Sådant internet tog död på (och som vi saknar lite grann)

Medlem
Skrivet av Gaara:

Dischop gick väl ihop med CDON eller nåt sånt?

De köptes upp utav Adlibris, som nu inte tyckte att det var tillräckligt lönsamt att satsa på film/musik/spel utöver böcker så Dischshop lades ned och kvarvarande lagret såldes till CDON. Men de är inte lika välsorterade och grymma på import/samlarutgåvor som DS var. Så ett stort hål i svensk filmförsäljning har skapats. Kan dock tipsa om Filmhyllan som är ett grymt substitut!

Medlem

Det bästa arbete jag haft. I videobutik. Bommade igen helt 2014.

När Netflix kom dog det rätt snabbt. Vi hängde kvar rätt länge ändå - främst på grund av vår enorma backlog och trogna kunder men till slut kom slutet för oss också.

Med tanke på vilken hysteri det var under utförsäljningen kan inte Netflix ha varit särskilt bra på den tiden. Långa köer och folk var som tokiga.

It's not a lake, it's an ocean

Varje gång jag besöker en kollega eller någon jag inte umgås jättemycket med, typ en förälder till sonens kompis, slås jag alltid av samma sak: folk har inga böcker längre. Alltså, inte en enda. Inga DVD-filmer heller, förstås. Mitt hem känns som ett museum i jämförelse med hur de flesta verkar ha det hemma numera.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skrivet av Ruffles:

Varje gång jag besöker en kollega eller någon jag inte umgås jättemycket med, typ en förälder till sonens kompis, slås jag alltid av samma sak: folk har inga böcker längre. Alltså, inte en enda. Inga DVD-filmer heller, förstås. Mitt hem känns som ett museum i jämförelse med hur de flesta verkar ha det hemma numera.

Det är väl snarare så att det inte är "trendigt" att ha böcker framme synligt.

Jag hoppas fortfarande att folk läser böcker...


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Haha, igenkänningen! Det var en handfull på gymnasiet som gillade främst dödsmetall, lärde mig av dem där kring 1990-91. Allt hårt och extremt lockade: Megadeth, Slayer, Metallica, Entombed (<3), Paradise Lost, Napalm Death, Carcass, Morbid Angel, Deicide... Dock väldigt lite black metal, tror Bathory och Darkthrones andra var typ det enda. Fast jag tröttnade och snöade in på annat, så har upptäckt hur satans bra Mayhem (första) och Burzum är i efterhand. Och upptäckt att vissa musikaliska drag har lockat ända sedan barnsben: från GBH och Exploited som barn till grind, crust och annan rå energi i dag. Och ja, det blev en del undrande blickar från de gamla kompisarna i byn där hemma när man spelade "Symphonies of sickness" och visade skivomslaget - Carcass var inte skitstora i Koberga.

Ja, ju hårdare och jävligare desto bättre var devisen. Black metal hade en mystik och farlighet som tilltalade mig på ett sätt som ingen annan musik gjorde. Death metal var ju tungt och brutalt, men utöver Morbid Angel fanns/finns inte mystiken där. Jag gillade black metal innan jag hört black metal, så att säga. Lusläste Sound Pollutions och Ginzas kataloger där det stod små texter om häftiga skivor, t ex Immortals Battles In The North eller Marduks Fuck Me Jesus. Första gången jag verkligen hörde black metal var via samlingsskivan World Domination där Immortal, Enslaved, Marduk, Absu m fl medverkade. Och så de black metal-skivor jag lånade av min klasskompis då. Jag fastnade dock på riktigt allvar för musikstilen när Dissections Storm Of The Light's Bane kom. Det var en omvävlande upplevelse. Jag tycker fortfarande att det är den bästa skiva som någonsin gjorts och får fortfarande lika mycket rysningar varje gång jag lyssnar på den.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

De köptes upp utav Adlibris, som nu inte tyckte att det var tillräckligt lönsamt att satsa på film/musik/spel utöver böcker så Dischshop lades ned och kvarvarande lagret såldes till CDON. Men de är inte lika välsorterade och grymma på import/samlarutgåvor som DS var. Så ett stort hål i svensk filmförsäljning har skapats. Kan dock tipsa om Filmhyllan som är ett grymt substitut!

Discshop hade gått ned sig rejält innan detta, hela deras sortiment (och mycket mer) fanns tillgängligt billigare via Amazon redan innan Amazon Sverige lanserades. Man hade även gett upp på den snabba leveransen de länge var synonyma med, vad som hade tagit en dag förr tog nu en vecka, ofta för att de inte var ärliga med lagerstatus eller kanske rentav använde Adlibris horribla system där all frakt tar veckor snarare än dagar.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av hannes.theorell:

Det är väl snarare så att det inte är "trendigt" att ha böcker framme synligt.

Jag hoppas fortfarande att folk läser böcker...

Är det så? Gömmer folk böcker i garderoben då?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av kebbe:

Discshop hade gått ned sig rejält innan detta, hela deras sortiment (och mycket mer) fanns tillgängligt billigare via Amazon redan innan Amazon Sverige lanserades. Man hade även gett upp på den snabba leveransen de länge var synonyma med, vad som hade tagit en dag förr tog nu en vecka, ofta för att de inte var ärliga med lagerstatus eller kanske rentav använde Adlibris horribla system där all frakt tar veckor snarare än dagar.

Jag beställde bara någon vecka innan de plötsligt stängde ned och den leveransen tog någon dag, som alltid. Kanske beror på vad man beställde, jag vet inte, men jag hade aldrig problem med långa leveranstider under nästan 20 års tid som jag var kund.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Det är väl snarare så att det inte är "trendigt" att ha böcker framme synligt.

Jag hoppas fortfarande att folk läser böcker...

Läser och läser, här blir det mest ljudböcker och kanske någon eBok. Mina hyllor är fulla redan 😄

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Varje gång jag besöker en kollega eller någon jag inte umgås jättemycket med, typ en förälder till sonens kompis, slås jag alltid av samma sak: folk har inga böcker längre. Alltså, inte en enda. Inga DVD-filmer heller, förstås. Mitt hem känns som ett museum i jämförelse med hur de flesta verkar ha det hemma numera.

Så är det ju. Men de flesta löser väl inte heller, tyvärr. Jag tycker det ser suspekt ut med ett hem utan en enda bokhylla. Själv har jag 8 bågnande bokhyllor, jag älskar att läsa och tycker att det är snyggt med bokhyllor fulla av böcker.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Varje gång jag besöker en kollega eller någon jag inte umgås jättemycket med, typ en förälder till sonens kompis, slås jag alltid av samma sak: folk har inga böcker längre. Alltså, inte en enda. Inga DVD-filmer heller, förstås. Mitt hem känns som ett museum i jämförelse med hur de flesta verkar ha det hemma numera.

Förut var alla böcker och filmer framme, nu huserar de i olika kartonger i källaren. Blir mest ljudbok och någon streamingtjänster för egen del nu för tiden. Skänkte bort ca 200 dvdfilmer för något år sedan men ändå mycket kvar.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av TheConsul:

Förut var alla böcker och filmer framme, nu huserar de i olika kartonger i källaren. Blir mest ljudbok och någon streamingtjänster för egen del nu för tiden. Skänkte bort ca 200 dvdfilmer för något år sedan men ändå mycket kvar.

Alla är förstås olika. Själv älskar jag att kliva in i ett hem fullt av böcker.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Gnällkuk

Hade det inte varit för internet hade jag aldrig sett de sista två säsongerna av Scrubs


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Gnällkuk
Skrivet av Aesoprock:

Finns en liten skivbutik i Sundsvall med ett bra utbud som heter Vinylstallet. Riktigt trevligt ställe, har spenderat många timmar och många kronor där Det är jävligt kul att prata musik med personalen också, alla som någonsin jobbat där är riktiga musiknördar (så klart).

😁


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Gertzy:

De köptes upp utav Adlibris, som nu inte tyckte att det var tillräckligt lönsamt att satsa på film/musik/spel utöver böcker så Dischshop lades ned och kvarvarande lagret såldes till CDON. Men de är inte lika välsorterade och grymma på import/samlarutgåvor som DS var. Så ett stort hål i svensk filmförsäljning har skapats. Kan dock tipsa om Filmhyllan som är ett grymt substitut!

Oh najs, gillar inte CDON speciellt mycket så andra ställen är välkommet. Hade aldrig hört talas om Filmhyllan men testade beställa lite, på tiden man köpte Zombieland som enligt mig är den bästa Zombiefilm som någonsin gjorts och Person of interest serien hade de oxå

Medlem

Nu lever det väl fortfarande med Dreamhack men något jag saknar är LAN party. Allt och alla hade ju det förr och varenda samhälle fanns det någon som arrangerade större. Det har jag själv också gjort. Men när det gick lika bra att spela tillsammans från sitt eget sovrum tappade alla intresset. Nu blir man nästan förvånad när man ser någon nämna LAN party utöver Dreamhack.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Discshop hade gått ned sig rejält innan detta, hela deras sortiment (och mycket mer) fanns tillgängligt billigare via Amazon redan innan Amazon Sverige lanserades. Man hade även gett upp på den snabba leveransen de länge var synonyma med, vad som hade tagit en dag förr tog nu en vecka, ofta för att de inte var ärliga med lagerstatus eller kanske rentav använde Adlibris horribla system där all frakt tar veckor snarare än dagar.

Har aldrig tyckt de har haft dåligt sortiment, tvärtom, och med deras lojalitetsprogram gjorde att jag alltid beställde från dem - även om jag kunde hitta enstaka titlar 20-50kr billigare annorstädes. Sen beställer jag ofta flera titlar åt gången och orkar inte jämföra mot vart jag kan spara enstaka kronor och sen beställa från fem olika sidor för att spara lite. Så för mig var Discshop perfekta! Kan dock hålla med om att deras leveranstider kunde variera kraftigt. Ibland 1-2 dagar med lite tur men sista åren kunde det ta upp till en vecka ja. Att sälja till Adlibris var nog ett stort misstag bara därför.

Skrivet av Gaara:

Oh najs, gillar inte CDON speciellt mycket så andra ställen är välkommet. Hade aldrig hört talas om Filmhyllan men testade beställa lite, på tiden man köpte Zombieland som enligt mig är den bästa Zombiefilm som någonsin gjorts och Person of interest serien hade de oxå

De är relativt nya (tror de är inne på år två nu) och hade ett schysst utbud från början men det har bara växt! Självklart finns rum för förbättring men det brukar komma med tiden! Var i dialog med grundaren vid uppstart och gav lite tips på vad jag själv gillar - och använde då just Discshop som ram för hur jag tyckte de kunde utvecklas och förbättras.

Medlem

Om ni kommer ihåg adressen (ok, ingen kommer ihåg de adresserna, men om ni har den nedskriven) till er gamla HTML-sida på Angelfire osv kanske ni har tur och så finns den i Wayback machine!

Jag har iaf en hel del snapshots av gamla webbsidor där.

Medlem
Skrivet av lyrael:

Nu lever det väl fortfarande med Dreamhack men något jag saknar är LAN party. Allt och alla hade ju det förr och varenda samhälle fanns det någon som arrangerade större. Det har jag själv också gjort. Men när det gick lika bra att spela tillsammans från sitt eget sovrum tappade alla intresset. Nu blir man nästan förvånad när man ser någon nämna LAN party utöver Dreamhack.

Kan absolut hålla med! Även mindre LAN-partyn, hemma hos någon eller i någon bygdegård bara, kan jag sakna. Men det dog lite med WoW också då alla bara skulle spela det hela tiden. Och sen fick vi för bra internetuppkoppling hemifrån så ingen besvärar med att åka på annat än typ Birdie och Dreamhack. Tyvärr. Det är en förlorad gemenskap helt klart. Även om vi kan hålla kontakten genom Discord är det inte samma sak. Alls.

Medlem
Medlem
Skrivet av Gertzy:

De är relativt nya (tror de är inne på år två nu) och hade ett schysst utbud från början men det har bara växt! Självklart finns rum för förbättring men det brukar komma med tiden! Var i dialog med grundaren vid uppstart och gav lite tips på vad jag själv gillar - och använde då just Discshop som ram för hur jag tyckte de kunde utvecklas och förbättras.

Är lite förvånad att på fakturan från klarna så står det "Sara Elisabet Fredriksson" istället för typ Filmhyllan AB eller något liknande...

Medlem
Skrivet av Runner55:

edit: för den som inte surfade på den tiden, så kunde det se ut såhär: http://nineties.website/

Underbart! 😄 Som en tidsmaskin till 90-talet.

Medlem

Spontant umgänge tog en skarp kurva nedåt. Givetvis en följd av annat umgänge då jag blivit äldre, men det sker mindre spontana möten och mer planering/samtal via nätet numera på gott och ont.

Spelnyheter, nyheter generellt och de gemensamma referensramar som följde av att alla kollade samma TV kanaler var påtvingat, likriktat men samtidigt gav det också grunden för mycket enklare konversationer. Detta oavsett om de gemensamma referenserna var innehållet på en BBS eller i ett udda punkfanzine såväl som SVT eller Okej.

Som sidenote så var upplevelsen med det riktigt tidiga internet oerhört spännande. När de första grafiska chatklienterna kom så var det ren magi.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av Shadee:

Jag saknar att diskutera och fundera över saker tillsammans med kompisar. Som exempel kan vi ta om man börjat prata om hur många bondskådisar som funnits och vilka filmer de gjort.

Förut dividerade, klurade, funderade man tills man kom fram till vad det nu var man funderade över. Nu kollas det upp via telefonen på tre sekunder, sen är det vidare till nästa ämne (eller hemsida om man fastnar med näsan i skärmen).

Exakt mitt tycke också.
Nu är det ett skällsord att sitta och fundera, dividera, gissa och uttrycka sig i runda slängar. Allt ska sluta med "sanningen" och källhänvisningar.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Gaara:

Är lite förvånad att på fakturan från klarna så står det "Sara Elisabet Fredriksson" istället för typ Filmhyllan AB eller något liknande...

Onekligen en personlig touch!


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Finns lite saker jag håller med om i tråden, men just internet och hitta ny musik är något som klingar väldigt bra. En av mina stora intressen är att hitta ny musik av artister jag aldrig hört innan. Detta var smått omöjligt och extremt dyrt innan internet.
Som metalhead är det extremt lätt att bli instängd i sin bubbla och bara lyssna på samma sak om och om igen. Skulle nog säga att 90% av mina vänner sitter fast i sina bubblor.
Men men, det jag ville ha sagt är iaf att internet har hjälpt mig hitta några av mina favoritband av artister som aldrig skulle letat sig till Sverige, eller kanske inte ens funnits utan spridningen på internet.

Och sen undrar jag lite vad det är för människor många av er umgås med. Skulle någon jag umgås med "på riktigt" bara sitta med näsan i sin telefon så vette fan om jag skulle vilja/orka träffa personen igen, iaf inte IRL.


signatur

Prepare for.. Bloodshed!

Medlem
Skrivet av Tröjan:

Att provlyssna på skivor [i en] skivaffär.

Det här är utan tvekan det jag saknar mest!


signatur

Konsolgubbe

Skriv svar