Störst Open-World

Medlem
Skrivet av SoniC:

hur fan får ni fram siffrorna? och hur stor är en km2 i ett spel*?

Det beror helt på vad utvecklarna definerar som en kilometer.
Dock så har Blizzard inte sagt något om hur de definerar distanser i wow.
http://homepage.mac.com/prym/appone.html

Avstängd
Skrivet av Pliskin:
Skrivet av EliasN:
Skrivet av Pliskin:
Skrivet av brundo:

nån som vet hur stort WoW är i jämförelse?

ca 448 km2

Antar att du menar 448 000.

Det som är konstigt är att om detta stämmer så är LOTRO nästan 50 000 större med sina 500 000 (läste det på boxen).

Edit: Kan tillägga att Spanien är ungefär 507 000 km2.

Kontinenten i LotRO är 50 000 000 m2 vilket blir 50 km2

Ah. Tänkte lite fel där, kan man säga. Jag skyller på att det var sent när jag räknade ut det.

Varsifrån har du fått WoWs siffra?

Edit: Vänta nu! Det stämmer ju inte alls! 50 000 000 m2 blir ju inte alls 50 km2 utan 500 km2! 100 gånger 1000.
Lotro är ju större än WoW, om din siffra stämmer.

Inaktiv

det går en miljon kvadratmeter på en kvadratkilometer....


signatur

"An open mind is like a fortress with its gate unbarred and unguarded."

Medlem

Världarna är fortfarande lika stora som dom var innan ni skrev.


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem
Skrivet av EliasN:
Skrivet av Pliskin:
Skrivet av EliasN:
Skrivet av Pliskin:
Skrivet av brundo:

nån som vet hur stort WoW är i jämförelse?

ca 448 km2

Antar att du menar 448 000.

Det som är konstigt är att om detta stämmer så är LOTRO nästan 50 000 större med sina 500 000 (läste det på boxen).

Edit: Kan tillägga att Spanien är ungefär 507 000 km2.

Kontinenten i LotRO är 50 000 000 m2 vilket blir 50 km2

Ah. Tänkte lite fel där, kan man säga. Jag skyller på att det var sent när jag räknade ut det.

Varsifrån har du fått WoWs siffra?

Edit: Vänta nu! Det stämmer ju inte alls! 50 000 000 m2 blir ju inte alls 50 km2 utan 500 km2! 100 gånger 1000.
Lotro är ju större än WoW, om din siffra stämmer.

http://www.google.se/search?hl=sv&q=50000000+square+meters+to...

http://homepage.mac.com/prym/appone.html

^Guldgruvan till onödigt kunnande om wow

Avstängd
Skrivet av Netstroyer:

det går en miljon kvadratmeter på en kvadratkilometer....

Hur kan det stämma? En kvadratmeter är 10 000 (100*100) kvadratcentimeter. Alltså, måste en kvadratkilometer vara 100 000 kvadratmeter, 1000*100. Vad är det jag missar?

Edit: Ah. Det är inte gånger 100, utan i kvadrat. Dumma mellanstadielärare som luras på det viset.

Medlem

Kilo är väl 1000? 1000m*1000m= 1 000 000. En kvadrat med 1000 m på varje sida ger 1 000 000 kvadratmeter. Jag är inget mattesnille men det borde stämma:)


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

SoniC, spelen är byggda att skala på samma sätt som den "riktiga" världen. Altså är 1m, 1m. Typ.

För att mäta storleken förlitar man sig antingen på utvecklares utlåtanden, eller så försöker man mäta ingamedistanser på andra sätt. Kolla koordinater och sen räkna eller nått. Går säkert att fastställa hur snabbt en karaktär rör sig ingame, sätta snubben i rörelse och räkna hur lång tid det tog att korsa världen åt ett par håll.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem
Skrivet av EliasN:
Skrivet av Netstroyer:

det går en miljon kvadratmeter på en kvadratkilometer....

Hur kan det stämma? En kvadratmeter är 10 000 (100*100) kvadratcentimeter. Alltså, måste en kvadratkilometer vara 100 000 kvadratmeter, 1000*100. Vad är det jag missar?

Edit: Ah. Det är inte gånger 100, utan i kvadrat. Dumma mellanstadielärare som luras på det viset.

Kvadrat betyder att alla sidor är lika långa, en kilometer i kvadrat (Kvadratkilometer) betyder att alla sidor är en kilometer långa, alltså 1000 x 1000 meter.

1000 x 1000 = 1 000 000 kvadratmeter.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Avstängd

Mm, jag vet. Jag räknade gånger 100, men det stämmer bara från cm till m. Det ska ju vara i kvadrat, alltså 10*10, 100*100, 1000*1000 osv.

Medlem

Mjo vi såg det, ett enkelt misstag att göra däremot, blir samma sak för vissa i min klass när man går från kvadratmeter till kubikmeter.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Medlem

portal måste vara störst! en portal i taket, och en i golvet, sen kan du falla oändligt länge!

EDIT: Castor plockade den redan på första sidan... Nåväl, att läsa innan man postar är som att torka sig i stjärten innan man skiter som en klok man sa...

Medlem

Stämmer däremot inte för att även om du faller i oändlighet så korsar du bara samma yta ett oändligt antal gånger


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Medlem

Freelancer, någon som har koll?

Sen var Prey rätt stort för att vara ett inomhus-FPS

Medlem

Freelancer räknas inte till de sorts spel vi snackar om här då det inte på något vis bygger på riktiga mått eller hastighetsbenämningar.

Det finns inget i freelancer som visar hur snabbt du flyger i meter/kilometer/mil etc och deras universum bygger inte på vårat eget utan ett rätt hemmasnickrat så vi har inga referenser att gå på heller.

Däremot är Freelancer ett av mina absoluta favoritspel, och jag har spenderat massor med timmar på att bara flyga runt och utforska världen det utspelar sig i.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Medlem

Störst är ju utan tvekan EVE. Men sen om det gills eller inte var ju en annan femma.

Medlem

Snart så kommer man ju även kunna gå runt på vissa stationer, och de har som framtidsplan att man ska kunna vara på planeterna, i vilken utformning vet jag inte. EVE är förmodligen störst, men kommer bli ännu större

Avstängd

Att EVE är störst är ju inte särskilt konstigt med all tom rymd i åtanke.

Medlem

Skulle inte vilja påstå att EVE's yta räknas in här, det är lätt att göra våldsamt stora spelytor då man räknar solsystem, eftersom även om man kan landa på planeter är det inte så att man kan hoppa ur skeppet och fara runt i enorma världar på varje planet.

EVE är stort men i stora drag som EliasN säger, enorma mängder av spelets värld är tom rymd, och även om spel som Daggerfall och Oblivion etc inte har varje kvadratmeter fylld med grottor och borgar är det inte långt ifrån.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Medlem

Nej det beror ju såklart på hur man definierar "stort". Men om man räknar till hur lång tid det tar att besöka alla vrår i ett spel så finns det inget spel som kan mätas med EVE online(inte vad jag vet alla fall), med över 5000 system, planeter, månar, asteroidbälten, stationer, complex... Jag hittar ingen källa till någon som rest runt till alla system, vet att någon gjort det och det tog väldigt lång tid.

Medlem

Hur som helst tillhör inte EVE den typen av spel vi diskuterar här.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Medlem

Daggerfall är sjukt stort...


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem

Har inget minne av att Just Cause var så fasligt stort...


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

12
Skriv svar