Forza Horizon 5

Redaktör
Skrivet av Dex:

Haha var precis vad jag tänkte också! Har aldrig varit ett fan av bilspel, men den bilden var ju helt underbar

Blev faktiskt väldigt sugen på att testa, men har inte tid då det redan finns så mycket spel!

Jätte bra skriven recension för övrigt också!

Jag kallar bilden "Tomas & Louise". Tack!


signatur
Dex
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag kallar bilden "Tomas & Louise". Tack!

Hehe klockrent!

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Såja, fixed it!

HAHAHA!


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Gen
Medlem

Bra recension, danke!

Fick erbjudande om att testa GamePass för en tia så det är en självklarhet att passa på när FH5 släpps den 9e.

Hcz
Medlem

@Tomas Helenius
Är det lika kass rattsupport som i FH4 eller har det gjort nått åt det?
Och vilken PC-version körde du? Steam eller MS-store?
För i FH4 är det olika rattsupport i de olika versionerna.

Redaktör
Skrivet av Hcz:

@Tomas Helenius
Är det lika kass rattsupport som i FH4 eller har det gjort nått åt det?
Och vilken PC-version körde du? Steam eller MS-store?
För i FH4 är det olika rattsupport i de olika versionerna.

Har kört MS Store-versionen, bara testat med Fanatec-rattar. CSL DD-rattbas och McLaren GT3 V2-ratt funkar utan problem (men vissa kontroller måste bindas manuellt). Med DD1-rattbas funkade det först (med GT3-ratten), men stökade när jag testade med WRC-ratten. Jag hade dock inte tid att felsöka där.

Ska se om jag kan rota fram lite fler rattar och testa, har nån Thrustmaster här hemma och några andra på kontoret. Återkommer i så fall. Har även bett om Steam-kod av spelet.


signatur
Medlem
Skrivet av Hcz:

@Tomas Helenius
Är det lika kass rattsupport som i FH4 eller har det gjort nått åt det?
Och vilken PC-version körde du? Steam eller MS-store?
För i FH4 är det olika rattsupport i de olika versionerna.

Jättebra fråga som även jag vill ha svar på.

Jag har hört att det ska vara väldigt mycket bättre men jag har ingen aning om skillnad mellan Microsoft store och Steam-version skillnader.

Edit: oops, såg precis att svar redan kommit.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Har kört MS Store-versionen, bara testat med Fanatec-rattar. CSL DD-rattbas och McLaren GT3 V2-ratt funkar utan problem (men vissa kontroller måste bindas manuellt). Med DD1-rattbas funkade det först (med GT3-ratten), men stökade när jag testade med WRC-ratten. Jag hade dock inte tid att felsöka där.

Ska se om jag kan rota fram lite fler rattar och testa, har nån Thrustmaster här hemma och några andra på kontoret. Återkommer i så fall. Har även bett om Steam-kod av spelet.

Om du jämför med FH4. Känns det som att dom faktiskt har förbättrat hur rattarna känns och fungerar jämfört med 4an?

Hcz
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Har kört MS Store-versionen, bara testat med Fanatec-rattar. CSL DD-rattbas och McLaren GT3 V2-ratt funkar utan problem (men vissa kontroller måste bindas manuellt). Med DD1-rattbas funkade det först (med GT3-ratten), men stökade när jag testade med WRC-ratten. Jag hade dock inte tid att felsöka där.

Ska se om jag kan rota fram lite fler rattar och testa, har nån Thrustmaster här hemma och några andra på kontoret. Återkommer i så fall. Har även bett om Steam-kod av spelet.

Skrivet av Erunas:

Jättebra fråga som även jag vill ha svar på.

Jag har hört att det ska vara väldigt mycket bättre men jag har ingen aning om skillnad mellan Microsoft store och Steam-version skillnader.

Edit: oops, såg precis att svar redan kommit.

Låter bra för FH4(MS) ska ratt funka dugligt men inte fullt ut. FH4(Steam) är en katastrof.
Jag har en G29a och det går inte att köra vettigt i Steam-versionen.

Har ingen lust att skaffa ett till FH-spel som inte går att köra med ratt ordentligt.

Redaktör
Skrivet av Erunas:

Om du jämför med FH4. Känns det som att dom faktiskt har förbättrat hur rattarna känns och fungerar jämfört med 4an?

Oj vilken svår fråga. Jag har inte kört båda spelen med samma ratt än. Men om jag hinner ska jag testa båda med en T300RS och se. Vilka som funkar och inte är nästan omöjligt att svara på - då måste jag ju ha alla rattar.


signatur
Medlem

Så med andra ord. DET ÄR ROLIGT OCH BRA.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Oj vilken svår fråga. Jag har inte kört båda spelen med samma ratt än. Men om jag hinner ska jag testa båda med en T300RS och se. Vilka som funkar och inte är nästan omöjligt att svara på - då måste jag ju ha alla rattar.

Låter bra. Bättre att jämföra skillnaden mellan spelen med samma hårdvara i händerna.

Om det fungerar bra så kommer FH5 bli första Horizon spelet jag lirat med ratt istället för handkontroll.

Redaktör
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Förladdat och klart. Har dessutom värmt upp i fyran, spelade aldrig igenom andra expansionen. Ett av spelen jag ser fram emot mest i höst, vilket känns lite märkligt men älskade verkligen fyran.

Du hittde väl nån att fusk-vinna mot i fyran, det är därför du gillar den.


signatur
Medlem

Tycker buggarna jag sett och hört är rätt oacceptabla när man pushat gameplay videor och allt annat så hårt i förväg så man tröttnat långt innan release för en själv.

Motorer som är förväxlade med andra motorer i bilar, upgraderingar och tunes som ger helt fel ljud också.

Jag väntar på en rea!

Edit : Need for speed speedrunnern KuruHS kan inte fortsätta i spelet nu utan att spelet permament kraschar hela tiden.
Exakt hur det var på PC för mig med Forza Horizon 4 under månaders tid... https://www.twitch.tv/kuruhs

Återigen, jag kommer definitivt inte betala fullpris för det här

Medlem

Potential till GOTY, sjukt laddad. Kul att alla recensioner verkar hylla det, bara några dagar kvar!!

Medlem

Äger ingen Series X eller S (än) men är otroligt sugen på Forza. Har skaffat gamepass till min dator men det är nog precis att den orkar med spelet. Har nästan helt slutat spela på PC förutom lite simplare spel så därför är det nog inte aktuellt att uppgradera den.

Tror ni att man får en okej upplevelse med I5 4690k och ett 1060 6GB? Eller ska man köpa sig ett Series S för att kunna spela Xbox-exklusiva spel? Har redan ett PS5 så därför känns Series X lite onödigt.

Medlem
Skrivet av Morotskaka:

Äger ingen Series X eller S (än) men är otroligt sugen på Forza. Har skaffat gamepass till min dator men det är nog precis att den orkar med spelet. Har nästan helt slutat spela på PC förutom lite simplare spel så därför är det nog inte aktuellt att uppgradera den.

Tror ni att man får en okej upplevelse med I5 4690k och ett 1060 6GB? Eller ska man köpa sig ett Series S för att kunna spela Xbox-exklusiva spel? Har redan ett PS5 så därför känns Series X lite onödigt.

Om du ändå tänkt köpa Xbox så tycker jag du ska satsa på Series X. Är ju helt klart snyggare där än på Series S, även om Series S verkar prestera rätt bra också.

Samtidigt känns det lite motsägelsefullt av dig att å ena sidan vilja spela ett Xbox-exklusivt spel, men att å andra sidan hävda att en Series X är onödig i förhållande till PS5. Samtidigt förstår jag din poäng.

Man kan ju koka ner det till två simpla punkter:
1. Vill du spela Xbox-exklusiva och inte äger en tillräckligt bra PC/ej intresserad av PC - köp Xbox Series X. Series S om du känner att ekonomin inte tillåter annat.
2. Vill du spela PS5-exklusiva spel - köp PS5.

I min värld är det inte så komplicerat.

Medlem

Bästa studion MS har utan tvekan. Kul de levererar igen!


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Roligt att höra att spelet blev bra. Brukar inte spela bilspel särskilt ofta, men lär testas i alla fall.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Morotskaka:

Äger ingen Series X eller S (än) men är otroligt sugen på Forza. Har skaffat gamepass till min dator men det är nog precis att den orkar med spelet. Har nästan helt slutat spela på PC förutom lite simplare spel så därför är det nog inte aktuellt att uppgradera den.

Tror ni att man får en okej upplevelse med I5 4690k och ett 1060 6GB? Eller ska man köpa sig ett Series S för att kunna spela Xbox-exklusiva spel? Har redan ett PS5 så därför känns Series X lite onödigt.

Jag streamade FH4 till min laptop som är ganska kass. Fungerade verkligen över förväntan. Knappt någon delay i kontrollerna och man kunde göra runt utan problem.

Har du ett stabilt nät hade jag provat med det.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Om du ändå tänkt köpa Xbox så tycker jag du ska satsa på Series X. Är ju helt klart snyggare där än på Series S, även om Series S verkar prestera rätt bra också.

Samtidigt känns det lite motsägelsefullt av dig att å ena sidan vilja spela ett Xbox-exklusivt spel, men att å andra sidan hävda att en Series X är onödig i förhållande till PS5. Samtidigt förstår jag din poäng.

Man kan ju koka ner det till två simpla punkter:
1. Vill du spela Xbox-exklusiva och inte äger en tillräckligt bra PC/ej intresserad av PC - köp Xbox Series X. Series S om du känner att ekonomin inte tillåter annat.
2. Vill du spela PS5-exklusiva spel - köp PS5.

I min värld är det inte så komplicerat.

Har redan ett PS5 och det är till den jag kommer köpa multiplattformsspel, därför jag känner att X är lite överflödig och att S säkert duger. Vill ha ett Xbox främst för Forza och Halo och eventuellt andra kommande gamepass-spel. Finns risk för att konsolen står och samlar damm emellanåt.

Medlem
Skrivet av Morotskaka:

Har redan ett PS5 och det är till den jag kommer köpa multiplattformsspel, därför jag känner att X är lite överflödig och att S säkert duger. Vill ha ett Xbox främst för Forza och Halo och eventuellt andra kommande gamepass-spel. Finns risk för att konsolen står och samlar damm emellanåt.

Ingen kan svara åt dig. Frågan du måste ta ställning till är: om du ändå ska köpa en konsol för ca 3000, är det då värt 2500 extra för att kunna spela samma spel med bättre grafik? För mig är svaret tveklöst ja, men det beror så klart på din ekonomi osv.

Medlem
Skrivet av Morotskaka:

Har redan ett PS5 och det är till den jag kommer köpa multiplattformsspel, därför jag känner att X är lite överflödig och att S säkert duger. Vill ha ett Xbox främst för Forza och Halo och eventuellt andra kommande gamepass-spel. Finns risk för att konsolen står och samlar damm emellanåt.

Jag förstår!

Series S säljs ju för under 3000 har man ju sett. Skulle säga att den är ganska prisvärd ändå.

Annars finns ju streaming via xCloud som någon annan påpekade, även om det inte är något jag själv föredrar.

Skulle vilja påstå att det är väldigt enkelt att ta del av Xbox-exklusiva, utan att behöva betala en njure för det.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Ingen kan svara åt dig. Frågan du måste ta ställning till är: om du ändå ska köpa en konsol för ca 3000, är det då värt 2500 extra för att kunna spela samma spel med bättre grafik? För mig är svaret tveklöst ja, men det beror så klart på din ekonomi osv.

Större hårddisk och skivläsare med. Det höjer värdet en del för egen del.

Medlem
Skrivet av anon_118566:

Ser ut att leva upp till hypen. Högst betyg i år för ett spel på open och meta. Nu blev jag riktigt taggad!

Edit: Inte på meta men på open. Men det är inte illa pinkat iaf

Synd att jag redan fastnat i Age of Empires och ska starta it takes two idag... damn you game pass

Lite kul när man ser både Meta och Open. PS fans här på sidan använder ofta game pass som ett slags skällsord, att det blir dålig kvalitet och man läser ofta "det där är ett spel som passar game pass"

Kollar man Meta så är 3st topp10 spel från MS och finns på game pass.
Kollar man Open så är spel 1 och 3 spel från MS och finns på game pass.
Vart är sonys spel?

Men satan va taggad jag är på detta spel.


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Dex
Medlem
Skrivet av Issue:

Lite kul när man ser både Meta och Open. PS fans här på sidan använder ofta game pass som ett slags skällsord, att det blir dålig kvalitet och man läser ofta "det där är ett spel som passar game pass"

Kollar man Meta så är 3st topp10 spel från MS och finns på game pass.
Kollar man Open så är spel 1 och 3 spel från MS och finns på game pass.
Inga sony spel på topp10 på någon av sidorna

Men satan va taggad jag är på detta spel.

Hmm? Nu vill jag inte starta något konsol krig i en recensions tråd, men inte ett enda av toppspelen på Metacritic är från Microsoft så förstår inte hur du menade där? Forza lär ju dock gå in på topp 10 när det släpps så länge det inte skulle sjunka rejält av någon väldigt konstig anledning. Finns inget exklusivt från PS heller på topp 10 listan. Så förstår verkligen inte hur du försöker få den listan till något "konsolkrig"

Har inte kollat Opencritic dock.

Medlem
Skrivet av Dex:

Hmm? Nu vill jag inte starta något konsol krig i en recensions tråd, men inte ett enda av toppspelen på Metacritic är från Microsoft så förstår inte hur du menade där? Forza lär ju dock gå in på topp 10 när det släpps så länge det inte skulle sjunka rejält av någon väldigt konstig anledning. Finns inget exklusivt från PS heller på topp 10 listan. Så förstår verkligen inte hur du försöker få den listan till något "konsolkrig"

Har inte kollat Opencritic dock.

Jag kanske kollar fel, men klickade på spel och sen "best games this year" och där fanns flight simulator, psychonauts 2 samt forza horizon med på topp10.
Och detta var inte menat som något konsolkrig utan bara lite svar på tal till alla som kritiserar game pass.


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Dex
Medlem
Skrivet av Issue:

Jag kanske kollar fel, men klickade på spel och sen "best games this year" och där fanns flight simulator, psychonauts 2 samt forza horizon med på topp10.
Och detta var inte menat som något konsolkrig utan bara lite svar på tal till alla som kritiserar game pass.

Ah ok. När jag tittar så ser jag inte Flight sim och Forza med där. Forza är nog inte med på den listan jag kollade eftersom spelet inte släppts än. Psychonauts har även släppts till Playstation

Men man ska inte bry sig för mycket av vad fan boys från någon av sidorna säger. Hopplösa människor allihop

Man kan helt enkelt konstatera att både Playstation och Xbox har många trevliga spel som både har släppts och på gång den närmaste tiden! Det är helt enkelt en bra tid att vara en gamer!

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Släpps imorgon för oss som har Ultimate Edition

Hjälp!!
Bara jag som tycker det är rörigt med de olika versionerna?! Vad får man och när kommer dlcerna?

Jag har gamepass nu (99:- i månaden), men vill ha premium edition. Då ingår/får man med två stycken DLCer och man får ett Welcome pack med bilar nu direkt som jag fattat det, vad det nu innebär?!. Väldigt lite information kring bilarna osv.

Om jag nu köper premium editionn, då bör jag säga upp mitt Xbox gamepass? Och om jag nu köper en Xbox konsol efter att ha köpt premium, kan jag då spela på både PC och konsolen i vardagsrummet utan att behöva köpa spelet igen?!

Sedan finns det något gamepass Ultimate, ingår Horizon 5 premium i den?!

Jisses Amalia, allt är så rörigt så detta är fan värre än när man skulle köpa Battlefield 3/Warcraft en gång i tiden...
Tacksam för svar.

Medlem

Inte helt oväntat betyg, blir nog GOTY

Skriv svar