Analys: Playstation 5 har sålt dubbelt så bra som Xbox Series X|S

Robot
Analys: Playstation 5 har sålt dubbelt så bra som Xbox Series X|S

Intressanta, om än inofficiella, siffror.

#playstation-5, #xbox-series-s, #xbox-series-x


Medlem

Undra om Halo Infinite kan påverka de siffrorna något

Medlem

Okej, jag förstår att kriget riskerar blossa upp. Men vad är anledningen till Playstations framgångar, lever de inte på gamla meriter och är i dagsläget väldigt likvärdiga med Xbox?

Har själv Xbox X och PS4 ska tilläggas.

Medlem
Skrivet av butcher:

Okej, jag förstår att kriget riskerar blossa upp. Men vad är anledningen till Playstations framgångar, lever de inte på gamla meriter och är i dagsläget väldigt likvärdiga med Xbox?

Har själv Xbox X och PS4 ska tilläggas.

Har själv bokat ett Xbox Series X som jag lär få vänta på tills nästa år innan det kommer. Varit trogen Playstation sedan första Xboxen men ja jag tycker inte PS5 har imponerat alls, inte nog med att de inte släpper spel jag gillar så är konsolen bland den fulaste elektronik man skådat.

Medlem
Skrivet av Landvetter:

Undra om Halo Infinite kan påverka de siffrorna något

Vettifan, kanske underskattar Halos dragningskraft, men tror nog inte att den kommer påverka nämnvärt.

Den stora frågan för mig är: hur kan Sony tillverka så många fler PS5 än MS kan tillverka X? Det är ju inte så att X samlar damm på hyllorna.
Ja jag vet att ms bytt ut hela sitt cloud, men hur många maskiner är det i praktiken?

Nu spår jag att X snart kommer trilla in i jämt tempo och snart kommer gå att få tag på utan hänga på låsen eftersom cloud är uppgraderat och klart


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem

Riktigt trist... Microsoft har verkligen gjort allt rätt denna generation.

Medlem

Inleder med att säga att jag är en PS-fanboy mestadels pga exklusiva förstapartstitlar single player i korrelation med småbarnsliv och begränsat antal speltimmar/vecka.

Men, en objektiv bedömning, är att:
* Inte konstigt då Sony isolerar sin målgruppsmarknad med PS Plus/Now subscription och konsolexklusiviteteter. Detta medför att de räknar med stark hårdvaruförsäljning primärt. Visserligen inlett PC-initiativ med seg TTM (Time To Market) i sin strategi (av allt att döma, strategiska skäl)

* Microsoft har öppet erkänt och gått ut med att de satsar fullt ut på en tjänstebaserad leveransform kontra produkter (läs: Game Pass/XCloud vs. xbox Series S | X). Vilket innebär att de medvetet inte har prioriterade KPI:er på sin hårdvaruförsäljning.

Med ovan sagt: Det som är av högsta nyhetsvärde i konsolracet numera är antalet nyttjare av respektive varumärkes tjänster inklusive produkter.

Om man nu envisas med att jämföra Sony, Microsoft och Nintendo enligt min mening 🙂

Trodde Series X skulle sälja bättre än S, men antar att det lägre priset lockar.

Medlem
Skrivet av Dergo218:

Har själv bokat ett Xbox Series X som jag lär få vänta på tills nästa år innan det kommer. Varit trogen Playstation sedan första Xboxen men ja jag tycker inte PS5 har imponerat alls, inte nog med att de inte släpper spel jag gillar så är konsolen bland den fulaste elektronik man skådat.

Har gått i Playstations spår själv sedan PS1 ända till PS4.
Nu valde jag att gå över till Xbox främst pga GamePass då jag själv är mest en PC spelare, men ungarna börjar växa upp, så då passade Xboxen bättre i familjen.
Kan dock säga att jag är långt ifrån missnöjd med övergången PS till Xbox. Är grymt nöjd med min Series X som jag haft sedan är våren.

Medlem

"Senast i juli hade 10 miljoner PS5-konsoler sålts, enligt Sony. Ampere säger att det nu handlar om 12,8 miljoner."

Det finns färskare siffror som FZ har rapporterat:

https://www.fz.se/nyhet/288234-134-miljoner-playstation-5-har...

Skickade till butik är i detta fall i stort sett samma sak som sålda till kund.

Medlem

Anledningen är enkel: Sony dominerade förra generationen ganska rejält och har bevisat att man gång på gång kan producera förstaparts titlar av absolut högsta klass, vilket gör att de kan fortsätta rida på den vågen in i denna generationen.
Xbox har fortfarande mycket att bevisa på spel-fronten, vilket de också erkänner själva

https://www.playstationlifestyle.net/2021/10/21/matt-booty-on-sony-first-party-games/

Nu får man tänka på att detta inte alls är ett tecken på popularitet. Båda dessa konsoler är mycket eftertraktade och slutsålda över allt, så antal sålda = antal producerade.

För jämförelse så sa Qualcomm igår att 10 miljoner XR2 till Quest 2 har sålts, även om det inte var helt tydligt definierat att de faktiskt hade levererats osv.

Medlem
Skrivet av BillyJoeBob:

Riktigt trist... Microsoft har verkligen gjort allt rätt denna generation.

Där håller jag med!

Medlem

En nackdel om inte tillräckligt många köper nån Xbox och Xbox inte lägger ut för att få titel till gamepass, är att studios kanske struntar att lägga tid och arbete att göra spel till Xbox.

Tror tyvärr inte folket hos Xbox har tänkt på det.

Medlem

Som att siffror är allting för att vinna generationen
Xbox all hands down leder
(Och jag har inte ens en Xbox, för dom kommer aldrig in i lager)


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Landvetter:

Undra om Halo Infinite kan påverka de siffrorna något

Inte mycket

Medlem

Finns ju ingen anledning att köpa Xbox när alla deras spel släpps till PC.

Medlem

Inte konstigt då Xbox inte har några exklusiva spel, många kör på PC istället för att skaffa en Xbox. Men själv tyckte jag att det var värt att köpa en Xbox då det är en fantastisk konsol som har många fördelar.. prisvärd, kraftfull och bekvämligt att slippa allt krångel som kommer med datorer. Vill man ha en PC som klarar av likadan grafik får man betala 2-3 ggr mer.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Finns ju ingen anledning att köpa Xbox när alla deras spel släpps till PC.

Finns snart ingen anledning att köpa ps5 heller. Sony verkar ju ha planer på släppa till PC som också.
Inte dag ett visserligen, men det är ju vart att vänta när man vet att PC får den bästa versionen.

Medlem

Har ägt alla Playstation sedan PS1 men det hade stått både en Xbox One och Series X på hyllan om spelen inte släppts på PC, vilket de gör och det är jag väldigt tacksam för.
Det är exklusiviteten som gör att jag köper PS varje generation.
PS5an står förvisso och dammar just nu men lär bli ändring på det nästa år.

Glad att Microsoft valt denna vägen och hoppas att de kör vidare i många år framöver.
Prenumererar för övrigt på Game Pass på PC.

Medlem
Skrivet av Landvetter:

Undra om Halo Infinite kan påverka de siffrorna något

Nu kanske det bara är jag som är kräsen men jag skulle ju inte säga att PS5 haft några spel ännu ändå har den sålt så bra. Däremot har det känts som att den varit lättare att få tag i men det är bara en känsla. Jag köpte min PS5 för nästan ett år sen och har inte spelat ett enda spel på den, den har bara fått vara bluray och streaming spelare. Hade velat testa returnal men jag ger inte 700-800 spänn för det. Väntar på Horizon och God of war.
Hade blivit en xbox också men eftersom de numera släpper sina spel på PC också så spar jag de pengarna.

Skribent
Skrivet av MLundin:

Inleder med att säga att jag är en PS-fanboy mestadels pga exklusiva förstapartstitlar single player i korrelation med småbarnsliv och begränsat antal speltimmar/vecka.

Men, en objektiv bedömning, är att:
* Inte konstigt då Sony isolerar sin målgruppsmarknad med PS Plus/Now subscription och konsolexklusiviteteter. Detta medför att de räknar med stark hårdvaruförsäljning primärt. Visserligen inlett PC-initiativ med seg TTM (Time To Market) i sin strategi (av allt att döma, strategiska skäl)

* Microsoft har öppet erkänt och gått ut med att de satsar fullt ut på en tjänstebaserad leveransform kontra produkter (läs: Game Pass/XCloud vs. xbox Series S | X). Vilket innebär att de medvetet inte har prioriterade KPI:er på sin hårdvaruförsäljning.

Med ovan sagt: Det som är av högsta nyhetsvärde i konsolracet numera är antalet nyttjare av respektive varumärkes tjänster inklusive produkter.

Om man nu envisas med att jämföra Sony, Microsoft och Nintendo enligt min mening 🙂

Jag tror inte heller man ska stirra sig blind på själva konsolförsäljningen. MS satsar mer på tjänster denna generation och går en egen väg. Alla tre aktörer har som hittat ett eget spår att köra på. Även om det korsar ibland ser jag inte den direkta konkurrensen mellan någon av dem denna generation.


signatur

"Writer and Fighter"

It's not a lake, it's an ocean

Och ändå är Series X slutsåld överallt. Det är ändå lite anmärkningsvärt att Sony uppenbarligen lyckats få ut så pass många fler enheter.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Grattis till alla Gamers!
Playstation och Nintendo som sig bör!

Medlem

Varit ganska trogen Playstationägare sen Playstation 1 men börjar tröttna lite på Sony.
- Priser i online store är orimligt höga jämfört med skiva.
- Avsaknad av VRR
- Avsaknad av 1440p

Kommer väl behålla konsolen i fall att det skulle dyka upp några intressant exklusiva spel, men spelar på PC nu för tiden.

Medlem
Skrivet av Ralf:

Finns snart ingen anledning att köpa ps5 heller. Sony verkar ju ha planer på släppa till PC som också.
Inte dag ett visserligen, men det är ju vart att vänta när man vet att PC får den bästa versionen.

Håller med, många orkar nog inte vänta de 1-2 år som de verkar arbeta med nu men ser personligen ingen anledning att sitta på en åldrande spelkonsol när jag tids nog även får Sony-titlarna till min ständigt uppdaterade PC.

Medlem

Det kunde man ju misstänka redan innan konsolerna släpptes. PS5 hade många fler förbokningar världen över än vad Xbox Series X/S hade.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

En nackdel om inte tillräckligt många köper nån Xbox och Xbox inte lägger ut för att få titel till gamepass, är att studios kanske struntar att lägga tid och arbete att göra spel till Xbox.

Tror tyvärr inte folket hos Xbox har tänkt på det.

Jävlar vilken analys ändå.

Det går bra för både Xbox och PS5 skulle jag säga. När PS5 väl släpper några intressanta spel kan jag mycket väl tänka mig att köpa en bara för att kunna spela just det där specifika spelet. Precis som jag gjorde med PS4 en gång i tiden. Ser inte problemet. Skulle jag skita i det bara på grund av någon tramsig princip? Varför begränsa sig till en konsol?

Försäljningssiffror känns lite förlegat dock då MS och Sony har olika affärsmodeller denna generation. Konsolkriget är egentligen över och vi kan säga att PS vann, men vad spelar det för roll när MS satsar på ett helt ekosystem istället. Många kör enbart GP till PC och MS skrattar hela vägen till banken.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Jävlar vilken analys ändå.

Det går bra för både Xbox och PS5 skulle jag säga. När PS5 väl släpper några intressanta spel kan jag mycket väl tänka mig att köpa en bara för att kunna spela just det där specifika spelet. Precis som jag gjorde med PS4 en gång i tiden. Ser inte problemet. Skulle jag skita i det bara på grund av någon tramsig princip? Varför begränsa sig till en konsol?

Försäljningssiffror känns lite förlegat dock då MS och Sony har olika affärsmodeller denna generation. Konsolkriget är egentligen över och vi kan säga att PS vann, men vad spelar det för roll när MS satsar på ett helt ekosystem istället. Många kör enbart GP till PC och MS skrattar hela vägen till banken.

Som vanligt så undviker xbox fanboys själva frågan i sig.

Vad händer om det bara säljs 15 miljoner xbox och ps5 ligger på 80 miljoner.

Kommer då studios göra spel till Xbox om inte Xbox betalar för att det ska komma till gamepass.

Säljer dom inga konsoler så kommer Xbox sluta som tredje part studio och det skulle inte gynna konkurrens nånting.

Visst tusan spelar antal sålda konsoler roll för Xbox men dom törs bara inte medge det.
Om nu inte deras plan är att bli en tredje part studio förstås.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Finns ju ingen anledning att köpa Xbox när alla deras spel släpps till PC.

Tycker detta är lika dumt argument som att anledningen till att köpa ett playstation pga exklusiva spel

Skriv svar