Dune - Part 2

Dune - Part 2

Ända sedan jag upptäckte Denis Villeneuve, har jag undrat vartåt hans cineastiska resa skulle ta oss, och när jag hörde talas om att han var sysselsatt med "Dune", skrek jag rakt ut på ett sådant sätt att grannen trodde jag tittade på Fäbodjäntan.

Villeneuves "Dune" är en fantastisk hyllning till Frank Herbets förlaga, och vi har hela tiden undrat, blir det en "Part 2"? Av pengarna filmen har spelat in, och så mycket som den har hyllats att döma, finns det ingen tvekan om den saken.

Här pratar han lite om vad man kan förvänta sig av "Part 2":

Har du sett filmen, vad tyckte du?

PS. Såg att HBO Max, som lanseras idag har ett erbjudande att man kan få prenumerera på tjänsten livet ut, för halva priset. Gäller bara i 35 dagar till. Dune kommer upp där inom kort.

https://www.hbomax.com/se/sv/promo

#walter_iego #blogg

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Gnällkuk

Jag trodde det var helt uppenbart att det skulle bli en tvåa? Hade ju varit en sjukt rumphuggen film annars. Jag gillade den skarpt! Helt klart en film som gör sig överlägsen på biograf.

..:: trickeh2k ::.. https://youtube.com/c/trickeh2k
Windows 11 Pro - i7 8700k (delid) @ 5Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, 3TB Seagate Barracuda - Steelseries Arctic 5 - Corsair 750D - Custom water loop

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Jag trodde det var helt uppenbart att det skulle bli en tvåa? Hade ju varit en sjukt rumphuggen film annars. Jag gillade den skarpt! Helt klart en film som gör sig överlägsen på biograf.

Var väl inte så uppenbart, kom inte första filmen typ 1984-1985 någonting, det är ju några år sedan det...

Medlem

Den nya heter ju ”Part 1” så

Har sett den och gillar den, men jag tycker den var lite väl lång, många sega scener som drog ut för länge.
Dessutom är ju berättelsen (åtminstone den del bok 1 hanterar) idag rätt daterad och känns lite tråkig och klyschig…men det får man leva med, det är ju trots allt berättelsen som kom före alla andra i genren.

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Gaara:

Var väl inte så uppenbart, kom inte första filmen typ 1984-1985 någonting, det är ju några år sedan det...

Dom har inget med varandra att göra förutom att dom bygger på samma bok. I filmen från 1984 så gjorde dom en film av boken.

Denna gång så gör dom två filmer av boken, så dom kan gå in mer på detalj. Första filmen släpptes ganska så nyligen, men det var aldrig solklart att andra delen skulle filmatiseras, den fick grönt ljus först för bara några dagar sedan, så det kommer ta ett tag innan man kan se fortsättningen.

Jag har inte sett den nya filmen, tror jag kommer vänta tills andra delen släpps på blu-ray och köpa dom båda två och titta på dom i ett sträck.

Sedan finns det även en 4,5 timmar lång miniserie från 2000 som bygger på boken också.

För övrigt så är jag väldigt glad över att boken nu äntligen har släppts på svenska tack vare den nya filmen. Har velat ha den sedan jag spelade Dune-spelen på 90-talet. Köpte den på engelska för många år sedan, men det är trevligt att ha den på svenska också.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Dom har inget med varandra att göra förutom att dom bygger på samma bok. I filmen från 1984 så gjorde dom en film av boken.

Denna gång så gör dom två filmer av boken, så dom kan gå in mer på detalj. Första filmen släpptes ganska så nyligen, men det var aldrig solklart att andra delen skulle filmatiseras, den fick grönt ljus först för bara några dagar sedan, så det kommer ta ett tag innan man kan se fortsättningen.

Jag har inte sett den nya filmen, tror jag kommer vänta tills andra delen släpps på blu-ray och köpa dom båda två och titta på dom i ett sträck.

Sedan finns det även en 4,5 timmar lång miniserie från 2000 som bygger på boken också.

För övrigt så är jag väldigt glad över att boken nu äntligen har släppts på svenska tack vare den nya filmen. Har velat ha den sedan jag spelade Dune-spelen på 90-talet. Köpte den på engelska för många år sedan, men det är trevligt att ha den på svenska också.

Ah tack för förklaringen

Medlem

Jag älskade filmen, synd att jag fick se den på en skräp salong som skar sig i öronen. Måste se om den... Många gånger!

Streamer of Games, Builder of the PC’s, Keeper of Confidence, Father of my First Daughter and Speaker of the Swedish.
www.twitch.com/unforgottenlive

Medlem

Älskade filmen. Känns riktigt bra. Såg den på IMAX och njöt av varenda minut. Riktigt kul att uppföljaren verkar ha fått grönt ljus. Inte sett något på det utanför denna tråden så har följt "Gross income" på IMDB i hopp om att siffran skulle stiga.

Yes! Nu var det visst officiellt:

Gross worldwide
$223,211,174 - så det var nog ganska väntat.

Nästa del kommer oktober 2023, dvs. en månad efter att Half-Life 3 har släppts.

Nu är Dune uppe på HBO Max. Helt otroligt vad det gick snabbt.

Ambassadör
Quake
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Nu är Dune uppe på HBO Max. Helt otroligt vad det gick snabbt.

HBO har verkligen tryckt ut filmer på HBO Max, filmskapare tycker väl inte riktigt om det vad man har hört.

Hade några förhoppningar att Dune skulle vara fyra timmar lång och en hel berättelse, men man blev lite förvånad, kanske lite arg, men glad på samma gång att de tar tiden och skapar en hel berättelse på Dune istället. Den äldre Dune filmen slutade lite snabbt.

Star Citizen - Asgard, en svensk gemenskap!
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD
Discord, kom och spela med oss!
https://discord.com/invite/zs5humSzF7

Jag såg den först idag; och ja, den tar lite tid att smälta. Men skönt att han är boken så trogen som möjligt.

Medlem
Skrivet av almblad:

HBO har verkligen tryckt ut filmer på HBO Max, filmskapare tycker väl inte riktigt om det vad man har hört.

Hade några förhoppningar att Dune skulle vara fyra timmar lång och en hel berättelse, men man blev lite förvånad, kanske lite arg, men glad på samma gång att de tar tiden och skapar en hel berättelse på Dune istället. Den äldre Dune filmen slutade lite snabbt.

Tycker du man ska vänta till 2023 så man kan kolla på båda i följd?
På 2 år hinner man ju glömma lite vad som hände :/

Medlem

Den här filmen är den bästa jag sett på evigheter. Blev verkligen hänförd. Det märks att Denis lagt ner hjärta och själ i detta "konstverk". Såg den på bio, kommer se den en gång till hemma med frugan. Därefter blir det att lugnt vänta in del 2.

Ambassadör
Quake
Skrivet av Gaara:

Tycker du man ska vänta till 2023 så man kan kolla på båda i följd?
På 2 år hinner man ju glömma lite vad som hände :/

Spelar nog ingen roll, man hinner glömma bort den innan andra delen kommer ut Så kan man se om den igen.

Bra film hur som helst.

Star Citizen - Asgard, en svensk gemenskap!
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD
Discord, kom och spela med oss!
https://discord.com/invite/zs5humSzF7

1
Skriv svar