Baldur's Gate 3 har fått nya regionen Grymforge och klassen sorcerer

Robot
Baldur's Gate 3 har fått nya regionen Grymforge och klassen sorcerer

Bege dig ner i underjorden i den senaste patchen.

#Baldurs-gate-3, #Larian-studios


Medlem

Fråga till er som har spelet.
Är det värt att köpa redan, eller bör man vänta till full release? Vill ju gärna spela det här.

Medlem
Skrivet av justhitx:

Fråga till er som har spelet.
Är det värt att köpa redan, eller bör man vänta till full release? Vill ju gärna spela det här.

Har icke spelet men jag behandlar detta som ett stort story baserat lir så undviker allt jag kan tills release, ser inte poängen med att spela Act1 om och om igen, kommer bara leda till att jag har en tråkig upplevelse sen när det släppts iom att jag måste ta mig igenom saker jag redan gjort.

Medlem
Skrivet av Pigge88:

Har icke spelet men jag behandlar detta som ett stort story baserat lir så undviker allt jag kan tills release, ser inte poängen med att spela Act1 om och om igen, kommer bara leda till att jag har en tråkig upplevelse sen när det släppts iom att jag måste ta mig igenom saker jag redan gjort.

Förstår resonemanget.

Medlem
Skrivet av justhitx:

Fråga till er som har spelet.
Är det värt att köpa redan, eller bör man vänta till full release? Vill ju gärna spela det här.

Det beror nog lite på vad du är ute efter - jag körde igenom det innehåll som var släppt i början av året, och jag ångrar mig nästan. Av flera anledningar:

- Det kändes som en mod till Divinity Original Sin 2, vilket för mig rimmade lite illa med BG (och andra mer old school CRPG)-känslan. Loot-containrar med småskräp precis överallt i extrema mängder, likt i D:OS2, det känns för mig inte hemma i BG.

- Kontrollerna och spelflödet kändes... stela? Striderna blev sega som tusan, även om man ökade hastigheterna på motståndarnas turns. Jag jämför lite med ett annat CRPG jag spelat alldeles för många timmar av nu, Pathfinder: Wrath of the Righteous, och jag kan inte sätta fingret på vad det är, men stridsflödet känns otroligt mycket bättre i det. (Kör endast turordningsbaserat i Pathfinder btw.)

- Innehållet, med tanke på att spelet inte riktigt är färdigt blir det ett ganska abrupt slut när man betat av det innehåll som finns i spelet. Det för mig blev sjukt frustrerande, sen får jag väl skylla mig själv lite som faktiskt plöjde igenom det också, trots att jag bara hade lovat mig själv att "testa spelet lite".

Jag känner mig inte missnöjd med mitt köp så sett, men jag kommer nog inte ge mig in i det igen förrän det är färdigt på riktigt, och jag kommer hålla tummarna för att de polerar det en hel del till innan dess. Gårdagens patch (den lilla nästan 40GB stora patchen ^^) verkar vara ett bra steg i rätt riktning, men det är en bit kvar.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Aha så wild mage är sorcerer nu för tiden och inte mage. Hoppas spelet kommer nån himla gång <3

Medlem
Skrivet av justhitx:

Fråga till er som har spelet.
Är det värt att köpa redan, eller bör man vänta till full release? Vill ju gärna spela det här.

Bäst att vänta imo

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Aha så wild mage är sorcerer nu för tiden och inte mage. Hoppas spelet kommer nån himla gång <3

Yes, Mage är inte en klass i D&D 5e utan där kör man Wizard (Intelligens-baserad) eller Sorcerer (Karisma-baserad). Eftersom sorcerer har sina magiska krafter "naturligt" (till skillnad från wizard som studerat/studerar magi) så är det denna klass som har underklassen wild magic.

https://www.dndbeyond.com/classes/sorcerer

Medlem
Skrivet av RaXha:

Yes, Mage är inte en klass i D&D 5e utan där kör man Wizard (Intelligens-baserad) eller Sorcerer (Karisma-baserad). Eftersom sorcerer har sina magiska krafter "naturligt" (till skillnad från wizard som studerat/studerar magi) så är det denna klass som har underklassen wild magic.

https://www.dndbeyond.com/classes/sorcerer

Ah, ja jag menade att säga wizard Har inte hängt med i reglerna sen Neverwinter Nights. Nu vet jag inte om du vet hur de nyaste reglerna har implementerats i spel, men är det fortfarande så att sorcerer måste lära sig sina spells vid levling och kan kasta dem oftare, och wizard kan lära sig från böcker men kasta färre gånger?

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Ah, ja jag menade att säga wizard Har inte hängt med i reglerna sen Neverwinter Nights. Nu vet jag inte om du vet hur de nyaste reglerna har implementerats i spel, men är det fortfarande så att sorcerer måste lära sig sina spells vid levling och kan kasta dem oftare, och wizard kan lära sig från böcker men kasta färre gånger?

Ja typ så. Wizards får välja från ett bibliotek av spells vid varje long rest som de kan förbereda inför nästa dag, mängden spells de har att välja på och hur många de kan förbereda varierar beroende på karaktärens level och intelligensnivå. De har generellt tillgång till mycket mer spells än Sorcerer har. Wizards kan casta fler spells per dag än en sorcerer kan och får tillbaka spell slots vid en short rest. De kan även kasta vissa spells som ritualer (tar 10 minuter) och därmed inte använda en spell slot.

Sorcerers får när de levlar (vid vissa levels) välja ett antal spells som de sedan kan mer eller mindre permanent. En sorcerer kan lära sig totalt 15 spells. Man får även vid levling välja att byta ut en av sina gamla spells mot en ny om man önskar. De kan generellt inte kasta lika många spells per dag som en wizard (färre spel slots). Sorcerer kan också göra lite specialare som att anfalla två fiender samtidigt med samma spel, öka skadan, öka range, casta tyst, skapa en extra spel slot osv med hjälp av sorcery points. De kan lära sig fler cantrips än wizards för att balansera ut bristen på vanliga spells.

Något av det där är säkert fel, men typ så funkar det.

Medlem

Kommer aldrig förstå sig på folk som vill betala för att vara Betatestare

Medlem
Skrivet av John7612:

Kommer aldrig förstå sig på folk som vill betala för att vara Betatestare

För Att Larian Studios, till skillnad från majoriteten av spelstudios lyssnar, tar till sig feedback och gör ändringar därefter. Många vill vara med och pusha BG3 i rätt riktining som i början var alldeles för likt DOS 2. Med det sagt så är det nog många med som köpte det som helt enkelt ville testa och inte kunde motstå hypen. Jag köpte det dag 1 för att stötta studion men har inte spelat det än, så inte så konstigt att folk köper imo

Medlem
Skrivet av DieZe:

För Att Larian Studios, till skillnad från majoriteten av spelstudios lyssnar, tar till sig feedback och gör ändringar därefter. Många vill vara med och pusha BG3 i rätt riktining som i början var alldeles för likt DOS 2. Med det sagt så är det nog många med som köpte det som helt enkelt ville testa och inte kunde motstå hypen. Jag köpte det dag 1 för att stötta studion men har inte spelat det än, så inte så konstigt att folk köper imo

Så du tror att din åsikt kan ändra ett spel från grunden? Eller ta ifrån utvecklarnas vision? Det är bara studion som tar betalt för slippa betala Beta testare ju. allt annat är ju bara naivt att tro. Ge gärna exempel på saker som ni beta testare gjort för att ändra spelet som ni vill ha det.

Medlem
Skrivet av John7612:

Så du tror att din åsikt kan ändra ett spel från grunden? Eller ta ifrån utvecklarnas vision? Det är bara studion som tar betalt för slippa betala Beta testare ju. allt annat är ju bara naivt att tro. Ge gärna exempel på saker som ni beta testare gjort för att ändra spelet som ni vill ha det.

Det är ingen som har påstått att de ändrar spelen "från grunden", men de gör definitivt ändringar baserat på spelarfeedback, de har ändå haft två väldigt lyckade Early Access spel som har påverkats genom involverande av spelarna.

Och missförstå mig inte, det finns definitivt utvecklare och utgivare som utnyttjar Early access för att få beta-testare, men det är ändå en aspekt som Early Access existerar för. Problemet är utvecklarna och utgivarna som inte kan utnyttja Early Access på ett bra vis och underleverar relativt till deras löften.

Medlem
Skrivet av justhitx:

Fråga till er som har spelet.
Är det värt att köpa redan, eller bör man vänta till full release? Vill ju gärna spela det här.

Det beror lite på vad man är ute efter? Jag spelade igenom det som fanns när det släpptes förra året i early access för att jag var nyfiken och ville stötta Larian (har gjort samma med både dos1 och dos2). Är man inte lagd åt det hållet skulle jag vänta tills det släpps och kanske till och med tills det kommer en definitive edition något år senare, då deras spel brukar vara lite svajiga vid släpp. Kanske blir annorlunda nu när de till synes har mer pengar och resurser?

Medlem
1
Skriv svar