Teori kring den nya Nintendo 64 handkontrollen till Switch.

Medlem
Teori kring den nya Nintendo 64 handkontrollen till Switch.

Det är inte långt kvar tills man kan spela Nintendo 64 spel på Nintendo Switch genom Nintendo Switch Online + Expansion Pack.
Därför vill jag passa på att skriva ner en teori som jag har innan den teorin spricker.

För att förstå hur jag tänker så behöver vi först gå tillbaka ett år i tiden till när Super Mario 3D All-Stars släpptes förra året.
I och med detta så kom teorier om att Nintendo snart kommer släppa Nintendo 64 spel till Nintendo Switch Online, framförallt efter att någon hackare hade tagit reda på mer hur just Super Mario 64 emulerades på Super Mario 3D All-Stars.

Super Mario 64 var lite mer anpassad för just en modernare handkontroll i och med att Nintendo valde att original A knappen skulle vara på både A och B knappen medan original B knappen skulle vara på Y knappen. Denna lilla förändring gjorde det mycket bekvämare att spela spelet än om A hade varit på A och B hade varit på B.
Detta får mig att fundera över om de kommer göra likadant när de emulerar spelen via Nintendo Switch Online som de gjorde i Super Mario 3D All-Stars.

Om det är så då kommer ju A på Nintendo 64 handkontrollen fungera som om man trycker på A på exempelvis en Joy-Con medan B på Nintendo 64 handkontrollen kommer vara programmerad så att den fungerar som när man trycker på Y på exempelvis en Joy-Con.
Det låter ganska logiskt eftersom att då fungerar ju Nintendo 64 handkontrollen precis en Nintendo 64 handkontroll fungerade till Nintendo 64 medan det även känns bättre när man spelar Nintendo 64 spel med sina Joy-Con.

Dock skulle detta göra att om man exempelvis skulle köpa en tredjeparts Nintendo 64 handkontroll som man kan koppla in via USB så skulle både A och B på dessa handkontroller bli som att man trycker på A eftersom de är programmerade lika.
Märkte själv av det när jag försökte spela Super Mario 64 med en Nintendo Gamecube handkontroll, eftersom både A och B var likadant programmerade så var det jätte jobbigt att spela Super Mario 64 med en Gamecube handkontroll på Super Mario 3D All-Stars.


signatur

ゼルダの城

Medlem
1
Skriv svar