till för det. Trist att auto-HDR inte fanns där från början.

Jag har tur då. Spelade aldrig det när det släpptes, trots att jag köpte det till min gamla 360. Köpte det igen nyligen, fast remastered då. Men inte hunnit att spela igenom det än.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Marooned:

Jag har tur då. Spelade aldrig det när det släpptes, trots att jag köpte det till min gamla 360. Köpte det igen nyligen, fast remastered då. Men inte hunnit att spela igenom det än.

Jag köpte och spelade remastern. Ett trevligt återbesök, men jag tyckte då att det var snålt att inte ha med HDR. Bra att de lagt till det nu, får se om jag kör inledningen igen bara för att se skillnaden.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

1
Skriv svar