Utvecklare ber Steam att slopa förbudet mot NFT och blockkedjor

Robot
Utvecklare ber Steam att slopa förbudet mot NFT och blockkedjor

Men kommer speljätten att ändra sig?

#Blockkedjor, #NFT, #Steam


Medlem

Tror det är ett bra val av Valve i dagsläget. Om man ska gissa så vill inte valve att NFT och Blockchain tekniken kommer in i spel eftersom spelen troligtvis skulle maskera den egentliga intentionen av teknikerna i spelet. För mycket skumma och kriminella saker som pågår inom crypto just nu.


signatur

Idono. That's me!

eld
Medlem

Bortsett från att det är massa MLM och diverse scams där man lurar i folk att de ska tjäna snabba pengar så tror jag mest att steam inte gillar de lagliga problem samt att de inte skulle kunna tjäna pengar på folks försäljning utanför steam.

Sen så försvinner ju decentraliseringen då nft's lätt blir centraliserade när de kopplas till spel, en bannad nft har lika mycket värde som en cd-key skulle vara om den blir bannad på steam.

Medlem

Vet inget om det där, men det låter som en sak som inte kommer göra spelen bättre i alla fall så.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Vad är det som NTF och blockchain nu tillför spelarna? Möjligheten att sälja saker själva till andra spelare utanför de normala marknaderna?

Möjligheter att skapa pengar "utanför" spelet verkar vara drivkraften med prat om decentralisering och nya möjligheter för utvecklarna/spelarna. Känns som andra sagt att det vandrar väldigt nära pyramid/scamming området där pengar är det stora fokuset och inte mera spelglädje eller sånt.

eld
Medlem
Skrivet av Izuel:

Vad är det som NTF och blockchain nu tillför spelarna? Möjligheten att sälja saker själva till andra spelare utanför de normala marknaderna?

Möjligheter att skapa pengar "utanför" spelet verkar vara drivkraften med prat om decentralisering och nya möjligheter för utvecklarna/spelarna. Känns som andra sagt att det vandrar väldigt nära pyramid/scamming området där pengar är det stora fokuset och inte mera spelglädje eller sånt.

Tron om att de helt kommer äga vad de köper, och att alla spel universiellt kommer respektera deras nft och använda dessa i spelen.
Samt huvudfokusen för de flesta: att deras saker de köper kommer stiga i värde och att de kommer bli rika pga att dessa kan säljas och köpas.

Men sanningen är ju att nft'n bara är ett kvitto på ett köp, och utan sitt spel inte har något värde och spelen kommer och har satt ner foten.

många kommer förlora pengar på dessa då pengarna vissa andra tjänar måste komma från någonstans.

Medlem

Klart valve ska ha betalt med riktiga vallutor, och inte med spekulationsvaror. NFT's särskilt är ju inget mer än ett scam för lättlurade idioter. Man betalar ofantliga summor för en abstraktion, en tanke om att "man äger den", men I verkligheten äger man ingenting och innehar inga som helst grundläggande rättigheter.

Medlem

Hoppas Valve står på sig, NFT är nog största skämtet på länge.

Medlem

Alla dessa projekt är gjorda av cryptoutvecklare enbart för att tjäna pengar på NFTs. Det finns inget projekt som har byggts av frågan "kan NFTs tillföra något bra till vårt spel?" Jag har inte sett ett enda vettigt förslag. Jag hoppas NFTs försvinner helt och hållet.

Medlem

Nft hör inte hemma i spel
Hoppas att steam inte ändrar sig.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Nej tack, håll sådant skräp utanför Steam.

Medlem

Då jag mest hade en känsla av vad NFT var för något jag tyvärr tvungen att kolla upp det, och nu vill jag bara hänga nacken över toaringen och kräkas. Ta mig fan allt ska kapitaliseras, jag orkar inte.
Jag ser direkt hur utvecklingen av sån här skit kommer att bli, och hur detta kommer att kombineras med all äcklig kartläggning som Google och Facebook (för att nämna några) prackat på oss i åratal.

Jag orkade kolla 5 minuter in på denna video (som antagligen förklarar NFT på ett utmärkt sätt)

Ifall samma slutsats nås som jag ser framför mig lämnar jag osagt. Det låter snarare som att möjligheterna ska ses medan jag istället ser nackdelarna för individers integritet och plånbok i slutänden.

Prissättning av ting ska skräddarsys till att ligga exakt på smärtgränsen på individnivå, kombinerat med maximal vinst för företag... och jag ryser av illamående när jag skriver den texten.

Läs det igen och låt det sjunka in. Du ska aldrig mer känna att du gjort en bra affär, du ska bara göra en affär. Och jag som tyckte marknadshyror var illa... Vissa skulle säkert se detta som en ekonomisk utopi, jag känner mig mentalt våldtagen i förskott.

Fy fan säger jag bara.

Medlem
Medlem
Skrivet av Ender:

Då jag mest hade en känsla av vad NFT var för något jag tyvärr tvungen att kolla upp det, och nu vill jag bara hänga nacken över toaringen och kräkas. Ta mig fan allt ska kapitaliseras, jag orkar inte.
Jag ser direkt hur utvecklingen av sån här skit kommer att bli, och hur detta kommer att kombineras med all äcklig kartläggning som Google och Facebook (för att nämna några) prackat på oss i åratal.

Prissättning av ting ska skräddarsys till att ligga exakt på smärtgränsen på individnivå, kombinerat med maximal vinst för företag... och jag ryser av illamående när jag skriver den texten.

Läs det igen och låt det sjunka in. Du ska aldrig mer känna att du gjort en bra affär, du ska bara göra en affär. Och jag som tyckte marknadshyror var illa... Vissa skulle säkert se detta som en ekonomisk utopi, jag känner mig mentalt våldtagen i förskott.

Fy fan säger jag bara.

Fast NFTs och krypto är det väl mer individer och halvskumma organisationer/rörelser (som nästintill kan liknas vid sekter i en hel del fall) som driver på, snarare än i alla fall någorlunda seriösa företag. Jag har nämnt det förut någonstans och nämner det gärna igen, det är inte ett "vi vs. dem"-scenario där individer är bra och företag är dåliga. Finns alldeles för många totalt skrupellösa och grisigt giriga individer som mer än gärna kramar varenda slant de kan ur andra, helt oaktat hur etiskt det må vara.

Sen finns det företag som möjliggör beteendet i större eller mindre grad, och personligen känns det rätt skönt att Steam håller NFTs och krypto utanför deras plattform i dagsläget. I mina ögon räcker skin-marknaden och blir över som ett exempel på en trasig ekonomi.

Visst, det är mycket möjligt att vi går framtiden till mötes där både kryptovalutor och NFTs är vardag, men jag tror inte riktigt det är dags än i alla fall.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

De flesta NFTs are baserat på ethereium blockchain. Och den är i dagsläge extremt dyrt. Att köpa ngt för några kronor som tex en potion eller annat i ett spel kan kosta dussin eller hundratals kronor i avgift. Även om man har ngt som är "värt" flera tusentals kornor i ETH, ingen vill köpa det pga gas-price (Crytpkitties är ett bra exempel).
Det hela är ju i dagsläge inte hållbart. Fast man blir sugen att göra det själv - på GIT finns det source code och instruktioner hur man skapar sina egna NFTs i still med cryprokitties själv...

Rust som kickades från Steam bl.a. försöker nu iaf hitta en annan token - då kan det nog fungera. Så ngt gott kan nog kommer ur detta förbudet.

Jag kan vänta på detta princip i spel. Kommer bara allmännt att göra det dyrare, oavsett hur man försöker "säljer in det".
Det är som crypto-mining - försäjlning av hårdvaran eller tjänster ger mer inkomst än självaste mining (för de flesta små-miners). Samma blir här - EA och liknande kommer att tjäna ännu mera och gamern får "betala" som vanligt.

Medlem

Jag känner egentligen fortfarande inte till själva sambandet mellan NFT och crypto, men just att man börjar tala om det som ett begrepp är så oroväckande. Hur mycket skulle det inte vara värt för ett företag att veta exakt hur mycket du som potentiell kund är villig att betala för en vara? En våt dröm för alla företag som inte bryr sig så mycket om din integritet är svaret.

Tänkt nu på vad som hänt med vår integritet online de senaste åren. Tydligen är kartläggningen helt ok enligt företag...de vill ju bara ge den bästa "användarupplevelsen" (här kommer gallan igen), vilket de gör genom anpassad reklam. Så vi vet att företagen vill veta så mycket det bara går om vad du är intresserad av, det är ju ingen nyhet. Googla på "barnvagn" eller "blöjor" så kommer du inte se någon annan reklam i din browser på månader.

Det här i sig är mest störande, men blanda det med Googles och Facebooks AI och sökalgoritmer (för att återigen bara nämna några) så förstår du att saker som du kan tänkas vara intresserad av snart kommer snappas upp av företag som kan tillhandahålla de varorna.

Det är nu det börjar bli grisigt. Då lägger vi till filosofin bakom (som jag uppfattade det) NFT, där AI kommer kunna ta reda på HUR gärna du vill ha en sak, och HUR mycket du faktiskt kan tänka dig att betala för det. När man tar den tankegången, och börjar arbeta efter den i kombination med vad jag nämnt ovan så kan jag inte annat än se en väldigt mörk framtid.
Det är här jag innerligt önskar att de som försvarar integritetskränkningarna med att "äh, så jag får lite reklam, vadå'rå" försöker vidga vyerna lite, för jag kan garantera att enorma marknadskrafter redan är i full flärd med att vidga dem åt dig.

Boston Analytica var ju företaget som plundrade Facebook på information om Trump-vänliga väljare som velade mellan kandidaterna, och utnyttjade den kännedomen till att skräddarsy reklam direkt till just de grupperna.

@PeTTs0n. Jag pratar inte heller om "vi och dom", eller att företag är onda och människor goda. Jag pratar snarare om giriga individer och organisationer som sätter sånt här i rörelse. Alla företag (och människor såklart) har ju ett visst vinstintresse, men vissa kan gå över lik för att nå den egna rikedomen. Andra vädrar bara morgonluft och ser chansen att tjäna en kosing på vägen, och just här har vi t ex. kryptovalutor i ett nötskal.

"Jaja, det kanske gynnar många kriminella, men jag ser det ju bara som en oskyldig investering...det är ju inte JAG som drog igång det här".

Korrigering:
Efter att ha läst lite mer om det förstår jag mer vad just NFT egentligen innebär, och jag känner mig lite som foliehatten vid en amerikansk gatukorsning i någon av storstäderna som basunerar ut världens undergång. Jag har svårt för hela kryptovalute-biten då det i mina öron är ett luftskepp, och att man frångått vad pengar egentligen är tänkt att vara.
När jag hörde förklaringen till vad NFT är så reagerar jag enormt starkt på hur hon pratar om tings egentliga värde, (som luft och vatten) och uppfattade värde (som kons och märkeskläder).

Detta är i sig är inga nyheter, det är när hon illustrerar skillnaderna med olika exemplet som jag börjar tänka på det jag nämnde (rabblade om) ovan, och gör kopplingarna med hur mycket information om oss själva vi vi redan delar och hur slår ihop två och två.

Medlem

Är nog bara en tidsfråga.
Tror krypto är här för att stanna på ett eller annat sätt.
Man kan ju i princip sätta ett värde på ingenting.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Sen så är det ju också värt att tillägga att dessa kryptofanskap är ju en primär bidragande faktor till att gamers inte har tillgång till den hårdvara som de behöver, och så har man magen om att snyfta över att Valve inte tillåter handel med krypto, jo tjena.

Medlem

Mycket bra. NFT är synonymt med penningtvätt.

Medlem

NFT är ett skämt som förhoppningsvis försvinner. "Oh, kolla, jag har köpt ett virtuellt kvitto som säger att jag har köpt Mona Lisa, men jag äger den inte för att jag är en idiot med för mycket pengar och kommer sent att inse vilken idiot jag är".

Problemet med coin valutor (*) är att spelutvecklare förväntar sig pengar för att betala personal, köpa hårdvara och betala aktieägare och då funkar inte Bitcoin etc.

(Vägrar kalla bitcoin för "krypto", för mig är krypto synonymt med kryptografi).

Medlem
Skrivet av Ichinin:

NFT är ett skämt som förhoppningsvis försvinner. "Oh, kolla, jag har köpt ett virtuellt kvitto som säger att jag har köpt Mona Lisa, men jag äger den inte för att jag är en idiot med för mycket pengar och kommer sent att inse vilken idiot jag är".

Problemet med coin valutor (*) är att spelutvecklare förväntar sig pengar för att betala personal, köpa hårdvara och betala aktieägare och då funkar inte Bitcoin etc.

(Vägrar kalla bitcoin för "krypto", för mig är krypto synonymt med kryptografi).

Det sjuka är ju att det inte spelar någon roll ifall du egentligen kan köpa något för det eller inte...så länge man inbillar folk att det har ett värde kan de spekulera i det med riktiga pengar. "Oooh, nu är "värdet" lågt, dags att köpa/Oooh, nu är "värdet" högt, dags att sälja".
En varas värde bestäms inte längre av dess egentliga värde (som material/tillverknings-kostnad) utan av det upplevda värdet (vad någon kan tänkas betala maximalt med pengar för).

Medlem
Skrivet av Ender:

Det sjuka är ju att det inte spelar någon roll ifall du egentligen kan köpa något för det eller inte...så länge man inbillar folk att det har ett värde kan de spekulera i det med riktiga pengar. "Oooh, nu är "värdet" lågt, dags att köpa/Oooh, nu är "värdet" högt, dags att sälja".
En varas värde bestäms inte längre av dess egentliga värde (som material/tillverknings-kostnad) utan av det upplevda värdet (vad någon kan tänkas betala maximalt med pengar för).

"There's a sucker born every minute"
-P. T. Barnum

Medlem
1
Skriv svar