Nu har vi ett nytt namn på Playstations pc-satsning: Playstation PC

Robot
Nu har vi ett nytt namn på Playstations pc-satsning: Playstation PC
Medlem

Bloodborne på pc?

Medlem

Play Ctation!

Medlem

Skönt om man slipper köpa PS5 i framtiden.

Medlem

Man lämnade ju PC pga alla cheaters

Flakmonkey

Trevligt, är väl den här vägen de flesta förståsigpåare tro mest på, att MS och Sony blir rena utgivare/tjänsteägare där man kan spela deras spel på vad som helst. Synd i är väl då att Nintendo fortfarande tjänar på tok för mycket pengar på sin hårdvara för att vara intresserade av att gå samma väg.

Moderator | Testpilot
Skrivet av r4v3nl0rd:

Skönt om man slipper köpa PS5 i framtiden.

Skönt att slippa försöka*


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Trevligt, är väl den här vägen de flesta förståsigpåare tro mest på, att MS och Sony blir rena utgivare/tjänsteägare där man kan spela deras spel på vad som helst. Synd i är väl då att Nintendo fortfarande tjänar på tok för mycket pengar på sin hårdvara för att vara intresserade av att gå samma väg.

Tror inte Sony ger upp alla intäkter som spelförsäljning på egen hårdvara, monopol på digital försäljning, ps-plus inkomster etc. ger för i bästa fall någon/några extra miljoner sålda ex på PC.

Medlem

PCP låter bättre🙌

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Skönt att slippa försöka*

Exakt. Och plånboken blir glad.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Skönt om man slipper köpa PS5 i framtiden.

Ja, om allt släpps till PC i framtiden försvinner så klart behovet av att äga Konsol (oavsett märke på boxen).


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

eld
Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Tror inte Sony ger upp alla intäkter som spelförsäljning på egen hårdvara, monopol på digital försäljning, ps-plus inkomster etc. ger för i bästa fall någon/några extra miljoner sålda ex på PC.

Yep, det är försäljnings-svansen på draken

Medlem

Meningen med att äga konsol kommer inte att försvinna.
Konsolerna kommer alltid vara billigare än speldatorer och det i sig kommer göra att det håller folk kvar.
Sen lever det kvar fortfarande att hos många att det är krångligt med datorer men det jobbar det hela tiden med att minska den friktionen.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av matt76:

Ja, om allt släpps till PC i framtiden försvinner så klart behovet av att äga Konsol (oavsett märke på boxen).

PS5 pris/prestande är närmast oslagbart i jämförelse med PC dock, åtminstone när det gäller gaming.
(och Xbox).

Medlem

Jag blir såååå glad att SONY äntligen börjar förstå att det finns en marknad till PC med.
Sedan är det så att om jag inte har alldeles fel på matematiken så en box+TV+spelen kostar lika mycket som en hyfsad speldator,det är ju klart att skall man ha en riktig värsting speldator så kostar det.
Datorn går att använda till en del mer än en BOX+att det är lätt att uppdatera + spel som är gratis finns det mängder av och ett spel som är något år gammalt är oftast mycket billig på reorna.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem
Skrivet av NoiizeR:

Man lämnade ju PC pga alla cheaters

Jag slutade spela MP Shooters, mycket på grund av alla cheaters, men det finns fortfarande massor med fördelar att spela på PC.

Priser på spel, moddar, add-ons, inställningar efter eget tycke, uppgraderingsbar plattform, möjlighet att göra mer än att bara spela och/eller titta på film, listan kan göras lång

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Exakt. Och plånboken blir glad.

Hur? Försök hitta en PC med prestandan av nya Xbox eller PS5 för samma pris... Plånboken är väl det som blir lidande i slutändan... Det gör den alltid ☺️

Medlem

Är det troligt att Sony går samma väg med att släppa saker till PC på samma sätt som Microsoft menar göra med "Xbox-spel"?

Eller är det kanske mer så att äldre spel släpps på nytt, kanske med en "remastered" lapp på rumpan, och för "bara" 59,99 💶 på Steam medan de nya trippel-A titlarna ligger för 69,99 💶.

Hur som helst är det trevligt att de kommer en del titlar från Sony till PC. Har haft en del på listan som jag velat spela, men inte haft möjlighet till innan.

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Hur? Försök hitta en PC med prestandan av nya Xbox eller PS5 för samma pris... Plånboken är väl det som blir lidande i slutändan... Det gör den alltid ☺️

Det må vara en dyrare kostnad up-front, men man sparar på det i längden med alla reor och kostnaden utav att uppgradera datorn en del i taget när det väl behövs

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Hur? Försök hitta en PC med prestandan av nya Xbox eller PS5 för samma pris... Plånboken är väl det som blir lidande i slutändan... Det gör den alltid ☺️

Som tur är har man redan en framtidssäkrad monsterdator! En riktig FZ-dator!

Inaktiv

Konsoler kommer fortfarande leva kvar även om folk kan köpa spelen på PC. Folk oroar sig i onödan. Xbox slår rekord i försäljning trots att spelen kommit på PC i flera år. Sony kommer sälja fler spel och PC folket får ett ännu större urval. Klassiskt win-win.

Flakmonkey
Skrivet av lars_kongo:

Tror inte Sony ger upp alla intäkter som spelförsäljning på egen hårdvara, monopol på digital försäljning, ps-plus inkomster etc. ger för i bästa fall någon/några extra miljoner sålda ex på PC.

VI får väl se, tror varken Sony eller MS kommer sluta sälja hårdvara på ett bra tag, men talar vi i en 15-20årsperiod så tror jag att det mycket väl kan bli så. När det väl kom igång så gick det ju ändå relativt fort för både musik och tv/film-industrin att gå en helt annat väg pga konsumenternas nya förväntan/krav. Krävdes ju då förstås att de då också såg att det gick att tjäna pengar på det nya sättet.

Tycker iaf det ska bli väldigt kul att följa, var väldigt länge sedan jag hade en häst i det här racet. Enda som är viktigt är att spelen blir bättre och om de blir det samtidigt som fler får möjlighet att spela dem så är väl det bara härligt?

Medlem
Skrivet av DeFeCT:

Jag slutade spela MP Shooters, mycket på grund av alla cheaters, men det finns fortfarande massor med fördelar att spela på PC.

Priser på spel, moddar, add-ons, inställningar efter eget tycke, uppgraderingsbar plattform, möjlighet att göra mer än att bara spela och/eller titta på film, listan kan göras lång

Tyvärr är ju spel till PC typ lika dyra som på konsol när det kommer till nya AAA spel, nu pratar vi inte om allt detta indie/early access trash som steam är nerlusat med.

Medlem
Skrivet av Sweez:

Det må vara en dyrare kostnad up-front, men man sparar på det i längden med alla reor och kostnaden utav att uppgradera datorn en del i taget när det väl behövs

Kan hända att du snabbt tjänar in summan om en lite billigare PC inhandlas, med typ rtx 3060 etc, men lär ta rätt många år om datorn kostar runt 40 tusen (som datorn i min signatur)


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

ELF
Medlem

Konsoldöden är nära


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Sweez:

Det må vara en dyrare kostnad up-front, men man sparar på det i längden med alla reor och kostnaden utav att uppgradera datorn en del i taget när det väl behövs

Mjo, jag är egentligen första att sälla mig till PC (inte lirat på konsol sedan nintendo64 😳) men känns som att RTX och de nya moderkort, ja egentligen alla komponenter, har blivit så jäkla dyrt. Min stora deal med PC är att den är (eller kanske VAR) bakåtkompatibel... Men haft problem att få igång äldre titlar det senaste så det fallerar det också...

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Som tur är har man redan en framtidssäkrad monsterdator! En riktig FZ-dator!

Jag hoppades att de nya konsolerna banar väg för några riktiga monstertitlar framöver.

Jag sitter på ett vattenkylt 1080ti, som jag köpte just för mängden minnen (11gb) och 4k upplösning.
Sitter nu och funderar på 390 just för mängden minnen för framtiden, men vill se vad nästa generation levererar... Känns som vi är i början av något.

Men samtidigt, när grafik skall hottas upp så tar det så mycket resurser och tid från allt annat i spelet, så ja "detta såg ju fint ut" men jag tröttnar så fort när inget gameplay finns. Kan lika gärna titta på en lets play 😋 (senaste besvikelsen var re village; vet att många gillade det, men kändes mer som ett metrovania i snygg förpackning)

Medlem
Skrivet av Gaara:

Tyvärr är ju spel till PC typ lika dyra som på konsol när det kommer till nya AAA spel, nu pratar vi inte om allt detta indie/early access trash som steam är nerlusat med.

Det håller jag inte med om, ett par exempel på nyare spel:
Far Cry 6 kostar 599kr på Ubisoft till PC men 729kr på PS Store
Fifa 22 kostar 649kr på Origin till PC, 849kr på PS Store

Det är mer regel än undantag att det är 100-200kr dyrare på konsol än på PC.

Man kan dessutom få tag i spel billigare på 3:e parts sidor, även sådana som är helt "legit" tex Greenmangaming. Då kan man komma ner ytterligare 50-100kr på PC, och ännu billigare om man handlar på sidor som inte alltid är helt "legit"

Det jag menar är att på PC så är det lite mer priskrig och möjligt att hitta bättre priser än på konsol där man är tvingad att köpa spelet till det priset som finns på PS store eller MS.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

VI får väl se, tror varken Sony eller MS kommer sluta sälja hårdvara på ett bra tag, men talar vi i en 15-20årsperiod så tror jag att det mycket väl kan bli så. När det väl kom igång så gick det ju ändå relativt fort för både musik och tv/film-industrin att gå en helt annat väg pga konsumenternas nya förväntan/krav. Krävdes ju då förstås att de då också såg att det gick att tjäna pengar på det nya sättet.

Tycker iaf det ska bli väldigt kul att följa, var väldigt länge sedan jag hade en häst i det här racet. Enda som är viktigt är att spelen blir bättre och om de blir det samtidigt som fler får möjlighet att spela dem så är väl det bara härligt?

Absolut. Tyvärr så är det min absoluta övertygelse att multi-plattform, streaming och prenumerationstjänster, games as a service, absolut INTE är förenligt med bättre spel, tvärtom.

Tror också att Sony underskattar devalveringen av deras varumärke om de flörtar för mycket med PC/mobil.
Sony liksom t.ex. Apple lever en del på "exklusiviteten" och känslan att man har en premium-produkt. Jim Ryan sa det själv playstation är "coolt", och jag hoppas att man inte slarvar bort varumärket man byggt upp.

Medlem
Skrivet av DeFeCT:

Det håller jag inte med om, ett par exempel på nyare spel:
Far Cry 6 kostar 599kr på Ubisoft till PC men 729kr på PS Store
Fifa 22 kostar 649kr på Origin till PC, 849kr på PS Store

Det är mer regel än undantag att det är 100-200kr dyrare på konsol än på PC.

Man kan dessutom få tag i spel billigare på 3:e parts sidor, även sådana som är helt "legit" tex Greenmangaming. Då kan man komma ner ytterligare 50-100kr på PC, och ännu billigare om man handlar på sidor som inte alltid är helt "legit"

Det jag menar är att på PC så är det lite mer priskrig och möjligt att hitta bättre priser än på konsol där man är tvingad att köpa spelet till det priset som finns på PS store eller MS.

Glöm inte alla reor stup i ett.
Nu kan man tex fram till söndag köpa det hyffsat färska Deathloop för 39 ist för 59 på Steam


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

12
Skriv svar