Star Citizen har dragit ihop 3,5 miljarder svenska kronor

Medlem

Nu hör jag inte direkt till fåtalet som lovordar det graciösa erbjudandet att köra testversioner av produkter. Lite som att säga "du kan se introt på filmen, det vet du".

Vi kan höras igen när spelet är släppt. Du kan skicka mig ett mess direkt, dyker upp nere i hörnet på mina Quest 15. Behöver inte ens landa, bilen gör det själv.

signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av kebbe:

Känns ganska onödigt. Har alltid sagt att det är vaporware som aldrig kommer att bli klart, år efter år har det också skjutits fram med ursäkt på ursäkt och idag är det inte mer färdigt än det var för tre år sedan. Tydligen har jag rätt.

Har inte vi haft den diskussionen tidigare där flera personer var emot dig då spelet går att spela i sitt alfa stadie och har varit tillgänglig i flera år. Utvecklarna är också väldigt öppna med utvecklingen och vad de vill släppa inom en snar framtid.

Är inte öppen utveckling och tillgänglig produkt direkt emot vad du påstår att spelet är?

Men jag vet inte, en fullt öppen roadmap som uppdateras varannan vecka, två videor varje vecka, bl.a. en som oftast är över en timme där utvecklare svarar på frågor och berättar vad planen är för kommande saker eller vidare utveckling av släppt spelmekanik.

För att inte glömma Q&A, inlägg och andra publikationer som publiceras hela tiden, men det måste ju vara fel för det passar ju inte med din åsikt. Jag vet inte heller vilka ursäkter du pratar om som de säger varje år? De lärde sig att inte ge datum för flera år sedan utan principen är "Det är färdigt när det är färdigt".

signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem
Skrivet av FN80:

Någon skolkade hårt på trollakademin.

Medlem
Skrivet av MulletDeluxe:

Nu hör jag inte direkt till fåtalet som lovordar det graciösa erbjudandet att köra testversioner av produkter. Lite som att säga "du kan se introt på filmen, det vet du".

Vi kan höras igen när spelet är släppt. Du kan skicka mig ett mess direkt, dyker upp nere i hörnet på mina Quest 15. Behöver inte ens landa, bilen gör det själv.

Du är mer än välkommen med öppna armar när du känner att du vill testa Star Citizen. Du vet, det spelet som du kan spela idag i sitt alfa stadie.

signatur

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program

Medlem

Tycker det är ett annorlunda sätt att utveckla ett spel, att låta spelarna vara med från början och påverka slutresultatet. Det har sina för- och nackdelar som man märker i kommentarsfältet varje gång spelet nämns. Om jag ska killgissa så tror jag inte spelet kommer bli färdigt (lämna alfa/beta) på minst 5 år. Är själv inte så intresserad av rymdspel men tycker det är intressant med utvecklare som tar tid på sig istället för att släppa något halvfärdigt utan själ. Tänk om CDPR och dess ledning hade tänkt på samma sätt, då hade kanske cp 2077 varit ett spel som folk tänker tillbaka på likt ocarina of time.

Medlem

Intressant! Brukar köra free fly men missade det denna gång tyvärr.

Tycker hela grejen med SC är kul även om jag inte tror dom kommer ro det i hamn på det sätt många fans hoppas på. Dvs en öppen värld i ständig förändring med oändliga möjligheter och unika upplevelser var du än vänder dig. Men som jag sagt tidigare; hoppas verkligen jag har fel för alla oss som älskar spel. 😊

En av mina störta farhågor är dock grafiken som för några år sen var top notch men idag känns lite ”meh” så fort du lämnar rymden. Fortfarande snyggt men om 3-4 år kommer det se rätt dåligt ut. Kan förvisso bero mycket på att det är väldigt detaljfattiga planeter vilket det jobbas på om jag förstått det rätt.

Rekommenderar alla att testa när det är gratis nästa gång. Oavsett spelets framtida öde är det ett stycke spelhistoria som skrivs.

Skribent
Skrivet av anon_4660:

Troligvis inte nej men läste bara beskrivningen i denna nyhet artikel här på FZ...

Jag tar på mig den målade beskrivningen, var inte menat den skulle tas så bokstavligt. Mer att de satsar på ett gigantiskt MMO i rymdmiljö.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av kebbe:

Känns ganska onödigt. Har alltid sagt att det är vaporware som aldrig kommer att bli klart, år efter år har det också skjutits fram med ursäkt på ursäkt och idag är det inte mer färdigt än det var för tre år sedan. Tydligen har jag rätt.

Vaporware skulle ju betyda att det inte finns en produkt.
Men du kanske skulle föredragit att de gjorde som ED, såg ju hur det gick för dem..

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Du vet att du bevisar att utvecklingen går framåt med den bilden va?

Finns alltid de som skriker så fort SC kommer upp på tapeten.
Hoppas spelet får lite bättre performance snart, då hoppar jag in i min space van och glider runt i galaxen.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Du vet att du bevisar att utvecklingen går framåt med den bilden va?

Alpha=Färdigt
Där ser man, lärde mig något nytt idag.

Medlem

Älskade Wing Commander. Gillar verkligen Chris Roberts storslagna drömmar, men mannen är ju feature creep personifierad.

Medlem

Alltid samma debatt när SC kommer på tal men man ska nog tänka på att folk har spelat det i många år nu och att det fortfarande drar in pengar betyder att det är ett bra spel.
Efter att ha varit spelbart så länge som det har och med all press och forumdiskussioner om spelets 'kontrovers' finns det ingen som kan påstå sig vara lurad när de spenderar pengar på det, vilket betyder att spelarna helt enkelt är med på den långa utvecklingstiden och troligtvis känner att det gör ett bra spel bättre.

Det var aldrig någon hemlighet att Chris Roberts har svårt att bli färdig med spel, tvärtom var det något man skrev om precis överallt när SC kom som early access och något som är hårt kopplat till hans personlighet så när han säger att han ska göra det bästa spelet genom tiderna och själv producera det bör man kanske inte höja på ögonbrynen om han jobbar på det resten av livet. Och så länge folk gillar att spela det är det ju faktiskt helt betydelselöst om det är alpha eller ej, spelarna får ju nytt innehåll hela tiden.

Medlem
Skrivet av Davwve:

Ni som har spelet, har de börjat närma sig någon form av färdigt spel än eller är de fortfarande flera år fram i tiden vi pratar om?

Jag körde ganska mycke ett tag för några månader sen. Spelet ser grymt bra ut men inget man gör får man behålla för det kommer vipes. Spelet har galet mycket kvar att göra. I det här takten tippar jag på ca 10-15 år till iallfall om dom ska få med allt dom lovat. Minst.

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Vad är det som gör att folk lägger så mycket pengar på det här projektet utan slut?

https://en.wikipedia.org/wiki/Sunk_cost#Fallacy_effect

Medlem
Skrivet av Baronova:

Både ja och nej. Det är inte förrän det senaste året och början av nästa år som vi får se de sista vitala bitarna falla på plats. Alltså exempelvis OCS, Server Mesh, PIP, Physics Grid, FOIP, och 64-bit workspace. Allt sånt som bereder plats för framtida teknologier. Finns säkert många fler tekniska pelare som jag inte känner till eller kan namnen på, men det har varit många hinder att ta sig över för att vara där vi är idag. Och de sista bitarna förväntas falla på plats nästa år.

De har också spenderat mycket tid åt att effektivisera sitt workflow, så att det nu går snabbare att producera planeter/månar, stationer, baser, m.m.

Idag är spelet absolut spelbart, och det finns en hel del gameplay loops att ta del av även om det mesta är tidigare iterationer som dessutom är långt ifrån färdiga. Med det sagt går det absolut att ha kul i spelet idag, men du får vara beredd på att det fortfarande är alpha, och du kommer därför stöta på flertalet buggar som sätter käppar i hjulet för dig.

Jag personligen tar spelet för vad det är, och tycker det är otroligt roligt, intressant, och spännande att följa utvecklingen. Särskilt med tanke på hur öppna CIG är med sin utveckling av spelet. Om du är osäker eller inte jätteintresserad av utvecklingen skulle jag råda dig att avvakta åtminstone till sommaren/hösten. Det är då vi kommer börja se större kliv i utvecklingen.

Låter som att du tänker på Elite: Dangerous. Star Citizen har inte miljarder planeter..
Och nej, jag skulle inte definiera det som en tech demo. Star Citizen har minst lika mycket spelvärde som många andra spel på marknaden idag. I vissa fall till och med mer spelvärde i hur brett och varierat det är.

Synd bara att man får vipes ibland så all progress man har gjort, förloras. Så i princip så känns alla timmar man har lagt ner, helt onödigt.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

spelet kommer aldrig släppas... vilken bluff det är.

Vad snackar du om? Spelet finns ju inte ens och alla nyheter som skrivits är fiktiva för skojs skull. Haha. Lol. "Kommer aldrig släppas." Lol. Vad snackar du ens om? Vilket spel? x'D

signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av TheJudge:

Synd bara att man får vipes ibland så all progress man har gjort, förloras. Så i princip så känns alla timmar man har lagt ner, helt onödigt.

Detta myntet har definitivt två sidor. Jag håller med dej till viss del, men samtidigt så blir det svårt att fortsätta utveckla den ekonomiska modellen då vissa hittat glitchar å grejer som gjort dom stenrika. Bara en sån sak när jag å en polare spelade å han skulle sälja lasten. Spelet buggade så lasten försvann inte efter att han sålt den, så han kunde bara spamma "sälj-knappen" vilket gav honom 300 000 per tryck.

Som du säger så känns det samtidigt delvis meningslöst att grinda i nuvvarande status. Personligen så grindar jag bara upp tillräckligt för att köpa den utrustning man kan behöva för egenknåpade event, för det finns liksom ingen direkt morot att grinda mer än så :/

signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

ELF
Medlem
Skrivet av loerk:

Finns alltid de som skriker så fort SC kommer upp på tapeten.
Hoppas spelet får lite bättre performance snart, då hoppar jag in i min space van och glider runt i galaxen.

Tyckte det fick lite bättre prestanda med 3.15, men bättre kan det ju absolut bli.

signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Medlem

Det kan bli så att jag köper det här spelet någon gång i framtiden men jag har lagt alldeles för mycket pengar på spel under utveckling där det inte blev så bra eller något alls i slutändan.
Men hoppas det blir bra.

signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av TheJudge:

Så är det när spel är i alfa/beta stadie. Den wipen vi fick nu med 3.15 är ju för det nya lokaliserade inventory systemet. De delade också upp spelardatabasen i tre olika istället för en enda. Det är också första wipen på 18 månader så jag tror vi kan leva med det.
Det kommer fortsätta vara wipes tills CIG släpper spelet i skarpt läge.

signatur

Medlem

En lite mer seriös fråga till de insatta då, hoppas jag. Hur har studion utvecklats under åren? Med tanke på att pengarna flödat in rätt bra så vill jag ändå tro att rätt många kompetenta människor jobbar på det nu vid det här laget.
Jag backar inte själv, men jag skulle absolut köpa det när det förhoppningsvis släpps, ifall det inte föll på mållinjen vill säga.

Det finns ju en risk med att utveckla ett spel för länge, och det är ju att det kommer se föråldrat ut sedan det påbörjades. Vissa saker går säkert att förbättra i efterhand medan andra lär bli svårare. Jag dök in i FF-14 nyligen, men även om det är riktigt vackert så är det ändå många saker som känns...utdaterade.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Spelet är duktigt bra som det är idag men i mitt tycke så bör man vara några stycken som spelar.

Skrivet av anon_326114:

Men alla som inte gnäller då?

Lever du i förnekelse eller? Lovade inte att Star Citizen skulle vara det ultimata rymd mmo-rpgt med tusentals spelare? Efter 400 miljoner var har de kommit. En Alpha som är rätt instabil med väldigt få spelare åt gången. Hade köpt snacket om de åtminstone hade ett bra relativt stabilt gameplay i grunden men inte ens det har de åstadkommit.

Alla som inte gnäller kan inte ens svara när de förväntar sig att spelet kommer att "släppas" eller ens vara stabilt. Utvecklaren hade kunnat släppa all utveckling imorgon och folk hade fortfarande försvarat det lilla som gjorts.

Medlem
Skrivet av employed:

Hade köpt snacket om de åtminstone hade ett bra relativt stabilt gameplay i grunden men inte ens det har de åstadkommit.

De har ju i alla fall åstadkommit allt som Elite ville åstadkomma men misslyckades med.

Medlem

Det är väl i nivå med Bobby Koticks årslön

signatur

Meep!

Medlem
Skrivet av Ender:

En lite mer seriös fråga till de insatta då, hoppas jag. Hur har studion utvecklats under åren? Med tanke på att pengarna flödat in rätt bra så vill jag ändå tro att rätt många kompetenta människor jobbar på det nu vid det här laget.
Jag backar inte själv, men jag skulle absolut köpa det när det förhoppningsvis släpps, ifall det inte föll på mållinjen vill säga.

Det finns ju en risk med att utveckla ett spel för länge, och det är ju att det kommer se föråldrat ut sedan det påbörjades. Vissa saker går säkert att förbättra i efterhand medan andra lär bli svårare. Jag dök in i FF-14 nyligen, men även om det är riktigt vackert så är det ändå många saker som känns...utdaterade.

CIG har gått från att vara en handfull antal personer till ett internationellt spelföretag med över 700 anställda. Kontor finns bl.a i USA, Tyskland och Storbritannien och man planerar att växa med ytterligare 600 anställda inom loppet av fem år. I takt med att visionen har växt så har man inte bara varit tvungen att ta fram och utveckla ny back-end teknik för att göra det möjligt, parallellt har man även byggt upp ett spelföretag från start.

Många säger att utvecklingen startade 2012 när kickstartern gick av stapeln, vilket egentligen inte stämmer. Då fanns en idé med ett mål som var något helt annat, förutsättningarna såg helt annorlunda ut. Spelet som vi känner som Star Citizen idag började utvecklas någonstans kring skiftet 2015. Innan dess var tanken att vi inte skulle ha den sömlösa upplevelse vi är vana vid idag. Som exempel så bestod planeter av begränsade områden, s.k "Landing zones" med laddningsskärmar.

Sammanfattningsvis, Star Citizen och CIG är något annat idag än vad det var för 9 år sen. På gott och ont naturligtvis. Det är lätt att hastigt fördöma eller ifrågasätta varför det har tagit si eller så många år men det är också därför jag tror att det är sunt att fördjupa sig i projektet, dess utveckling för att få förståelse för varför saker och ting ser ut som det gör.

Medlem
Skrivet av crazyrobban:

Jag är också skeptisk till att det ska bli färdigt, men Chris Roberts har nog inte tjänat några stora pengar.
500 utvecklare som ska ha lön, flera studios som ska drivas, i över 10 års tid, kostar en del pengar.

Om vi höftar på att varje anställd har motsvarande 30 000 i lön (hoppar över sociala avgifter, för jag har absolut noll koll på hur det fungerar i USA) så är det 180 000 000 per år i bara lönekostnader.

Den (fiktiva) summan täcker 19,5 års utveckling... 180 miljoner / 3,5 miljarder = 19,44

Och då ska vi komna ihåg att år 2016 var de 364 anställda, och år 2014 var de endast 261.

Så ekonomiskt sätt så verkar de ligga ganska hyfsat och behöver inte nå 1.0 än på några år

signatur

-Dictated but not read.

Medlem
Skrivet av Monstertarzan:

CIG har gått från att vara en handfull antal personer till ett internationellt spelföretag med över 700 anställda. Kontor finns bl.a i USA, Tyskland och Storbritannien och man planerar att växa med ytterligare 600 anställda inom loppet av fem år. I takt med att visionen har växt så har man inte bara varit tvungen att ta fram och utveckla ny back-end teknik för att göra det möjligt, parallellt har man även byggt upp ett spelföretag från start.

Många säger att utvecklingen startade 2012 när kickstartern gick av stapeln, vilket egentligen inte stämmer. Då fanns en idé med ett mål som var något helt annat, förutsättningarna såg helt annorlunda ut. Spelet som vi känner som Star Citizen idag började utvecklas någonstans kring skiftet 2015. Innan dess var tanken att vi inte skulle ha den sömlösa upplevelse vi är vana vid idag. Som exempel så bestod planeter av begränsade områden, s.k "Landing zones" med laddningsskärmar.

Sammanfattningsvis, Star Citizen och CIG är något annat idag än vad det var för 9 år sen. På gott och ont naturligtvis. Det är lätt att hastigt fördöma eller ifrågasätta varför det har tagit si eller så många år men det är också därför jag tror att det är sunt att fördjupa sig i projektet, dess utveckling för att få förståelse för varför saker och ting ser ut som det gör.

Tack för svaret, jag misstänkte att det kunde vara något åt det hållet Allt låter väldigt hoppfullt, och jag hoppas verkligen det blir så bra som det har potential att bli.

Medlem
Skrivet av kebbe:

[...] också skjutits fram med ursäkt på ursäkt och idag är det inte mer färdigt än det var för tre år sedan. Tydligen har jag rätt.

Roligt att du säger så, för det är nästan 3 år sedan de skaffade en roadmap som kartlägger Star Citizens utveckling per kvartal...

På tre år har de skapat:

1 solsystem
- Stanton
4 Landing Zones / Städer med 4 olika sorters arkitektur
- Lorville, Hurston; auktoritär och industriell stad på en ökenplanet
- Area 18, ArcCorp; stadsdel på/i en stadsplanet
- New Babage, MicroTech; high-tech IT-stad på en snö/tundra-planet
- Orison, Crusader; svävande skeppsvarv- och turismplatformar på en gasjätte
9 månar, alla med unikt utseende
13 Mission Givers, dvs fysiska personer i världen som ger olika typer av uppdrag
Grottor
- Små sluttandes grottor, som endast kan beträdas till fots
- Stora slukhål som man kan landa skepp i
- Uppdrag från försäkringsbolag om att återföra kvarlevorna från grottutforskare.
- Gräva efter mineral (se Mining)
Bunkrar
- Uppdrag där du ska döda kriminella häng som intagit en bunker
- Uppdrag där du ska döda säkerhetsstyrkor och ta över en bunker
- Gameplay-system där du ska ta dig in i en säkerhets-bunker, hacka polisens system, och benåda dig själv från alla kriminella punkter
Mining
- Mini-game; applicera tillräcklligt hög mängd energi för att bräcka stenen, men inte så mycket energi att stenen sprängs (vilket kan skada/döda både spelare och skepp)
- Till fots, mestadels grottor men det hår även att finna småstenar på planetens yta (och i fängelsets gruva - se Fängelse)
- I landfordon, en mellanklassen i mining.
- I skepp, kan utvinna från de största sternarna på land och i asteroidbälten
- Olika typer av Mining Laser och Mining Module som är optimala för olika typer av problem och mineraler
- Mining Gadgets som fästes på stenar och asteroider, vilket i sin tur förenklar särskilda parametrar och aspekter i utvinningsprocessen
- Du kan förädla mineralerna (se Rymndstationer)
Rymndstationer (Rest stops)
- Ligger i planeternas lagrangepunkt
- Varje station har varierande antal butiks- och restaurangkedjor och unik layout, men har samma designspråk (samma bolag äger alla)
- Många (alla?) stationer har vårdcentral och apotek (se Healing)
- Vissa stationer har Refineries där man kan förädla sina mineraler (se Mining)
- Vissa stationer har Cargo Deck (Cargo gamplay ej implementerat)
Hunger och törst
- En light-version av survival. Alla spelare måste äta och dricka för att inte försmäckta och dö. Dock tar det typ 5 timmar att törsta ihjäl.
Temperatur
- Spelaren kan endast överleva en viss tid i extremt kalla och varma klimat
- Den exakta tiden varierar beroende på temperatur, vindstyrka, och klädsel
Healing
- Om spelaren förlorar 100% av sin HP hamnar i ett "downed state". Då har de upp till 60 minuter att invänta hjälp. Under denna tiden kan de inte röra på sig.
- Förlorar spelaren 200% av sin HP dör de direkt.
- Skador kommer i tre typer. Tier 1, lätt skada. Tier 2, svår skada. Tier 3, allvarlig skada. Tier 1 kan behandlas med läkemedel. Tier 2 kräver en sjuksäng på ett skepp, men kan döljas ett kort tag med läkemedel. Tier 3 kan endast botas på ett sjukhus eller vårdcentral.
- Om spelaren dör återupplivas de på en tidigare vald spawn point; t.ex. hos ett sjukhus i en stad, hos en klinik i vissa (alla?) rymndstationer, eller på särskilda skepp som har en sjukstuga.
- Skador hos lemmar och torso påverkar spelarens förmåga. T.ex. du kan inte sikta länge med en skadad arm eller springa långt (eller ens stå) med ett skadat ben. Är huvudet skadat får du tinnitus och svårt att se.
- Spelaren kan överdosera läkemedel och dö.
- Systemet utvecklas med perma-death i tanken, men detta har inte implementerats ännu. (Det är bara karaktären som är permanent förlorad. Spelarens nästa karaktär kommer att ärva alla tillgångar och förmöghet samt rykte)
Legal system
- Olika platser har olika lagar. Det finns en universell lag som gäller i hela UEE (t.ex mord), sen finns det lokala lagar (t.ex. vissa droger), och sen har vi platser som helt saknar lag (t.ex. GrimHex)
- Om en spelare begår brott får den en Crime Rating
- Mindre Crime Rating resulterar endast i böter
- Högre Crime Rating resulterar i fängelse (se Fängelse)
- Reläsatelliter som dokumenterar spelarens brott. Om en satellit skulle "råka" stängas ner, kan brott ej rapporteras till staten. Staten kan ej heller rappirtera brottslingars position till prisjägare (se Hacking)
- System där spelaren kan ge upp och överlämna sig åt lagen (se Fängelse)

---Har spenderat nästan 1 timme på detta nu... Plöjer genom resten ---

Fängelse
- Fängelset ligger på månen Aberdeen runt Hurston
- Spelare som begår brott hamnar i fängelse.
- Tiden varierar från några minuter till flera timmar.
- Tiden kan förkortas genom att gräva efter mineral i fängelsets gruva.
- Spelaren kan rymma, men detta är svårt och du ska helst ha hjälp av någon utifrån. Bara för att du rymmer betyder det inte att du är fri. Du måste radera din krimiella historik genom att hacka polisens databas i en säkerhetsbunker.
Hacking
- Finna flera olika hacking-chip (tänk USB) med varierande laglighet
- Hacka kommunikationsreläer. När dessa är nere kan lokala brott inte rapporteras till den centrala polisdatabasen. Prisjägare (andra spelare) kan ej heller spåra dig inom detta område. (Se Legal system)
- Hacka databaser i säkerhetsbunkrar för att "benåda" dig själv. (Se Bunker)
- (Det nuvarande systemet är ad hoc och endast byggt åt brottsystemet (se Legal system)... Ett större och mer involverande dedikerat hacking gameplay ligger i planeringen)
Torpeder (långsammare än misiler, men med stor sprängkraft)
Bombfällning
Turrets (t.ex. en spelare flyger, tre andra spelare skjuter)
Loot-system
Reputation-system
Volumetriska planetära moln
- Första steget i ett vädersystem
Planet Tech generation 1, 2, 3, och 4
- Den mängd planeter och månar som förr tog 2 år att skapa, tar numera endast 3 månader

Detta är bara saker jag kommer ihåg. För en mer detaljerad version finns Roadmappen. Tryck bara på "SHOW PREVIOUS RELEASES" längst till vänster.

https://robertsspaceindustries.com/roadmap/release-view

Värt att komma ihåg
1. Roadmappen lovar inget. Den visar bara deras nuvarande planering. Saker flyttas frammåt/bakåt då projekten blir klara för tidigt/sent.
2. Anledning till att man valde att börja med Stanton (solsystemet) är då det är unikt med sina fyra helt olika planeter och Landing Zones. På så sätt kan man snabbt utveckla ett vertikalt snitt som sen kan expanderas horisontellt, dvs. massa olika saker på "liten" yta

signatur

-Dictated but not read.

Medlem
Skrivet av Christoffre:

Roligt att du säger så, för det är nästan 3 år sedan de skaffade en roadmap som kartlägger Star Citizens utveckling per kvartal...

På tre år har de skapat:

1 solsystem
- Stanton
4 Landing Zones / Städer med 4 olika sorters arkitektur
- Lorville, Hurston; auktoritär och industriell stad på en ökenplanet
- Area 18, ArcCorp; stadsdel på/i en stadsplanet
- New Babage, MicroTech; high-tech IT-stad på en snö/tundra-planet
- Orison, Crusader; svävande skeppsvarv- och turismplatformar på en gasjätte
9 månar, alla med unikt utseende
Planet Generation System generation 1, 2, 3, och 4
13 Mission Givers, dvs fysiska personer i världen som ger olika typer av uppdrag
Grottor
- Små sluttandes grottor, som endast kan beträdas till fots
- Stora slukhål som man kan landa skepp i
- Uppdrag från försäkringsbolag om att återföra kvarlevorna från grottutforskare.
- Gräva efter mineral (se Mining)
Bunkrar
- Uppdrag där du ska döda kriminella häng som intagit en bunker
- Uppdrag där du ska döda säkerhetsstyrkor och ta över en bunker
- Gameplay-system där du ska ta dig in i en säkerhets-bunker, hacka polisens system, och benåda dig själv från alla kriminella punkter
Mining
- Mini-game; applicera tillräcklligt hög mängd energi för att bräcka stenen, men inte så mycket energi att stenen sprängs (vilket kan skada/döda både spelare och skepp)
- Till fots, mestadels grottor men det hår även att finna småstenar på planetens yta (och i fängelsets gruva - se Fängelse)
- I landfordon, en mellanklassen i mining.
- I skepp, kan utvinna från de största sternarna på land och i asteroidbälten
- Olika typer av Mining Laser och Mining Module som är optimala för olika typer av problem och mineraler
- Mining Gadgets som fästes på stenar och asteroider, vilket i sin tur förenklar särskilda parametrar och aspekter i utvinningsprocessen
- Du kan förädla mineralerna (se Rymndstationer)
Rymndstationer (Rest stops)
- Ligger i planeternas lagrangepunkt
- Varje station har varierande antal butiks- och restaurangkedjor och unik layout, men har samma designspråk (samma bolag äger alla)
- Många (alla?) stationer har vårdcentral och apotek (se Healing)
- Vissa stationer har Refineries där man kan förädla sina mineraler (se Mining)
- Vissa stationer har Cargo Deck (Cargo gamplay ej implementerat)
Hunger och törst
- En light-version av survival. Alla spelare måste äta och dricka för att inte försmäckta och dö. Dock tar det typ 5 timmar att törsta ihjäl.
Temperatur
- Spelaren kan endast överleva en viss tid i extremt kalla och varma klimat
- Den exakta tiden varierar beroende på temperatur, vindstyrka, och klädsel
Healing
- Om spelaren förlorar 100% av sin HP hamnar i ett "downed state". Då har de upp till 60 minuter att invänta hjälp. Under denna tiden kan de inte röra på sig.
- Förlorar spelaren 200% av sin HP dör de direkt.
- Skador kommer i tre typer. Tier 1, lätt skada. Tier 2, svår skada. Tier 3, allvarlig skada. Tier 1 kan behandlas med läkemedel. Tier 2 kräver en sjuksäng på ett skepp, men kan döljas ett kort tag med läkemedel. Tier 3 kan endast botas på ett sjukhus eller vårdcentral.
- Om spelaren dör återupplivas de på en tidigare vald spawn point; t.ex. hos ett sjukhus i en stad, hos en klinik i vissa (alla?) rymndstationer, eller på särskilda skepp som har en sjukstuga.
- Skador hos lemmar och torso påverkar spelarens förmåga. T.ex. du kan inte sikta länge med en skadad arm eller springa långt (eller ens stå) med ett skadat ben. Är huvudet skadat får du tinnitus och svårt att se.
- Spelaren kan överdosera läkemedel och dö.
- Systemet utvecklas med perma-death i tanken, men detta har inte implementerats ännu. (Det är bara karaktären som är permanent förlorad. Spelarens nästa karaktär kommer att ärva alla tillgångar och förmöghet samt rykte)
Legal system
- Olika platser har olika lagar. Det finns en universell lag som gäller i hela UEE (t.ex mord), sen finns det lokala lagar (t.ex. vissa droger), och sen har vi platser som helt saknar lag (t.ex. GrimHex)
- Om en spelare begår brott får den en Crime Rating
- Mindre Crime Rating resulterar endast i böter
- Högre Crime Rating resulterar i fängelse (se Fängelse)
- Reläsatelliter som dokumenterar spelarens brott. Om en satellit skulle "råka" stängas ner, kan brott ej rapporteras till staten. Staten kan ej heller rappirtera brottslingars position till prisjägare (se Hacking)
- System där spelaren kan ge upp och överlämna sig åt lagen (se Fängelse)

---Har spenderat nästan 1 timme på detta nu... Plöjer genom resten ---

Fängelse
- Fängelset ligger på månen Aberdeen runt Hurston
- Spelare som begår brott hamnar i fängelse.
- Tiden varierar från några minuter till flera timmar.
- Tiden kan förkortas genom att gräva efter mineral i fängelsets gruva.
- Spelaren kan rymma, men detta är svårt och du ska helst ha hjälp av någon utifrån. Bara för att du rymmer betyder det inte att du är fri. Du måste radera din krimiella historik genom att hacka polisens databas i en säkerhetsbunker.
Hacking
- Finna flera olika hacking-chip (tänk USB) med varierande laglighet
- Hacka kommunikationsreläer. När dessa är nere kan lokala brott inte rapporteras till den centrala polisdatabasen. Prisjägare (andra spelare) kan ej heller spåra dig inom detta område. (Se Legal system)
- Hacka databaser i säkerhetsbunkrar för att "benåda" dig själv. (Se Bunker)
Torpeder (långsammare än misiler, men med stor sprängkraft)
Bombfällning
Turrets (t.ex. en spelare flyger, tre andra spelare skjuter)
Loot-system
Reputation-system
Volumetriska planetära moln
- Första steget i ett vädersystem

Detta är bara saker jag kommer ihåg. För en mer detaljerad version finns Roadmappen. Tryck bara på "SHOW PREVIOUS RELEASES" längst till vänster.

https://robertsspaceindustries.com/roadmap/release-view

Värt att komma ihåg
1. Roadmappen lovar inget. Den visar bara deras nuvarande planering. Saker flyttas frammåt/bakåt då projekten blir klara för tidigt/sent.
2. Anledning till att man valde att börja med Stanton (solsystemet) är då det är unikt med sina fyra helt olika planeter och Landing Zones. På så sätt kan man snabbt utveckla ett vertikalt snitt som sen kan expanderas horisontellt, dvs. massa olika saker på "liten" yta

Så en hel del poänglösa minispel, kulisser i spelvärlden och 70+ rymdskepp som alla kostar tusentals kronor. Spelet är fortfarande inte nära release eller ens att lämna Alpha och är således inte mer färdigt idag än för tre år sedan. Finns däremot gott om innehåll som rullas ut och utlovas i form av rymdskepp för valarna.. rymdskepp som inte ens existerar bortom koncept, någonting CIG blev tvingade att vara öppna med så sent som i September i år efter att ha blivit anmälda för falsk marknadsföring i Storbritannien.

Spelets "Roadmap" är vidare fullständigt irrelevant när man som CIG helt enkelt tar bort delar som missar sina datum. Som hur Squadron 42 skulle släppas 2014, sedan 2015, sedan 2016, sedan 2020 för att till slut bli "When it's done" när Chris Roberts 6 år efter den utlovade releasen säger att “it is too early to discuss release or finish dates”.

När Forbes skrev om spelet 2019 lyfte man problem i utvecklingen kopplade till inkompetens på toppen, där utvecklingsplan verkade saknas helt och delar av utvecklingen gjordes om gång på gång efter vad Roberts tyckte på daglig basis, någonting som resulterade i att man spenderade långt över vad man drog in. Följer man deras redovisning för 2019, publicerad i December 2020, visar man fortsatt att mer eller mindre varenda öre av dessa $400 miljoner är borta och att man trots att ha ökat årliga intäkter genom "pledges" fortfarande spenderat $10 miljoner mer än man drog in det året.

I slutändan har du alltså en spelstudio som är väldigt bra på att sälja löften, har noll och inga reserver, lever på privata bidrag bortom det svarta hålet av "crowdfunding" och spenderar i en takt där man - förutsatt att man fortsätter dra in lika mycket årligen som man gjort tidigare år - har resurser för 6 års utveckling av ett spel som efter 10 år fortfarande ligger i Alpha. Men visst, fortsätter ni bara att repetera Roberts ord verbatim så kanske det blir något till slut. Från Forbes-artikeln 2019:

“Star Citizen is a playable game,” Roberts insists. “It has more functionality and content than a lot of finished games.”

Låter bekant när man läser hur vissa skriver här i tråden.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Så en hel del poänglösa minispel, kulisser i spelvärlden och 70+ rymdskepp som alla kostar tusentals kronor. Spelet är fortfarande inte nära release eller ens att lämna Alpha och är således inte mer färdigt idag än för tre år sedan. Finns däremot gott om innehåll som rullas ut och utlovas i form av rymdskepp för valarna.. rymdskepp som inte ens existerar bortom koncept, någonting CIG blev tvingade att vara öppna med så sent som i September i år efter att ha blivit anmälda för falsk marknadsföring i Storbritannien.

Spelets "Roadmap" är vidare fullständigt irrelevant när man som CIG helt enkelt tar bort delar som missar sina datum. Som hur Squadron 42 skulle släppas 2014, sedan 2015, sedan 2016, sedan 2020 för att till slut bli "When it's done" när Chris Roberts 6 år efter den utlovade releasen säger att “it is too early to discuss release or finish dates”.

När Forbes skrev om spelet 2019 lyfte man problem i utvecklingen kopplade till inkompetens på toppen, där utvecklingsplan verkade saknas helt och delar av utvecklingen gjordes om gång på gång efter vad Roberts tyckte på daglig basis, någonting som resulterade i att man spenderade långt över vad man drog in. Följer man deras redovisning för 2019, publicerad i December 2020, visar man fortsatt att mer eller mindre varenda öre av dessa $400 miljoner är borta och att man trots att ha ökat årliga intäkter genom "pledges" fortfarande spenderat $10 miljoner mer än man drog in det året.

I slutändan har du alltså en spelstudio som är väldigt bra på att sälja löften, har noll och inga reserver, lever på privata bidrag bortom det svarta hålet av "crowdfunding" och spenderar i en takt där man - förutsatt att man fortsätter dra in lika mycket årligen som man gjort tidigare år - har resurser för 6 års utveckling av ett spel som efter 10 år fortfarande ligger i Alpha. Men visst, fortsätter ni bara att repetera Roberts ord verbatim så kanske det blir något till slut. Från Forbes-artikeln 2019:

“Star Citizen is a playable game,” Roberts insists. “It has more functionality and content than a lot of finished games.”

Låter bekant när man läser hur vissa skriver här i tråden.

Många spelar ju Star Citizen kontinuerligt och har en rolig, innehållsrik upplevelse som i vilket spel som helst. Att det skulle vara en "kuliss med poänglösa minispel" är väl subjektivt? Trots att det finns en hel del att göra så vill jag säga att upplevelsen idag handlar främst om vad man själv gör den till, det är där vi befinner oss. Så enkelt är det. Speciellt utan fullständiga gameplay loops. Personligen kan det emellanåt vara frustrerande men att det inte skulle vara mer färdigt än för tre år sedan håller jag inte med om. Framförallt är det back-end som fortfarande har och behöver implementeras, det blir tydligt när man följer utvecklingen. Flera delar är beroende av varandra, vilket skapar en lång kedja som sätter ramverket för att göra spelet möjligt och för att kunna implementera nödvändiga spelfunktioner överhuvudtaget. Vad anses som mer färdigt? Ett tak eller grunden som håller upp det?

Star Citizen är ju i mångt och mycket ett experiment och med facit i hand skulle utvecklingen säkerligen kunna ha skötts annorlunda och varit betydligt mer effektiv. Kanske låter som en klyscha men CIG är före sin tid och träder onekligen outforskad mark. Vad som är rätt eller fel vet egentligen ingen. Det har varit ofrånkomligt att behöva tackla problem allt eftersom de uppdagats eller så har man har varit tvungen att ta en annan väg. Knappast en effektiv utveckling och en stark, bidragande faktor till varför det tagit lång tid och varför framstegen känts små.

Jag upplever att CIG som utvecklare har blivit betydligt mer erfaren genom åren där man också, sakta men säkert, har kunnat effektiviserat arbetet avsevärt. Jag ser en positiv utveckling och uppenbarligen så fungerar det annars skulle vi inte ha den här diskussionen överhuvudtaget. Dessutom så slipper framtida utvecklare förhoppningsvis att hamna i samma fallgropar.

Det är befogat och nyttigt att vara konstruktivt kritisk, utan att fördöma spelet, dess utvecklare eller spelare. Precis lika nyttigt är det som "backer" att även inse spelets och utvecklingens oundvikliga brister och svagheter. Den har trots allt varit lång och komplicerad. Oavsett om projektet lyckas eller inte så uppskattar jag det vi har idag och framförallt vad CIG kan göra för spelmediet framåt. Jag vill ändå tro att de flesta kan hålla med om det.

123
Skriv svar