Battlefield 2042 - vad tycker folk?

Medlem

Kommer battlepass aktiveras imorgon eller är det bara nytt DLC som man får när det släpps?

Medlem
Medlem

Är hyffsat kul fortfarande men känner mig verkligen gammal. Har inte riktigt dom där snabba reflexerna längre så hinner ofta inte sikta in mig innan den andra. Gick bra i BF4 då det inte är riktigt lika snabbt. Tur det finns fordon för där går det bättre då man inte behöver twitcha lika mycket.

Medlem
Skrivet av henkka:

Klockren sammanfattning i form av en klassisk "meme": https://www.reddit.com/r/battlefield2042/comments/qy6szq/dice...

Jag dör! Både av skratt och depression!

Men det är så sant.


"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Själv spelade jag en match sen blev det att avinstallera, upplevde så mycket buggar under den korta tiden att jag inte orkade spela... gubbar som sprang runt där man bara såg vapnen, flygplan som glitcha i luften, skott som inte träffade där det skulle för att nämna några. Installerade Halo Infinite MP i samma veva och snacka om skillnad, det var ju riktigt kul i jämförelse med denna soppa. Nej inge mera BF för min del, det hade sin storhetstid iom BF2

Medlem

Lite ris och ros.

Jag tycker det är ledsamt att spelen har varit så pass ofärdiga vid release som de alla har varit. Det kommer dröja till spelet når sitt fulla potential och jag vill uppleva den färdiga produkten nu, inte om ett halvår eller ett och ett halvt år. Jag har betalat för spelet och min känsla är att jag har köpt en ofärdig produkt som inte kommer bli klar på länge, vilket inte var det som jag trodde att jag betalade pengar för. Man kan ju tänka att jag borde ha lärt mig vid det här laget eftersom jag köpt varje bf sedan bc2, men det är att lägga ansvaret på konsumenten istället för hos producenten av varan.

Det som känns värre är att nya spelare av serien kanske lägger ifrån sig det och inte plockar upp det igen, och om det skulle stämma är det sorgligt. Jag tänker att de kommer fixa det här, och spelet har stort potential att bli otroligt bra. Det blir som att dice och ea skjuter sig själva i foten genom att först inte ha en färdig produkt som solkar ned serien, sen inte vara nog öppna med vad de planerar framöver för fixar och dlc släpp. Se på destiny 2, Bungie är ett föredöme i sin kommunikation till fansen i form av TWAB, vloggar etc. Finns inget som hindrar dice från att säga "hörrni, vi planerar lägga till de här spellägena, släppa ett par kartpaket med olika teman, nya specialists etc.". Att de inte är öppna med det gör bara att jag förväntar mig att de inte har så stora planer för spelet.

Med det sagt börjar jag ha mer och mer roligt med det, och så länge de uppdaterar spelet och bygger vidare på det kommer det här att vara mitt "main-fps" framöver. Jag har lite svårt för banorna, de är för öppna och jag saknar täta skogar/städer med mer flankning och infanteristrider. Capture-pointsen är för öppna med. Därför kör jag mer breaktrough än conquest.

Men när allt klaffar är det sjukt roligt. Jag var jättenegativ till att de släppte class-systemet, men nu gillar jag specialisterna. De tillför till striderna, utan att bli för OP eller påverka spelet för negativt. Att använda sundance och flanka med wingsuit är superkul när det går bra. Kombinationerna är roliga och det går att hitta spelstilar som passar utifrån vad jag vill göra.

Medlem

Optimeringen är fruktansvärd. Vad har dom gjort med spelet?!

Skrivet av Lolflakes:

Optimeringen är fruktansvärd. Vad har dom gjort med spelet?!

Dom har inte haft tid. Spelet skulle ut, ut, ut!


FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Medlem

Jag testade hazard zone med en kompis och det var riktigt roligt. Jag får varningar om low latency och low frame rate när jag kör vanliga conquest, men inte hz, men det är ju 128 kontra 32 spelare så det är förklarligt. Min nuvarande dator är inte så jäkla bra. I övrigt tycker jag att bf2042 känns som ett spel för fordon med infanteri istället för infanteri med fordon. Stundvis är det kul, men spelets skick samt designbeslut är under all kritik.

Medlem

Provade nya patchen en halvtimme nyss. AR känns helt plötsligt användbart, men har inte testat pp än och kan jämföra hur de ställs mot varandra.

Gillar att pp har varit så op ett tag eftersom pp-bizon är ett av de absolut sämsta vapnena i csgo.

Medlem
Skrivet av Pizzapie:

Provade nya patchen en halvtimme nyss. AR känns helt plötsligt användbart, men har inte testat pp än och kan jämföra hur de ställs mot varandra.

Gillar att pp har varit så op ett tag eftersom pp-bizon är ett av de absolut sämsta vapnena i csgo.

Har dom nerfat spider pig, jag menar svävaren, eller var det nästa patch igen?


Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

Medlem
Skrivet av conthox:

Har dom nerfat spider pig, jag menar svävaren, eller var det nästa patch igen?

Ja den är nerfad, nu är vi alla BOLT mains istället

Medlem

Polare har försökt spela det på Xbox Series X och det kraschar 4 av 5 gånger när de trycker på playknappen, kör själv på Xbox series S och där krachar det inte lika ofta, spelet känns ofärdigt men har potential att bli bra.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Ja den är nerfad, nu är vi alla BOLT mains istället

Den är minst lika irriterande för infanterister hehe.
Mycket roligare att köra dock! Man kan trolla en hel del med minorna. Lite katt och mus, sen lägger man en sträng och booom

Medlem
Skrivet av dTexN:

Påminner om bf4s launch. Det rullade på skräp. Hoppas de lyckas fixa.
Vissa banor är allt för stora även för 128 spelare i conquest, breakthrough fungerar bättre.

https://www.youtube.com/watch?v=d9hTx4xPbjw

Kolla på denna, det är typ obegripligt hur CoDs vapen har mycket mer oumph och feel i sig än BF!? Cods låter metalliskt och rekyl. BFs är mer som soft air guns.
BF har ju alltid varit i en mer teknisk framkant jämfört med cod, särskilt ljudet.

Den video alone får mig att INTE vilja köpa. Köpte grisen i säcken med Bf5 redan. Vet inte vad som har hänt med dice


Allätare

Medlem
Skrivet av sky one:

Polare har försökt spela det på Xbox Series X och det kraschar 4 av 5 gånger när de trycker på playknappen, kör själv på Xbox series S och där krachar det inte lika ofta, spelet känns ofärdigt men har potential att bli bra.

Det var ett systemfel med Series X som drabbade flera Frostbite spel men det ska tydligen vara fixat nu.
Jag hade själv samma problem i både betan och nu i early access perioden när jag körde trial perioden.

Kunde knappt spela 10 minuter innan konsolen bara stängde av sig mitt i en runda.
Nu är det dock patchat och trialen har jag kört klart utan en enda krash.

Medlem

Någon som har testat de här servrarna? Kanske blir värt att köpa det just pga hans servrar. Finns även med 1942-soldater

Medlem

Nu är nya skins uppe. För eran egna skull, gå inte in och kolla..

Medlem

Om man bortser från alla funktioner som saknas (vilket alla och deras mamma har skrivit om) så har spelet fått mig att avinstallera det och aldrig mer vilja röra det igen.

Ett spel 2021 som flyter på så dåligt på PC är för mig helt sanslöst.
Sen är kartorna katastrof och 128 spelare är alldeles för mycket. Det sa dem redan vid BF3.

För er som undrar sitter jag med ett RTX 3060Ti, Ryzen 5 3600, 32Gb 3600Mhz ram och lirar på 1440p. 30% GPU usage, 40% CPU usage och konstant stutter samt en FPS mellan 55-80, kvittar vilka inställningar jag kör med eller vilka drivrutiner jag trycker in i burken.

Medlem

Startade det igår igen för att testa - fortfarande inte "gjort av med" mina 10 test-timmar. Vete tusan, det slutade bara med att jag stängde. Kombinationen av att inte ha specifika klasser, ingen känsla av commandstruktur, ingen känsla av att ha en server där man lär känna folk. Skall man bygga community så kan man inte enbart lira med bästa polarna eller kompletta randoms som inte har några incitament att spela ihop med en. Det har gått lång tid och många nicks sedan dess, men känner fortfarande igen folk från både Quake och BF42 scene här och på andra platser.

Känns som ett single player FPS I multiplayer.


1338 - One Step Above

Medlem

https://youtu.be/2MKtgP7cHEk

Där är en video med en speljournalist som har info om utvecklingen och processen hos dice. Han har lagt ut siffror på twitter med om hur många av utvecklarna som var med på bf4 bland annat som har slutat, inte många kvar. Om det stämmer att EA har bestämt att det först skulle vara ett battle royale spel och att de ändrade inriktning i början av 2020 är det så sorgligt. Instämmer med honom att inovation istället för att kopiera konkurrenter är rätt väg att gå, hoppas det inte är så att ea har detaljstyrt på ett negativt sätt utifrån vad de ser säljer hos konkurrenter. Battlefield blev stort bland annat för hur unikt det är, finns inget annat så storslaget fps som håller hög kvalitet.

Utvecklarna som skriver kod har skapat ett bra spel utifrån förutsättningarna de hade, och jag hoppas att de fortsätter jobba på det. Om ryktena stämmer att nästa bf blir en hero-shooter/battle royale stil så borde det inte heta battlefield längre. Separera spelen isåfall.

Personligen har jag kul med 2042 och jag gillar specialisterna. Folk revivar konstant och jag gillar att kunna skräddarsy utrustningen. Men jag saknar atmosfär och arme vs arme som i bf1. Körde neville nights i bf1 här om dagen. Smyger sig fram på en dimmig kyrkogård vid sidan av ett objective och sen kastar mig i en krater när jag ser en fiendetank. Ljudet, kartorna, kopplingen till det riktiga ww1 skapar en oslagbar atmosfär. Så synd att 2042 inte lyckats skapa den känslan. Det är för kliniskt, öppet och saknar personlighet. Däremot är gunplay riktigt bra i mina ögon iallafall.

Det jag också undrar är varför ingen svenskt spelmedie har skrivit lite längre fördjupande artikel om processen. Saknar lite grävande speljournalistik. Kräver ju resurser som kanske inte finns, men ibland hade jag verkligen velat läsa längre grävande artiklar.

Medlem

Den där videon är rätt intressant. Skall bli kul att se vad andra gänget från dice gör av sina shooters


1338 - One Step Above

123
Skriv svar