Sony har fått patent på sidopaneler till Playstation 5

Robot
Sony har fått patent på sidopaneler till Playstation 5

Kanske kan vi få våra konsoler i annan färg än vit?

#playstation-5, #sony


Medlem

Konstig grej att behöva söka patent på något till en av deras egna produkter.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Älskar hur saltigt PR-materialet är på Dbrands sida

Inaktiv
Skrivet av Ankh:

Konstig grej att behöva söka patent på något till en av deras egna produkter.

Inte alls konstigt om de inte vill att någon annan ska få tillverka det.

Medlem

Inte nog med att man ska behöva köpa extra SSD lagring, nu ska man även behöva köpa extra sidopaneler för en (förmodligen) dyr peng...

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Inte alls konstigt om de inte vill att någon annan ska få tillverka det.

De vill inte att någon annan ska tillverka deras PS5:a i heller - så man tycker (jag åtminstone) att sidopanelerna borde ingått i dess patent redan från början.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Inte nog med att man ska behöva köpa extra SSD lagring, nu ska man även behöva köpa extra sidopaneler för en (förmodligen) dyr peng...

Du behöver inte köpa nått av det, helt upp till dig personligen om du vill köpa det.

Medlem

Patent på en form?

Den svarta utan "vingar" ser riktigt tjusig ut btw.

Medlem

hur patenterar man lite plast ens?

Medlem

De flesta vill nog i första hand HA en PS5:a innan de börjar fundera på saker som färgval. Det påminner om när Nvidia börjar släpper Ti-modeller av 30xx-serien och utvecklingsnyheter om 40xx-serien innan folk ens fått tag på de vanliga korten.

Lite fånigt att patentera plåtarna nu så här i efterhand...det visar ju bara att det aldrig var deras avsikt från början och att de nu vill tjäna pengar på en efterfrågan de själva skapat.

eld
Medlem
Skrivet av SWEBarb:

hur patenterar man lite plast ens?

hur får man copyright på lite bits?

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Patent på en form?

Den svarta utan "vingar" ser riktigt tjusig ut btw.

Patent på detta är knappast giltigt om du skulle pröva de i en domstol, många verkar tro att bara för att man får ett patent så är det giltigt. Hoppas någon bestrider detta patentet dbrand till ex

Medlem
Skrivet av Ender:

De flesta vill nog i första hand HA en PS5:a innan de börjar fundera på saker som färgval. Det påminner om när Nvidia börjar släpper Ti-modeller av 30xx-serien och utvecklingsnyheter om 40xx-serien innan folk ens fått tag på de vanliga korten.

Lite fånigt att patentera plåtarna nu så här i efterhand...det visar ju bara att det aldrig var deras avsikt från början och att de nu vill tjäna pengar på en efterfrågan de själva skapat.

Att nvidia rullar på med sina planer är ju inte direkt något konstigt. Bollen var redan i rullning när 30XX-serien kom ut. Inte direkt hållbart att förskjuta nästa arkitektur och riskera att hamna bakom AMD. De som inte fick tag i ett 30XX-kort kan ju bara vänta på Lovelace istället.

Medlem

Efter en snabb sökning kan till och med jag hitta nog med material för att detta patentet är ogiltigt. Enligt Amerikansk lagstiftning kan du inte patentera något som inte är en nyhet. Saker som är en nyheten måste vara opublicerade innan man ansöker om patent, detta patentet skickades ansökan in under November 2020. Det finns bilder på PS5 publicerad redan Sep 19 2020 av the verge, vilket skulle upphöra patienten på utseendet åtminstone.

Inaktiv
Skrivet av Ankh:

De vill inte att någon annan ska tillverka deras PS5:a i heller - så man tycker (jag åtminstone) att sidopanelerna borde ingått i dess patent redan från början.

Jag håller helt med dig.
Det konstiga är att de har hotat att stämma det där andra företaget, något som har fått mig att tro att de redan hade patent på deras sidopaneler.

Så egentligen borde Sony inte tidigare ha kunnat stämma de men skulle något liknande hända nu så kan Sony göra det.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Jag håller helt med dig.
Det konstiga är att de har hotat att stämma det där andra företaget, något som har fått mig att tro att de redan hade patent på deras sidopaneler.

Så egentligen borde Sony inte tidigare ha kunnat stämma de men skulle något liknande hända nu så kan Sony göra det.

Stora problemet för Sony är att det fanns bilder ute på PS5 innan de ansökte om patent vilket räknas i sig som prior arts vilket skulle göra patentet ogiltigt till börja med.

Så om dbrand med flera skulle vilja kan de enkelt ogiltigförklara detta patentet.

Sedan kan du stämma någon utan att ha patent eller ens ha rätten på din sida, ända skillnaden är att du mest troligen förlorar.

Medlem
Skrivet av Ankh:

De vill inte att någon annan ska tillverka deras PS5:a i heller - så man tycker (jag åtminstone) att sidopanelerna borde ingått i dess patent redan från början.

Svårt att stoppa någon från att göra en kopia på PS5 som till och med kan spela PS5 spel, då det inte skulle vara olagligt att göra det. Det ända som skulle vara olagligt är att använda kod som är skyddad av copyright för att emulera oset. Däremot kan du reverseenginera koden och sedan bygga en egen mjukvara runt det.

För det är nämligen inte möjligt för Sony att patentera hårdvaran som sådan, då de inte skapat den till att börja med. Det är en vanlig x32/x64 maskin som ligger bakom, oset som sådant är dessutom byggt på öppen källkod genom freebsd. Däremot har ju Sony lagt till egen stängd programvara som mellan lager.

Medlem
Skrivet av Ankh:

Konstig grej att behöva söka patent på något till en av deras egna produkter.

Inte ett dugg konstigt eftersom patent inte är något du automatiskt får som copyright utan aktivt måste ansöka om att skydda, samt att det du vill skydda måste uppleva vissa kriterier dels att det måste vara en nyhet och att inget tidigare prior arts får finnas för att du skall få ett patent. Sedan måste det även uppfylla andra kriterier dels at det skall vara en uppfinning, och även att det måste vara något vilket betyder att det måste vara en teknisk anordning.

I detta fallet finns prior art efter som Sony har visat och publicerat bilder innan patentet blev ansökt om, vilket då också skulle upphäva patentet.

Vi får väll se om någon väcker talan om att ogilitg förklara patentet i domstol, tyvärr kostar det rätt mycket pengar. Men det är ju det företag som Sony räknar med när de söker patent som detta som de vet inte kommer gå att upprätthålla men då det är dyrt att drar det till domstol så kommer det ändå säkert att fylla den funktion Sony vill att ingen bestrider det

Medlem

Älskar DBrands beskrivningar

Medlem
Skrivet av loerk:

Att nvidia rullar på med sina planer är ju inte direkt något konstigt. Bollen var redan i rullning när 30XX-serien kom ut. Inte direkt hållbart att förskjuta nästa arkitektur och riskera att hamna bakom AMD. De som inte fick tag i ett 30XX-kort kan ju bara vänta på Lovelace istället.

Så må vara, men man kunde tycka att Nvidia och andratillverkare först borde fokusera på att tillgodose efterfrågan på den befintliga produkten innan de börjar släppa nya som då börjar om karusellen igen.

Skrivet av Gandir:

Inte ett dugg konstigt eftersom patent inte är något du automatiskt får som copyright utan aktivt måste ansöka om att skydda, samt att det du vill skydda måste uppleva vissa kriterier dels att det måste vara en nyhet och att inget tidigare prior arts får finnas för att du skall få ett patent. Sedan måste det även uppfylla andra kriterier dels at det skall vara en uppfinning, och även att det måste vara något vilket betyder att det måste vara en teknisk anordning.

I detta fallet finns prior art efter som Sony har visat och publicerat bilder innan patentet blev ansökt om, vilket då också skulle upphäva patentet.

Vi får väll se om någon väcker talan om att ogilitg förklara patentet i domstol, tyvärr kostar det rätt mycket pengar. Men det är ju det företag som Sony räknar med när de söker patent som detta som de vet inte kommer gå att upprätthålla men då det är dyrt att drar det till domstol så kommer det ändå säkert att fylla den funktion Sony vill att ingen bestrider det

Det jag tycker är lite underligt är väl att panelerna inte ingår i själva PS5-patentet, för ett sådant lär det väl finnas iaf? Nu är ju inte jag något vidare insatt, men Sony lär ju vara, och ifall det behövs ett patent på dem för att undvika detta och Sony inte har det så finns det ju antagligen en anledning till detta, precis som att det då måste finnas en anledning till att de söker patentet nu, när det rimligtvis borde vara försent.

Den anledningen har jag svårt att se som något annat än ren girighet.

Medlem
Skrivet av Ender:

Så må vara, men man kunde tycka att Nvidia och andratillverkare först borde fokusera på att tillgodose efterfrågan på den befintliga produkten innan de börjar släppa nya som då börjar om karusellen igen.

Det jag tycker är lite underligt är väl att panelerna inte ingår i själva PS5-patentet, för ett sådant lär det väl finnas iaf? Nu är ju inte jag något vidare insatt, men Sony lär ju vara, och ifall det behövs ett patent på dem för att undvika detta och Sony inte har det så finns det ju antagligen en anledning till detta, precis som att det då måste finnas en anledning till att de söker patentet nu, när det rimligtvis borde vara försent.

Den anledningen har jag svårt att se som något annat än ren girighet.

Något generellt patent på PS5 finns med största sannolikhet inte nej, det är mera en fråga för varumärkesskydd än patent. Då patent är för uppfinningar och tv-spel konsoller och datorer går inte att patentera om det inte är väldigt unika saker vilket detta då såklart inte är.

När man söker patent så finns det väldigt få krav utöver att patenten ansökan skall vara komplett, sedan är det ju till enskild tjänsteman som har ärendet att göra en undersökning om patentet borde gå igenom eller inte. Skulle tro när man kollar på vilka patent som går igenom att de undersökningarna inte är speciellt väl genomförda.

Men det är ju därför du via domstol även kan upphäva patent, för det görs ingen lagligt genomsyn under undersökningen som är ett krav för att patent skall registeras som sådant.

Men många gånger ja man lägger in en patent ansökan på grund av girighet som i detta fallet och hoppas att ingen skall bestrida det. Tyvärr ordet ju dyrt att bestrida, vilket gör att det att utnyttja systemet på det sättet. Det är även därför företag sällan stämmer för patent intrång för då måste man bevisa att patentet står upp emot lagens krav.

Det är oftast sådant även patent trollen använder för att oftast tvinga mindre bolag att betala avgiften till dem för patentet då kostanden är för stor att bestrida patentet. Men ibland bli dem lite giriga och ger sig på stora företag som Apple, Microsoft mfl och då förlorar man ofta patent strider då dessa företag har stora resurser att leta efter prior works.

Värt att påpeka är att jag heller inte är en expert inom patent lag eller är utbildad jurist utan mera har ett intresse av dessa frågor, och är relativt påläst men som alltid med lagar är det mycket tolkningar till höger och vänster.

Medlem
Skrivet av Ender:

Så må vara, men man kunde tycka att Nvidia och andratillverkare först borde fokusera på att tillgodose efterfrågan på den befintliga produkten innan de börjar släppa nya som då börjar om karusellen igen.

Nja, de pumpar nog ut så många kort som de möjligen kan.
Finns inget som säger att de får bättre tillgång till komponenter för denna arkitektur bara för att de väntar. En onödig risk med andra ord när de helt enkelt kan ge fasa ut arkitekturen och börja om med 5nm som de antagligen har bättre tillgång till då beställningen redan är lagd hos TSMC.

Ser heller inte hur det skulle vara negativt för kunden då de bara kan köpa Lovelace istället. De som hade tänkt köpa 3080 denna generation får ju samma prestanda för mindre pengar isåfall när de köper t.ex. 4070.

Medlem
Skrivet av Birchoff:

Älskar DBrands beskrivningar

https://i.imgur.com/IFY4coa.png

Haha den där var bra.
Fyfan vad larviga Sony är.

Ungefär som att Samsung eller Apple skulle skicka ett brev till Ideal of Sweden och säga åt dem att sluta göra skal till deras mobiltelefoner.

Medlem
Skrivet av loerk:

Nja, de pumpar nog ut så många kort som de möjligen kan.
Finns inget som säger att de får bättre tillgång till komponenter för denna arkitektur bara för att de väntar. En onödig risk med andra ord när de helt enkelt kan ge fasa ut arkitekturen och börja om med 5nm som de antagligen har bättre tillgång till då beställningen redan är lagd hos TSMC.

Ser heller inte hur det skulle vara negativt för kunden då de bara kan köpa Lovelace istället. De som hade tänkt köpa 3080 denna generation får ju samma prestanda för mindre pengar isåfall när de köper t.ex. 4070.

Skulle inte äga bra för kunden, helst inte om du behöver produkten nu, sedan hur pris utvecklingen har gått på grund av bristerna är definitivt inte bra för något kund

Medlem
Skrivet av loerk:

Haha den där var bra.
Fyfan vad larviga Sony är.

Ungefär som att Samsung eller Apple skulle skicka ett brev till Ideal of Sweden och säga åt dem att sluta göra skal till deras mobiltelefoner.

Det är verkligen exakt samma sak. Sjukt att vi har folk som försvarar Sony i detta.

Medlem
Skrivet av Gandir:

Skulle inte äga bra för kunden, helst inte om du behöver produkten nu, sedan hur pris utvecklingen har gått på grund av bristerna är definitivt inte bra för något kund

När har jag påstått att prisutvecklingen som vi har fått pga komponentbrist är något bra förr oss kunder?

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Det är verkligen exakt samma sak. Sjukt att vi har folk som försvarar Sony i detta.

Ja, det räcker tydligen att göra lite filmspel för att få ett fripass på det mesta.
Som att ignorera returrätt m.m.

Medlem

Jag ser fram emot dagen då de flesta har 3D-skrivare och det är skitlätt att scanna en sidopanel, skriva ut och sedan färga den själv.

Skrivet av loerk:

Ja, det räcker tydligen att göra lite filmspel för att få ett fripass på det mesta.
Som att ignorera returrätt m.m.

Inte för att jag tycker om det Sony håller på med här men att jämföra det med företag som ignorerar returrätt är mer än lite saftigt.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Det är verkligen exakt samma sak. Sjukt att vi har folk som försvarar Sony i detta.

Mer sjukt att någon bryr sig överhuvudtaget faktiskt. Vill du ha en annan färg, ta loss befintliga plåtar och spraymåla dem.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Mer sjukt att någon bryr sig överhuvudtaget faktiskt. Vill du ha en annan färg, ta loss befintliga plåtar och spraymåla dem.

Var väl det dBrand gjorde sen hade dom Sonys advokater på sig.

12
Skriv svar