Diskutera – Spel som fått oförtjänt låga betyg

Medlem

Gradius V kanske inte fick för låga betyg, men jag verkar vara den enda som minns denna PS2-juvel och vill se någon slags remaster/re-release av spelet.

Medlem

För lågt vet jag inte men spelade nyligen igenom Days Gone och kan hålla med om FZ's betyg. Ett knappt godkänt spel med rent av pinsamma inslag som kanske hade hållit måttet tidigt 2000-tal även om själva "settingen" och så var bra. Men det har fått många höga betyg runt om i världen. Det spelet har fått alldeles för höga betyg.

Medlem
Skrivet av Metroid:

Daikatana. Ja, jag är seriös. Det har oändligt många buggar och problem, men under all det där finns ett bra spel om man bara ger det en chans. Att det var hopplöst utdaterat vid release är dock ingen hemlighet. Låtsas man som om det släpptes flera år tidigare kan man förlåta en hel del.

Jag tyckte aldrig att det var så hemskt som nästan alla sa att det var.

Skrivet av magma:

Håller med. Själva idén är briljant, miljöerna är varierande, likaså fienderna men det är själva genomförandet som var konstigt. Daikatana lanserades också under "fel" tid, hade det kommit några år tidigare så hade spelet förmodligen fått ett helt annat mottagande. Det finns dessutom en ny patch som fixar ai med massa annat smått och gott! https://www.youtube.com/watch?v=P7RjuOA6aD8
Tar upp detta väl.

Det var dessutom riktigt kul i att köra mp också i Lan minns jag.

It's not a lake, it's an ocean

Terminator: Resistance fick 2 och 3 (av 10) i betyg på flera håll. När jag spelade det i början av året överraskades jag av hur pass roligt det var och hur mycket hjärta som utvecklarna lagt i utvecklingen. Jag tycker att spelet är väl godkänt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Avstängd

Det går inte att betygsätta spel på en 1-5 skala, det är så dumt så jag läser aldrig ratings med den skalan.

Medlem

Förstod aldrig kritiken som gavs till The Order 1886, tycker det stod sig genom hela konsolgenerationen som ett av de bästa spelen till PS4 trots aningen kort speltid.

Reagerade även på hur hela spelpressen verkade gå ihop för att gemensamt kritisera småbuggar och brist på nyskapande när Sniper: Ghost Warrior 3 släpptes, saker som sedan ignoreras när femtioelfte CoD-spelet släpps till ljudet av toppbetyg och hyllningar. Fast alla spel har väl inte samma ”budget”.

FM-guru
F.d. Sisyr

Kalla kårar när man läser en del av titlarna i tråden. Brrr!

För mig är Age of Decadence och Underrail några väldigt underskattade titlar. Ingen av titlarna sålde särskilt väl och båda sitter med ca 75 i snittbetyg på OpenCritic. My ass! Två av de bästa rollspelen i modern tid, av vitt skilda anledningar - i Age of Decadence är det manus och player agency som briljerar medan det i Underrail är spelmekaniken.

Medlem

Bionic commando 2009 tycker jag fick obefogat mycket skit, spott och spä. Storyn kom igång ordentligt mot slutet och man fick äntligen reda på hur armen faktiskt funkar och vad som hände med hans fru. Dessutom var röstskådespeleriet riktigt lysande. Vi lär nog aldrig få se hur det hela slutar tyvärr.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem

Metroid: Other M

Medlem

Inte hängt på FZ tillräckligt länge men Gamereactors 6/10 till Kingdom Hearts 1 är oförlåtligt.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Path Of Exile - Ett av de bästa ARPGs någonsin. Närmast oändlig omspelbarhet. Konstant flöde av nytt bra innehåll. F2P med nästan enbart kosmetiska föremål.

Battlefield 4 - Trasigt på release men räddades av flera års support, patchar och DLC's. I dag är det de mest polerade och välbalanserade spelet i serien. Ett spel verkligen proppfullt med extra allt.

Dark Souls - Genredefinierade spel. En unik spelupplevelse som så många har försökt apa efter utan att lyckas. Inklusive senare spel i samma serie...


signatur

I shall take your position into consideration.
Well...it seems your terms...are not acceptable

Medlem
Skrivet av General White:

Det går inte att betygsätta spel på en 1-5 skala, det är så dumt så jag läser aldrig ratings med den skalan.

Varför måste du ha flera skalor av hur dåligt det är? Tycker 5-skalan är otroligt effektiv där tre skalor av fem kan motivera mig till köp. Till skillnad från tex 10-skalan där tre skalor av tio motiverar mig till köp.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Personligen kunde jag aldrig riktigt känna igen mig i allt det vitt heta hatet mot Dead Space 3 - gillade verkligen det spelet (precis som hela serien), även om det kanske skapade mer frågetecken än avslut på serien. Jag gillar iofs spel där man har mer kraft som protagonist a'la Fear, snarare än när man springer runt och gömmer sig som skrämt villebråd som i Amnesia. Alien Isolation fick känslan att vara jagad att fungera bra dock. Som någon annan tidigare nämnde i tråden var Prey (2017) verkligen ett av de bättre spelen jag spelat på "10-talet", som gammal fantast av System Shock 2.

Medlem
Skrivet av magma:

Håller med. Själva idén är briljant, miljöerna är varierande, likaså fienderna men det är själva genomförandet som var konstigt. Daikatana lanserades också under "fel" tid, hade det kommit några år tidigare så hade spelet förmodligen fått ett helt annat mottagande. Det finns dessutom en ny patch som fixar ai med massa annat smått och gott! https://www.youtube.com/watch?v=P7RjuOA6aD8
Tar upp detta väl.

Skrivet av Lauchen:

Det var dessutom riktigt kul i att köra mp också i Lan minns jag.

Jag är väldigt imponerad över att det gjordes som tre spel i ett. Det är inte många som har gjort så. Och ja, det var väldigt kul i multiplayer också.


signatur

Jätteintressant information.

Medlem
Skrivet av Angelino:

Mass Effect Andromeda - hade förvisso många buggar vid släpp, men efter buggfixarna så är det ett väldigt bra spel och en värdig uppföljare till Mass Effect trilogin.

Jag håller personligen inte med. Jag tyckte författarskapet var riktigt uselt i jämförelse mot dom tidigare spelen. Gameplay-mässigt så var det helt okej, men det är inte direkt därför man spelar ett RPG, i alla fall i mitt tycke.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Dying Light. Ett av de topp 15 bästa spelen någonsin, enligt mig. Det fick generellt bara medelhöga betyg.

Dying light är en av de bästa co-op upplevelserna som gjorts. Single, average isch.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Boiling Point: Road to Hell

Tyvärr var det nog ambitionen som sköt ner dess betyg. Men jäklar va kul jag hade.

Haha det var inte igår. Minns att man kunde fuska så man aldrig fick slut på bensin genom att köra med motorstart-knappen intryckt

Medlem

Heroes of the storm

Tycker lätt det slår både LoL och Dota på många sätt med unika hjältar och ett gäng olika "banor" att spela på. Sen kanske en del tycker att det är för "casual" men betyder ju inte att skillcapen är låg för det

Medlem
Skrivet av Dohman:

Varför måste du ha flera skalor av hur dåligt det är? Tycker 5-skalan är otroligt effektiv där tre skalor av fem kan motivera mig till köp. Till skillnad från tex 10-skalan där tre skalor av tio motiverar mig till köp.

Det beror ju på vem som gjort betyget. Svensk till Svensk har jag funnit en 4-skala vara effektiv för att stimulera bort folk från slentrian satta 3'or eller snåla på 5'or eller 1'or.

Världsnormen för rating-beteende tolkar 10-60% som negativt/minus. 70-80% som neutralt/medel och räknas helt bort. 90-100% som positivt/plus.

Inte speciellt kompatibelt med Svenskar norm av någon anledning.

Medlem

Var det inte FZ som gav Witcher 1 dåligt betyg i en tid det låg nära för många att tycka illa om allt som var det minsta stötande?

Medlem
Skrivet av butcher:

Var det inte FZ som gav Witcher 1 dåligt betyg i en tid det låg nära för många att tycka illa om allt som var det minsta stötande?

Det var det första jag tänkte på när jag läste frågan / ämnet...

Medlem

Tycker Mafia 2 har för lågt betyg med metascore på 77. Visst, storyn var lineär och staden var inte så stor, men ack så kul det var att spela igenom. Är nog ett av mina mest spelade spel. Brukar spela om det med jämna mellanrum bara för att insupa atmosfären och njuta. Rent grafiskt var det makalöst och spelmekaniskt var det långt före många andra spel, inte minst i bilfysik. Med simulation mode känns det nästan som man kör riktiga tunga jänkare med värdelösa bromsar utan ABS. Bara det faktum att däcken trycks ihop in och ut över trottoarer är en detalj jag förundras över. Glöm heller inte faktumet att bakhjulsdrivna bilar faktiskt går att drifta med och har differential (tittar på dig GTA V).

Spelet hamnade i en svår sits då det dels jämfördes med mästerverket Mafia 1, men samtidigt mot GTA-spelens öppna och fria världar.

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Personligen tycker jag mästerverket GTA 4 har för lågt metascore på 90-91 (även om det är riktigt bra) eller vad det nu var. GTA5 som jag anser vara mycket sämre ligger ju på oförtjänta 96-97%. GTA 4 var såå, så mycket vassare in my opinion.

Annars borde Deus Ex: Mankind Divided ligga högre i betyg. Antistatiskt spännande sci-fi action spel i Prag som hub-värld. Även DisHonored 2 borde ligga bättre till då det är ett spel jag älskar med sin grymma story, olika specialförmågor att få, en otroligt detaljerad o speciell spelvärld med en grym arkitektur på alla husen som finns runt o på ön i spelet. Längtar till DisHonored 3 som tusan.

GTA 4 ligger på 98 i Metascore på PS3 och 360 och är med i top 10 högst rankande spelen på Metacritic (högre än GTA V). Det är PC-versionen som har 90 och det är nog främst pga den horribla porten med strulande Games for Windows Live och hutlöst dålig optimering. Senast jag startade det kunde inte ens ett 3070 och 10700k driva spelet på max, i alla fall inte om man kör bil

Medlem

Kingdom Come: Deliverance.

Det bästa single player spelet genom ALLA tider. Mycket buggar vid launch (likt Cyberpunk) men jag var med om otroligt få av dom i min 80h långa playthrough, noll game breaking buggar, men dom flesta verkade inte vara så lyckligt lottade. Sen förstod inte folk konceptet att vara en tonåring utan några färdigheter alls i början, att inte vara en superhjälte (a la witcher 3 tex) från samma sekund du kommer in i spelet var inte en hit hos reviewers samt vanliga gamers. Ett absolut för svårt spel för den vanliga spelare tyvärr, dom har dummat ner det rejält nu med åren för att göra majoriteten nöjda. Jag skulle ge mycket för att få spela igenom det för första gången igen. Men kanske om 10 år.

Avstängd
Skrivet av Dohman:

Varför måste du ha flera skalor av hur dåligt det är? Tycker 5-skalan är otroligt effektiv där tre skalor av fem kan motivera mig till köp. Till skillnad från tex 10-skalan där tre skalor av tio motiverar mig till köp.

För 2 olika titlar kan båda få t.ex 3or, men där det ena är 10 ggr bättre än det andra. Det går inte ihop. En bra rating borde vara 0-100

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Days Gone. Fick väl ganska okej betyg men enligt mig förtjänade det betydligt mer.

Ja, som jag minns det vart det typ bara The Completionist som gav spelet de recensioner som jag tyckte var i nivå med hur spelet faktiskt var.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Förstod aldrig kritiken som gavs till The Order 1886, tycker det stod sig genom hela konsolgenerationen som ett av de bästa spelen till PS4 trots aningen kort speltid.

Håller med. Och ett av de snyggaste spelen någonsin.

Medlem

jag tycker cities skylines fick dåligt mottagande trots att det är ett extremt bra spel. nu har det ju iofs skapligt höga betyg, men upplever inte att den stora majoriteten känner till detta spel eller hur bra det verkligen är!


signatur

//monster

Medlem

Days gone, solklart. Spelet är bättre än last of us 2 enligt mig, men inte lika PK

Medlem

Titanfall 1 och 2.


signatur

autograph

Skriv svar