Lyckade spelsläpp

Skägg.
10 Chambers
Lyckade spelsläpp

Vilka spel har haft de allra bästa släppen, ur ditt perspektiv? Och vad har gjort dem bra?

Har tänkt en del på hur No Man's Sky hade ett katastrofalt släpp men genom idogt arbete lyckats ta sig tillbaka in i spelarnas hjärtan. Medan andra spel har fantastiska släpp men är bortglömda tre månader senare.


signatur
Farornas Konung

Skulle säga Forza serien till xbox/pc, både vanliga och horizon serien.
Alltid funkat topp från början och håller bra över tid.

Det ända jag kan klaga på egentligen är att det funkar bättre med kontroll än med ratt.

Medlem

Gillar att No Man's Sky har lyckats ta igen allt. Och att man nu använder det som ett praktexempel för trassliga släpp. ''Hoppas X lyckas göra en No man's''

EDIT: APEX LEGENDS!!!: Det utannonserades från ingenstans, släpptes samma dag och blev en riktig hit i flera månaders tid!! Bästa släppet som jag kan minnas! Att se alla stora streamers stå för marknadsföring


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av JonseredRocks:

Skulle säga Forza serien till xbox/pc, både vanliga och horizon serien.
Alltid funkat topp från början och håller bra över tid.

Det ända jag kan klaga på egentligen är att det funkar bättre med kontroll än med ratt.

WHAT!? Forza Horizon 3 på PC var en av dom största släppkatastroferna någonsin. Forumen översvämmades med trådar om folk som inte kunde spela pga. serverstrul och problem med Windows Store. Drömmer fortfarande mardrömmar om Teredo. Tog en vecka innan det ens gick att spela någorlunda med vänner, men stabilt blev det aldrig.

4:an var bättre men fortfarande struligt än en gång tack vare Windows Store och serverstrul.

Svaga förhoppningar om att 5:an som kommer gå att köpa via Steam från början skall få en smidigare start.

On Topic: Har liksom dTexN svårt att komma på något PC-spel som INTE strulat vi release... Half Life: Alyx funkade väl ganska bra vill jag minnas, men det spelade jag någon vecka efter släpp så jag kan ha duckat eventuellt strul då.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Finns nog gott om släpp som man inte ens tänker på i och med att viss hype måste finnas för att man ens ska notera det. Kan dock dra till med Ghost of Tsushima då det var tyst ganska länge innan släpp, vill minnas att det spekulerades om försening. Spelet släpptes dock och var på det stora hela problemfritt.

Gnällkuk

Vet inte ens om jag kan komma på något så här i närtid när vi pratar om större spel, typ minst AA. GTA V till konsol kanske?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Red Dead Redemption 2!

Medlem

Morrowind. Bethesdas överlevnad stod bokstavligen på spel, och dom är fortfarande kvar.

Medlem

No mans sky är fortfarande sämst, så vet inte varför det räknas som något som gjort rätt ifrån sig. Släppt gratis updates är bra men inte så att någon update egentligen gjort spelet bättre.

Har det verkligen varit något riktigt lyckat spelsläpp i modern tid?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Spelade det inte så mycket själv, men vill säga Apex Legends? Kom från ingenstans och helt plötsligt ville alla prova.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Valheim är det första jag tänker på. Ett spel som släpps med riktigt bra gameplay och som en stor överraskning. Inte många som kände till det spelet innan det var släppt. Samtidigt rätt stabilt från start. Och då har spelet egentligen inte ens släppts på riktigt ännu utan det är fortfarande i Early Access.

Red Dead Redemption 2 som någon nämnde ovan är ett spel som släppt i ett enormt bra skick. Där har de inte stressat fram en release utan det märks tydligt att spelet har polerats inte vara en eller två gånger utan långt över vad som är standard i branschen.

Cyberpunk 2077 - haha nej skojar bara.

Farornas Konung
Skrivet av SID 6.7:

WHAT!? Forza Horizon 3 på PC var en av dom största släppkatastroferna någonsin. Forumen översvämmades med trådar om folk som inte kunde spela pga. serverstrul och problem med Windows Store. Drömmer fortfarande mardrömmar om Teredo. Tog en vecka innan det ens gick att spela någorlunda med vänner, men stabilt blev det aldrig.

4:an var bättre men fortfarande struligt än en gång tack vare Windows Store och serverstrul.

Svaga förhoppningar om att 5:an som kommer gå att köpa via Steam från början skall få en smidigare start.

On Topic: Har liksom dTexN svårt att komma på något PC-spel som INTE strulat vi release... Half Life: Alyx funkade väl ganska bra vill jag minnas, men det spelade jag någon vecka efter släpp så jag kan ha duckat eventuellt strul då.

Hehe, där ser man hur olika det kan vara.

Medlem

Turtles in Time till SNES var ju fenomenalt, skit skoj, allt i ett paket, fanns lätt att få tag på i diverse butiker.. för mig var det Stor och Liten på backaplan.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Morrowind. Bethesdas överlevnad stod bokstavligen på spel, och dom är fortfarande kvar.

Morrowind är ett spel från tiden där spelföretag blev tvungna att skapa någonting som var rätt fungerande utan buggar, med tiden blev spel mer och mer komplexa och spelföretagen gick över till "äsch, vi fixar det senare" och kvaliteten sjönk.

Jag har inte haft så mycket problem med Oblivion och Skyrim som andra har haft som skriker högt på Bethesdas forum. Allt har flytit på ganska bra. Beror också på spelföretaget och om projektet är ett labour of love, t.ex. Valheim har funkat rätt bra med bara några små problem.

Samma sak StarCraft där de höll på att missa sin release deadline för att de satt och tokspelade spelet och spelar de själva spelet så ser de buggar och kan och mer viktigt vill fixa dem snabbt. När sånt händer så är det en indikator på att någonting kommer gå bra.

Medlem

Många finta titlar. Super Mario 64 var en bomb när det kom. Kändes som att alla spelade det och de som inte spelade det ville spela det.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Har det verkligen varit något riktigt lyckat spelsläpp i modern tid?

GTA?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Gnällkuk

Kom på en, Hot Wheels Unleashed! Inga buggar, extremt välpolerat. 5 av 5 rattmuffar!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Half life alyx
Lyckad på flera punkter.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Har det verkligen varit något riktigt lyckat spelsläpp i modern tid?

Finns väl hur många som helst men alla är väl inte storspel som "GTA" kaliber som alla blickar går mot.

It's not a lake, it's an ocean

Forza Horizon-spelen är alltid fullproppade med innehåll och flyter som honung direkt från start. Sedan blir det bara ännu bättre över tid.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Zontos:

Red Dead Redemption 2!

Håller helt med. Så hypat men de lyckades verkligen levera.

Medlem
Skrivet av Oscar Tegni:

Håller helt med. Så hypat men de lyckades verkligen levera.

RDR2 hade stora problem vid sin PC release.
Fixades sen men vill inte kalla det lyckad release.
Ja kanske försäljningsmässigt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Resident Evil. När det släpptes 1996 så hade väl ingen sett nåt liknande.
Vet inte om de bara hade tänkt sig att det skulle bli ett spel, men såhär 25 år senare så har nog alla hört talas om Resident Evil.
Tror att Capcom är rätt så nöjda med framgångarna

Avstängd

Skyrim. Givetvis fanns buggar och folk skämtade om Bethesda, Todd och "it's a feature" men det var klart spelbart vid launch (snackar givetvis om PC versionen..)
Därefter följde Steam workshop integrationen och de t gick från bra till bättre.

Sen vill jag inte ge Bethesda någon cred öht, för FO73 var ju en av de mest misslyckade releases i mannaminne.

Avstängd
Skrivet av Lasrod:

Cyberpunk 2077 - haha nej skojar bara.

För att kapa vår f.d chefredaktörs tråd lite smått; vore intressant med en lista över de mest katastrofala launches någonsin.
Min topp 5:

1. FO73
Kommentar egentligen överflödig. Finns dokumentärer om detta på Youtube, fascinerande hur man kan gå så fel.

2. CP2077
Samma som ovan, jeez

3. NMS
Katastrof, men fin återhämtning dock.

4. D3
Error 37 är det man minns mest, men var så otroligt många problem..

5. GTA IV
Denna är ruskigt gammal nu så folk må ha glömt, men inte jag. Har aldrig haft så mycket problem med ett spel vid release som GTA IV till PC. Jag kan efter den upplevelsen fullt relatera till alla klipp på nätet där folk slår sönder tangentbord, skärmar osv. 😶

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Har det verkligen varit något riktigt lyckat spelsläpp i modern tid?

Det släpps tusentals spel varje år så jag har svårt att tro att inte några spelsläpp går problemfritt. Eller menar du AAA spel?


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Problematisk tråd tycker jag. Att ett spelsläpp går bra är ju vad som förväntas tycker jag.

Men annars Apex Legends så klart!

Skrivet av Oakenborn:

Det släpps tusentals spel varje år så jag har svårt att tro att inte några spelsläpp går problemfritt. Eller menar du AAA spel?

Det är väl ändå de större släppen som faktiskt är intressanta för frågeställningen?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Jag minns the last of us tv reklamer på 6an som att det var igår som man säger och ja det vart ju en riktigt bra och emotionellt spel , betygen var ju jätte höga också även om gameplay ser lite stålpigt ut så är det storyn och resan som man minns

12
Skriv svar