Snabbkollen – Hur intressant är GTA: The Trilogy?

Medlem

Eftersom jag redan har dom på steam så känns det rätt onödigt, tror inte de "nya" versionerna inte skulle fungera så bra på min laptop heller. Kanske det gör, det som kan vara kul är att köpa dom vid någon julrea i framtiden när jag vill spela PS5 för då kanske spelen i sig kan vara ett nöje att uppleva på teven. Annars, nej...

.... Men det är klart, det lockar ju att vilja "återfå" känslan man hade i mamma o pappas källare när jag lirade GTA SA på min kompis PS2 och att vi åt choklad samtidigt som vi lirade alla dessa "coola" uppdrag. Men det återfår man ju inte.

Grafiken har jag inte så mycket synpunkter på men det känns ju inte superseriöst heller, om det inte är att de vill behålla känslan från den gamla grafiken som man ändå hade under början av 2000-talet.

Medlem
Skrivet av ompalompa:

Jag har vart sugen på att köra San Andreas igen i några år nu, men det spelet har fungerat väldigt dåligt på både min nuvarande och förra dator. Det gick att starta, men det crashade så ofta så att det knappt gick att göra något endaste uppdrag utan en CTD.

Fixar remastern så att spelet går att spela utan crashar hela tiden så är jag nöjd, lite högre upplösta texturer är ju inte helt fel heller, men några andra så kallade "moderniteter" vill jag sällan ha. Men jag är dock väldigt osäker på om jag är villig att punga ut det relativt höga priset för en produkt där jag bara är intresserad av en tredjedel av innehållet, som jag dessutom redan har köpt en gång i tiden...
Hade dom begärt 100-150 spänn, högst 200, för en remaster av BARA San Andreas hade jag dock nog nappat utan att tänka två gånger.

Nu blir det lite spam från mig, sorry glada moderatorer.

GTA SA finns på steam, kolla om den gamla versionen finns så kanske du kan spela det för billigare peng. Men antar att Steam dragit tillbaka det paketet vid det här laget.... För det känns inte som att det är så stor skillnad på grafiken ändå.

Medlem
Skrivet av Zontos:

GTA SA finns på steam, kolla om den gamla versionen finns så kanske du kan spela det för billigare peng. Men antar att Steam dragit tillbaka det paketet vid det här laget.... För det känns inte som att det är så stor skillnad på grafiken ändå.

Jo det är den versionen jag har, och den verkar fortfarande gå att installera.
Men som sagt så vill den inte fungera, spelet crashar konstant och jag lyckades inte hitta någon fix eller patch som löste problemet.

Medlem

GTA 6 måste vara värt det... kommer förmodligen vara det också. Men... dessa cashgrabs alltså, jag antar att produktionen kostar fläsk vid varje spel så man inte har råd med ett fiasko. Förhoppningsvis kan de iaf vänta ut last gen-versionen så att den nuvarande äntligen kan få lite luft under vingarna.

Inaktiv

Kollade en video där de jämför PS5 versionen med Switch versionen.

Tyvärr tycker jag att Switch versionen ser lite mattare ut. Lacken blänker mer på bilarna på Playstation 5 och det är svårt att se så mycket reflektioner på bilarna på Switch versionen.

Medlem

Alltså att originalen ser ut som skit idag kan jag ta för att de är 15 år gamla men att de nya versionerna ser minst lika dåliga ut är oförsvarbart.

Medlem

Om ljudeffekterna är förbättrade så är jag villig att köpa. Jag tänker främst på GTA:SA där pistoler och smg låter som bubbelplast. Nån som vet hur det är med ljudeffekterna?

Medlem
Skrivet av Buster:

GTA 6 måste vara värt det... kommer förmodligen vara det också. Men... dessa cashgrabs alltså, jag antar att produktionen kostar fläsk vid varje spel så man inte har råd med ett fiasko. Förhoppningsvis kan de iaf vänta ut last gen-versionen så att den nuvarande äntligen kan få lite luft under vingarna.

De har gjort enorma pengar på GTAV som vida överstiger vad utvecklingen kostade så denna cashgrab är bara cynisk och sniken. Utvecklingen av GTAV kostade någonstans runt 1,5-2 miljarder kronor och bara på det första dygnet drog de in 8 miljarder. Sammanlagt har de idag dragit in närmare 50 miljarder kronor.

Medlem

Lataste releasen från en stor utvecklare på länge. Rockstar är på dekis.

Medlem

Vågar man inte släppa gameplay innan release då är man inte säker på sin sak. Att mycket av musiken är borta med känns som en dealbreaker.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Jag har spelat trean i ett par timmar nu och jag tycker det funkar bra och ser bra ut. Det största problemet för mig är att spelet inte håller jämna 60 fps på mitt PS5 ens i performance mode och det är inte tillräckligt snyggt för att förklarar dipparna. Ghost of Tsushima är vrålsnyggt och flyter bättre än det här. Om ni skulle vara sugna och kör last gen skulle jag säga vänta på några patchar.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Först var jag tacksam över att spelet officiellt utannonserades bara några veckor innan släppdatumet men så här i efterhand inser jag att det borde ha fungerat som en varningsflagga i stället, det känns som att Rockstar var högst medvetna om att de var på väg att släppa en undermålig produkt och att man på så sätt undvek att behöva släppa alltför mycket material från spelet (vilket hade fått folk att inse hur dåligt det var).

Jag har Game Pass och installerade San Andreas på min Xbox One, det är ett spel från 2004 med grafik som är sämre än den i GTA 4 (från 2008) men trots detta så flyter inte spelet i utomhusmiljöer, det är något konstigt rutmönster över alla karaktärer och texturer och undertexterna i mellanselvenserna är många gånger osynkade. Jag har bara spelat 10 minuter men jag vet inte om det blir så mycket mer. Det enda positiva jag har att säga är att de uppdaterade kontrollerna är sköna och att bilkörningen kändes bättre än jag trodde att den skulle göra. Det känns däremot inte som något annat än en ren "cash grab."

Det är bisarrt att företaget som utvecklade Red Dead Redemption 2 (det bästa spelet jag har spelat) gav tummen upp till det här. Tragiskt.

Medlem
Skrivet av Kiske:

De har gjort enorma pengar på GTAV som vida överstiger vad utvecklingen kostade så denna cashgrab är bara cynisk och sniken. Utvecklingen av GTAV kostade någonstans runt 1,5-2 miljarder kronor och bara på det första dygnet drog de in 8 miljarder. Sammanlagt har de idag dragit in närmare 50 miljarder kronor.

Nja, lite drygt 2 miljarder och RDR 2 låg runt 5 miljarder... så jag ser fram emot att GTA 6 går för 11 miljarder. Inflation på detta... 50 miljarder är mycket pengar!

Medlem

Nu har jag spelat SA på min Series X och jag håller inte riktigt med de som sågar det totalt. Det ser såklart väldigt märkbart bättre ut än förr. Många effekter som ljussättning med mer som står ut extra. Sen att det går i så hög upplösning märks såklart med jämfört med förr.

Märkt att det är särskilt karaktärer, skyltar, när man flyger med mer som ser märkbart sämre ut på sina håll. Väldigt väldigt ojämnt spel.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Kollade en video där de jämför PS5 versionen med Switch versionen.

https://youtu.be/0ALwbwOs7Lk

Tyvärr tycker jag att Switch versionen ser lite mattare ut. Lacken blänker mer på bilarna på Playstation 5 och det är svårt att se så mycket reflektioner på bilarna på Switch versionen.

Som det dock ser ut just nu med ps5 versionen är det en smärre katastrof. Performance läget verkar inte ens klara 60fps. Finns video ute som visar hur det dippar ner till 30fps ibland o det rycket o har sig.
Verkar vara ett katastrof släpp för tillfället om det inte komer någon megapatch på releasedagen som åtgärdar mkt av problemen som just nu verkar finnas i det här släppet.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Jag var taggad till en början. Trodde spelen skulle se ut som GTA V. Men långt ifrån. Spelar hellre original versionerna än nya.

Medlem
Skrivet av showerguy:

Jag var taggad till en början. Trodde spelen skulle se ut som GTA V. Men långt ifrån. Spelar hellre original versionerna än nya.

Hmmm hade man inte behövt göra om spelet från grunden då? Eftersom det är en annan spelmotor? Rätta mig ifall jag har fel.

Medlem

Som att gå på Terminator 2 som remastered på bio, för att inse att personalen kör in en VHS kassett.

Kollade bla recensionen för Switch-versionen och den var så dålig prestandamässigt att de gav upp..

Medlem

Jag fick testat San Andreas en kort stund, och jag tycker att det ser avsevärt mycket bättre ut än föregångaren än vad trailern visade.

Skrivet av Zontos:

Hmmm hade man inte behövt göra om spelet från grunden då? Eftersom det är en annan spelmotor? Rätta mig ifall jag har fel.

Exakt, då skulle hela spelet behöva göras om i en ny motor. Bättre att de lägger det krutet på Gta VI istället.

Medlem
Skrivet av sweclockern:

Jag fick testat San Andreas en kort stund, och jag tycker att det ser avsevärt mycket bättre ut än föregångaren än vad trailern visade.

Exakt, då skulle hela spelet behöva göras om i en ny motor. Bättre att de lägger det krutet på Gta VI istället.

Sant det, tror att det också finns en charm i att San Andreas får se ut som det gör även om jag tycker det såg lite klent ut på bilderna. Vad spelar du på? PS5?

Inaktiv

Såg en recension av trilogin på Youtube och det som jag tycker är mest synd är de osynliga väggarna han berättar om. Såg på GTA III där jag vet att det står en avspärrning i originalet vid bron i början av spelet men här visade han att den inte syndes.
Detta är saker som går att fixa med en uppdatering. Så jag hoppas att de fixar dessa buggar innan det kommer fysiskt.

Medlem

Enligt Reddit så är GTA 4 påväg att få en remaster. Kan de bara inte ge oss GTA6?

12
Skriv svar