Battlefield 2042

Medlem

"En liten förändring som ändå stör mig relativt mycket är att scoreboarden plockats bort - nu kan du inte längre se din K/D eller dina poäng."

Som nämnts av andra, detta måste vara ett skämt va? Om inte, så är det en riktigt urusel ändring. Hade förmodligen inte planerat att köpa spelet, men detta gör mig inte mer sugen direkt.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Jag har varit en trogen följare av bf serien sedan väldigt tidigt stadium, men det är något som gör att jag inte känner ett sug efter detta lir, speciellt efter att jag provat betan. Har svårt att sätta fingret på exakt vad det är dock. Det lär dock bli så att man tillslut köper spelet, men det ligger inte högst i prio listan så under en rea kam det bli aktuellt.

Avstängd
Skrivet av loerk:

Berätta gärna, du som verkar ha tänkt till

Nej, för då behöver du ju inte tänka själv.:)

Medlem
Skrivet av General White:

Rakt av vansinne att de inte har någon scoreboard. Trodde de bara inte hunnit fixa till betan, men som jag misstänkte så var den inte en gammal build utan så illa som de ligger till. Nu hade jag inte skaffat BF2042 ändå pga den extremism de pushar, men detta är också en deal-breaker.

Ser att en del hävdar motsatsen här. Klart är att de som inte vill att KDR ska reflekteras på scoreboard, är pga de själva är odugliga och ligger längst nere och skäms. För Jo, teamplay i all ära, men det är i första hand ett fps där skjuta, kills etc går först.

Spontant känns det som du också syssla med någon slags extremism, eftersom du ska skohorna in dina åsikter om hur "woke" spelet är i vartenda BF2042 tråd

Medlem
Skrivet av Bawzan:

Spontant känns det som du också syssla med någon slags extremism, eftersom du ska skohorna in dina åsikter om hur "woke" spelet är i vartenda BF2042 tråd

Woke måste vara det nya inneordet.
Vet ingen annanstans jag läst det ordet så mycket som på FZ


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Chrille_H:

Nej, för då behöver du ju inte tänka själv.:)

Då kan du ta ditt dravel och cykla te bahamas.

Skribent
Skrivet av Jinxswe:

Jag förväntar mig spelkväll med redaktionen bc2 rush alla kartor!

Sign me up!

Skrivet av Molotov:

Det här är nått jag efterfrågat länge i BF.
Bli av med alla tryhards som bara vill ha en fin k/D och fokus på att spela för laget ist.
Behövs ingen individuell scoreboard i ett lagspel.

Synd att det tog så länge för Dice att inse detta

Förstår helt hur du menar, men saknar dels att på något sätt kunna följa "hur det går" för mig själv, antingen genom K/D-stats (hålla koll på att jag tar fler av fiendens respawns än jag förlorar åt mitt lag) eller genom poäng. Och räknar man poäng kan ju Dice själva välja att ge mycket fler poäng till de som spelar objectives, så att snipers som sitter i ett hörn på kartan inte får så många poäng.

Skrivet av DieZe:

Det här kommer inte göra något för att få bort "tryhards". Själv tycker jag det är helt oförståeligt hur man kan skippa något så grundläggande som en riktig scoreboard i ett multiplayer FPS. Man kan spela för laget och jaga K/D samtidigt, det ena slår inte ut det andra. Sen spelar väldigt få för laget, jag själv tycker det här drar ner glädjen av att spela rejält, vill ju se om jag presterar som jag förväntar mig eller ej, nu får man ju sitta och gissa. Riktigt kass ändring.

Exakt så som jag känner. Jag vill veta om min killstreak i slutet på matchen gjorde att jag hamnade på plus, eller minnas matchen när jag gick 33-2 (eller något). Sedan är jag först och främst en team player (medic ftw!) men när det går skit för laget kan man ändå försöka se till att komma undan med en hyfsad KD/poängmängd.

Skrivet av Fezk:

"En liten förändring som ändå stör mig relativt mycket är att scoreboarden plockats bort - nu kan du inte längre se din K/D eller dina poäng."

Som nämnts av andra, detta måste vara ett skämt va? Om inte, så är det en riktigt urusel ändring. Hade förmodligen inte planerat att köpa spelet, men detta gör mig inte mer sugen direkt.

Tyvärr inte. Borde ändå vara något som de relativt enkelt skulle kunna lägga till i efterhand om folk efterfrågar det.

Skrivet av Nerox:

Jag har varit en trogen följare av bf serien sedan väldigt tidigt stadium, men det är något som gör att jag inte känner ett sug efter detta lir, speciellt efter att jag provat betan. Har svårt att sätta fingret på exakt vad det är dock. Det lär dock bli så att man tillslut köper spelet, men det ligger inte högst i prio listan så under en rea kam det bli aktuellt.

Jag kände lite samma efter den öppna betan. Tyvärr tror jag Dice & utvecklarna sköt sig själva lite i foten när de valde Orbital som beta-bana. Den var alldeles för utspridd, och det blev för lite action (i mitt tycke). Men efter det jag spelade under veckan så är jag faktiskt mer sugen än jag var efter betan.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det här är nått jag efterfrågat länge i BF.
Bli av med alla tryhards som bara vill ha en fin k/D och fokus på att spela för laget ist.
Behövs ingen individuell scoreboard i ett lagspel.

Synd att det tog så länge för Dice att inse detta

Bf är väl knappt något lagspel sedan länge i public, man får spela organiserat för att uppleva det annat än om man har tur.

Sist bf upplevdes mer lagspelsbaserat för mig var bf2, det var också ett mer straffande spel om man rultade runt solo, på gott och ont, inte ens så kul i solo vill jag minnas.

Medlem
Skrivet av heady89:

Bf är väl knappt något lagspel sedan länge i public, man får spela organiserat för att uppleva det annat än om man har tur.

Sist bf upplevdes mer lagspelsbaserat för mig var bf2, det var också ett mer straffande spel om man rultade runt solo, på gott och ont, inte ens så kul i solo vill jag minnas.

Nej det känns som den spontana teamplayet försvunnit.
förr kunde man hitta folk att teama på servrarna som man sen fortsatte spela med.
Den gemenskapen finns som inte mer.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd
Skrivet av loerk:

Då kan du ta ditt dravel och cykla te bahamas.

Okej

Medlem
Skrivet av Bawzan:

Spontant känns det som du också syssla med någon slags extremism, eftersom du ska skohorna in dina åsikter om hur "woke" spelet är i vartenda BF2042 tråd

I mina ögon enbart positivt för BF-communityt om alla "woke"-härjare bojkottar spelet pga ett pronomen 😅

Medlem
Skrivet av DieZe:

Fast det kommer aldrig funka i praktiken. Det är omöjligt att förvänta sig att 64 pers i ett lag alla ska gå för "teamplay" och springa runt och stötta sitt lag. Sen tror jag inte teamplay motiveras mer i bf 2042? Eller har dem sagt att man får mer poäng för att spela för laget etc?

Tvärtom:
Om du inte ser din personliga poäng så finns det bara att kämpa för lagets win.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av MulletDeluxe:

Tvärtom:
Om du inte ser din personliga poäng så finns det bara att kämpa för lagets win.

Spelar ingen roll, hälften av laget kommer troligtvis ändå sitta och campa på en ö...

Medlem
Skrivet av Joel OS:

Jag kände lite samma efter den öppna betan. Tyvärr tror jag Dice & utvecklarna sköt sig själva lite i foten när de valde Orbital som beta-bana. Den var alldeles för utspridd, och det blev för lite action (i mitt tycke). Men efter det jag spelade under veckan så är jag faktiskt mer sugen än jag var efter betan.

Ja, det kan säkert stämma. Jag hade som sagt svårt att pin pointa vad som egentligen gjorde att jag inte gillade betan. Jag tror ju som sagt att jag till slut kommer att köpa det. Man kanske har för höga krav egentligen, att tidigare titlar har varit så pass grymma som gör att kommande spel måste upp till en sån hög nivå.

En sak som jag dock stör mig rejält på är användandet av botar.

Medlem

Kan inte ladda ner det via Gamepass, så mina funderingar är lösta. Otroligt att jag stått på installstrul med bf serien ända sedan dom satt och byggde installers med en demoversion av paketeringsverktyg.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det här är nått jag efterfrågat länge i BF.
Bli av med alla tryhards som bara vill ha en fin k/D och fokus på att spela för laget ist.
Behövs ingen individuell scoreboard i ett lagspel.

Synd att det tog så länge för Dice att inse detta

Scoreboarden handlar inte bara om k/d utan det baseras på poängsystemet där allt som ingår i lagspelet belönas. Därför kunde man ha totalt skit kd men ändå toppa scoreboarden för att man slängde ut medpacks, reviva, repaira vehicles etc. Det är just detta som var så fint med Battlefield. Det betyder alltså att DICE har nu tagit bort en till aspekt för att främja lagarbete.

Skribent
Skrivet av Molotov:

Nej det känns som den spontana teamplayet försvunnit.
förr kunde man hitta folk att teama på servrarna som man sen fortsatte spela med.
Den gemenskapen finns som inte mer.

Det borde finnas en funktion för att dels groupa med bra squadmates man stöter på, och för att "berömma" squadmates som hjälper laget, helar, slänger ut ammo, väntar på dig med fordon o.s.v.

Skrivet av Sapiens:

Spelar ingen roll, hälften av laget kommer troligtvis ändå sitta och campa på en ö...
https://www.youtube.com/watch?v=UMX5bzgN594&t=120s

Ja, spelarna kommer gör det de tycker är roligt, och om det är att campa så lär de göra det. Men känns som att istället för att visa att teamplay är viktigt (mycket poäng för revives, spots, etc.) så finns det nu inget sätt att visa vilka som är bra lagspelare.
Man får ju mer XP av att hjälpa laget och gå för objectives än om man campar, men känns inte som att det "visar upp" bra lagarbete på samma sätt.

Scoreboarden är ingen dealbreaker för mig alls, men känns konstigt och lite tråkigt att inte kunna se hur det går. Hade gärna sett MER stats istället, visa revives och annat också, istället för (bara) K/D.

Medlem
Skrivet av MulletDeluxe:

Tvärtom:
Om du inte ser din personliga poäng så finns det bara att kämpa för lagets win.

Bryr mig inte så mycket om placering, men tycker att det kan vara en motivering till att spela bra för att inte hamna kasst i listan.

Finns ingen scoreboard kan jag ju fjanta runt hur jag vill utan att det märks. Behöver inte kämpa för vinst utan kan göra vad man nu känner för istället.

Medlem

ordet noob borde vara hårdkodat autogenerera insta kick

Medlem

jag fick nyss en "aha" upplevelse.. jag insåg nu att Vanguard och 2042 inte var samma spel


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av MulletDeluxe:

Kan inte ladda ner det via Gamepass, så mina funderingar är lösta. Otroligt att jag stått på installstrul med bf serien ända sedan dom satt och byggde installers med en demoversion av paketeringsverktyg.

Jag hade samma problem (typ, EA Play Pro, så EA appen används ju oavsett) och löste det genom att installera om EA Desktop appen.

phi
Medlem
Skrivet av neetodesu:

Scoreboarden handlar inte bara om k/d utan det baseras på poängsystemet där allt som ingår i lagspelet belönas. Därför kunde man ha totalt skit kd men ändå toppa scoreboarden för att man slängde ut medpacks, reviva, repaira vehicles etc. Det är just detta som var så fint med Battlefield. Det betyder alltså att DICE har nu tagit bort en till aspekt för att främja lagarbete.

Men nu får vi ju "participation trophies" och alla är lika duktiga och lika mycket värda! Ingen behöver känna sig värdelös där längst ner på scoreboarden längre!

Handhjärtan och styrkekramar!

Medlem
Skrivet av DieZe:

Det här kommer inte göra något för att få bort "tryhards". Själv tycker jag det är helt oförståeligt hur man kan skippa något så grundläggande som en riktig scoreboard i ett multiplayer FPS. Man kan spela för laget och jaga K/D samtidigt, det ena slår inte ut det andra. Sen spelar väldigt få för laget, jag själv tycker det här drar ner glädjen av att spela rejält, vill ju se om jag presterar som jag förväntar mig eller ej, nu får man ju sitta och gissa. Riktigt kass ändring.

De kanske kunde ha fixat så att man får se egen score och K/D — men endast när egna laget vunnit. Win-win? 😋

Medlem

Refundade spelet efter jag lirat i 4 timmar, hemskt dåligt spel.
Dice gänget satte verkligen inte en enda spik rätt i detta kaos bygge.
Jösses, är lite mållös.

Man skulle kunna ge sig an och prata om dom dåliga delarna.
Men det är mycket lättare att prata om dom bra delarna, eftersom dom inte existerar.

Tycker inte dom satt någonting, vehicles, gunplay, animationer, maps.
Fanns liksom inget nöjje i någon del.

Medlem

Spelade några timmar direkt vid midnattsreleasen, enbart Portal, som planerat, funderar på att inte spela en minut 2042 bara för att med min data visa vad jag eftersöker i ett BF 🙂

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej det handlar inte om det, ni har fått om bakfoten.
Men en sak är sant, man hamnar inte så högt på scoreboarden enligt det "gamla sättet" om man väljer att spela på ett visst sätt. Vill bara inte att kills/death ratio mm ska vara fokuset.

Kommer ihåg battlefield 2 när man fick 2 poäng för en kill, revive, osv. Sen nånstans började man räkna poäng i tiotal, sen hundratal och sen tusental. Vad är poängen (höhö) med personliga poäng egentligen? Ingen alls IMO. Antingen vann man matchen eller så förlorade man. Det enda som betyder nåt.
Sina stats kan man få se när matchen väl är slut.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av CliQue-SinneD:

Kommer ihåg battlefield 2 när man fick 2 poäng för en kill, revive, osv. Sen nånstans började man räkna poäng i tiotal, sen hundratal och sen tusental. Vad är poängen (höhö) med personliga poäng egentligen? Ingen alls IMO. Antingen vann man matchen eller så förlorade man. Det enda som betyder nåt.
Sina stats kan man få se när matchen väl är slut.

Håller med, vinst är det som betyder nåt och jag förespråkar teamwork, men många här i kommentarstråden verkar inte tänka på att kills är viktigt för att vinna matchen också, sen säger jag inte att det räcker fullt ut, måste ju ändå ta flaggor o dyl.

Medlem

Vore kul att få spela bf1042 om inte SERVRARNA HADE LEGAT NERE!

Medlem

Så alltså.. laggigt, ingen serverbrowser, ingen scoreboard, alla ser lika ut, kickad efter varje spel, allt ser "dött" ut och har det där skitjobbiga blue- and teal (orange) filtret över sig. - Pass!

Skribent

Viktig uppdatering: Nu finns en Scoreboard (med mer stats!) men man måste keybinda den med Custom Controller Mapping för att kunna få fram den! Man kan se kills, resists, revives, hur det går med ribbons, och så vidare! Tur att vi kommer uppdatera recensionen efter lite mer spelande!

Skriv svar