Forza Horizon 5

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Gregermeister:

Kunde såklart inte hålla mig så det blev ett köp av premium-tillägget, kan då spela nu på en gång trots att jag tänkte vänta till det kommer på gamepass på tisdag. Mexico here we go!!

Verkar vara ganska många som tänker så Spelet har nästan en miljon spelare redan, bara Premium...

Det är riktigt bra, känns fantastiskt bra att köra och hela upplägget med story och progression är mycket bättre än 4:an. Ser ju dessutom vansinnigt snyggt och trevligt ut. Playground är grymma alltså, kan bara föreställa mig vad de kommer göra med nästa version av Forzatech-motorn som Turn 10 bygger och utan cross-gen... För att inte tala om Fable.


signatur

Jump in.

Medlem

Till er som har koll; jag vill köpa en ratt. Har fastnat för Logitech och antingen G923 eller G920, den förstnämnda och senaste modellen verkar vara slut i lager på väldigt många ställen... pengarna styr väl egentligen inte men det är klart att det alltid känns bättre o lägga mindre, så till min fråga:

Kommer jag bli nöjd med föregångaren G920 som en första ratt eller ska jag helt enkelt vänta in att den nyare kommer i lager?! Det är en viss prisskillnad som sagt... är helt lost och nu har ju Forza släppts och jag är sjukt sugen!

Tacksam för all feedback!


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Redaktör
Skrivet av socialarbetaren:

Till er som har koll; jag vill köpa en ratt. Har fastnat för Logitech och antingen G923 eller G920, den förstnämnda och senaste modellen verkar vara slut i lager på väldigt många ställen... pengarna styr väl egentligen inte men det är klart att det alltid känns bättre o lägga mindre, så till min fråga:

Kommer jag bli nöjd med föregångaren G920 som en första ratt eller ska jag helt enkelt vänta in att den nyare kommer i lager?! Det är en viss prisskillnad som sagt... är helt lost och nu har ju Forza släppts och jag är sjukt sugen!

Tacksam för all feedback!

Det är i stora drag samma produkt. Några reglage skiljer sig, G923 har led-lampor och force feedback-tekniken Trueforce (som funkar i väldigt få spel, ej i FH5 vad jag sett). Så jag tippar att du blir lika nöjd med den äldre till lägre pris.

Personligen är jag inte så förtjust i force feedbacken i Logitechs rattar, rattskaket är rätt hackigt och grovt och låter mycket. Thrustmaster är bättre där (de använder remdrift för force feedbacken, blir mjukare). Jag har använt en Thrustmaster T300 mycket; den är till pc/Playstation men Thrustmaster TX är typ likadan till pc/Xbox. TX kostar betydligt mer än G920/G923 (drygt 4 000 kr nu), men förra black friday fick en kollega tag på en T300 för ca 2 500 kr, prissänkt med ca 1 500 kr. Du kan ju hålla koll på Thrustmaster TX då om du orkar vänta. Men Logitech-rattarna gör förstås jobbet bra de också, det var bara mina tankar om olika rattar.

Mitt test av G923
En av våra testpiloter testar G923


signatur
Medlem

Jag förstår verkligen inte det här spelet. Startar med en bil som landar från ett plan, kör utan effekt av underlaget (känns som jag glider på en waterslide), hoppar med bilen hundra meter och landar utan problem etc. Alltså arkad i all ära, men det känns inte som om jag KÖR bilen så här initialt åtminstone.


signatur

1338 - One Step Above

Redaktör
Skrivet av MulletDeluxe:

Jag förstår verkligen inte det här spelet. Startar med en bil som landar från ett plan, kör utan effekt av underlaget (känns som jag glider på en waterslide), hoppar med bilen hundra meter och landar utan problem etc. Alltså arkad i all ära, men det känns inte som om jag KÖR bilen så här initialt åtminstone.

Greppet varierar rätt mycket från bil till bil. Vissa är som att köra båt, andra biter bättre i underlaget. Kör klart introt (fem bilar droppar från planet), testa sen nåt racingartat på asfalt.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Greppet varierar rätt mycket från bil till bil. Vissa är som att köra båt, andra biter bättre i underlaget. Kör klart introt (fem bilar droppar från planet), testa sen nåt racingartat på asfalt.

Testat mer. Jag förstår lite av känslan i spelet, men kan inte skaka känslan av att ta en bil, köra rakt igenom en skog, genom stenmurar etc. Kanske inte för mig, helt enkelt.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem

Fick en Porsche 917 LH, tydligen värde 15m. Man kan få ganska mycket kul för dom pengar i spelet. Så frågan är ska man sälja eller spara?

Redaktör
Skrivet av MulletDeluxe:

Testat mer. Jag förstår lite av känslan i spelet, men kan inte skaka känslan av att ta en bil, köra rakt igenom en skog, genom stenmurar etc. Kanske inte för mig, helt enkelt.

Haha, så är det säkert! Ett par kompisar sa ungefär samma sak som du, de fattade inte alls grejen. De brukar köra Dirt Rally och sånt, och man ska ju ha klart för sig att det är skillnad på sånt och rena arkadlir som dessa.
Men om du har Game Pass kan du testa Forza Motorsport, typ light-simulator. Bra körkänsla där tycker jag.

EDIT: stäng av alla hjälpmedel och sätt körstilen till "Simulator". Första man ska göra i alla Forza-spel.


signatur
Medlem

Efter att ha varit en sån där Playstationkille hela mitt liv har jag missat denna serie helt fram tills för några veckor sedan. Då skaffade jag gamepass for PC, testade 4an och nu är jag frälst! Forza horizon 5 är på väg ner nu det också så med lite tur finns det energi att testa det iallafall ikväll efter jobbet ☺️

Medlem
Skrivet av MulletDeluxe:

Testat mer. Jag förstår lite av känslan i spelet, men kan inte skaka känslan av att ta en bil, köra rakt igenom en skog, genom stenmurar etc. Kanske inte för mig, helt enkelt.

Man måste inte bränna genom en skog och genom murar heller Det går utmärkt att köra racen på vägar (och även racen på offroad banor) helt enkelt, och när man expanderar festivalen kan man även välja vilken typ av race man vill expandera med. Om du inte gillar att bränna genom skogar så väljer du med fördel någon av de andra typerna.

Skriv svar