Disciples 4: Liberation

Medlem
Disciples 4: Liberation

Disciples 4, ett spelsläpp jag har längtat efter länge. För er som inte känner till spelet så var Disciples 2 det mest hyllade i serien. Påminde en del om Heroes of Might & Magic och var väldigt bra på sitt eget sätt. Det var många som såg fram emot när Disciples 3 släpptes år 2009. Men det blev för mig en av mina största spelbesvikelser någonsin. Inte bara för mig, spelet fick väldigt dåliga recensioner, sålde inte bra och besvikelsen var ett faktum. Kan Disciples 4 reparera detta? Under utvecklingen så lovade utvecklarna att de skulle titta på vad det var som gjorde serien så bra från början och blanda nytt med gammalt. Undra hur detta blir tänkte jag.

När jag startar upp spelet och påbörjar mitt äventyr så får jag direkt liknande känslor. Varför är grafiken så utdaterad? Brukar inte bry mig så mycket om grafik men när man galopperar runt i världen så känns grafiken väldigt gammal. Nåväl, jag testar en battle. Även där blir jag besviken vid en första blick. Nej såhär såg det inte ut i Disciples 2 tänkte jag. Vad har dom gjort?! Kände mig redan besviken men spelade klart striden. Okej så himla dåligt var det inte ändå.

Men det var något. Som inte var så dumt ändå. Jag fortsätter att spela. Och helt plötsligt kan jag inte sluta spela. För en person som oftast stänger av nya spel efter 5 minuter, så sitter jag nu hooked. Det är beroendeframkallande. Vilket är skönt! Det är sällan jag hittar något nytt spel som jag verkligen njuter av. Man lär sig snabbt spelet utan långa och komplicerade tutorials.

Man börjar med spelets huvudroll Avyanna och hennes kompanjon Orion. Under spelets gång så får man nya kompanjoner i sitt party men kan max välja ha 3 stycken utav dom då de oftast är starkare än vanliga trupper. Avyanna går inte att "byta ut". Precis som i de gamla Disciples så kan man även rekrytera trupper. Skillnaden här är att du kan rekrytera trupper från alla factions. Älver, Människor, Undead och Legion. Men för att kunna uppgradera trupperna till de starkare varianterna för varje faction så måste man bygga en bättre relation med de som man vill kunna använda. Vilket är lite irriterande då man måste välja och kan inte ha de starkaste trupperna från varje faction.

Striderna är roliga och taktiska även ifall de kan bli smått repetitiva. Det finns många olika förmågor, trupper och taktiker att blanda. Vilket man behöver göra ibland beroende på motstånd, eller ifall man fastnar någonstans. Man har en bas där man har byggnader från de olika lagen och här kan man även bygga nya byggnader eller ta bort gamla. Man kan researcha nya spells, uppgradera trupperna, samla resurser, och uppgradera sin utrustning m.m.

Det är ett långt spel och för dig som planerar köp så har du många speltimmar framför dig. Nackdelarna kan se väldigt tunga ut på mitt betyg, men oavsett så är det ett spel som jag haft/och har väldigt roligt med. För alla som gillar strategi/rpg så rekommenderar jag verkligen att testa på detta. Det finns ett gratis demo på Steam.

Disciples 4
4
Mycket bra
+
Roliga battles
+
Härlig progressionskänsla
+
Beroendeframkallande
-
Undermåligt soundtrack
-
Utdaterad grafik
-
Stundtals frustrerande
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

Jag hade faktiskt tänkt köpa det i helgen men hade inte tid så tänkte för veckan, men det verkar inte bra det där med: Undermåligt soundtrack

Får lyssna på YT och se själv antar jag.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jag hade faktiskt tänkt köpa det i helgen men hade inte tid så tänkte för veckan, men det verkar inte bra det där med: Undermåligt soundtrack

Får lyssna på YT och se själv antar jag.

Det tycker jag absolut du ska göra! Köpa alltså. Ja, menar inte att soundtracket är dåligt så sett. Men det är inget som sticker ut. Jämför man med Disciples 2 & till och med 3, så hade de riktigt grymma soundtrack.

1
Skriv svar