Uncharted 2: Among Thieves

Backloggens befriare
Uncharted 2: Among Thieves

I del två, i denna hyllade spelserie får vi återigen följa Nathan Drake, denna gång i jakten på vad som först verkar vara en stor skatt som en gång varit i Marco Polos händer.

Men det visar sig vara något helt annat än vad Nate tror.

Jag ska inleda detta med att säga att jag aldrig var eller kommer att bli, ett fan av Indiana Jones.

Massmördaren Nathan Drake.

Var hän Drake än går, är en sak säker. Folk kommer att dö i drivor. I, vad jag skulle kalla ett ganska styltigt och undermåligt pangande behöver man allt som oftast skjuta sig fram genom horder av elakingar av alla dess sorter. Och räcker det inte med ett skott i huvudet, ja, då får man panga på med några fullträffar till rakt i plytet. För tillslut säckar även den mest villiga av dessa måltavlor ihop.
Man får skjuta med pistoler, automatgevär, raketgevär och till och med ett och annat armborst. Skulle inte det räcka så talar Drake självklart flytande MMA. Ingen fiende är för stor, eller för stark, för att inte få sig en omgång med lite hederlig QTE-action!

Sexis... Jag menar, kvinnotjusaren Nathan Drake.

Ingen ska anklaga Drake för att inte ha tjuvkikat lite när en kvinna bestiger en stege, eller kravlar sig upp för en klippkant. Gärna med någon skön, halvrostig kommentar om den fina utsikten.
Alla kvinnor vi får möta, vill ha honom. Och gärna bråka lite om honom.
Vem vill inte ha, en sådan hunk?

Fasadklättraren Nathan Drake.

I denna sköna värld, där innebär det att om det finns en stege, då ska den klättras upp för.
Men det gäller inte bara stegar. Det gäller stuprör, utstickande tegelstenar, skyltar i städer och mycket annat.

Men ibland kan det vara så att något är någon centimeter för högt, och just där och då är inte Drake och hans för stunden närvarande kompanjon sugen på att samarbeta och ta sig upp, så då får man helt enkelt klättra runt. Gärna med några hopp, där man för femte gången måste se samma sekvens, av att någon preeeeeecis lyckas ta emot den andre, innan den faller ner för kanten.
Att klättra upp för vertikala tågvagnar med en blödande mage är inte heller några problem. Det hela handlar ju bara om motivation.

Den blåögda Nathan Drake.

Drake, sitt yrke till trots (han är ändå en plundrare/tjuv/äventyrare) är väldigt naiv. Han vill tro gott om alla, och aldrig misstänka att han kanske blir lurad. Detta leder ju till att gång på gång hamnar han i knipor, där de han trodde var hans vänner istället sticker en pistol i ansiktet på honom.

Sammanfattningen om Nathan Drake.

Jag får ge spelet att det är lättspelat. Även om det på ett par ställen blir väldigt tjatigt.
Det är kort, även om de ca 10 timmarna det tog att ta sig igenom det kändes oändligt långa.
Men den största förloraren här, det är nog jag själv. Varför fortsätter jag?
Varför stänger jag bara inte av, och säger till mig själv "nej, nu spelar vi ett bra spel, istället"?
Bra fråga. Jag vet inte, det är antagligen något som har med späkning att göra.

Det här är ju krystat så det förslår. Unket och osten rinner över kanterna vart man än vänder blicken. Som en gorgonzola som legat framme i solen hela dagen. Sedan kastar man en granat i den.

Härmed utlyser jag Nathan Drake till spelvärldens Johan Falk, och avslutar passande med de bevingade orden "ahmen vafan".

Ps. Jag spelade remastern på en PS4 Pro.

Uncharted 2: Among Thieves
1
Dåligt
+
Pausfunktionen fungerar klanderfritt
+
Ibland, när det verkligen behövs, hittar man pistoler med oändliga magasin
+
Alla pilska "kids" våta dröm!
-
Cirka 9 timmar för långt
-
Hur många hantlangare kan en skurk egentligen få tag i uppe i Tibet?
-
Varför trillade jag inte ner för första stupet och fick permanent game over?
Det här betyder betygen på FZ

signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Håller med om mycket!

Jag spelade de två första och en del av det tredje spelet eftersom en vän sade att det var hans favoritspel genom tiderna. Men i slutändan tycker jag att det är en långtråkig våldsorgie, om en ointressant karaktär på ett genetiskt äventyr. Men jag är nog generös och ger spelet stabila 2/5. (Men då tycker jag trots allt om Indiana Jones och gubbiga skämt)


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Får man fråga vad det var som fick dig att vilja spela spelet från första början?
Det är väl allmänt känt att Uncharted är TV-spelens svar på Indiana Jones uppskruvat till 11, men du säger själv att du inte är ett fan av helylle-tjuvar.

Jag personligen är ett stort fan av Uncharted-spelen, men jag vet ju varje gång jag startar upp det vad som erbjuds. Att tro att man ska få djupt och komplext gameplay är ju att ha skeva förväntningar, och kommer automatiskt bädda för en taskig upplevelse.

Hela charmen med Uncharted är att lösa pussel, vackra miljöer och Nate. Gillar man inte Nate i grunden kommer man aldrig gilla Uncharted.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Älskar spelen och det var det första spel jag spelade till playstation 3 (Uncharted Drakes Fortune dvs), har helt underbara minnen av det.
Med det sagt så älskade jag även denna recension, underbar och skiljer sig till 100% emot mina åsikter men bra skrivet och respekterar även betyget, alla kan inte älska spelen.

Jag personligen älskar att springa runt och panga banditer i single player

En av världens bästa spel, älskar det fortfarande


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Helt klart ett av de bättre spelen till PS4.

Farornas Konung

Är säkert bättre vid en andra genomspelning..

Medlem

Känns mer som en recension av Nathan Drake än spelet. Men jag håller med om mellansekvenserna där man skjuter hundratals personer känns konstigt i ett annars lättsamt spel.


signatur

PSN: MrOakenborn

Avstängd

Påminner om en viss The Witcher-recension.

Chefredaktör

Älskar detta spel, men älskar även din recension. Spel är subjektivt och det är KUL!

Ambassadör
Xbox

Haha, @Keffkebab du är bäst!


signatur

Jump in.

Medlem

Älskade faktiskt 2an köpte nästan precis när det släpptes. Multiplayern var också bra fanns även ett co-op "horde mode". Att drake drar en kommentar åt en digital röv är inget som stör mig. Detta spel släpptes 2009 så det håller antagligen inte idag.


signatur

Allätare

Medlem

Trollande taget till nya höjder! En hel troll-recension :). Bra gjort

Medlem

Tillhörande video:

Medlem

Spelet som är en solklar 5:a, men kul med en troll recension

Backloggens befriare
Skrivet av 4liv3:

Får man fråga vad det var som fick dig att vilja spela spelet från första början?
Det är väl allmänt känt att Uncharted är TV-spelens svar på Indiana Jones uppskruvat till 11, men du säger själv att du inte är ett fan av helylle-tjuvar.

Jag personligen är ett stort fan av Uncharted-spelen, men jag vet ju varje gång jag startar upp det vad som erbjuds. Att tro att man ska få djupt och komplext gameplay är ju att ha skeva förväntningar, och kommer automatiskt bädda för en taskig upplevelse.

Hela charmen med Uncharted är att lösa pussel, vackra miljöer och Nate. Gillar man inte Nate i grunden kommer man aldrig gilla Uncharted.

Ja, för det är ju dumt att utmana sig och testa saker utanför ens comfort zone..?
Spelet/spelen är ju så upphajpade att man"bör" ha spelat dem. Svårare än så är det inte.


signatur

Ad hoc addendum

Backloggens befriare
Skrivet av JonseredRocks:

Är säkert bättre vid en andra genomspelning..

Garanterat!


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Ja, för det är ju dumt att utmana sig och testa saker utanför ens comfort zone..?
Spelet/spelen är ju så upphajpade att man"bör" ha spelat dem. Svårare än så är det inte.

En anledning så god som någon annan.
Jag själv är väldigt dålig på att just gå utanför min comfort zone utan håller mig gärna till sånt jag vet är inom ramen för vad jag normalt sett gillar.

Skulle själv aldrig ge mig på Dota eller LoL då det är en genre jag avskyr, men man borde nog bli bättre på att utmana sig själv i sin smak.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Backloggens befriare

Nu har jag gjort det enda rätta och lagt ut min fysiska kopia av Nathan Drake Collection på Tradera i alla fall.

Så om någon känner att de vill göra en god gärning idag är det bara att gå in och köpa den.

https://www.tradera.com/item/505815529


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Uncharted 2 är/var fantastiskt, bäst i serien.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem

Det kan lätt bli så här om man inte gillar typen av spel man spelar. Ge mig valfritt sport spel och jag skulle vara förvånad över om jag ger det en 3a eller mer i betyg. Senaste golf spelet på ps+ gav jag upp vid första slaget på första banan. Eftersom jag han tröttna på spelet innan första golf bollen han vidröra marken.

Medlem

Härligt med en ärlig recension Nu slipper jag fundera på om jag ska fortsätta serien eller om jag gjorde rätt som la ner efter första spelet


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av Issue:

Härligt med en ärlig recension Nu slipper jag fundera på om jag ska fortsätta serien eller om jag gjorde rätt som la ner efter första spelet

Det du säger med denna mening är att alla recensenter som gett spelet bra betyg inte är ärliga.

1
Skriv svar