Bilkunniga se hit! EGR-ventil...

Skribent
Bilkunniga se hit! EGR-ventil...

Hallå ni bilkunniga!

Min golf årsmodell -11 som gått 18 300 mil med dsg-låda har strulat ett tag så idag efter felsökning på auktoriserad verkstad fick jag mina farhågor besannade, EGR-ventilen behöver bytas.

Fick kostnadsförslag på 21 000:-. Är det här en skälig kostnad? Jag har absolut ingen aning, första gången jag hörde talas om den här ventilen var när jag googlade mina problem.

Finns det en chans att det går på försäkringen?

Medlem

Kan du specificera "strulet"?

Skribent
Skrivet av Brassebo:

Kan du specificera "strulet"?

Yes. Lampan för motorstyrningen började blinka oregelbundet och katalysatorlampan började sedan lysa.

Bilen gick utan problem, förutom att den ibland inte riktigt svarade med gaspedalen (oftast mellan andra och tredje växeln).

Varningarna försvann när bilen stått avstängd ett tag, förutom en gång då båda lamporna lyste oavsett vaf jag gjorde. Då ringde jag verkstaden där jag nyss gjort service och de sa att jag skulle rulla in samma dag så skulle de läsa av felkoderna.

Efter de läst av så trodde de att det inte var något fel på bilen och nollställde alla felkoder, samt tyckte jag skulle köra på en lägre växel på vägen hem (dagspendlar 10 mil). De nämnde i förbifarten att det kunde vara EGR-ventilen, men sålänge inte bilen gick ner i "safemode" var det ingen fara.

Dagen efter gick den in i "safemode" mitt på E4an och jag fick köra i 70 km/h på 7ans växel med 1100 varv. Gick ej att gasa mer. På kvällen gick den som vanligt dock.

Samma dag så bokade jag tid för felsökning och slutade dagspendla utan körde bara kortare sträckor. Har ej upplevt något problem under tiden från bokad tid tills idag (två veckor, typ 40-50 mil).

Där är vi idag.

Medlem

Vet inte hur det är med din bil men en Opel Vectra -06 som jag hade förut hade strul med EGR-ventilen. Efter ett par rengöringar av den (som höll ett par månader) samt byte till en bättre begagnad som kanske höll något år, så läste jag mig fram till att man kunde plocka bort en helt och slänga på ett lock istället, och sen programmera om något så den inte brydde sig om att ventilen var väck.

Gnutta högre bensinförbrukning, lite sämre avgasvärden, lite mer motorkraft, men gick utan problem.
Sot och skit som slammade igen den gång på gång om jag minns rätt.

Vet inte om det är nått som funkar på just din modell men skadar väl aldrig att googla runt lite.

Medlem

Bytte EGR-ventil på Citroën C4 hos Citroën. Tydligen satt den åt helvete så man var tvungen att lyfta motorn. Betalade ca 8500 SEK för tre år sedan.

Medlem

EJ Rimligt!

Topplocksbyte ligger på det priset för det tar tid. Sen Fick erbjudande ifrån en certifierad verkstad för byta motor 17000kr begagnad motor men ändå.

Men för återgå EGR brukar sitta lätt åtkomligt, är fan inte svårt att byta. Den måste sitta, Nånstans magiskt för 21000kr.

Fick kostnadsförslag för byta min 2700kr på Mekonomen, har en v50.

Medlem

Låter absolut som att det skulle kunna vara EGR-ventilen men priset känns skyhögt!
Har tyvärr ingen erfarenhet av VW och det kanske är så att motorn ska ur men jag tycker nog du kan ringa till andra verkstäder och se vad de tar betalt för bytet.

Har bytt på diverse motorer och aldrig varit med om det skulle ta längre tid än en halvtimme.

Medlem

Jobbade på Mekonomen ett tag nyligen.
Tror att vi tog 18000kr för ett sånt byte.
Alla EGR ventiler sitter inte lätt till som folk verkar tro.

Nu minns jag inte exakt vilken modell det var. Men någon av golfarna har en EGR ventil som man inte kommer åt om man inte plockar ner vad som känns som halva motorn.
Det tar tid och det man river bort måste ha nya packningar och grejer för att säkerställa att det inte kommer läcka.

Så det låter ganska rimligt tycker jag.


Ryzen9 3900X - RTX3080

Medlem

Börja här så löser det sig nog:

Medlem

Min EGR-ventil lade också av. Jag beställde en jävel från Tyskland för ca 1 500 kr och bytte den själv med hjälp av Youtube videos. Mitt allra första ingrepp i en bil och jag lyckades men det tog en liten stund.

Jag har även hört att det går att ta bort hela delen och bara sätta ett lock för så fungerar det som det ska. Som sagt, jag är inte alls bil-kunnig så avgör själv..


Constants and variables

Medlem

Det skulle vara intressant att veta vad felkoden säger exakt.
Är det aktuatordelen som gett upp kan den ev. bytas separat, är det spjället som kärvar kan även den eventuellt bytas separat och du flyttar över den gamla aktuatorn till det nya spjället.
Kan även bero på läckage. Viss felkodssättning tar sensorninformation och jämför med ett börvärde från motorstyrenheten, skiljer dessa sätts felkod. Ett luftläckage kan göra att det mätta värdet inte överensstämmer med börvärdet. Det kan också vara sot som slammat igen rören. Det är vanligt. Maskindiskmedel funkar, akta elkomponenterna.
Den kan också vara helt trasig 🙂
Om den är kaputt skulle jag nog leta beg. Kolla så att ventilen lirar fint. Om möjligt strömsätta den och se att den klappar igen ventilen som en råttfälla.

Medlem
Skrivet av Nuckan:

Jag har även hört att det går att ta bort hela delen och bara sätta ett lock för så fungerar det som det ska. Som sagt, jag är inte alls bil-kunnig så avgör själv..

Det gjorde jag på min Firebird '87a.
Då sotar det igen på andra ställen istället, men det gjorde inte så mycket.
Det var lättare förr i tiden haha


Ryzen9 3900X - RTX3080

Skribent

Tack för alla svaren. Brorsan hörde med en Mekonomen där han bor (mindre stad) och de gav riktpris på strax under 10 000:-.

Däremot pratade de om filtret och att det kostade si och så, men som jag förstått det är det hela EGR-ventilen eller "EGR-kyler" (står så ordagrant som felet i info-smset verkstaden skickade ut när bilen var klar. Felstavning?) som ska bytas? Alternativt om det är samma sak som verkstäder benämner olika?

Jag ska iaf hämta ut bilen på måndag eller tisdag och begära ett fullständigt protokoll på felsökningen, de skulle ändå ha 3000:- för det jobbet så jag antar det finns ett seriöst protokoll.

Intrycket är att 21 000:- känns dyrt, men återkommer i tråden när jag har protokollet och den exakta felbeskrivningen.

Återigen tack för hjälpen

Medlem
Skrivet av Shadee:

Däremot pratade de om filtret och att det kostade si och så, men som jag förstått det är det hela EGR-ventilen eller "EGR-kyler" (står så ordagrant som felet i info-smset verkstaden skickade ut när bilen var klar. Felstavning?) som ska bytas? Alternativt om det är samma sak som verkstäder benämner olika?

Undrar vad det är för filter han pratar om. Sitter inget filter i EGR'en.

Om du undrar så är EGR är avgas-återcirkulation/återledning.
Lätt förklarat så tar den avgaser och puttar in det en extra sväng i motorn för extra förbränning. Minskar på utsläpp.
Så EGR-kylaren kyler helt enkelt avgaserna innan de åker in i motorn för andra gången.
Kommer inte ihåg exakt, men tror det förbränns bättre om det är nedkylt eller något.
Tror det var nåt om att mindre kväveoxid bildas.

Lite råd om bilverkstäder från en som både skruvat i verkstan och suttit och räknat pris åt kunder i receptionen:
- Verkstadsbranschen kan vara ett helvete. Kommunikationen mellan mekaniker -> kundmottagare -> kund är inte alltid så effektiv som man hade önskat.
- I Haynes databas med arbetstider (som Mekonomen går efter oftast) kan det t.ex stå att arbetet ska ta 6h.. men så tar det nära 8h i verkligheten. Detta märker man inte förrän man börjat riva ner allt så klart.
Det leder till att mekanikerna ofta får stressa för att man har bara bokat 6h på den bilen och sen har annat inbokat.
Det leder även till att verkstadschefen tänker "helvete, vi tog alldeles för lite betalt" och så ringer de dig och ber om mer tid och betalt. Då tycker kunden att "det borde ni ju sett tidigare och meddelat".
- Som verkstad kan det vara svårt att sätta fast pris ibland, men du som kund kan be verkstan försöka sätta ett maximalt fastpris som både du och de skriver under.
- Räkna alltid med trubbel när det gäller bilreparationer, så att du är förberedd om verkstan ringer och ber att få ha bilen någon dag extra för att de fått fel packning eller något.
Det är tamejfan omöjligt att få rätt delar direkt ibland, även om verkstan beställer från VW original.
Bli inte sur om det strular är du snäll, det är sällan mekanikernas fel, och oftast kan inte ens mästermekanikerna se helheten förrän de har rivit ner mycket. Sånt är yrket.


Ryzen9 3900X - RTX3080

Medlem

BMW 1-serien ligger det på ca 8.000 kr har jag för mig. 21k känns väldigt dyrt i alla fall. Det är inte hela motorn du ska byta.

Jag bytte det 2 ggr och det gick på garantin.

PS En bekant som jobbade som mekaniker på en stor kedja (börjar på "M") berättade att chefen där krävde mer eller mindre "hitte på fel" för att få det att gå runt. När det kommer till bilmekaniker, bilsäljare behöver vi inte ens nämna , räkna med att bli blåst tills motsatsen bevisas. Second opinion är nästan ett måste.

PS2 Ja, biltillverkare är inga änglar heller. Tänker just på VW och diesel skandalen. Smutsig bransch. VW använde tom gaskamrar på x antal apor för att testa hur mycket avgaser de tål. Otroligt men sant.

Medlem

Första jag gjorde när jag skaffade en bil med dieselmotor var att lämna in den för borttagning av partikelfilter, EGR-ventil och Ad-blue-system. 15.000 kr kostade detta arbete.

I det långa loppet så spar man en hyfsad slant på detta.

Medlem
Skrivet av A1200G:

När det kommer till bilmekaniker, bilsäljare behöver vi inte ens nämna , räkna med att bli blåst tills motsatsen bevisas. Second opinion är nästan ett måste.

Som före detta bilmekaniker och som varit i branschen länge.. Vi är vana vid att folk tror att vi blåser dom hela tiden.
Även på mitt gamla jobb där vi var 100% ärliga såvitt jag vet blev kunder ändå förbannade. Det går inte ha 100% nöjdhet som bilverkstad, och har man det så går man nog rätt mycket back på gratisjobb.
Majoriteten av privatpersoner fattar helt enkelt inte hur vissa saker kan bli så dyrt/ta så lång tid.
De vet inte att det är så mycket mer runtomkring än bara "byta bromsar".
Det kan innebära så mycket mer än bara belägg när man väl börjar riva i det.

Ett exempel som hände jäkligt ofta:

>Kund säger att han vill byta klossar och räknar med 1200kr.

>Vi tar in bilen. Vi ser att klossarna är dåliga. Vi ser också att klossarna är så nedslitna att det blivit "järn-mot-järn" och bromsskivan tagit skada utav det.

>Vi ringer kunden och berättar att det inte är lönt att byta klossar om du inte byter skivorna också. Skivornas skadade yta kommer slipa ner klossarna. 1400kr per skiva och lite extra arbete. Uppe i 4500kr nu kanske..
Kund suckar och tycker det blir dyrt, men går med på det.

>När vi ska sätta tillbaka bromsoket märker vi att kolven inte går in. Det har kärvat. Vi måste byta bromsok annars får vi inte ens tillbaka klossarna.

>Vi ringer kund igen med nytt pris. Ett bromsok kan vara dyrt, och byter man bromsok måste man lufta bromssystemet. Så där har vi 40min arbete till samt bromsvätska på det. Nu börjar kund bli irriterad, för nu börjar det bli riktigt dyrt. Kanske uppe i 6500kr. Men för att han i princip måste byta bromsok för att få ut bilen gör han det.

>När vi demonterar det gamla oket är luftningsnippeln fastrostad. Det betyder att vi också behöver byta en bit bromsrör, annars får vi inte loss oket. Mer utgifter för den stackars kunden. 30min mer arbete. Hamnar på 7400, men man sätter lite rabatt för att man tycker synd om honom. 7000kr då.

>Vi ringer till kund med nytt pris.
Nu blir kund arg och säger att vi bara försöker lura honom på pengar. Blir otrevlig och ska aldrig mer komma tillbaka.

Det är hopplöst att jobba på bilverkstad.


Ryzen9 3900X - RTX3080

Skribent

Uppdatering: Bytte EGR-ventilen på en Mekonomen i Uppsala. Kostnad 12 500:-.

Gnällkuk
Skrivet av Gill:

Bytte EGR-ventil på Citroën C4 hos Citroën. Tydligen satt den åt helvete så man var tvungen att lyfta motorn. Betalade ca 8500 SEK för tre år sedan.

Är inte detta ett känt fenomen hos Citroen? Har för mig jag hört det tidigare, typ ALLT sitter åt helvete så man måste lyfta motorn för minsta skitgrej.


..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - i7 8700k (delid) @ 5Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, 3TB Seagate Barracuda - Steelseries Arctic 5 - Corsair 750D - Custom water loop

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Det är ett sjukt lärorikt spel alltså. Hade varit kalas om det funnits när jag var yngre och älskade bilar, men inte kunde meka ett skvatt. Jag har behövt lära mig i verkligheten istället, och det är ibland dyrt...

Medlem
Skrivet av superapan:

Det är ett sjukt lärorikt spel alltså. Hade varit kalas om det funnits när jag var yngre och älskade bilar, men inte kunde meka ett skvatt. Jag har behövt lära mig i verkligheten istället, och det är ibland dyrt...

Nu har jag bara kört ett par timmar men tycker det hoppar över mycket viktiga moment som man behöver veta om när man skruvar i verkligen.
Hade väl kanske varit för mycket för spelet om man skulle blästra bromsokshållare, rengöra nav, montera bleck och allt sånt när man bytte bromsar exempelvis, som en certifierad verkstad gör.
Men likväl viktiga moment om man ska lära sig korrekt.


Ryzen9 3900X - RTX3080

Medlem

Jobbar sedan 15år på bilverkstad, sedan ett antal år på en auktoriserad Volvo-verkstad.

Av TS beskrivning av problemet låter det verkligen som problem med EGR. Pris kan jag inte uttala mig om då jag bara "kan" Volvos priser, och ALLA bilar ser olika ut på detaljnivå.
Om jag gämför med min vardag, och Volvos VEA-motor (4 cyl diesel från 2014ish), så kostar ett egr-byte inkl delar och felsökning runt 8k. Dock kan den separata kylaren till EGR (sitter "ihop" med EGR) också vara igensatt av sot pga kärvande EGR, och då är det 6-7000kr till. Då sitter EGR bra monterat så man inte behöver riva så mkt, vi pratar 2.5h arbetstid om det bråkar.

På gamla 5cyl diesel från 2010ish sitter den jäkligt mkt värre, så högre arbetskostnad, dubbla tiden osv...
Om vi gämför med en mindre bensinmotor brukar man kunna peka direkt på berörd del, ex äldre skoda/vw 1.2/1.4 tar samma byte 20 min.

Filtret som nämdes, där menas troligen partikelfilter/fälla, blir det problem med EGR så kan det snabbt sätta igen sig då avsgasreningen inte fungerar som den ska.

Man vet helt enkelt inte orsaken till problemet, men har väl erfarenhet av tidigare och vet ungefär var kostnaden kan hamna. Sen är det allting bäst att ta höjd då det är enklare att meddela ett billigare pris i slutändan🙂

Medlem

Bränsletillsats och rätt olja kan förhindra detta.

Skribent

Uppdatering 2: Idag mitt på E4an dog bilen. Bärgning till verkstad. Fick reda på att växellådan rasat...

Känns fint att man precis la 12 500 när det nu kanske blir till att skrota bilen...

Skrivet av Shadee:

Uppdatering 2: Idag mitt på E4an dog bilen. Bärgning till verkstad. Fick reda på att växellådan rasat...

Känns fint att man precis la 12 500 när det nu kanske blir till att skrota bilen...

Det är kul med bil!


Viam inveniam aut faciam

Skribent
Skrivet av hannes.theorell:

Det är kul med bil!

JAJEMEN! Fick estimat på cirka 40 000:-...

Bad bilmecken se om han visste någon som ville köpa den i nuvarande skick eller hitta en begagnad växellåda. Lär väl ändå landa på ~20 000:- i och för sig, men vi får se. Ska tillbaka på fredag.

Medlem

Nu är den död vilket som. Men jag skulle rekomendera att programera bort EGR och Partikelfilter till en kostnad på ca 5k istället. JAg har programerat bort en del sådana. Och förutom att få bort dessa problem så får man lite mer effekt på köpet

Medlem
Skrivet av s_o_n_y:

Nu är den död vilket som. Men jag skulle rekomendera att programera bort EGR och Partikelfilter till en kostnad på ca 5k istället. JAg har programerat bort en del sådana. Och förutom att få bort dessa problem så får man lite mer effekt på köpet

Mmm, fast det är ju olagligt och ger folk lungcancer…

Skribent

Om det finns någon bilkunnig som fortfarande läser här. Vad är ett rimligt pris för att sälja bilen i befintligt skick?

Full servicebok, vinterdäck med dubb, slitna sommardäck, ny EGR-ventil, någon rostfläck här och var, 19 000 mil MEN som sagt med en ickefungerande växellåda. Startar som den ska dock.

Medlem

Vad hände på e4an, raslade det till? Oväsen?

1
Skriv svar