Källor: Sony drar ner på produktionstakten för Playstation 5

Robot
Källor: Sony drar ner på produktionstakten för Playstation 5

Säljer som smör, men det saknas komponenter.

#brist, #ps5


Medlem

En fundering: Varför slutar räkenskapsåret i mars månad och inte slutet av året? Nån som är insatt?


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

En fundering: Varför slutar räkenskapsåret i mars månad och inte slutet av året? Nån som är insatt?

Från Skatteverket:
"Brutet räkenskapsår
till exempel aktiebolag, ideella och ekonomiska föreningar samt handelsbolag med enbart juridiska delägare får ha brutet räkenskapsår. Ett brutet räkenskapsår ska börja första dagen i en kalendermånad, omfatta 12 hela månader och avslutas den sista dagen i en kalendermånad, till exempel 1 oktober till 30 september."


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

En fundering: Varför slutar räkenskapsåret i mars månad och inte slutet av året? Nån som är insatt?

Har med gamla romarna att göra. Om jag minns rätt så var mars första månaden på året i gamla tider. Så året började alltså med första vårmånaden istället för in på vintern. Logiskt. Därför heter förresten oktober den åttonde månaden, november den nionde, december den tionde... För det är vad de var förr i tiden. Sedan pga slavuppror eller något fick de antigen senare- eller tidigarelägga när nästa år började, av någon anledning. Men räkenskapsåret förblev som det var och har liksom av tradition förblivit så genom århundradena. Eller nåt sånt.

Medlem

Räknar med fler saker kommer bli försenas.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Mortyman:

Har med gamla romarna att göra. Om jag minns rätt så var mars första månaden på året i gamla tider. Så året började alltså med första vårmånaden istället för in på vintern. Logiskt. Därför heter förresten oktober den åttonde månaden, november den nionde, december den tionde... För det är vad de var förr i tiden. Sedan pga slavuppror eller något fick de antigen senare- eller tidigarelägga när nästa år började, av någon anledning. Men räkenskapsåret förblev som det var och har liksom av tradition förblivit så genom århundradena. Eller nåt sånt.

Oklart om det stämmer med tanke på att räkenskapsåret skiljer sig relativt mycket mellan olika länder -> https://en.wikipedia.org/wiki/Fiscal_year allt ifrån tidigare till senare på året. Exempelvis avslutar Apple sitt Q4 i September, medan Microsoft i Juni . Baseras främst på när bolaget startade, för när de bestämt tidsperioden för räkenskapsåret går det inte att ändra på i efterhand (gäller hela koncernen).


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av matt76:

Oklart om det stämmer med tanke på att räkenskapsåret skiljer sig relativt mycket mellan olika länder -> https://en.wikipedia.org/wiki/Fiscal_year allt ifrån tidigare till senare på året. Exempelvis avslutar Apple sitt Q4 i September, medan Microsoft i Juni . Baseras främst på när bolaget startade, för när de bestämt tidsperioden för räkenskapsåret går det inte att ändra på i efterhand (gäller hela koncernen).

Ja, det är klart. Likaså om man startar egen förening, så bestämmer man ju själva när ens räkenskapsår börjar och slutar eller om det ska vara likadant som kalenderåret. Mitt minne är förresten lite vagt men att kalenderåret började 1 mars förr i världen är jag rätt säker på. Och just mars verkar vara en vanlig månad för räkenskapsårens början/slut och jag har för mig att jag läst någonstans någon gång att det hade med romarna att göra då det där borta, på den tiden, var just i enighet med kalenderåret.

Medlem

Sjukt att det efter ett år fortfarande är svårt för folk att få tag på ett exemplar.

Medlem
Skrivet av tappad_bakom:

Sjukt att det efter ett år fortfarande är svårt för folk att få tag på ett exemplar.

Måste vara en galen efterfrågan eftersom 5:an har sålt mer än vad 4:an gjorde under första året.

Medlem
Skrivet av Thane:

Måste vara en galen efterfrågan eftersom 5:an har sålt mer än vad 4:an gjorde under första året.

De får göra som grafikkortstillverkarna och återlansera PS3 igen....

Undrar när de kommer vara ifatt egentligen, kommer den ens finnas i butik under 2022?
Mättning känns ju långt borta nu i alla fall.

Medlem
Skrivet av Mortyman:

Ja, det är klart. Likaså om man startar egen förening, så bestämmer man ju själva när ens räkenskapsår börjar och slutar eller om det ska vara likadant som kalenderåret. Mitt minne är förresten lite vagt men att kalenderåret började 1 mars förr i världen är jag rätt säker på. Och just mars verkar vara en vanlig månad för räkenskapsårens början/slut och jag har för mig att jag läst någonstans någon gång att det hade med romarna att göra då det där borta, på den tiden, var just i enighet med kalenderåret.

Vem orkar hålla på med bokslut innan jul, mars passar ju mycket bättre kanske?


signatur

IDKFA

Medlem

Man kan ju iaf slå fast att förbokning i framtiden är en bra idé.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

De får göra som grafikkortstillverkarna och återlansera PS3 igen....

Undrar när de kommer vara ifatt egentligen, kommer den ens finnas i butik under 2022?
Mättning känns ju långt borta nu i alla fall.

Det lär ta tid. Såg någon dokumentär om läget i världen och det här verkar vara ett problem som kan komma o bli en rejäl kris för just nu verkar ingen ha någon som helst slut i sikte utan ser ut att kunna bli än värre innan det blir bättre.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Det lär ta tid. Såg någon dokumentär om läget i världen och det här verkar vara ett problem som kan komma o bli en rejäl kris för just nu verkar ingen ha någon som helst slut i sikte utan ser ut att kunna bli än värre innan det blir bättre.

Japp såg också att det är inte kvartal man snackar nå mer om utan år.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Japp såg också att det är inte kvartal man snackar nå mer om utan år.

Japp. Bilindustrin var tydligen en del av "problemet" då alla de här nya elbilarna som ska byggas kräver den här komponenten också. Ja typ varenda grej vi har snart verkar använda sig av detta haha. kaos.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

1
Skriv svar